Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Dagens lagringsmediumer burde vært byttet ut for lengst. Jeg mener at fra når man trykker på powerknappen på PC'n og til OS'et er klart burde være som å skru på en lampe i stua. Det å åpne hvilket som helst program eller spill burde også skje på 1 sec. Klart at det er mange andre faktorer som spiller inn her. Men jeg tror nok teknologien finnes.

Det får du til med ioXtreme ;)

Ellers kunne det vært fint med et alternativ i windows der du dumper (aktiv) RAM til disk når du avslutter, og så leser tilbake til RAM med en gang maskinen slås på.

Hvem gidder å slå av datamaskinen? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslaget Betroz, men sidan eg bruker eit eksternt lydkort via firewire kan eg ikkje betjene det via Virtualbox. Over til det å få XP installert på SSD'en; kan det ha med at bios ikkje veit kva for disk eg vil boote frå? Maskina er som sagt ny og med Sata har eg kobla til to interne snurre-disker og den SSD'en. Når eg køyrer kommandoane referert i mine tidl. innlegg so er eg bevisst på å køyre den active-kommandoen og får svar tilbake; diskpart marked the current partition as active"... Skulle tru at aktiveringa då var i orden. NOkon som har eit forslag til pkt-liste for å gjera eit nytt forsøk på å få XP prof inn på den SSD'en?

Lenke til kommentar
Ny Vertex på tur.

Vertex Turbo

quote fra Tony

"MLC

Up to 278 reads 213 writes.

hand picked nand

Its around 10% or so faster than Vertex and 10% or so more expensive"

Skulle tro de hadde nok modeller fra før men her er da enda en.

Kan vel ikke si at 10% er noe godt grunnlag for enda en ny disk, spesiellt dersom dette ikke gjelder både random og sekvensiellt r/w, men det er sikkert fint for markedsføringa når en ser tråden til denne disken..... Vertex folket på OCZ forumet sutrer jo om at de knapt merker forskjell på Vertex og en 2-5x raskere X25 (random r/w, IOmeter etc.) og at det derfor er meningsløst å gå for Intel, hvordan skal de rettferdigjøre denne mon tro til enda høyere pris pr/gb... Vertex ~10mb/s vs. Vertex Turbo ~11mb/s random skriv, også har vi Agility som også er en Vertex, med litt lavere ytelse til høyere pris enn vertex, jisses. Litt mye melking dette imho....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hadde det vært 20-25% så kanskje det hadde vært litt mere interessant men 10% er jo fint lite ja.

En økt sekvensiell ytelse er forsåvidt uinterresant hvis random ikke blir tilsvarende bedre, vi får se hva de kommer med.

De tolererer jo ikke Intel X25 på forumet der med mindre den blir slått i en test av Vertex. ;-)

(har selv fått erstattet X25 med XXX i helt uskyldige sammenhenger)

edit:

No internal raid, hand picked Controllers and hand picked nand, dedicated FW.

At resten er håndplukket er jo greit men at det er forskjell på kontrollerne finner jeg merkelig.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
De tolererer jo ikke Intel X25 på forumet der med mindre den blir slått i en test av Vertex. ;-)

(har selv fått erstattet X25 med XXX i helt uskyldige sammenhenger)

Jeg slettet "Intel" og bare skrev X25-M i min signatur og bruker screnshots med navnet, og da virket det som om allt var greit, selv om man rissikerer moderering eller værre.. Virker som om det er noe automatikk i denne "XXX" metoden i signaturen. Ganske lamt å slette en annen ram produsent i signaturen når man er inne for å få support for en SSD disk fra OCZ eller motsatt, hva man har for hardware i signaturen er vel ingen reklame for andre merker..... OCZ forumet er neppe noen kandidat til "Fritt ord prisen" :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Spennende,

"This week the Korean family mega-corp has announced it will be throwing its weight behind an SATA II mini-card form factor, a design 80 per cent smaller than a regular 2.5in drive. The killer aspect however is Samsung claims performance will be right up there with the top SSDs on the market.

The secret to this lack of speed/size compromise is Samsung will be producing the mini-cards with 40nm memory and using its own in-house controller. The result will be a first wave of products in 16GB, 32GB and 64GB capacities with read and write speeds of 200MBps and 100MBps respectively. Topping things off is power consumption of just 0.3W so battery life will be improved too."

kilde:TrustedReviews

Lenke til kommentar

For de som har Adaptec 5 serie, så lanserte Adaptec nettop en ny firmware :)

Adaptec Firmware build 17380 on 6/24/2009

Release Notes:

- Support for the new Adaptec 5405z, 5445z, and the 5805z controllers

- Support for VMware 4.0

- Support for flashing drive firmware via Adaptec Storage Manager or ARCconf

- Support for Intel Tylersburg Chipset based motherboards

- Support for greater then 2TB physical drives

- Support for additional SSD devices

- Enhancement to set power settings during Online Capacity Expansion or RAID Level

Migration

- Enhancement for confirming window when deleting a JBOD volume in Adaptec Storage

Manager

- Enhancements that should prevent bad stripes from forming during an improper shutdown when a BBU is in place

- Enhanced RAID-5 Degraded Mode Operations

- Fixed an issue that was preventing the progress percentage for Raid level

migration or Online Capacity expansion from displaying in Adaptec Storage Manager

- Fixed an issue where ARCconf would not create a RAID 10 using more then 4 drives

- Fixed an issue where Adaptec Storage Manager would not start in FreeBSD 7.1

- Fixed an issue with ARCconf where it would incorrectly report a redundant array

not protected by a hotspare.

- Fixed an issue where ARCconf would not properly display power management status

- Fixed an issue where in some cases a degraded RAID5 or RAID6 array would not

rebuild

Lenke til kommentar

Gahhhh....

Hele serveroppgraderingsplanen gikk i dass. Ikke sjangs i havet til å få inn noen sata/sas enheter i en DL380 G3 uten å ty til borremaskin og kabelsko (og nei, det gjør jeg ikke... hehehe).

Plan B var å sette SSD'ene inn i en dell 2850 .... det gikk også skeis, da det ikke fantes noen kit for å bygge den om til sas.

Så plan C er nå å sette dem inn i en Dell poweredge 2950... som er VESENTLIG kraftigere og nyere enn den opprinnelige planen. Det hele blir bare veeeldig mye mer arbeid, da vi må omdisponere enda flere servere for å få ting til å gå opp.

Men sluttresultatet blir nok desto bedre.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
boot F6, hva vil det si? og er Offisielle Intel Storage Manager bare et windowsprogram som behandler raid satt opp i intel matrix storage under boot? Hvilke fordeler har det nye programmet over det gamle?

Disse er vanlige Intel Storage Manager drivere kun for Intel chipset, og inkluderer floppy 32/64bit for XP. Dersom man kobler en eller flere HDD/SSD på ICHx i raid eller nonmember, trenger man drivere man legger inn via setup og F6 i XP. Man trenger ikke dette med Vista/Win7, men man kan hvis man vil...

Om disse er bedre eller ikke sammenlignet med de eldre, er jeg ikke sikker på, har heller ikke sett noen readme på disse. Det antas vel at for at TRIM skal virke i raid på ICHxR, må Intel driverne støtte dette, så vi følger med :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Blir sikkert bra i en PE2950, har en PE2900 selv med en E i.

Oppgraderte den nettop med noen ekstra SAS disker og litt mere minne.

Minne er forresten rimelig nå.

Hvilken kontroller?

Det blir trolig 32GB minne i den.

Husker ikke hva kontrolleren heter i farta, men det er sikkert en perc/5i eller 6i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Noen som vet om det vil bli produsert (i nermeste framtid) rimeligere og mindre (<50GB) flashdisker på pci express enn det vi har idag? Så fort sata 6Gbit kommer ut er jo båndbredden der sprengt dagen etter med nye ssd'er. Skal jo ikke være dyrere å produsere ssd for pci-e enn for sata.

Lenke til kommentar

Jo, desverre så trenger en bootbat PCIe-SSD mer IP enn en SATA 6Gbps. Du trenger en PCIe kontroller og en onboard BIOS som vil koste litt pluss ta opp kortplass.

Det er ingen slike SSDer som du beskriver på vei, men ioXtreme fra Fusion-IO kommer på sensommeren/høsten og vil koste ca 8000(?) for 80GB.

Ellers er de fleste andre PCIe SSDene som er varslet/lansert 256GB og oppover, der man har stappet 4 SATA SSDer i RAID-0 på et kontrollerkort og gjort det til et eget kort. Jeg håper slike løsninger vil ta i bruk en større cache (256-512MB) i tillegg til det som er på SSDene og ha batteribackup for å sikre seg at data blir skrevet.

Forskjellen fra ioXtreme til f.eks. OCZ Z-drive er at ioXtreme er native PCIe, mens Z-drive er en klipp-og-lim løsning med 4x vertex og en cacheløs raidkontroller. Resultatet er omtrentlig lik båndbredde sekvensielt, men random IOPS på ioXtreme er på et annet nivå enn Z-drive.

Lenke til kommentar

OCZ Z-Drive er ikke lengre til salgs (i nåværende form) av en eller annen årsak. Dette har vært opplyst på OCZ forum ved flere anledninger.

Det kan nok være flere årsaker til dette.

(pris, kvalitet, ?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...