Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

tenkte hvis det var noe å satse på så kunne det vært gøy å prøvd den mot en SSD. Men...

 

Anyway. Satt her og tenkte å teste litt *nix (tenkte i utgangspunktet på desktop bsd, men fikk lyst til å prøve mint) på ssd'en på laptopen. Men da jeg skulle shrinke windowspartisjonen får jeg disse feilmeldningene:

 

453203.jpeg

 

453205.jpeg

 

Får samme når jeg prøver å gjøre det manuelt i diskpart også.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.

Fikk trøbbel med linux mint sin partition manager også. Den fikk problemer med å kopiere filer og nevnte "dirty disk / dvd" sånn i farten.

 

Muffens.

 

Edit: Fikk resiza w7 partisjonen tilbake med Easeus partition manager professional (ja jeg har lisens... verd hvert røde øre).

 

Men det er noe som ikke er helt på G her. Skal se om jeg gidder å opprette partisjoner for nix manuelt i easeus i morgen og teste.

 

 

Såfremt noen annen ikke har noen logisk forklaring på dette?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som er halvfull på en mandagskveld ...øh ... tirsdagsmorgen og jåsser med slikt? :p

 

Prøver å installere mint oppå windows/ntfs, just for the heck of it.

 

Edit: NEIDA. Hva pokker?

Edit2: Kommer ca. 30% av installasjonen (kopiering av filer) av mint (på eget FS) til det tryner. I/O feil ... dirty disk ... whatever. NÅ gir jeg opp for i eh... aften.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

For å ta en liten sammenligning (ja, noe mangel på kronologiske screenshots her, men likevell.):

 

Intel X-25M ny med gammel firmware:

453218.jpeg

 

Intel X-25M "god brukt og benchet" med gammel firmware:

453220.jpeg

...et vesentlig teoretisk ytelsestap (merket det ikke i praksis)

 

Intel X-25M etter flashing av ny firmware. 14.04.09:

453221.jpeg

 

Intel X-25M med ny firmware, "godt brukt og rett etter mol-herjing med resizing, oppretting av partisjoner og 3-4 mislykkede *nix-installasjoner i desktop bsd, linux mint og win7. 21.07.09. Benchet 2 ganger med Atto og CDM"

453222.jpeg

453223.jpeg

 

Alle benchene er tatt med running-os og noen få apps kjørende i bakgrunnen. Husker ikke hvilken W7 build jeg kjørte i starten.

 

Den nye firmwaren har tydeligvis hjulpet på den omstrite "ytelsestapet". Synd jeg ikke har atto/CDM screenshots av alle "stadiene", men sånn er det bare.

 

...og enda mangler denne firmwaren TRIM-støtte.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jeg er spent på prisen til intels 320GB. Vurderer sterkt å kjøpe den for å ha spill og programmer der. Da blir det 80GB G1 til OS+prog. og 320GB G2 til spill+prog. Siden jeg da klarer meg med de to SAS portene jeg har på HK så dropper jeg noen ekstra kontroller forløpig. ICH10R/X58 får da ta seg av HDDer og Optiske drev.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Annonsering av Intel SSD i DailyTech, artikkelen er senere fjernet

 

Lower prices from Intel and others will push SSDs into the mainstream in 2010

 

Intel is announcing a new generation of Solid State Drives (SSDs) using 34nm NAND flash memory from IM Flash Technologies, its joint venture with chipmaker Micron Technologies. IMFT had previously announced production of 34nm NAND flash in November of last year, but various problems had led to a delay in the scale of mass production that Intel needed.

 

The most important thing that Intel will be able to do with the new SSDs is lower their prices in order to spur consumer purchasing. Intel says the new drives are so much cheaper because of "the reduced die size and advanced engineering design" of the new SSDs. Many consumers have been waiting patiently for prices to drop and the market to stabilize before jumping in with a purchase, despite dramatically improved performance.

 

NAND flash built on the 32nm process by Samsung and Toshiba, along with a much improved JMF612 controller from JMicron, are expected to lead to lower prices on competing SSDs from other manufacturers.

 

“Our goal was to not only be first to achieve 34nm NAND flash memory lithography, but to do so with the same or better performance than our 50nm version,” said Randy Wilhelm, Intel's Vice President and General Manager of the NAND Solutions Group.

 

“We made quite an impact with our breakthrough SSDs last year, and by delivering the same or even better performance with today’s new products, our customers, both consumers and manufacturers, can now enjoy them at a fraction of the cost.”

 

This improved performance is not shown in the X-25's sustained sequential write speed, which can only achieve up to 70 MBps. Instead read latency is now 65 microseconds and write latency is just 85 µs. That compares to read and write seek times of 4.2 ms and 4.7 ms, or 4200 µs and 4700 µs.

 

The X-25 has a maximum sustained sequential read speed of up to 250 MBps, unchanged from its predecessor. There aren't any apparent major changes to Intel's flash controller, which still uses the same 10 lane Parallel Channel Architecture with ONFI 1.0 compatible flash.

 

Support for Windows 7 and the TRIM command, which improves performance when deleting files, will be available later in a firmware update. There will also be an end user tool which will help users to optimize the performance of their SSDs on the Windows XP and Windows Vista operating systems.

 

Interestingly, Intel will continue to use the X25-M moniker in 80GB and 160GB sizes. However, new SKUs are starting to appear with the 34nm 80GB (SSDSA2MH080G2C1)and 160GB (SSDSA2MH160G2C1) models. A 320GB model is expected to arrive later, but has not yet been announced. The X18-M, which comes in a 1.8 inch form factor, will begin shipping with 34nm parts later this quarter.

 

Intel originally introduced the 80GB X25-M for $595 less than a year ago. Now, the new 34nm 80GB X25-M will sell for $225 to the channel for quantities up to 1,000 units. The 160GB version will be available at $440 to the channel at the same quantities, down from a remarkable $945 at its launch in December.

Lenke til kommentar

Hvis det der var en pressemelding så mistenker jeg at den er forfalsket. Det er en del formuleringer og info som rett og slett virker upassende for en pressemelding. F.eks positiv omtale av konkurrerende produkter. Jeg blir overrasket om den blir republisert senere sånn som det der.

 

Hvis prisene på 225 og 440 dollar per 1000 stk stemmer så kan vi gange med rundt 8 for å få norske utsalgspriser: 1800 og 3520 kr.

 

 

Her er en liten sjekk av praktisk omregningsfaktor for Intels prosessorer (basert på intel-priser fra 18. juli og dagens prisguide-priser på prosessorer som ikke har falt i pris siden kuttet på søndag)

Ci7 920: 2190 kr / 284 $ = 7,7

Q9650: 2665 kr / 316 $ = 8,4

E8400: 1395 kr / 183 $ = 7,6

 

 

Men nå tar kanskje nettbutikkene litt større fortjeneste på SSD enn på prosessorer? Eller er det ganske lik prosentvis fortjeneste?

Lenke til kommentar
Men nå tar kanskje nettbutikkene litt større fortjeneste på SSD enn på prosessorer? Eller er det ganske lik prosentvis fortjeneste?

 

Regner med de tar litt ekstra pga større feilrate på SSD vs CPU.

(for CPU vil jeg tro feilraten er nær 0, vanskelig å si på SSD men trolig noen få prosenter)

Lenke til kommentar
Noen som er villige til å ta en vill gjetning på pris på 320gb versjonen? Dette også da mtp prisene til de andre modellene som kom nå. Tror dere den går over 7500-ish?

Jeg regner med prisen per GB er lik med 160GB-utgaven. Altså 880$ for 320 GB. Siden det er et dyrt produkt som antagelig selger i betydelig mindre kvanta så vil jeg anta at nettbutikkene tar litt høyere fortjeneste for den. F.eks ganger dollarprisen med 9.

880 $ * 9 kr/$ = 7920 kr. Legg inn litt slingringsmonn så gjetter jeg på 7500-8500 kr.

Lenke til kommentar
Noen som er villige til å ta en vill gjetning på pris på 320gb versjonen? Dette også da mtp prisene til de andre modellene som kom nå. Tror dere den går over 7500-ish?

Jeg regner med prisen per GB er lik med 160GB-utgaven. Altså 880$ for 320 GB. Siden det er et dyrt produkt som antagelig selger i betydelig mindre kvanta så vil jeg anta at nettbutikkene tar litt høyere fortjeneste for den. F.eks ganger dollarprisen med 9.

880 $ * 9 kr/$ = 7920 kr. Legg inn litt slingringsmonn så gjetter jeg på 7500-8500 kr.

 

Takk for anslaget :) Hvor lenge er det til vi eventuelt kan se denne modellen i butikkene? Klør litt i fingra så vurderer 256gb utgaver, trenger egentlig ikke mer.. men ja ^^(Til laptop BTW)

Lenke til kommentar

Ny artikkel om Intels nye generasjon på Anandtech.

 

Link

 

Tydelig at det var tidsfrist til kl 08:00 amerikansk tid.

 

50nm X25 får ikke TRIM :-( men en "enhancment utility" som sikkert vil være på linje med Wiper for Indilinx kontrolleren.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hvis 320 GB ikke kommer før 1. kvartal 2010 så tipper jeg de gir oss et priskutt over hele linja samtidig. Da tipper jeg på en intropris på 320 GB på rundt 500 $ = ca 4500 kr i utsalgspris i Norge.

 

Pris og lanseringstidspunkt avhenger nok sterkt av hverandre.

 

Lovnad om 2,5x ganger høyere IOPS nå er veldig gode nyheter. I samme slengen lover de at oppdateringen i 1. kvartal 2010 også vil øke ytelsen. :)

Lenke til kommentar

At 320GB ikke kommer i år var et skjær i sjøen for å si det mildt :-(

 

Tror nok Simen1 har rimelig rett i sitt anslag om pris, tipper rundt 5000,- for min del.

 

Uansett, MYE bra i den nye og det beste er at de presser ned prisene på SSD over hele linja. Vi snakker om rundt 20-25% prisreduksjon som de andre MÅ følge med på, i tillegg er som sagt ytelsen på de viktigste områdene økt med en faktor på 2-2.5 avhengig av om man velger 80 eller 160GB utgavene.

 

Gleder meg, har 1 80GB i bestilling til ~1900,- og ser at prisen nok kommer til å ende rundt 1800,- (var 1830,- tidligere i dag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...