Timster Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Nå skal det sies at jeg ikke har lest noe i denne tråden på minst en måned, men ville bare spørre om noen har sett netshop.no sin ukes mail som kom 1 juni? OZC Vertex 30GB til 995,- Det er vel et greitt tilbud eller hva? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Det er et veldig godt tilbud ja. Om ca 6 månder (januar) regner jeg med nye 60GB versjoner av de billigste brukbare SSDene vil nærme seg 1000kr. (1700kr er billigste gode 60GB nå) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Tipper "Kingston SSDNow V Series" bruker Samsung kontrolleren som også Corsair bruker på sin "S 128GB" modell. Prisen var dog veldig god og frister med 2x128GB i Raid0. Ourasi: Burde det ikke stått Intel X25-M 80GB og ikke 64GB i den charten? Endret 3. juni 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Good news everyone! Endelig var dagen her (første annonsering som var i høst sa Q1 09 var planlagt, men det ble vist Q3) Fusion-io will Offer Consumers PCIe SSD Accelerators Editor:- June 2, 2009 - Fusion-io announced it will ship a consumer optimized version of its enterprise PCIe SSD family in July. Priced at $895, the ioXtreme has 80GB MLC flash capacity and average throughput of 520MB/s. Supported OS's include:- Windows XP, Vista and Linux. Editor's comments:- the ioXtreme marketing package ends the confusion about the blurring boundaries in the PCIe SSD market between enterprise SSDs and pro consumers. This product has been optimized for the consumer market. * Out goes expensive SLC flash (consumers don't need it - although most enterprise apps do). MLC is less than 1/2 the price of SLC for the same capacity (and that gap is widening). * Toss out 80% of the capacity (and memory cost) which you'd find in a single slot enterprise card too. A single user doesn't need it. * Winding down the performance from an enterprise class product like Fusion-io's ioDrive Duo (1.4GB/s R/W) to about 1/3 of that saves a bundle on fast glue hardware. It makes the cache memory cheaper. The SSD controller processor can run slower and you don't need onboard RAID logic (or if you do - it can be cheaper). Those kinds of value optimized decisions can lead you to a product like the ioXtreme - which is still many times faster than any 2.5" SSD and satisfies speed hungry consumer budgets without cannibalizing sales to enterprise customers. It's a clever marketing move and I'm sure it will attract huge interest." Link til press releaseioXtreme produkt info (spec sheet mm) NÅ kan vi sikle og stirre håpefult inn i den nære fremtiden. Endret 3. juni 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Blir vel rundt 7000,- i Norge med en kurs på 6,25 Får vente i spenning på tester. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Så den lille kontrolleren der har 80GB lagringsplass også? Eller kommer disken i tillegg til pci-ekontrolleren? Uansett, hva vil noe slikt koste, og vil den være bootbar? Jeg rekner med at du uansett trenger spesielle drivere for noe slikt. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Så den lille kontrolleren der har 80GB lagringsplass også? Eller kommer disken i tillegg til pci-ekontrolleren? Uansett, hva vil noe slikt koste, og vil den være bootbar? Jeg rekner med at du uansett trenger spesielle drivere for noe slikt. Selve ioXtreme ER et lite kort. Den vil koste $895, som tilsvarer 8000-9000kr ca etter import til norge. Den er ikke bootbar for øyeblikket, men det vil bli tilgjengelig i en fremtidig firmware oppdatering. Du trenger drivere for å bruke den ja, men det er ikke vanskeligere enn å installere skjermkort-drivere f.eks. Den krever 64-bit OS, og virker på XP, Vista, og Linux. Her er noen fine grafer: Endret 3. juni 2009 av GullLars Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Sitter her nå med min nye Intel X25-E 32GB (eller en Kingston SSD Now E-Series 32GB som den så fint heter) og det står FW: 8621, så jeg tenkte jeg skulle sjekke om det var noen tilgjengelig firmware oppdatering fra Intel, men det var jo lettere sagt enn gjort, klarer knapt å finne noe som helst rundt firmware på X25-E? Finner litt om X25-M, der kan jeg da også laste ned en firmware og flashe med den å være sikker på at jeg kjører siste firmware, finner ikke engang en eneste nedlastbar firmware til X25-E? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 RamGuy, Det er ingen tilgjengelige oppdateringer til E enda. Den som kommer har nok TRIM støtte men ellers er det ikke så mye å fixe, den fungerer helt utmerket. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Den krever 64-bit OS, og virker på XP, Vista, og Linux. Skyldes det et enormt behov for RAM til driveren? Skal bli interessant å se om denneenheten drar uforholdsmessig mye mer CPU og RAM ressurser enn andre SSD enheter i forhold til ytelsen. Ramguy: tror ikke E serien har fått noen oppgradering enda. Mulig det ikke er like nødvendig og/eller ansees som mindre hensiktsmessig for tiltenkt bruk. Antagelig er det samme kontroller som til M serien så du kan jo prøve å flashe den som er tilgjengelig? Nei seriøst ikke gjør det, men det hadde vært kult å vite om det fungerte og hvordan resultatet ble. Antagelig har firmware på E og M seriene en del forskjellige optimaliseringer. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det funker ikke ;-) Ved en feiltagelse ble min prøvd flashet med M firmwaren og beskjeden var noe sånn som at det ikke var rett modell. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Fatal1ty and Fusion-io Join to Launch the ioXtreme at E3 Gaming and performance PC icon Johnathan Wendel touts ioXtreme's ability to take PC performance to a new level Helvete også, kunne de ikke ha droppet det der Fatal1ty navnet, det eneste det navnet der gjør er jo å fordyre produkter med flere hundrelapper Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) De samarbeider ikke med Fatal1ty, og enheten kommer ikke til å hete noe som helst med Fatal1ty i det hele tatt, han bare ble invitert til å teste og vise frem enheten som en slags promotion. Hvis en "kjendis" som vet hva han snakker om begynner å anbefale denne som en must-have oppgradering for extreme-gamere og enthusiaster så kan det ha et veldig godt utslag på hvor mange som kjenner til produktet, og etterspørselen for det. Grunnen til at ioXtreme og ioDrive bare kjører på 64-bit er pga driverne, og muligens noe med adresseringen. Jeg så en plass noe nevnt om RAM-bruk av driveren, og det er noe, men ikke ekstreme mengder. Mengden RAM driveren bruker skalerer med kapasiteten på enheten, og 80GB mener jeg på skulle bruke i området 300-500MB, så for de høyeste kapasitetene er alså 64-bits driver en nødvendighet, og derfor tror jeg de valgte å kun lage 64-bit driver og totalt droppe støtte for 32-bit siden dette er "avleggs". ioDrive som teknologien kommer fra er tross alt beregnet mot datacentere der det kjøres nyeste generasjoner maskinvare som har høye krav til ytelse, og der vil 64-bit være naturlig pga størrelsene på RAM. EDIT: når det gjelder CPU-bruk vet jeg ikke, men etter hva jeg har forstått bruker ikke driveren noe særlig cpu-kraft. Du trenger derimot en ganske kraftig CPU for å klare å nyttegjøre hele ytelsen enheten leverer. Endret 3. juni 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Spennende Da er det bare å vente på at prisene faller. Tror heller jeg kjøper en Samsung Omnia HD til den prisen. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Nizzen:Tilværelsen er nok ikke så rosenrød, ofte har man en teknisk sjef over seg igjen som skal godkjenne kjøp. Deretter har mange en innkjøps sjef som skal godkjenne over der igjen . Derimot har man teknisk sjef ofte en friere pott for innkjøp under 10.000,- men det betyr ikke at han ikke må svare for dem ved spørsmål. AJ: Sikkert et kostnadspørsmål og hvis andre skal godkjenne kjøpet blir ofte Raid10 sett på som råflott desverre. "Nei, det koster nok med 3stk av disse og Raid5 må da være godt nok!". Raid 10 ville helt klart vært tingen. Men teknologien rettet mot oss "småbedrifter" er fortsatt såpass i startgropen at det er begrenset hvor mye vi vil svi av på et eksperiment. For det er nettopp det vi annser dette som ... en test; selv om den skal være den eneste terminalserveren for ansatte (flesteparten skal gå over til bærbart til høsten, så antallet brukere vil bli redusert fra i dag (rundt 100 pr. dags dato). Vet det er en råsjangs å ta ... men pokker; noen må da tørre å satse også! Derfor raid5 og 3 enheter. Forøvrig har jeg 2 sjefer over meg som jeg skal forsvare investeringen ovenfor. Den ene er it-ansvarlig og den andre er økonomiansvarlig. Heldig vis er jeg flink til å manipulere folk. At extremesystems gikk ad skogen er jo viden kjent nå, men det at de ikke hadde backup får bli deres hodepine. Raid er uansett ikke backup! Det er feiltoleranse. Vi kan i verste fall være uten èn terminalserver en dag hvis det går til heden. Det ble i utgangspunktet kostbart nok, da vi hadde en pot vi skulle fordele på oppgradering og omdisponering av 5 servere. Men jeg tok en råsjangs og reklamerte med at den ene terminalserveren kunne gjøre jobben til de 2 forrige med mer minne, 64bit os og SSD. Så fåglarna vite om det stemmer. SSD'ene skal stå på en HP Smart Array P600 kontroller. Hadde egentlig håpet at det skulle komme ny firmware til x-25e før vi tok de i bruk, men det ser dårlig ut. Endret 4. juni 2009 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg lurer på hvilke hensyn jeg evt må ta ovenfor x-235e'ene i raid 5 når man setter opp raidet. Evt. i server 2008. Det bør være ferrest mulig tweaks og det vil ikke være andre disker i serveren for å lagre userdata og swap på. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har du sjekket om HP kontrolleren er SSD vennlig? Betyr kanskje ikke all verden siden E'en er såpass kjapp i utgangspunktet vs HDD. Så at cashing ikke kunne enables for SATA enheter men igjen E'en er rask. Tror ikke det er noen tweaks som egner seg på en server ;-) Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Dette var den eneste kontrolleren som var tilgjengelig for denne serveren som vi fikk spesialpris på (sett at vi skulle ha orginale HP deler). Det er en litt gammel server (HP Proliant DL380 G4). Det kan jo uansett ikke bli verre enn i dag? 2stk 15krpm disker i raid1... Skal selvfølgelig skru av automatisk defrag. Men ellers er det begrenset med inngrep jeg vil gjøre i og med at den skal kjøre som terminalserver. Endret 4. juni 2009 av JKJK Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Regner med vi får en rapport etterhvert, spennende løsning. Hvor mye minne skal du kjøre? Jeg var nære på å få inn en server med 2 Nehalem prosessorer, 96GB minne og 4 stk SSD i raid-10 som enten databaseserver eller terminalserver men det er lagt på is foreløpig. edit: Det blir garantert en oppgradering ;-) noe annet ville være merkelig. Endret 4. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det blir ikke så heftige greier dette da. Serveren har støtte for opptil 12GB minne, så det er det vi skal kjøre. Tenker å sette opp raidet på eksisterende installasjon for å kjøre noen ytelsestester før nytt os blir installert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå