Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At de er Halogen-løs gjør dem Apple kompatible (Grønn linje) så jeg kan ikke forstå at de ikke skulle være kompatible, hvor har du lest det "norsemen".

 

"Forrige generasjon var ikke godkjent av Apple pga Halogenen"

 

Tenker på Trim-support, som er nevnt i pressemeldingen:

 

Drop-in compatible with SATA-based HDDs and all operating systems, the X25-M will also support Microsoft Windows 7 when it becomes available. At that time, Intel plans to deliver a firmware update to allow support of the Windows 7 Trim command, along with an end user tool, to allow users to optimize the performance of their SSD on Windows XP and Vista operating systems.
Lenke til kommentar

Norsemen,

 

Det er vel bare det at OSX mangler støtte for TRIM i nåværende versjon vil jeg tro?

 

Det er mange som bruker dagens X25 på Mac'er så da må jo den nye fungere like bra, rettere sagt litt bedre.

 

Simen1,

 

35% er nok mere rett ja, spørsmålet er jo bare hvor de legger seg i butikkene. Det blir nok større etterspørsel enn de kan levere en god stund regner jeg med.

 

Du kan jo lage en oversikt over hva en Vertex, SuperTalent etc vil koste når du først er i gang med % regningen ;-)De må jo minimum ned 35% for å kunne konkurere, egentlig litt mer da ytelsen på Intel er utenfor rekkevidde for dagens Indilinx kontroller.

(bortsett fra ved sekvensiell skriving da, men den er uinteressant for min del)

 

Vertex

30GB (1089,-) - 35% ~ 710,-

60GB (1749,-) - 35% ~1135,-

120GB (3795,-) - 35% ~2450,-

250GB (6349,-) - 35% ~4125,-

 

(dagens pris på 120GB er egentlig 3095 på komplett men den er lav i forhold til markedet derfor brukte jeg Netshop som en gylden middelvei.

250GB'rn er også lav hos Komplett så der er mpx brukt som utgangspunk)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

De som tar avgjørelse om prisnivået kikker ikke i butikkene, men følger med på salgskurven etter hvert som den tikker inn mange uker senere. Da begynner de å lure på hvorfor salget synker, får noen til å undersøke det og levere en rapport i slutten av uka. Deretter skal beslutningstagerne ha et møte og bestemme den nye prisen og når den skal tre i kraft. Med andre ord tror jeg det kan ta ukesvis før prisene faktisk faller.

Lenke til kommentar

I vanlig god Intel ånd når de vil selge nye produkter, velger de å pisse på de med forrige generasjon.. Null TRIM for 50nm produktene, bare fordi de velger det.. Dildoer...

 

"The disappointing part of the announcement is that there’s no TRIM support for the first gen 50nm drives. As far as I can tell, this isn’t a technical limitation of the drives, but rather something Intel is choosing to enable only on the 34nm products."

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...p;cp=2#comments

Lenke til kommentar

Joda, TRIM var litt skuffende men ingen krise, kan jo hende de endrer på det med mindre det er gjort endringer i kontrolleren for å løse dette (tvilsomt).

 

Men, egentlig ville den neppe ha hjulpet noe særlig for oss med RAID.

(raid er enda ett hinder for TRIM)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Joda, TRIM var litt skuffende men ingen krise, kan jo hende de endrer på det med mindre det er gjort endringer i kontrolleren for å løse dette (tvilsomt).

 

Men, egentlig ville den neppe ha hjulpet noe særlig for oss med RAID.

(raid er enda ett hinder for TRIM)

 

Det trengs ikke noen fysiske forandringer på gen1 for å utføre TRIM kommandoen, dette har vel alle visst en god stund. Raid og raid kontrollere kan vel være et hinder, men er vel noe jeg kjører mer for fun enn ren nytte, så med trim firmware kunne man i allefall velge hvilket oppsett en vil kjøre, og jeg ville lett valgt singel med trim...

 

Det forundrer meg stadig hvordan disse 3300 IOPS random 4kb skriv har blitt fremsatt som en fasit, spesiellt teit av Anandtech å sitere dette uten kommentar når de selv har testet disken, og fikk 6000 IOPS på QD#3. Mens på høyere QD mer enn dobles den....

 

Kommer neppe til å legge en eneste krone på ny disk fra Intel før denne trim firmwaren dukker opp, disse folkene stoler jeg ikke mye på for tiden....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ourasi,

 

Disse tallene (3300 på write) fant jeg faktisk i går i et datablad hos Intel så det er det offisielle. Skal se om jeg finner tilbake databladet.

 

Mht TRIM så har de vel mer eller mindre lovet en TRIM funksjon men at det skulle bli i form av en utility er litt dårlig.

Vi får starte en kampanje ;-) for TRIM på 50nm.

 

 

 

Jeg bestilte hos Multicom ;-) den 15de.

 

At den kommer til helga er jo bare utroolig...

 

edit:

Datablad for 50nm

Datablad for 34nm

 

Dere mer info på denne siden.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Ourasi,

 

Disse tallene (3300 på write) fant jeg faktisk i går i et datablad hos Intel så det er det offisielle. Skal se om jeg finner tilbake databladet.

 

Mht TRIM så har de vel mer eller mindre lovet en TRIM funksjon men at det skulle bli i form av en utility er litt dårlig.

Vi får starte en kampanje ;-) for TRIM på 50nm.

 

 

 

Jeg bestilte hos Multicom ;-) den 15de.

 

At den kommer til helga er jo bare utroolig...

 

Trim utility er vel bare en ekstra sak for 34nm eiere med trim firmware på andre OS enn Win7, og derfor IKKE for bruk på 50nm, slik jeg tolker det: "Part of today’s announcement is the fact that Intel will enable TRIM on these 34nm drives when Windows 7 ships. Intel is planning on releasing a user downloadable firmware update that will enable TRIM support. Windows Vista and XP users will get a performance enhancement tool that presumably will just manually invoke the TRIM command. I suspect that Intel is waiting until Windows 7 to enable TRIM support is to make sure that everything is thoroughly tested. As we’ve seen with other attempts to enable TRIM, it’s a tricky thing to do.The disappointing part of the announcement is that there’s no TRIM support for the first gen 50nm drives. As far as I can tell, this isn’t a technical limitation of the drives, but rather something Intel is choosing to enable only on the 34nm products."

 

Og om Intel skriver i et datablad at det er 3300IOPS på random 4kb skriv, gjør det ikke mere sant, når det ikke stemmer med virkeligheten... Rart de ikke klarer å teste egne disker før de kaster ut noen løse tall, men det er jo klart at de nye diskene ser bedre ut om man velger å fremstille gamle generasjonen i dårligst mulige lys....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...