Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Simen1

 

Det er blokkstørrelse på fila som står i X-aksen.

 

Klippet fra hjelpefila til HDTune

 

"The file benchmark measures the performance for reading and writing files to the selected hard disk partition with different block sizes ranging from 0.5 KB to 8192 KB (x-axis).

The length of the test files can be set. For accurate results a large size is recommended. If the file length is too small the hard disk may be able to cache the entire file. In that case the cache speed will be measured instead of the hard disk throughput.

 

On some configurations it may be neccessary to add a delay between the write and read test to make sure all data is written to the disk before the read test is executed.

 

This test is non-destructive but requires a partition with a drive letter associated."

 

edit:

Jeg la til Random Access test fra min kontroller i forrige post så kan du se hva en billig PERC klarer ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser Random access-resultatet nå, men hva betyr tallene på x-aksen i File benchmark-testen? Både høyden på søylene og skalaen på x-aksen antyder jo IOPS-størrelse og random rekkefølge. Jeg ønsker å finne ut hva x-aksen er for noe og hvorfor søylene har synkende høyde mot mindre tall på x-aksen.

 

Det er blokkstørrelsen, identisk med ATTO, så dette er en sekvensiell test og du kan sette lengden opp til 512mb......

 

Edit: Anvil var kjappere ute, ignore :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hva har han gjort med AS SSD Benchmark i det siste, er det verdt å laste ned den nye?

 

Han har bare forandret på utregningen av totalscoren fra siste beta pluss noen bugfixer, ble vel litt mye poeng til Intel diskene sammenlignet med Indilinx :innocent: Men, ikke rare forskjellen da, man får samme individuelle scores..... Kan forøvrig nevne at Option ROM v8.8.0.1009 scorer jevnt over bedre på 4kb random QD#64 både på skriv og les...

Lenke til kommentar

OK, har lastet det ned så får jeg prøve den ved anledning.

Var ny rom på siste bios på mitt GB UD5 men har ikke hatt tid til å se hvilken versjon det var.

(den gamle var ikke så bra på raid fant jeg ut men bruker PERC'en til det så det var ikke noe stort problem)

Lenke til kommentar
OK, har lastet det ned så får jeg prøve den ved anledning.

Var ny rom på siste bios på mitt GB UD5 men har ikke hatt tid til å se hvilken versjon det var.

(den gamle var ikke så bra på raid fant jeg ut men bruker PERC'en til det så det var ikke noe stort problem)

 

Skjekk versjonen, er det 8.9.0.1023, så kan jeg rippe den fra biosen og legge den ut for alle... Men, er nok en gamlere, siden 8.9 bare har vært å finne på intels egne hovedkort bioser, og disse kan ikke rippes dessverre...

Lenke til kommentar
RAID option ROM-versjon: 8.0.0.1039 var det.

 

Tja, den er vel over 1 år gammel, så den var vel ikke veldig ny, hadde den på mitt gamle P45 MIIF kort.. Det sies at opp til 8.5 er det bugs med Intels egne SSD disker og kanskje flere, dette er offisiellt fra Intel selv, så skader nok ikke å få lagt inn den nyeste tilgjengelige v8.8.0.1009 som skal ha alle fixene....... :thumbup:

Lenke til kommentar
RAID option ROM-versjon: 8.0.0.1039 var det.

 

Tja, den er vel over 1 år gammel, så den var vel ikke veldig ny, hadde den på mitt gamle P45 MIIF kort.. Det sies at opp til 8.5 er det bugs med Intels egne SSD disker og kanskje flere, dette er offisiellt fra Intel selv, så skader nok ikke å få lagt inn den nyeste tilgjengelige v8.8.0.1009 som skal ha alle fixene....... :thumbup:

 

Nei den er ikke ny, men nyere enn den som var fra før ;-)

 

Skal se på tweaktown om det kanskje finnes en moddet der, hvis ikke, er det noe du kan se på?

Lenke til kommentar
Etter å søkt litt på google kan det se ut som intel x25 m g2 kommer med 32MB cache og har 90MB/s sequential write.

 

http://www.redflagdeals.com/forums/showthread.php?p=9088106

 

Det var noe slikt jeg hadde håpet på, litt bedre på skriving hadde ikke skadet.

En dobbling av cache skader vel heller ikke selv om G1 bare cachet kommandoer.

 

Den skal være offisiell i morgen så da får vi se.

Lenke til kommentar
RAID option ROM-versjon: 8.0.0.1039 var det.

 

Tja, den er vel over 1 år gammel, så den var vel ikke veldig ny, hadde den på mitt gamle P45 MIIF kort.. Det sies at opp til 8.5 er det bugs med Intels egne SSD disker og kanskje flere, dette er offisiellt fra Intel selv, så skader nok ikke å få lagt inn den nyeste tilgjengelige v8.8.0.1009 som skal ha alle fixene....... :thumbup:

 

Nei den er ikke ny, men nyere enn den som var fra før ;-)

 

Skal se på tweaktown om det kanskje finnes en moddet der, hvis ikke, er det noe du kan se på?

 

 

Jau, modde Gigabyte bioser er en smal sak, link meg til siste biosen du vil bruke, så er nyeste ROM på plass iløpet av 5 minutter :thumbup:

Lenke til kommentar
Du finner den på denne siden. Link

 

Her er direkte link til fila (F8F) Link

 

Kom plutselig til å tenke på at jeg ikke har moddet Award bioser på evigheter, og finner ikke noen god tool engang, alle de gamle er fremdeles ibruk, fysj........ Men det ligger en EX58UD5 bios moddet med 8.8.0.1009 http://forums.tweaktown.com/f69/gigabyte-l...1/index144.html ett eller annet sted.....

Lenke til kommentar
Ikke noe problem, ble litt off topic i denne tråden.

 

Ser på redflagdeals.com at de påstår at Intel gen2 skal være dobbelt så rask som gen1 på random write, høres tvilsomt ut.

 

De, eller Han, baserer seg på tall fra en japansk blogside som hevder disse tallene:

 

4kb random write 50nm (gen1): 3,300 IOPS

4kb random write 34nm (gen2): 6,600 IOPS (80GB model)

4kb random write 34nm (gen2): 8,600 IOPS (160GB model)

 

Det laveste jeg har sett en X25-M på random write er 6000 IOPS og X25-E fikk 8100 IOPS er Anandtech's håpløse QD#3 IOmeter 4kb random test. Så disse 3300 IOPS er nok et kapittel for seg, og megalangt fra virkeligheten, som er ~13000 IOPS eller mer.. Det er nok slik at disse nye vil strekke litt ekstra på bena i enkelte sammenhenger, men skal man komme med teoretiske sammenligninger, så bør man i allefall ha gen1 tallene på samme planet som det de virkelige resultatene er.... Sammenligne QD#1 4kb random resultater på gen1 med QD#4-64 på gen2 blir nok populært blant enkelte :cry:

Lenke til kommentar

Har ikke tallene i hodet for en single X25-M men syntes ~3000 hørtes for lavt ut ja.

Hvis 160GB'rn er 20% raskere enn 80GB'rn er det imidlertid interessant men samtidig litt rart at de skiller ytelse på kapasitet.

 

Skal ha 320GB'rn så for min del ville det være utmerket om toppmodellene yter bedre ;-)

Lenke til kommentar
Har ikke tallene i hodet for en single X25-M men syntes ~3000 hørtes for lavt ut ja.

Hvis 160GB'rn er 20% raskere enn 80GB'rn er det imidlertid interessant men samtidig litt rart at de skiller ytelse på kapasitet.

 

Skal ha 320GB'rn så for min del ville det være utmerket om toppmodellene yter bedre ;-)

 

Single X25-M 4kb random write scorer 16384 IOPS i CDM, samme i AS bench@QD64 og IOMeter... 3000 IOPS er vel noe man ser på helt andre SSD'er enn Intes M versjoner. Men setter man dem opp i IDE mode og fyller dem helt opp til randen, så kan man sikkert manipulere frem akkurat det resultatet de ønsker....

 

Nå er jo ikke Intels Gen 1 160gb noe raskere enn 80gb modellen, så virker rart om de nye er det, men det vil vi jo få svar på rimelig kjapt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er en LSI kontroller du linker til (med Intel navn på)

Link til LSI produktside.

Vet ikke om den er gammel eller ny. (Perc 6's prosessor er 1078 og denne er 1068, kanskje den er eldre?)

 

Intel har sikkert gjort små endringer akkurat som Dell gjør på sin PERC.

Ser ut som det er en x4 kontroller Link

 

Søk etter LSISAS1068E eller SASMF8I på google så finner du garantert noe.

 

Hva tenker du å bruke den til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...