Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Testing er viktig men jeg tror dere bør bli fornøyd, det kommer jo an på hvor mange sesjoner du kjører mot 12GB da, men det skal jo holde til endel.

Har du brukt perfmon for å sjekke diskaktivitet på eksisterende server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg logget inn og sjekket nå så var det veldig få brukere pålogget (7-8stk). Men slik så perfmon ut....

Edit: dæven... bra jeg sjekka en gang til på serverspec. Var helt sikker på det var en G4, men det er en G3. Så jeg hadde bestilt feil minne :/

post-6583-1244115670_thumb.png

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Det kan jo uansett ikke bli verre enn i dag? 2stk 15krpm disker i raid1...

P600 er en ganske svak kontroller, men det er nok det beste du får til en G4. Skriveytelsen bør bli noe bedre. Ca 3000 random write 4kB IOPS kan du regne med om kontrolleren er sterk nok. Hadde du hatt 4 stykk i RAID 10 ville du fått ca 6500, nesten uavhengig av hva slags SAS kontroller du bruker. Leseytelsen bør være god da RAID 5 ikke krever noe spesielt av kontroller for lesing.

Edit: skaff deg en G6 med kun 1 sokkel og en P410 kontroller. Det koster ikke mer enn hva du har svidd på disker og vil gjøre serveren 10x kraftigere. Legg til en ekstra SSD i tillegg så er du helt i havn med en god server. Har noen regnet på hva inloggingstiden koster dere?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det blir fort penger når man skal bytte server men en G6 ville nok utvilsomt vært å foretrekke.

Han kan jo uansett prøve seg frem med G3 og ev. flytte SSD'ene over på en mer moderne løsning senere.

Lenke til kommentar
Det blir fort penger når man skal bytte server men en G6 ville nok utvilsomt vært å foretrekke.

Han kan jo uansett prøve seg frem med G3 og ev. flytte SSD'ene over på en mer moderne løsning senere.

Det er uaktuelt å kjøpe ny server til dette formålet. Poenget her var å prøve å utnytte det vi har best mulig innenfor prisrammen.

Dette er jo også som kjent en "test" ... og det har for meg også en "it-politisk agenda". Klarer jeg å dra alle terminalserverbrukerne våre med mer minne og SSD på èn server så åpner det kanskje for muligheten til å oppgradere flere (nyere) servere.

Lenke til kommentar

Den blir nok en slager ;-)

Tydelig at SSD er i en tidlig fase enda.

1TB til 30 ganger prisen av en HDD, selvsagt er ytelsen fenomenal, men prisen var ille.

Tror ikke det tar lang tid før man kan le av slike priser.

Lenke til kommentar

Med prisutviklingen de forgie 1-2 årene og utsiktene til fremtidig prisutvikling vil prisen være halvert rundt nyttår eller på nyåret en gang, og ca 1/3 neste vår.

De billigste SSDene jeg fant i prisguiden ligger rundt 20kr/GB nå (G.skill, Ultradrive, core v2), så det er mulig vi kan se 1TB SSDer til 10.000-15.000 rundt nyttår. Nå er jo ikke poenget med SSD kapasiteten, men farten.

Det jeg håper mest på er PCIe SSD med 50k+ IOPS sustained og 500-1000 MB/s sustained, og kanskje 60-120GB til under 10.000. ioXtreme som jeg linket til press release kan kanskje klare denne jobben, eller kanskje Supertalents nye PCIe SSD som kommer på sensommeren/høsten. Og selvfølgelig må det være bootable, som er det eneste ankepunktet på PCIe SSDer hittil (annet enn prisen :p).

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg heller håper mest på følgende.

Gode, rimelig priset SATA300 og 600 SSD enheter med god IOPS og random read/write samt overføringshastigheter som legger seg opp mot 2-300MB/s per enhet. Dette i størrelser opp mot 1.5-2TB og at alt under 256GB er historie.

Når det skjer synes jeg vi har kommet meget langt. Jeg håper virkelig ikke fokuset heller går mot dårlige SATA baserte SSD enheter og rådyre PCIe enheter.

Jeg synes også det jeg forespeiler bør være realistisk å få til i løpet av tidlig 2010.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg må si jeg heller håper mest på følgende.

Gode, rimelig priset SATA300 og 600 SSD enheter med god IOPS og random read/write samt overføringshastigheter som legger seg opp mot 2-300MB/s per enhet. Dette i størrelser opp mot 1.5-2TB og at alt under 256MB er historie.

Når det skjer synes jeg vi har kommet meget langt. Jeg håper virkelig ikke fokuset heller går mot dårlige SATA baserte SSD enheter og rådyre PCIe enheter.

Jeg synes også det jeg forespeiler bør være realistisk å få til i løpet av tidlig 2010.

Feil benevning :p

Forøvrig er jeg uenig i behovet for enorm kapasitet, men det er helt greit om det finnes utgaver med god kapasitet. For bruk som systemdisk vil 5K 4KB R/W IOPS og 200MB/s med 30GB og oppover være helt fint om prisen er rett. Selvfølgelig burde denne ytelsen være SUSTAINED. Jeg tror SSD for massemarkedet vil ta skikkelig av når det finnes en ca 80-100GB SSD med 200/200 MB/s sustained og 5-10K IOPS sustained til rundt 1000kr, og foreløpig ser dette ut til å kunne realiseres rundt Q1 2010.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har sakt det før og sier det gjerne igjen. Caching er løsningen på problemet. Det er trivielt å bygge store lagringssystemer som leser med høy hastighet, særlig med SSD teknologi. Skriving er langt mer komplisert, men med caching kan en lett komme rundt det. Det er heldigvis mye enklere å cache skriving enn lesing. Tipper vi vil se CPU i forbrukermarkedet som kommer med integrert NVRAM kontroller som lagrer skriveoperasjoner til en rask NVRAM og pusher dette mer sekvensielt i idle perioder til større disk. OpenSolaris har allerede demonstrert hvordan dette kan løses i OS slik at alt hardware trenger å tilby er to non-volatile lagringsmedier med respektive størrelser og ytelseskarakteristikker. Å bygge store raske enkelt nivå lagringssystemer har aldri og vil aldri være smart. Det er fysikk som ligger bak dette og er samme årsak til av vi har flere cache nivåer i de alle kraftige lagringssystemer, enten de er volatile eller non-volatile.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Gullars:

He he, en opplagt skrivefeil der ja.

Ellers har jeg over kun kort tid sett at 30-32GB enheter (Mtron Mobi 32GB) blir for smått til moderne MS OS, selv på en Win7 installasjon jeg knapt bruker sliter jeg med å holde rundt 9GB ledig på den som OS disk. (ingenting annet installert enn Firefox og Chrome)

At man skal måtte raide flere enheter for å få tilstrekkelig plass på en OS partisjon er heller ingen god løsning når folk gjerne sitter med andre typer enheter på sine ICH kontrollere, og dette har vi sett gir problemer (ref. mange innlegg rundt å kjøre sata hdd, sata dvd og sata ssd på samme ICH). Å måtte kjøpe egne raid kontrollere for å få nok plass med små enheter blir også for dumt.

Jeg tror 80-120GB vil bli den mestselgende størrelsen før slutten av 2009, så jeg kan godt korrigere meg selv til å si at jeg håper 100-120-160GB blir den minste størrelsen som blir solgt(med gode egenskaper), i innlegget mitt over. Jeg har også merket meg en økning av 120GB modeller vs. de små 30-60GB modellene som var i hovedfokus rundt juletider. Jeg tror at selv de som kjøper 80GB ofte ender opp med å kjøpe en til senere og raide dem for å oppnå 160GB.

EDIT:

Jeg skal nå kjøre min Intel X25-M på SAS kontrolleren for å unngå konflikt med sata hdd og dvd/bd/hddvd på ICH. Desverre har denne kontrolleren kun 2 porter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...