Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Ang mtron 3000 mobi vs 3500 mobi.

Hva er forskjellen?

Jeg ser at 3500 er billigere og har noe lavere i/o. Jeg hadde ikke spurt hvis det ikke var for at den har høyere versjonstall enn 3000. Det pleier jo å bety oppgradering, og ikke dårligere(?)

3500 virker som et veldig mye bedre kjøp enn 3000 for en maskin når støy og temperatur er det viktige, og ikke hastighet. Innspill?

Jeg har allerede svart på dette noen sider tilbake, men her kommer det igjen:

(ingen av de lager lyd forresten, flash er fullstendig stille)

Mtron Mobi 3000 er 1. generasjon, 3500 er 2. generasjon.

3500 overgår 3000 på ALLE områder, og den er billigere fordi innkjøpsprisen av flash for Mtron har sunket (3000 gikk ut av produksjon når 3500 startet), og masseproduksjonen er godt i gang.

Noen forbedringer fra 3000 til 3500 er: SATA2 i stedet for SATA1 grensesnitt, høyere båndbredde for både les og skriv, flere random IOPS for både les og skriv, mindre strømforbruk og derved varmeutvikling, og optimalisering mot bruksmønster for laptop/desktop som gir lavere strømforbruk ved streaming av en viss båndbredde. Det er også sansynligvis gjort mindre justeringer i wear leveling og garbage collection gjennom nyere firmware.

Alså: Det er ingen grunn til å kjøpe 3000 serien, den er både eldre, dårligere, OG dyrere.

EDIT:

...PCIe x1 SATA kontroller (ikke raid). PCIe x1 (v1.0) vil gi mulighet for ca 250MB/s overføringshastighet, og vil sansynligvis være bedre enn det som sitter på hovedkortet. Disse kan du få fra 200-400kr.

Dette er en sannhet dersom vi snakker om v.1 av PCIe derimot PICe v.2 som kom i 2007. Har 500MB/s på x1.

Og version 3 som skal komme i ~2010 er det stipulert 1GB/s på x1.

Ja, det er v1 jeg mente. Etter å ha sjekket fort på multicom og komplett virker det som om alle slike kort bruker v1 specs, hvorfor vet jeg ikke. V2.x som du sier har 500MB/s per linje, og det er jeg veldig klar over. Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beef Supreme OT: Mint er skikkelig fine saker altså. Hadde mye glede av forrige versjon.

Ja liker det godt jeg også. Men jeg har et problem. Jeg finner ikke trådløse nettverk som har WEP kryptering. Alle andre nettverk finner jeg. Folk prater om å "innstallere WEP-pakkene" men det er ikke noe jeg kan finne. Er ikke noe sånt i synaptics. Evig kjedelig egentlig, for jeg bruker laptoppen nesten bare hos kjæresten min, som såklart, har WEP kryptering på nettverket. Dritt med kabel gjennom halve huset...

Du kan svare på dette i Linuxtråden min her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&start=100

Lenke til kommentar

Gjett om jeg har bajsa på leggen etter å ha lest dette...

Har en OCZ Core SSD 64GB OG et Intel ICH10 brikkesett på Asus P5Q-E hovedkortet mitt. Og på toppen av kaka kjører jeg AHCI på disken. (AHCI er IKKE anbefalt fra OCZ etter å ha snust litt i forumet dems)

Resultatet har blitt mye frysing og henging av programmer. Kjører XP foreløbig (og forhåbentligvis en stund til)

Klona disken og la alt over på en tradisjonell en og problemene er nå borte. Skal nå prøve å ordne Core disken min (om mulig) med oppdateringer ettersom jeg leser her.

Noen som vil hjelpe meg bittelitt, om de kjenner noen løsning i farten?

Endret av mogie
Lenke til kommentar
Gjett om jeg har bajsa på leggen etter å ha lest dette...

Har en OCZ Core SSD 64GB OG et Intel ICH10 brikkesett på Asus P5Q-E hovedkortet mitt. Og på toppen av kaka kjører jeg AHCI på disken. (AHCI er IKKE anbefalt fra OCZ etter å ha snust litt i forumet dems)

Resultatet har blitt mye frysing og henging av programmer. Kjører XP foreløbig (og forhåbentligvis en stund til)

Klona disken og la alt over på en tradisjonell en og problemene er nå borte. Skal nå prøve å ordne Core disken min (om mulig) med oppdateringer ettersom jeg leser her.

Noen som vil hjelpe meg bittelitt, om de kjenner noen løsning i farten?

Her er det du leter etter :)

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=45200

Dette er nevnt tideligere i tråden, men vet ikkje hvorfor ikkje Gullars har satt opp denne linken i 1 post enda. Det kommer nok :thumbup:

Litt offtopic må jo være lov også, siden Gullars liker CrystalDiskMark så veldig :mrgreen:

Fikk oppgradert Areca 1680ix kontrolleren min i dag fra 512 til 2gb.

Cache FTW!

post-42975-1232906247_thumb.png

Lenke til kommentar
Litt offtopic må jo være lov også, siden Gullars liker CrystalDiskMark så veldig :mrgreen:

Cache FTW!

post-42975-1232906247_thumb.png

hmm ja ikke helt vanlig med en kontroller i prisklassen 7-11k i hjemme pcen... men vanvittig ytelse. Hva slags disker har du på den? (Med 2GB "cache") så har det muligens ikke noe å si :)

Lenke til kommentar

Cache FTW!

hmm ja ikke helt vanlig med en kontroller i prisklassen 7-11k i hjemme pcen... men vanvittig ytelse. Hva slags disker har du på den? (Med 2GB "cache") så har det muligens ikke noe å si :)

Har 10 stk Seagate 15k.5 sasdisker i raid-0

Lenke til kommentar

Cache FTW!

Har 10 stk Seagate 15k.5 sasdisker i raid-0

Fint for de som har et eget rom til å ha raidet sitt i... ellers er det jo helt uaktuelt her i hvertfall :p

Lenke til kommentar
Fint for de som har et eget rom til å ha raidet sitt i... ellers er det jo helt uaktuelt her i hvertfall :p

Passer perfekt inn i mitt Silverstone tj07 kabinett. Har plass til 18 harddisker der :D

Sorry Gullars for off topic! Skal aldri gjør det mere :innocent:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det går helt fint Nizzen. Jeg tilgir deg fullstendig hvis du tester noen SSD på det raid kortet seinere ;)

Det er i alle fall tydelig at det her er tall du får til cache, og imponerende tall er det også. Disse skrivetallene er i alle fall helt riktige i forhold til hva du vil oppleve når du skal skrive opp til 2GB (som er cachen din), men for lesing er det ikke sikkert du får fult så bra tall, siden det krever at det er cache hits.

Notert for meg selv at jeg skal legge linken til OCZ forumet i første posten, og skal også oppdatere med en kort forklaring om ECC. Dette kommer en av dagene, jeg må bare lese meg opp litt på ECC og sjekke hva de forskjellige leverandørene har i de nyeste generasjonene.

EDIT:

@oteren: For under 1000kr vil du ikke få noe kontroller kort som kan gi 2 SSD i raid-0 fult spillerom, siden disse kortene har PCIe x1 v1.0, som gir 250MB/s maks. Du må alså opp på PCIe x4 kort, og disse starter rundt 1400-1500 etter hva jeg har sett.

@beefsupreme: De fleste fake-raid kortene rundt 2000kr vil nokk klare den hastigheten der. Men jeg har ikke mye erfaring med raid kort (ennå).

@b-real: Nei, folding@home har ikke nytte av SSD (annet enn kanskje i sine interne servere), siden det prosjektet går ut på er å brette proteiner, og dette krever ekstremt mye FLOPs (Floating Point Operations), litt RAM, men praktisk talt ingen skriving og lesing til disk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Nizzen: hva slags raid kontroller bør vi kjøpe som bare skal ha 2 ssd i raid 0? Helst noe som ikke koster mere en ssd enheten:)

En sas hostbusadapter fungerer fint med 2 stk sasdisker i raid-0 eller raid-1. Dette er saskontroller uten IOP (cpu). Skal man ha flere disker lønner det seg å ha en hardware raidkontroller.

Har selv en LSI 3000 series sas host adapter til 2x 146 gb 15k sasdisker i raid-0 på serveren min.

For 4 SSDdisker i raid-0 f.eks kan en HighPoint RocketRAID 3510 4P SATA II gjøre susen ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345300 ). Denne har en veldig bra IOP og blir ikkje en flaskehals for selv 4x Intel SSD :)

Lenke til kommentar

Se hva jeg fant på youtube! Godbiter som kommer i år. De fleste før sommeren.

SSD på CES 2009

Runcore:

, med en real life demo i en netbook.

Supertalent:

Sandisk:

,

BitMicro:

, disse er verdt å sjekke, 250MB/s. 400GB SLC i 2,5", 1,6TB SLC i 3,5", 6,4TB MLC i 3,5".

Crucial:

, demo av SSD på "maling-rister".

Kingston:

, re-brand av intel.

Toshiba:

, 512GB 2,5" MLC, 240MB/s les 200MB/s skriv.

EDIT!! Corsair:

, ikke fra CES, men et fint review. Selv med HDtach som ikke er beregnet for SSD fant de at den ga bedre les og skriv enn spec. Spec: 90 les 70 skriv. HDtach benchmark: 150 les 75 skriv. SAMSUNG kontroller (ikke jmicron), og de hadde ikke observert frysing. Og de er lagd med tanke på holdbarhet og ikke fart.

Hvis IOPS tall er bra for denne kan det være et fint alternativ til laptops.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...