Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Med ordinære harddisker, så er det jo slik at operativsystemet og produsentene har forskjellige måter å definere en kilobyte/megabyte etc på (1000 vs 1024).

 

Er det fortsatt slik på ssd-diskene, som feks disse x25-diskene på 80 GB? Hvor mange gigabytes er det operativsystemet rapporterer de som?

 

Kapasiteten i OS er 76319mb, som vil si 74.53gb....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel X25-M 80GB BIG TROUBLE

Nå skjønner jeg ingenting.

 

1. jeg monterte X-25M på port 3 på ICH10R

2. Satt bios til IDE compatible

3. Oppgraderte firmware med den fra downloadlinken, fikk sucessfull og rebootet manuellt.

4. Satt bios tilbake til ACHI (må det pga windows boot)

5. Bootet opp i Windows 7

6. Initierte og hurtigformaterte SSDen med NTFS og 4k blokkstørrelse.

7. Deaktiverte defragmentering og indeksering på den.

8. Lagde rotkatalog og kopierte spill katalogen over til den (gikk noe tregt fra HDD med 70 MB/s.)

 

Alt virket såre vel helt til jeg skulle forsøke å starte spill fra den (den fikk samme drevbokstav som den gamle disken med spillene på).

 

- Klikket på et spill-ikon(for spill på SSDen) og alt hang

- Forsøkte å ta shutdown, alt hang

- Måtte holde strømknappen inne i 8 sekunder for å slå av PC

 

Slår på maskinen igjen og den ville ikke engang utføre post-bios, stod bare å hang.

 

- slo av strømmen på PSU og ventet noen minutter

- slo på strømmen og slo på maskinen, mitt G15 tastatur stod bare å blinket og skalv i belysningen, slo av igjen.

- slo på og på igjen og fikk feilmelding, Sata Port 3: device error (der ssd er tilkoblet)

- Fikk også feilmelding på flere instillinger i bios

- Gikk inn i bios, så over instillinger, fjernet cdrom fra boot igjen, lagret og restartet igjen.

- De andre feilmeldingene var nå borte men fikk fortsatt Sata Port 3: device error (ssd)

- Bootet opp i windows og får opp en ukjent enhet på 8MB størrelse. (SSDen)

 

Jeg bootet flere ganger tidligere uten at det skjedde noe galt og det var først etter jeg hadde kopiert data over til den at allt gikk vest. Hva i alle dager er dette? Skal forsøke andre sata porter men dette er jo helt vilt.

 

EDIT:

 

- Slår av maskinen og setter disken på Sata Port 2 istedet.

- Får samme device error på post-bios

- Går inn i bios, ser at enheten vises som en 8MB disk

- setter tilbake fra ACHI til IDE Compatible

- Får ikke lenger device error men nå vises disken i bios som en 0MB disk

- Får selvf. ikke bootet Win7 som IDE Compatible siden den er installert som ACHI (men hadde neppe fått noe mer disk)

 

- Mens jeg har den i IDE Compatible setter jeg i firmware CDen og skal prøve å reflashe.

- Den finner disken men sier at den allerede er oppdatert og vil ikke oppdatere samt at den viser noe feil info!

 

Model: Intel SSDSA2MH080G1Gc

Serial Number: BAD_CTX (stod ikke det når jeg flashet første gangen!)

Firmware: 045C8820

Firmware already updated on this drive.

 

- Setter bios tilbake til ACHI og ser fortsatt disken kun som en 8MB enhet.

 

 

Konklusjon:

Day is fucked og det skumle med dette var at jeg fikk en haug rare feilmeldinger i bios og at lysene på G15 tastaruet lekte "overledning" lysshow mens post-bios hang første gang det feilet. Så jeg sitter ant. med en defekt SSD som muligens også har grillet/sjokket systemet mitt!

 

Forbanna!

 

EDIT2:

 

- Tar ned PCen for å koble fra SSD skiten.

- Får ikke startet maskinen etterpå, den er helt død på power knappen og powerled lyser konstant.

- Tar ut strømmen og lar den stå et par minutter og kobler til igjen, fortsatt helt dødt på powerknappen og powerled lyser konstant.

 

- Så tenker jeg at jeg også har koblet på en "LG GGC-H20L Blu-Ray HD-DVD leser" som jeg også hentet i dag, på Port 5.

- Dette er også enheten jeg flashet SSDen via CD fra (selv om CDen ble brent fra en annen enhet).

- Kobler fra denne og jeg får liv i systemet (slått på PC) og er oppe i Windows 7 igjen.

 

It makes no sense siden alt virket før jeg begynte å skrive data til SSDen! Jeg har fra før kun 2 stk harddisker i maskinen. Samsung F1 1TB og Seagate 7200.11 1.5TB.

 

Tenkte å forsøke å koble til SSDen igjen nå som jeg fjernet det nye optiske kombidrevet, men det kan virke som om hele systemet mitt har fått kraftig juling, så luften har gått litt ut for nye forsøk akkurat nå.

 

EDIT3:

Jeg ser andre har hatt lignende problemer med Intel SSDene :(

http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2292224

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
- Så tenker jeg at jeg også har koblet på en "LG GGC-H20L Blu-Ray HD-DVD leser" som jeg også hentet i dag, på Port 5.

- Dette er også enheten jeg flashet SSDen via CD fra (selv om CDen ble brent fra en annen enhet).

- Kobler fra denne og jeg får liv i systemet (slått på PC) og er oppe i Windows 7 igjen.

 

It makes no sense siden alt virket før jeg begynte å skrive data til SSDen! Jeg har fra før kun 2 stk harddisker i maskinen. Samsung F1 1TB og Seagate 7200.11 1.5TB.

 

Tenkte å forsøke å koble til SSDen igjen nå som jeg fjernet det nye optiske kombidrevet, men det kan virke som om hele systemet mitt har fått kraftig juling, så luften har gått litt ut for nye forsøk akkurat nå.

 

EDIT3:

Jeg ser andre har hatt lignende problemer med Intel SSDene :(

http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2292224

 

Høres ut som en feil flashing, enten forårsaket av det nye optiske drevet, eller at SSD'en var defekt. Testet du at allt funket som det skulle før du flashet? Om du ikke testet produktet før flashen, blir det ren gjetning om hva som har skjedd, men folks erfaringer med SATA optiske enheter på ICH/AHCI blandet med SSD/HDD er ytters varierende, og du er eventuellt ikke alene om å få problemer...

 

SSD'en kan jo umulig gi systemet ditt "kraftig juling", så noe annet lurer nok bak i skyggene her... Jeg antar du satte din overklokk tilbake til standard under flashing, greit å gjøre for å sikre seg 100%.. Uansett bør du ta en HDDErase på disken, i tilfelle du fikk en feil under partisjoneringen i win7, og se om du får SSD'en tilbake i form.. En observasjon jeg har gjort meg er at optiske drev på sata porten, blandet med SSD/HDD ofte medfører en sabla masse rør, og har styrt langt unna en slik kombinasjon...

 

Merk deg også at en solid overklokking av hovedkortet kan påvirke Sata kontrolleren, noe jeg har merket selv. Slår ut på den måten du beskriver, funker greit med 1 disk, men kneler ved raid eller mange disker på den... Må da senke FSB, og allt er fint igjen etter litt kødding med bytte av porter etc.. Selv om det ikke kalles FSB lengre på X58, så er det allikevel noe å prøve ut..

 

Sett ned CPU og hovedkort til default hastigheter og kjør HDDErase dersom du ikke får noen kontakt/full størrelse med SSD'en med kun den og HDD på Sata portene, og rapporter tilbake om hvordan det går.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Skal gå igjennom forslagene i morgen. Ellers interresant at Optiske SATA drev skal skape masse sabla rot med SSD, man får jo ikke lenger PATA på nye hovedkort og optiske enheter. Kan bli et sabla rør for mange det da.

 

Som sagt 2 harddisker og 1 optisk sata dvd brenner fungerte fint i systemet inntil jeg også satt in SSD og byttet til et nytt optisk sata drev.

Overklokken er allerede kraftig senket(feil klokk i sig) og jeg kjører nå på [email protected](siden 1. mai) som sommerklokk. Systemet er dønn stabilt 24/7 på 100% CPU last.

 

Flashingen stod klart og tydelig at var completed og successfull, regner med at de har noen verify på det. Jeg testet ikke disken før flashing siden firmwaren var meget gammel. "xxxx8610"

 

Jeg skal forsøke alt default i morgen samt HDDerase for å se om jeg får liv i den igjen. Skal bruke bootimaget du postet i tråden tidligere. Dog skal jeg utføre dette på en annen maskin i morgen da jeg ikke akkurat likte hva denne forårsaket.

 

EDIT:

Hvordan kjører jeg HDDErase uten CD tilkoblet? Har en USB CDROM jeg kan bruke evt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skal gå igjennom forslagene i morgen. Ellers interresant at Optiske SATA drev skal skape masse sabla rot med SSD, man får jo ikke lenger PATA på nye hovedkort og optiske enheter. Kan bli et sabla rør for mange det da.

 

Som sagt 2 harddisker og 1 optisk sata dvd brenner fungerte fint i systemet inntil jeg også satt in SSD og byttet til et nytt optisk sata drev.

 

Overklokken er allerede kraftig senket(feil klokk i sig) og jeg kjører nå på [email protected] som sommerklokk. Systemet er dønn stabilet 24/7 på 100% CPU last.

 

Systemet kan være 100% stabilt i alle stresstester du kan finne, men allikevel knele under gitte sammenhenger på SATA/Raid kontrolleren, så bare for å være 100% sikker, sett det til default, for å eliminere den lille promillen for at dette skaper issues..

 

Angående HDD/SDD blandet med optiske SATA drev (altså ikke kun sammen med SSD), så har de fleste hovedkort 2 kontrollere, og man kan fint sette det optiske drevet på en annen kontroller og kjøre denne i IDE mode for å unngå en eventuell bios o.l., men teit er det uansett, ingen tvil om det og noe som bør ryddes opp i, enten det er drev eller chipsetprodusentene sin skyld... Selv har jeg en ekstern Plextor USB DVD/RW som er smertelig fri for kødd, og skulle drevet dø, så er det bare å sette inn en ny i det eksterne kabinettet og vil således vare til CD/DVD Rom er avlegs....

 

Synd din første erfaring med SSD ble litt kjip i starten, men trøst deg med at det er ekstremt få problemer med X25 diskene, og dersom det viser seg at den er defekt så har du vært veldig uheldig... Har en viss følelse av at dette retter seg med en HDDErase og en ny oppretting av partisjonen, som er det beste som kan skje, men ikke bli sur på meg om det går ad dundas.. :innocent:

 

Edit: Beundrer din evne til å hoppe i bingen med et problem hengende over deg, det hadde ikke jeg klart. Jeg hadde kjørt på til det var løst eller bekreftet DOA, uansett å trøtt jeg var eller å lang tid det tok.... Sykdom dette, og jeg burde vært med i en støttegruppe eller noe :blush:

 

Edit2: Kjør HDDErase fra USB CD-Rom, Floppy eller Flash stick...Bruksanvisning finner du i denne tråden, kikk etter mine innlegg, har laget en grei guide, og nå er du ikke lenger låst til v3.3, alle nyere skal funke greit etter fw oppdatering selv om jeg personlig ikke bytter noe som funker perfekt til slike oppgaver..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

På jobb har jeg en E8400 Lenovo med SATA Optisk drev og 3 harddisker på ICHen, her gikk det helt fint å koble til en Mtron Mobi 3200 32GB på samme ICH og som nå kjører som boot. Så litt skumt er dette ja. Har også en E6700 maskin som jeg skal kjøre HDDerase på så får jeg se hva som skjer.

 

EDIT:

Forøvrig testet jeg nå å koble til det nye optiske sata drevet igjen og det fungerer helt flott sammen med HDDene på ICHen og alle i ACHI mode. Dermed virker SSDen mer og mer som problembarnet her. Installerer nå Farcry 2 fra DVD til HDD og det går fort som juling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kapasiteten i OS er 76319mb, som vil si 74.53gb....

Når Windows rapporterer om 76319 MB (megabyte ikke millibit) så er kapasiteten ca 80,026 GB = 74,530 GiB.

 

Windows (og forsåvidt flere andre OS) regner feil siden de bruker feil benevning. De burde skrevet MiB der de skriver MB eller regnet tallene om til MB-tall.

Lenke til kommentar
Skal forsøke meg på litt HDDerase greier på min borka Intel X25-M nå og tenkte jeg skulle informere om at UBCD v5.0 Beta12 utgave inneholder HDDerase v4.0. Så slipper man styre med gamle versjoner og mekke til imager.

 

Jeg som allerede har en CD image ferdig mekka, gidder ikke stresse med noe annet enn det som funker som en drøm allerede, men for andre er det jo greit at nyeste FW til intel funker rett ut av boksen med nyeste versjon som nevnt tidligere..

 

Du får si ifra om du får ordnet bøllet med en HDDErase run, lykke til :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hehe den stopper på noe security etter jeg velger P0(som den står i nå etter mye bøll med sata porter på E8400 maskinen).

Den spør om jeg skal forsøke å disable HPA i bios.

 

Har forsøkt både defensive og ultra-defensive etter at jeg fikk den synlig i HDDerase. Det den sier nå etter valg av P0 er:

 

This drive is in frozen status!

!! ATA Security Feature Set is prohibited by the system BIOS chip !!

Do you want HDDerase to attempt to override BIOS freeze lock? ( The HPA will be removed and you will be required to reboot)

(Y/N)

Svarer jeg ja står den bare å henger, svarer jeg nei får jeg spørsmål om jeg vil gå til options og der kan jeg velge annen disk eller gå ut. Svarer jeg nei på options kommer jeg tilbake til device lista igjen og det samme skjer på nytt.

 

Virker spennende, kommer ikke forbi den der virker det som, ble sen kveld på kontoret gitt. Skal jaggu ikke være enkelt dette SSD greiene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kapasiteten i OS er 76319mb, som vil si 74.53gb....

Når Windows rapporterer om 76319 MB (megabyte ikke millibit) så er kapasiteten ca 80,026 GB = 74,530 GiB.

 

Windows (og forsåvidt flere andre OS) regner feil siden de bruker feil benevning. De burde skrevet MiB der de skriver MB eller regnet tallene om til MB-tall.

Disse forkortelsene og de forskjellige brukene av de er forvirrende. Hvorfor er det så jævlig vanskelig å bli enige?

Lenke til kommentar
Disse forkortelsene og de forskjellige brukene av de er forvirrende. Hvorfor er det så jævlig vanskelig å bli enige?

Godt spørsmål. I år er det 10 år siden den "binære" ICE-standarden ble innført. Den skulle gi i både pose og sekk slik at alle fikk bruke den tellemåten de ønsket og dermed dempe/fjerne hele den forvirrende konflikten. Det skjedde som kjent ikke. Fortsatt bruker svært mange aktører hverken den gode gamle SI-standarden eller ICE-standarden.

 

ICE: 1024 Byte = 1 KiB (alt for lite brukt)

SI: 1000 Byte = 1 kB (litt brukt)

1024 Byte = 1 kB (mye brukt selv om det er direkte feil)

1000 Byte = 1 KiB (denne feile kombinasjonen brukes over hodet ikke)

Lenke til kommentar
This drive is in frozen status!

!! ATA Security Feature Set is prohibited by the system BIOS chip !!

Do you want HDDerase to attempt to override BIOS freeze lock? ( The HPA will be removed and you will be required to reboot)

(Y/N)

 

Denne meldingen er jo selvforklarende, enten fixer ikke denne versjonen HDDErase denne bios security feature, eller så må du prøve å finne noe slikt i biosen og slå den av... Dette er altså et feilet førsøk fra HDDErase om å overstyre denne bios instillingen... Jeg antar du står i IDE Compability Mode, dette er et must.... Jeg får melding om dette jeg også, svarer ja, og ja på reboot, lar være å reboote og bare skriver inn"HDDErase" og den går igjennom uten hikke... Skulle du ha et ønske om å teste UBCD iso med HDDErase 3.3, så kan jeg dele...

Lenke til kommentar

Noe jeg selvfølgelig gjorde med en gang, jeg slo av alt, jeg oppgraderte bios, jeg forsøkte fail-safe. Uansett kom denne meldingen opp, ergo var den ikke selvforklarende og derfor postet jeg det.

 

Tester gjerne med din iso, fikk ikke lastet den ned før i dag (fikk feil på torrent) derfor hentet jeg siste.

 

EDIT:

Bios på merkevare PCer(compaq, dell, hp, ibm) har ingen slike settinger, man kan kun disable ACHI og RAID samt hele SATA(noe som jo ikke går). ACHI og RAID er disablet og Win Vista rapporterer alle enheter som ATA som skal tilsi at de kjører i IDE modus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Svært så uheldig du har vært.

 

Har ikke hatt noen problemer med oppgradering av mine og jeg har oppgradert alle mine. Bruker optiske SATA drev på mine og det har ikke hatt noen innvirkning.

 

IDE mode måtte brukes både ved flashing og HDDErase.

Hadde også problemet med at bios forhindret operasjonen men det var bare å bekrefte med Y + en reboot, deretter kjørte jeg kommandoen på nytt og operasjonen ble fullført.

 

Tror nok også at det kan være en eller annen ukjent faktor som ligger og lurer en plass her, spørsmålet er jo bare hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...