Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Forøvrig kommer X25-M til å droppe til 2650kr. innen i morgen pga lav dollarkurs :)http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2143552

Har vært rimelig dødt i tråden i det siste..

Kommer med en liten rapport om SSD i raid i løpet av uka (2-4 i raid-0), men koser meg med en W3520 og da kommer SSD litt i bakgrunnen merkelig nok.

Intel X25-M er ukens tilbud på Netshop. (2595,-)

PS.no har lagt inn OCZ Summit, priser på nivå med Vertex.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Summit hadde da vesentlig dårligere ytelse enn Vertex slik jeg husker det?

Anvil:

Fasan da og jeg som nettopp betalte tilbake enorme summer på kredittkortene(proxybruk) så kommer du med slike tilbud.. huff *tenke* hehe.

EDIT:

Damnit, nå ser jeg jo at Corsair S128 kun ligger på 2795,- og dermed frister den. Hva er erfaringene med denne?

Samlet litt kjappe fakta om Corsair S128:

- MLC

- Samsung kontroller

- Samsung NAND flash memory

- 32MB Cache

- Sequential Read/Write 90/70 (P256GB oppgir 220/200 og M64 170/100)

Det virker som M64, S128 og P256 ikke bare er forskjellige størrelser men også forskjellige generasjoner hvor S128 virker å ha kommet først, deretter P256 og så M64 hvor ytelsen varierer kraftig. Forvirrende. I tillegg sies det at M64 bruke jmicron rev. B kontroller (den uten stuttering)?

PS!

Vertex 120GB priser seg bare helt ut og øker ennå i pris. Supertalent sin tilsvarende ligger nå 600,- under i pris på 120GB.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Corsair P256 tilsvarer OCZ Summit etter som jeg kan huske.

Den andre er nok ikke sammenlignbar.

Skal du kjøpe akkurat nå synes jeg Intel er rett SSD til rett pris.

OCZ har priset Vertex helt på viddene ;-)

(Vertex 60GB er nå ganske nært X25-M 80GB)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

2x Vertex 30 koster nå nesten like mye som 80GB Intel og 60GB er farlig nært den også. (så jo, jeg synes de er litt høye i pris)

Det var en tråd på OCZ for en stund siden hvor prisnivået var tatt opp, er ikke bare i Norge de ligger høyt.

Link

Lenke til kommentar

Da er jeg den stolte eier av Intel X25-M 80GB. Etter å ha slått av hibernation i Win7 er jeg nede i 30GB brukt plass på C: disken og dermed skulle 80GB holde vel og lenge selv med litt programmer og favorittspill.

Så blir det å hente i morgen og kanskje kjøpe en til på et nytt godt tilbud senere i år, blir litt rått med 5200,- nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var på tide Theo ;-)

Da blir det vel noen poster fra deg her i tråden de nærmeste dagene.

Jeg kjører nå X25-E som boot "disk" på W3520 maskinen og har over 20GB ledig ;-)

Skal bare ha inn VMWare så jeg har god plass faktisk.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Fant litt ut av hvorfor CrystalDisk Random Read 4kb er så mye lavere på enkelte SSD'er enn f.eks. IOMeter og HDTune Random Read:

"Tweaking the # of simultaneous outstanding requests affects the aggregate load the tested drive is under. A depth of 1 is an extremely linear load which, combined with a 100% random test such as our "Database" pattern, can basically serve as a test measuring average random access times. A depth of 1, however, is not representative of any real kind of access. A depth of 4, on the other hand, can represent the most rudimentary of operations such as, say, loading up Windows calculator. This is why crystalmark is not a valid benchmark. It test sequential rates alright I guess, but not the 4KB randoms."

Crystal blir vel derfor ikke helt representativ angående 4kb random, noe en ny versjon burde rette på, for den er jo enkel og grei å teste med.. :ermm:

Lenke til kommentar

Jepps har hentet min Intel X25-M 80GB nå så jeg skal bare kikke litt på dette med firmwareoppdatering og se om jeg ikke kan få reinstallert "Acronis True Home" siden jeg tidligere "bommet" og installerte den rett i forkant av når jeg trodde jeg skulle få min Vertex(som jeg da avbestilte).

Har fått en del stæsh på Windows 7 nå så vil helst benytte image og slippe reinstallasjon, men får se om det må til siden jeg skal montere den på SAS kontrolleren på WS kortet mitt og dagens HDD står på ICH10R (ACHI mode).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jepps har hentet min X25-M nå så jeg skal bare kikke litt på dette med firmware til den og se om jeg ikke kan få reinstallert "Acronis True Home" siden jeg bommet og installerte den rett i forkant av når jeg trodde jeg skulle få min Vertex tidligere(som jeg da avbestilte).

Har fått en del stæsh på Windows7 nå så vil helst benytte image og slippe reinstallasjon, men får se om det må til siden jeg skal montere den på SAS kontrolleren på WS kortet mitt og dagens HDD står på ICH10R.

Her er link til ny FW og bootable ISO til X25-M: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...ms&lang=eng

Anbefaler deg å flashe i IDE Compability mode. Når det gjelder image, så er vel det image fra en mekanisk HDD installasjon, og derfor ikke blir alignet riktig. Mulig du kan kjøre diskpart og aligne disken før du slenger over image, men er ikke sikker på hvordan resultatet blir... Men, skal du bytte kontroller, så må du vel uansett legge inn på nytt, windows er jo ikke akkurat glad i å bytte kontroller på en OS partisjon med mindre du knoter litt med enkelte fikser, dog har ikke sett noen for SAS kontroller...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Kan være at jeg drøyer OS boot til helgen og heller bare monterer den for firmware og litt morro nå. Takk for tips! :) (dere er noen råtasser i denne tråden hehe)

EDIT:

Tenkte jeg skulle installere et par tunge spill på den nå for å se hvordan det arter seg :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med ordinære harddisker, så er det jo slik at operativsystemet og produsentene har forskjellige måter å definere en kilobyte/megabyte etc på (1000 vs 1024).

Er det fortsatt slik på ssd-diskene, som feks disse x25-diskene på 80 GB? Hvor mange gigabytes er det operativsystemet rapporterer de som?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...