Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

GullLars: Mange lurer på hvilken SSD de skal kjøpe og gidder ikke å lese så mye i denne tråden. Kan du oppdatere første innlegg med noen helt konkrete anbefalinger? Gjerne med link til prisguiden.

Jeg ser for meg noe slikt som dette kjappe utkastet:

Med fokus på ytelse/kapasitet/kr:

Vertex 30GB 995 kr

Ultradrive 64GB 1650 kr

Corsair 128GB 2950 kr

Ultradrive 256GB 5200 kr

Med fokus på ytelse/kr:

Intel X25-M 80GB 2735 kr

Intel X25-M 160GB 7331 kr

Med fokus på ytelse alene:

Intel X25E 32GB 3413 kr

FusionIO IOExtreme 80GB anslagsvis 8000 kr når den kommer

NB. Dette er bare et kjapt utkast. Det trenger garantert modifisering og det bør nok gjøres av selveste GullLars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GullLars: Mange lurer på hvilken SSD de skal kjøpe og gidder ikke å lese så mye i denne tråden. Kan du oppdatere første innlegg med noen helt konkrete anbefalinger? Gjerne med link til prisguiden.

Jeg ser for meg noe slikt som dette kjappe utkastet:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Med fokus på ytelse/kapasitet/kr:

Vertex 30GB 995 kr

Ultradrive 64GB 1650 kr

Corsair 128GB 2950 kr

Ultradrive 256GB 5200 kr

Med fokus på ytelse/kr:

Intel X25-M 80GB 2735 kr

Intel X25-M 160GB 7331 kr

Med fokus på ytelse alene:

Intel X25E 32GB 3413 kr

FusionIO IOExtreme 80GB anslagsvis 8000 kr når den kommer

NB. Dette er bare et kjapt utkast. Det trenger garantert modifisering og det bør nok gjøres av selveste GullLars.

Bare for å legge til litt info i utkastet ditt som jeg forøvrig synes er en god ide: Intel X25-M 160gb får du ned i 5209,- dog ikke på lager, på lager koster den 5595,- på Komplett https://prisguiden.no/product.php?product_id=110119 Dette er Kingston utgaven av denne disken..

Samt får du jo Kingston SSDNow V 64GB til 1099,- og 128gb til 1899,-, og selv om jeg vil se disse testet før jeg kjøper dem, så skal det mye til om ikke 2x64gb SSDNow V havner i min maskin for de ikke fullt så høyt prioriterte oppgaver/spill/apps, men allikevel nyter godt av SSD'enes fenomenale random read og lave søketid.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Simen1:

Enig, skulle gjerne sett mer i førstepost nå, men beef supreme tok initiativet og kan kanskje følge opp?

Ourasi:

Når du finner en god 128GB til en god pris må du gi meg beskjed! Corsair sin S128 er litt for svak synes jeg. Siden jeg har 1 stk SAS port av 2 til overs skal en større SSD få den plassen.

EDIT:

Ellers vil jeg gjerne legge til et punkt som heter "opplevd firmware bricking:". På intel sin opplevde jeg dette selv om jeg fulgte ALLE anbefalinger som var å oppdrive får å flashe denne. Viktig for brukere å vite. Årsaken virket å være at jeg hadde Sata HDD og Sata DVD på samme ICH som jeg jeg satte SSDen på med IDE compability modus for å flashe den, men det er ikke bevist årsak og uansett altfor dårlig.

Hvis man må koble vekk alle komponenter med unntak av CPU, RAM og skjermkort, samt koble til en ekstern USB CDROM for å flashe en Sata SSD så er vi fortsatt i steinalderen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har X25-M og X25-E i hver sin maskin, og det at E har høyere IOPS merker iallefall ikke jeg noe til med mitt bruksmønster. Faktisk vil jeg påstå at M åpner programmer litt raskere. Sikkert på grunn av annen firmware.

Skulle jeg anbefale en SSD til noen, så er X25-M det jeg ville sagt de burde kjøpe. Håper Intel kommer med en enda raskere SSD i fremtiden også :)

Lenke til kommentar

Jeg ville også anbefalt Intel X25-M 80GB om det ikke var for den meget skremmende opplevelsen jeg hadde med den, som hvistnok skal være pga. at jeg hadde sata hdd og sata dvd på samme ICH som sata ssd(intel altså).

Nå tør jeg ikke anbefale den til noen som helst men anbefaler heller Mtron om de vil ha best mulig kvalitet, denne kjører helt fint på samme ICH som sata hdd og sata dvd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skulle jeg anbefale en SSD til noen, så er X25-M det jeg ville sagt de burde kjøpe. Håper Intel kommer med en enda raskere SSD i fremtiden også :)

X25M og X25E er basert på 40nm flashbrikker. Dette skal oppgraderes til 34nm i løpet av året. Jeg regner med både stor ytelseøkning og en økning i kapasitet. F.eks 500/300 MB/s og at 80/160GB byttes ut med 120/250GB uten at prisen endres. Samt et mer "modent" produkt på mange måter.

Lenke til kommentar

Intel kommer med opptil 320GB (34nm) i løpet av juli-september.

De kommer totalt med 8 nye modeller.

edit:

det står 32nm og 34nm på forskjellige plasser, er ikke sikker på hva som er korrekt.

edit2:

kilde

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg ville også anbefalt Intel X25-M 80GB om det ikke var for den meget skremmende opplevelsen jeg hadde med den, som hvistnok skal være pga. at jeg hadde sata hdd og sata dvd på samme ICH som sata ssd(intel altså).

Nå tør jeg ikke anbefale den til noen som helst men anbefaler heller Mtron om de vil ha best mulig kvalitet, denne kjører helt fint på samme ICH som sata hdd og sata dvd.

Jeg har X25-M, VelociRaptor, Hitachi 1TB HDD og NEC DVD-brenner på min ICH10R og det funker bra. Alt er SATA, og ingen IDE.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg jobber med en oppdatering til førsteposten i denne tråden som vil ta en annen form en jeg planla tidligere i vår før jeg la det fra meg for eksamenslesing.

Planen nå er å gi en kort intro, gode linker med beskrivelser i naturlig rekkefølge, kort diskusjon rundt diverse SSDer og antatte fremtidsutsikter, og til slutt anbefalinger for diverse bruksområder. Oppdatering kommer snart ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt problemer med flashing hverken av Intel eller Vertex, flashing har vært utført på forskjellig HK og alle har bare hatt SATA enheter.

Det som er litt uheldig er at man må inn i bios å endre til IDE mode, dette har forårsaket (for noen) at andre raid volumer har blitt brutt.

(har sett eksempler på dette hos OCZ)

Det er nok ikke mulig å få en 100% god løsning på problemet da SSD'ene ikke lar seg flashe i raid mode.

Vi må nok leve med dette til teknologien blir mer moden og behovet for FW oppgradering avtar.

edit:

I det siste har jeg lagt merke til at mange av anbefalingene går i retning av at man heller kjøper en stor (60-120GB) SSD kontra å raide 2-3 mindre på 30GB.

Jeg mener dette er en positiv utvikling, raid-0 gir store utslag i benchmarks men på langt nær de samme i praktisk ytelse.

Utslagene man får ved å kjøre raid-0 er tildels på unyttige områder (økt sekvensiell ytelse) mens ytelse på små blokker blir mer eller mindre upåvirket.

Jeg har testet en del på oppsett i forbindelse med SSD og konklusjonen min foreløpig er at det er svært lite å hente på å kjøre raid-0.

(eneste merkbare er økt skrivehastighet, lesehastigheten er god nok med 1 SSD)

Jeg kjører nå raid på mine Intel SSD'er ene og alene pga større plass og vil måtte gjøre det til det kommer større SSD'er.

Når den tid kommer (i løpet året) blir mine 80GB'ere mest sannsynlig satt opp som boot disker på andre maskiner.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det hadde da vært kjekt om vi fikk tilbake USB porten for flashing som OCZ faktisk hadde på en modell(om jeg ikke husker feil).

Jeg har ICH10R men på X58. Man må ikke utelukke at det kan ha vært feil på enheten jeg fikk. Det rare er jo at den fungerte helt topp i 1 time etter flashing. Det var først når jeg hadde kopiert over 30GB med data i ettterkant og bootet at alt gikk til moss.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror nok det kommer alternative måter å flashe på, kanskje usb er en løsning. Å kunne bruke SSD'en som en USB "disk" hadde vært kjekt.

Når TRIM er implementert både i OS, SSD og ev. i raid kontrollere skulle det ikke være nødvendig å kjøre HDDerase mer.

Tony påstår at TRIM støtte kan komme i juni, så da blir det enda en FW oppdatering ;-) men den vil da forhåpentligvis være en av de siste man må legge inn.

Har ikke hørt noe spesifikt om TRIM på Intel men det er nok også rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...