RamGuy Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Klarer du deg ikke med 30GB til Win7? Har selv Windows7 7201 64bit på min bærbare med Intel X25-E 32GB (29GB brukelig plass) og har med operativsystem, Football Manager 2009, Office 2007, diverse codecs og ting og tang installert fremdeles rundt 12GB ledig? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) @Anders Jensen Jeg er helt enig med deg at effektiv write-caching er et viktig element, i samme slengen vil jeg også legge til write attenuation, effektiv dynamisk wear leveling, robust (dynamisk?) ECC, aktiv garbage collection og TRIM. Men fortsatt er det viktig at selve SSDen har nokk intern parallellitet til å holde unna når det blir høy belastning over tid. Når det gjelder arkitektur vil jeg referere til dette "white paper" og ønske meg ca 20+ flash kanaler med individuelle både kommando busser og data busser, og 4KB stripe over disse (eventuelt mindre som da blir satt sammen med write attenuation). Endret 6. juni 2009 av GullLars Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Så når trur dere jeg kan få kjøpt en 120 GB ssd til under 1500? Sitter og følger med daglig på vertex-serien, men prisen ser jo bare ut til å stige (har sunket noe igjen den siste måneden da). Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Klarer du deg ikke med 30GB til Win7? Har selv Windows7 7201 64bit på min bærbare med Intel X25-E 32GB (29GB brukelig plass) og har med operativsystem, Football Manager 2009, Office 2007, diverse codecs og ting og tang installert fremdeles rundt 12GB ledig?Jeg har Windows 7 Ultimate 64-bit RC Build 7100 installert med 8G RAM og hibernationfilen fjernet og forstår ikke helt hvordan du får til det? btw: Vil ikke Build 7201 bare legge til masse debug greier og at RC er den beste å kjøre inntil videre? Dabear: Vertex virker å leve i sin egen verden prismessig. Se heller på Supertalent Ultradrive, Corsair S128 og nå de nye Kingston SSDene. Endret 6. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Det prisnivået du ønsker kommer sansynligvis til å komme rundt oktober en gang dabear. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 ...Jeg har Windows 7 Ultimate 64-bit RC Build 7100 installert med 8G RAM og hibernationfilen fjernet og forstår ikke helt hvordan du får til det? På min 32GB E har jeg nå ca 18-19GB ledig men jeg har da bare installert VMWare Workstation og noen utilities på boot'n. Kjører da uten System Restore og hibernation av. Har 12GB minne på min og da kjører jeg bare en symbolsk pagefile på 1GB. Masse plass ;-) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Anvil, da skal jeg dobbeltsjekke for sikkerhetsskyld når jeg er på jobb igjen. Jeg har kun installert Firefox og Chrome og surfet nett, men det kan hende at jeg har en 4GB DVD imagefil liggende(glemt å slette), men alikevel ikke akkurat mye plass til gode . Jeg kjører en symbolsk pagefile på 2GB om jeg ikke husker feil. Men som sagt har jeg ingen større applikasjoner eller spill installert. 9GB ledig plass gir ikke stor fortrolighet til videre bruk av arbeidsstasjonen med alle applikasjoner jeg vil trenge. Jeg kan sikkert slanke inn 1GB på pagefilen(dog ikke fjerne den helt pga noen "dårlige" applikasjoner jeg skal bruke) EDIT: Min Win7 Ultimate 64-bit RC B7100 hjemme med 12GB RAM, hibernation fjernet og pagefile slått av bruker nå 31GB og det er etter en kraftig opprydning og hvor alle spill er installert på en annen disk. Jeg har ikke engang installert Office på den, men jeg bruker den mange timer daglig til alt mulig. Users og Windows katalogen alene bruker nå 22GB. På den andre disken brukte Steam katalogen min alene over 100GB(10-15 spill) før en kraftig opprydnign og sletting av spill jeg sjelden spilte. Det var utenom alle de andre spillene jeg har installert fra DVD. Endret 6. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hvis du har eller har hatt mange applikasjoner installert kan det være verdt å sjekke WinSXS. Den *kan* vokse seg stor og jeg vet endel pleier å fjerne innholdet i denne, kan dog være litt risikabelt. (har ikke sjekket min winsxs folder enda) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Anvil: Interresante observasjoner. - 3,32GB i C:\Windows\System32\DriverStore - 1,12GB i C:\Windows\SysWOW64 - 5,58GB i C:\Windows\winsxs Men hvordan rydder man i disse katalogene som alene utgjør over 10GB? Jeg opplevde også at Ccleanup på denne maskinen virkelig køddet til en del ting. Endret 6. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg er ingen ekspert på winsxs, har bare hørt at den kan bli urimelig stor. Den inneholder komponenter (dll'er osv) fra installerte programmer og den beholder disse i alle generasjoner. (dvs kommer det en oppgradert komponent lagres både original og nyere versjoner i denne) Det kan se ut som at det ikke nødvendigvis blir ryddet opp i disse filene selv om man avinstallerer programvare. WinSXS på 10GB er ikke uvanlig. Det finnes en menge sider om dette på nettet så det er bare å google litt. Igjen, det er ikke uten risko å rydde i denne! En ide er jo å bare reinstallere. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Mao. skal man kjøre Windows Vista eller Windows 7 på en 30-32GB SSD enhet så må man belage seg på å reinstallere omtrentlig hver 6mnd? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Sjekket min WinSXS nå og den er på 5.69GB (on disk) Da er ikke din unormalt stor så det må være andre syndere her. Endret 6. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Hvor stor er din Windows og Users katalog hver for seg? Endret 6. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Progran Files 335MB Program Files (x86) 1.88GB ProgramData 13,2MB Windows 11,3 GB Users 547MB Jeg har ikke e-post eller noe som helst på denne, alt ligger i VM's Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 VM har jeg pt på et raid-5 av 4 stk X25-M SSD'er Tester enda og har ikke bestemt meg om jeg skal kjøre redundant eller ikke ;-), tar meget hyppig backup så raid-0 går greit på denne maskinen. Alternativene jeg har testet så langt er alt fra alle i raid-0 eller 2 og 2 i raid-0 eller raid-5 som sagt. Mister litt plass med raid-5 og SSD er kostbar plass. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Mao. så kjører du mye av det man normalt sett ville kjørt på en OS disk på andre disker . Ellers har du et oppsett jeg er misunnelig på hehe. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Anvil:Interresante observasjoner. - 3,32GB i C:\Windows\System32\DriverStore - 1,12GB i C:\Windows\SysWOW64 - 5,58GB i C:\Windows\winsxs Men hvordan rydder man i disse katalogene som alene utgjør over 10GB? Jeg opplevde også at Ccleanup på denne maskinen virkelig køddet til en del ting. C:\Windows\System32\DriverStore og C:\Windows\winsxs er det endel guider på nettet for å fjerne eller trimme ned... DriverStore mappa mi er knappe 800mb stor umoddet, og winsxs er omtrent på din størrelse, siden Win7 uten pagfile/hibernation/restore ikke tar så stor plass, har jeg ikke testet guidene, dessuten har jeg jo litt god plass på stripa også..... Bortsett fra uTorrent og annet stuff som på ingen måte nyter godt av en SSD eller fortjener plassen, har jeg allt jeg trenger på mine to X25-M disker i Raid0, dvs. Cod4+Win7+Apps+bencher=15.2gb.... Med AA3.0 som dukker opp rundt 17. juni, tipper det vel over 20gb. Personlig fokuserer jeg max på 2 spill i samme tidsrom, men dette er vel fordi jeg er MP spiller, og ikke kan fordra SP spill, så ditt plassbehov er nok betydelig høyere enn mitt ser det ut til... Jeg har vel vært inne på tanken å skaffe meg en billig og stor SSD som spill/apps disk for det som ikke brukes ofte, og da spiller det liten rolle om den ikke duger til OS disk. Dette er vel noe fler bør tenke på etterhvert Endret 6. juni 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Jeg har kikket på mange 128GB SSD enheter med tanke på spill og programmer, og kjøpte 80GB til hjemmebruk for OS. Jeg skal søke litt rund rydding i winsxs og driverstore for her tas det mye unødvendig plass. Dog synes jeg SSD er perfekt for torrents ol. workload da den nettopp har høy IOPS. Jeg kjører en del binær NNTP (nzb) trafikk på maskinen på jobben og det er en fryd og gammen å se hvor raskt alle filoperasjoner den må utføre blir gjennomført. (tenker da på å sette sammen småbitene fra newsgruppen, utføre verifisering, par2 reparasjon, utpakking mm). Endret 6. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg har kikket på mange 128GB SSD enheter med tanke på spill og programmer, og kjøpte 80GB til hjemmebruk for OS. Jeg skal søke litt rund rydding i winsxs og driverstore for her tas det mye unødvendig plass. Dog synes jeg SSD er perfekt for torrents da den nettopp har høy IOPS. Jeg kjører en del binær NNTP (nzb) trafikk på maskinen på jobben og det er en fryd og gammen å se hvor raskt alle filoperasjoner den må utføre blir utført. Hvorfor i allverden har du torrents på SSD'en? Dette klarer selv min WD GP 1TB disk lydløst og langt kjappere enn min 16mb linje kan fore den med data. Masse unødig skriving mener nå jeg, og ingenting som jeg ser noen fordel av å kjøre på SSD, untatt utpakking av rar filer da, men det er en annen sak.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå