Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Høres ut som en god idè med 2x30GB for OS/programmer, og så èn 60GB for spill og avt programmer som ikke får plass på raidet.

Bare husk at vi ennå ikke vet noe med sikkerhet om Vertex, annet enn at vi kan annta at båndbredden de oppgir er riktig.

 

EDIT: Er det noen av dere som har sjekka youtube klippene jeg har linket til i første posten? Oppdaterte førsteposten med linker til lanseringer og demoer fra CES, og et uavhengig review utenfor CES. Masse snacks som kommer frem mot sommeren, får bare håpe dette presser prisene ytteligere ned. Når masseproduskjon av MLC NAND tar av for alvor så vil ikke bare SSD, men også minnepenner og SD / CF kort bli billigere :) Får vi det kombinert med overgang til 43nm nand (som intel har annonsert) så begynner SSD å kunne erstatte HDD der ytelse ikke er irrelevant, eller der det er en fordel med hardførhet (eksterne 2,5" og mindre).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir spennende å se på resultatene med "fake raid" Gullars, siden Raid0 skal være meget godt egnet til dette. :)

 

Ellers whiner jeg ikke om prisene på Vertex, det er bare at vi vet så lite "real life" om disse ennå og om noen finner tester må de hive de ut her. Personlig blir det garantert 2*30GB i Raid0 til mitt Ci7 nybygg som jeg planlegger nå. om de leverer det vi håper.

 

Så er det mulig at jeg kjører Software Raid0 på 2x1TB F1 over 2 integrerte kontrollere i tillegg bare for å få testet det, som datadisker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forutsatt at Vertex yter det de påstår, og at de har fikset random write problemene:

 

Vil en 60GB Vertex fungere bra som en os/programmer/spill disk? Jeg har et Gigabyte 965P-DS3 som jeg tror har ICH8. Den begrenser vel ytelsen til omtrent det halve av hva en Vertex klarer, med mindre jeg har misforstått?

 

Edit:

Jeg har 2 Hitachi 7200 disker i raid 0 per i dag. Vil jeg merke stort forskjell?

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar

Svar på alt du spør om står tidligere i tråden ;)

 

Oppsummering av punkter:

Intel ICH8 vil begrense båndbredde til 80/60 eller 100/70, noe ustabil ytelse og redusert IOPS. Men fremdeles vil det sansynligvis yte en del bedre i real life enn ditt nåværende raid gjør, i alle fall med tanke på OS og programmer. Det du burde vurdere er en 250-kroners PCIe x1 2porters sata kontroller, som sansynligvis vil fjerne alt av flaskehals, men ikke støtter fake raid. De aller fleste av disse støtter boot.

 

Hvis du venter et par uker vil det være benchmarks ute av vertex, og jeg vil foreta grundig benchmarking av vertex både singel og 2 i raid-0 på diverse kontrollere, maskiner, og OS. Hvis jeg finner noe om vertex før jeg gjør tester selv så linker jeg til det her i tråden. Håper dere gjør det samme hvis dere finner gode benchmarks av apex/vertex, eller andre interresante NYE SSD.

Lenke til kommentar

G Skill sin nye disk Titan er testet med godt resultat.

 

Det som er litt spesielt med denne modellen er at den bruker to kontrollere som kjøres i slags Raid0 oppsett.

 

Sammenlignet med Intel's X25-M 80 er den litt dårligere på read , den er bedre på write og copy.

Når det kommer til pris/GB er det ren utklassing.

Faktisk får du mere enn 3X så mange GB for samme prisen (gjelder 256GB modellen).

 

____

 

Bilde av disken og andre ting jeg fant (legg merke til nr.3 hvordan disken oppleves i praksis).

 

 

1 256 GB disken

titan256.jpg

 

 

 

 

2 Sammendrag av testen

test25.jpg

 

 

 

 

3 Fra en annen test

test31.jpg

 

 

 

 

4 Dette fant jeg på hjemmesiden. 128 GB modellen har samme specs.

test28.jpg

 

 

 

 

5 Her vises bl.annet de to kontrollerne (grønn strek på den ene)

test29.jpg

 

 

 

 

6

GSkill20Titan20256GB20CrystalDiskMa.jpg

 

 

 

7

GSkill20Titan20256GB20ATTO20Test.jpg

 

 

___

 

Her er testen

OBS. Den 128 GB modellen fra G skill som er med i testen er ikke Titan.

 

Her er en annen test

 

En ny test

 

De har også modeller på 32, 64 ,og 128 GB med single kontroller og dårligere specs.

___

 

Multicom selger modellen

128 GB modellen selges for 2630,-

256 GB modellen selges for 4653,-

Endret av johome
Lenke til kommentar
Det du burde vurdere er en 250-kroners PCIe x1 2porters sata kontroller, som sansynligvis vil fjerne alt av flaskehals, men ikke støtter fake raid. De aller fleste av disse støtter boot.

Skulle jeg gjerne ha gjort, men har ingen ledig PCIe. Finnes det noe lignende for vanlig PCI, eller vil det være altfor tregt?

Lenke til kommentar
Det du burde vurdere er en 250-kroners PCIe x1 2porters sata kontroller, som sansynligvis vil fjerne alt av flaskehals, men ikke støtter fake raid. De aller fleste av disse støtter boot.

Skulle jeg gjerne ha gjort, men har ingen ledig PCIe. Finnes det noe lignende for vanlig PCI, eller vil det være altfor tregt?

 

pci er for treigt. punktum :)

Lenke til kommentar

G-skill titan er nevnt tidligere i tråden. Problemet var at det ikke har vært noen tilfredsstillende tester av den ennå. Så langt har det bare vært èn test som har bekreftet at båndbredden er ca det som er oppgitt (så langt jeg har sett). For å bestemme om den er brukbar, og hvor god den er i real life trenger vi også å vite 100% random 4kb read/write IOPS. Og gjerne også random write access time.

Titan ser ut til å være en direkte konkurrent til Apex.

edit: trykkleif.

Og nizzen har rett, PCI er alt for tregt, 133mb/s maks.

 

EDIT2: beklager at jeg maser, men kunne noen av dere raid-folka sjekka raid tråden og sjekka spørsmålet mitt om kontrollere der? Jeg får ikke bestilt før jeg får svar :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
G-skill titan er nevnt tidligere i tråden. Problemet var at det ikke har vært noen tilfredsstillende tester av den ennå. Så langt har det bare vært èn test som har bekreftet at båndbredden er ca det som er oppgitt (så langt jeg har sett). For å bestemme om den er brukbar, og hvor god den er i real life trenger vi også å vite 100% random 4kb read/write IOPS. Og gjerne også random write access time.

Titan ser ut til å være en direkte konkurrent til Apex.

edit: trykkleif.

Og nizzen har rett, PCI er alt for tregt, 133mb/s maks.

 

EDIT2: beklager at jeg maser, men kunne noen av dere raid-folka sjekka raid tråden og sjekka spørsmålet mitt om kontrollere der? Jeg får ikke bestilt før jeg får svar :p

 

Jeg svarer i kveld, slik at du kan få bestillt i morra :D

Lenke til kommentar
Får vel vurdere å oppgradere HK+CPU+RAM da. Selv om min E4300 @ 3.0 yter brukbart ennå.

 

Vil det si at det kan være lurt å satse på nvidia chipset (for Intel CPU)? Kanskje jeg går for 2x 30Gb isteden, om disse takler det.

Alt du trenger dersom du ikke er bandwidth-freak er et PCIe x1 kort til 250-500kr, disse støtter boot, og noen støtter også fake raid-0. Du vil bli begrenset til 250MB/s, men det er for både les og skriv, og du vil sansynligvis ikke bli begrenset på IOPS. Om dette er fakta skal jeg benchmarke selv de neste par ukene når jeg har fått svar av Nizzen og venner i raid tråden ;)

Foreløpig burde du bare sitte på pengene noen ukers tid og se landet an.

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat et lite "aureka" øyeblikk her. Satt og leita etter en monerings-sak for å montere 2,5" i 5,25" spor, og se hva jeg fant! Chieftec HDD HotSwap cage for 4x2.5" SATA SAS-HDDs in 1x5.25" Slot Alumunium cage for 4x2.5" SATA SAS-HDDs in 1x5.25", 500kr på PSdata. De var de eneste i norge som fører denne så langt jeg kan se. Og disse kassene er jo greie hvis man eventuelt også vil ha muligheten til å bruke SATA laptop disker også, og de støtter hotswap :D

Den støtter ikke raid, men siden alle kablene kommer ut på baksida så kan man jo koble det til raidkontroller selv. Hele saken har 1x molex (4-pin) strøm inn, så det forenkler også ledninger i kabinettet.

 

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en slik en nå.

Lenke til kommentar
Svar på alt du spør om står tidligere i tråden ;)

 

Oppsummering av punkter:

Intel ICH8 vil begrense båndbredde til 80/60 eller 100/70, noe ustabil ytelse og redusert IOPS. Men fremdeles vil det sansynligvis yte en del bedre i real life enn ditt nåværende raid gjør, i alle fall med tanke på OS og programmer. Det du burde vurdere er en 250-kroners PCIe x1 2porters sata kontroller, som sansynligvis vil fjerne alt av flaskehals, men ikke støtter fake raid. De aller fleste av disse støtter boot.

 

Hvis du venter et par uker vil det være benchmarks ute av vertex, og jeg vil foreta grundig benchmarking av vertex både singel og 2 i raid-0 på diverse kontrollere, maskiner, og OS. Hvis jeg finner noe om vertex før jeg gjør tester selv så linker jeg til det her i tråden. Håper dere gjør det samme hvis dere finner gode benchmarks av apex/vertex, eller andre interresante NYE SSD.

 

Jeg fikk følgende svar fra asus:

Dear Valued ASUS Customer!

 

There is no incompatibility issue that we are aware of, but we cannot guarantee that a specific SSD will work.

 

 

Best Regards,

 

ASUS TMSS Support

 

 

Har du en engelskspråklig side som tar for seg dette problemet i dybden som jeg kan vise til for Asus?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Tony her sier vel det meste : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47949

 

 

'vertex is going to be better than Apex, it has a better controller, cache and software. Apex has its place though and the price will reflect this.

 

Workstation use with heavy IO get Vertex, mild home use or laptop Apex should be all you need.

 

Speed freaks are going to like either, but multiple drives on hardware raid may sway sales to Apex over Vertex.'

 

Tror jeg kjøper 2 x vertex 120Gb og setter dem på hk i r0.

 

Fett!

Men er det noe feil i prisguiden?

Når man sammenligner APEX og VERTEX i prisguiden klarer jeg ikke helt å se argumentet for å kjøpe APEX..... De koster jo nesten helt det samme.

 

Hadde Apex vært billigere enn Vertex hadde jeg kjøpt en 120GB i laptopen lett. Hadde det ikke vært for at 60GB blir litt for lite hade jeg bestilt på dagen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...