Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Noen av de testene viser merkelige resultater. Les: Velociraptoren gjør det mistenkelig bra sammenlignet med SSDene.

 

Denne reviewen lider nok seriøst av at de kjører et system som gikk ut på dato for flere år siden, kjøre SSD tester på en kontroller som ICH7R (SATA150) er vel litt useriøst. Flere av testene lider av kontroller "hang" når den sliter med å kommunisere med flere av SSD diskene, dermed den lange boot tiden, noe jeg dokumenterte tidligere i tråden. En singel raptor som booter raskere enn en X25-M/E, ja da burde noen signal lamper lyst opp hos revieweren, men neida.... En review blir aldri bedre enn det kunnskapsnivået revieweren befinner seg på, uansett hvor mange fine grafer han måtte lage, eller hvor seriøse benchene måtte være.. Testen er nok kun "relevant" for de som vurderer SSD på et veldig gammelt system, men for alle andre burde denne reviewen ignoreres fullstendig med unntak av IOmeter testene, og man bør ta en tur over til anandtech for mer relevant testing....

 

Må vel si jeg har skjeldent sett så mye grafer og bencher som ikke klarer å skille mellom en WD Scorpio og de raskeste SSD'en, som eier av WD Raptor150 og SSD kan jeg dokumentere med 100% sikkerhet at det ikke er "Grammofonplate" diskene som er først inne på desktoppen, uansett OS...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen av de testene viser merkelige resultater. Les: Velociraptoren gjør det mistenkelig bra sammenlignet med SSDene.

Denne reviewen lider nok seriøst av at de kjører et system som gikk ut på dato for flere år siden, kjøre SSD tester på en kontroller som ICH7R (SATA150) er vel litt useriøst.

 

ICH7R er et SATAII/300 chipset, jeg har en X25-M på denne kontrolleren selv og den yter meget bra :)

Lenke til kommentar
Noen av de testene viser merkelige resultater. Les: Velociraptoren gjør det mistenkelig bra sammenlignet med SSDene.

Denne reviewen lider nok seriøst av at de kjører et system som gikk ut på dato for flere år siden, kjøre SSD tester på en kontroller som ICH7R (SATA150) er vel litt useriøst.

 

ICH7R er et SATAII/300 chipset, jeg har en X25-M på denne kontrolleren selv og den yter meget bra :)

 

Stemmer, gikk litt fort i svingene, har jo selv lagt ut en oversikt over ICH fra intel i denne tråden, der ICH7R/DH er SATAII :blush: ... Men antar du da kjører X25-M i AHCI modus, og ikke Raid, siden Raid modus på enkelte eldre ICH's medfører "slow boot"... Har denne revieweren kjørt alle SSD diskene i Raid modus, vil han antagelig støte på denne buggen. Uansett, å klare å boote treigere på en Intel X25-E/M eller Vertex enn WD Scorpio er godt gjort, tror ikke jeg hadde klart noe slikt om jeg prøvde engang.... :cry:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Noen av de testene viser merkelige resultater. Les: Velociraptoren gjør det mistenkelig bra sammenlignet med SSDene.

Denne reviewen lider nok seriøst av at de kjører et system som gikk ut på dato for flere år siden, kjøre SSD tester på en kontroller som ICH7R (SATA150) er vel litt useriøst.

 

ICH7R er et SATAII/300 chipset, jeg har en X25-M på denne kontrolleren selv og den yter meget bra :)

 

 

Stemmer, gikk litt fort i svingene, har jo selv lagt ut en oversikt over ICH fra intel i denne tråden, der ICH7R/DH er SATAII :blush: ... Men antar du da kjører X25-M i AHCI modus, og ikke Raid, siden Raid modus på enkelte eldre ICH's medfører "slow boot"... Har denne revieweren kjørt alle SSD diskene i Raid modus, vil han antagelig støte på denne buggen. Uansett, å klare å boote treigere på en Intel X25-E/M eller Vertex enn WD Scorpio er godt gjort, tror ikke jeg hadde klart noe slikt om jeg prøvde engang.... :cry:

Akkurat nå sitter SSD`en min på en dedikert RAID/PCIe kontroller, men brukte ICH7R da jeg la inn W7 p.g.a manglene driverstøtte. Kjørte noen tester på ICH7R før jeg flyttet over til den dedikerte kontroller og det ga god ytelse i AHCI.

Lenke til kommentar
Akkurat nå sitter SSD`en min på en dedikert RAID/PCIe kontroller, men brukte ICH7R da jeg la inn W7 p.g.a manglene driverstøtte. Kjørte noen tester på ICH7R før jeg flyttet over til den dedikerte kontroller og det ga god ytelse i AHCI.

 

Ja, det er ikke noen nevneverdig forskjell i ytelse på de forskjellige SATAII ICH SB'ene, så det ga nok god ytelse. Men har du tid en dag, kan du jo teste Raid modus med singel disk på ICH, men er redd det kan bli en seig opplevelse pga. veldig treig boot. Nå er det selvsagt en mulighet for at den nye FW'en til Intel retter opp i noe av dette, men siden denne karen fikk samme boot tid på begge FW versjonene, så ser jeg det som utopisk...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

TechReport har jo gjort noen merkelige tester tidligere også men man kan ikke skrive dem helt bort av den grunn.

 

Flere av testene synes jeg så helt greie ut men boot var vel en av de merkelige ja.

At mekaniske disker gjør det bra i tester hvor skriving betyr mye synes jeg ikke merkelig i det hele tatt.

Ser imidlertid at WD Scorpio vinner over VR'n i flere tester og det er litt merkelig.

 

Vel, Anandtech er nok å foretrekke ;-)

Lenke til kommentar

Ourasi eller dere andre. Noen som husker navn på 5,25" bay som kunne huse 2-4 stk 2,5" disker? Jeg synes å huske det har vært postet noe i denne tråden, men finner det ikke igjen. Og finner heller ingen webshops som selger nevnte produkt.

 

Det må da finnes noe slike løsninger. Fant 3 stk beregnet på servere, men disse hadde et støynivå som ikke lignet grisen. Er vel egentlig ikke spesielt interessert i å ha vifte i denne enheten. Bare en kjekk måte å feste dem på.

Lenke til kommentar
Ourasi eller dere andre. Noen som husker navn på 5,25" bay som kunne huse 2-4 stk 2,5" disker? Jeg synes å huske det har vært postet noe i denne tråden, men finner det ikke igjen. Og finner heller ingen webshops som selger nevnte produkt.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

 

Lurer på om den der er en av de 3 enhetene jeg fant test av. Som visstnok bråkte veldig mye. Har du en slik eller? Jeg ser at viftene kan stilles mellom høy eller lav, men jeg tror lav fortsatt kommer til å støye mer enn jeg er interessert i. Men selvfølgelig, det er mulig dem kan koples ut fullstendig på en enkel måte :)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Ourasi eller dere andre. Noen som husker navn på 5,25" bay som kunne huse 2-4 stk 2,5" disker? Jeg synes å huske det har vært postet noe i denne tråden, men finner det ikke igjen. Og finner heller ingen webshops som selger nevnte produkt.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

Lurer på om den der er en av de 3 enhetene jeg fant test av. Som visstnok bråkte veldig mye. Har du en slik eller? Jeg ser at viftene kan stilles mellom høy eller lav, men jeg tror lav fortsatt kommer til å støye mer enn jeg er interessert i. Men selvfølgelig, det er mulig dem kan koples ut fullstendig på en enkel måte :)

Jeg har ikke denne selv, men om jeg kjøpte en hadde jeg slått av vifte nummer 2 og latt vifte nummer 1 gå på laveste turtall, eller gitt vifta 5Volt rett fra PSU. SSD`er utvikler svært lite varme, så de viftene som står i orginalt er nok ganske overkill.

 

Jeg har et annet Chieftec backplane for 4stk. 3,5" disker, og denne bytta jeg vifte på selv, kjøpte en superstille 80mm. Etter viftebytte var fremdeles temperaturen svært lav på alle diskene ca.35DegC og støyen borte.

 

Grunnen til at det står så brutale vifter i alle backplane er at de som oftest monteres i bladserver som gjerne står i 19" rack i store datarom der støy ikke anses som et problem. De er også dimensjonert så kraftig med tanke på 15.000RPM SAS disker o.l.

 

Alle backplane bør moddes før de skal til hjemmebruk!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Jeg har ikke denne selv, men om jeg kjøpte en hadde jeg slått av vifte nummer 2 og latt vifte nummer 1 gå på laveste turtall, eller gitt vifta 5Volt rett fra PSU. SSD`er utvikler svært lite varme, så de viftene som står i orginalt er nok ganske overkill.

 

Jeg har et annet Chieftec backplane for 4stk. 3,5" disker, og denne bytta jeg vifte på selv, kjøpte en superstille 80mm. Etter viftebytte var fremdeles temperaturen svært lav på alle diskene ca.35DegC og støyen borte.

 

Grunnen til at det står så brutale vifter i alle backplane er at de som oftest monteres i bladserver som gjerne står i 19" rack i store datarom der støy ikke anses som et problem. De er også dimensjonert så kraftig med tanke på 15.000RPM SAS disker o.l.

 

Alle backplane bør moddes før de skal til hjemmebruk!

 

Jeg er klar over hva disse stort sett brukes til :)

 

Fant en test nå på kinesisk hvor dem hadde testet ytelsen på en X25-M som sto i denne enheten, og en som ikke sto i enheten. Ytelsen gikk ned ganske betydelig, med nesten 50% på enkelte tester når disken var montert i et slikt kabinett. Kan ikke si at jeg stoler så mye på en tilfeldig test hvor jeg ikke klarer å lese teksten engang, men hvis dette stemmer så er det jo katastrofe.

 

Skulle tro at ytelsen var uberørt, da det tross alt ikke er noe kontroller i enheten(med unntak av hotswap funksjonaliteten..). Og det er jo 4 stk S-ATA kabler koplet til enheten (en til hver disk). Kan ikke miste 50% ytelse av å sende signalet gjennom enheten sånn uten videre. Med mindre det er hotswap funksjonaliteten som viser sin bakside her da.

 

Tror jeg må finne mer håndfast før jeg skaffer en slik. Er det ingen av dere disk benchmarkerne som har en slik?

Lenke til kommentar

Jeg har fått et problem her, og lurer på om det er min X25-M som har problemer eller om det bare er Win7 RC som har korrupte filer.

 

Var oppe en tur i natt og så en fin BSOD på skjermen. Hva f... tenkte jeg!? Restarta og da jeg stod opp til morran i dag var det en ny BSOD. Den er den samme bortsett fra filene som skal skape problemene - clfs.sys og ntfs.sys

Jeg skjønner såpass at de har med filsystemet å gjøre. Kjørte en CHKDSK /F på C: men det hjalp ikke, får nye BSOD'er. Kan ikke bruke den maskina nå, så sitter med den andre.

 

Spørsmålet da er om det kan være at min X25-M har fått problemer, eller er det Win7 RC som har korrupte filer? Kanskje av en eller annen grunn så har filsystemet blitt ødelagt? Jeg kan jo kjøre en HDDErase og legge inn alt på nytt, men fy så kjedelig!

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Jeg har fått et problem her, og lurer på om det er min X25-M som har problemer eller om det bare er Win7 RC som har korrupte filer.

 

Var oppe en tur i natt og så en fin BSOD på skjermen. Hva f... tenkte jeg!? Restarta og da jeg stod opp til morran i dag var det en ny BSOD. Den er den samme bortsett fra filene som skal skape problemene - clfs.sys og ntfs.sys

Jeg skjønner såpass at de har med filsystemet å gjøre. Kjørte en CHKDSK /F på C: men det hjalp ikke, får nye BSOD'er. Kan ikke bruke den maskina nå, så sitter med den andre.

 

Spørsmålet da er om det kan være at min X25-M har fått problemer, eller er det Win7 RC som har korrupte filer? Kanskje av en eller annen grunn så har filsystemet blitt ødelagt? Jeg kan jo kjøre en HDDErase og legge inn alt på nytt, men fy så kjedelig!

 

Hva mener dere?

 

Det er mange som rapporterer lignende problemer med de samme filene, da for det meste med vista, og gjengangeren i disse er da hardware feil. Dog ikke HDD/SDD, men minne, hovedkort og overklokk o.l.

Dersom du får denne BSOD'en etter at maskinen står i idle lenge, og evnt. laster ned o.l. på en annen disk, er det ikke akkurat mye trafikk på Intel SSD'en, så tipper i første hånd at dette er noe annet. Kan hende din CPU har "satt" seg og nå sliter med for lav spenning i idle, mens load er helt fin. Dette er et vanlig "problem", og løses med mere volt under idle/loadline calibration, har selv hatt det samma på mange C2Q der "problemet" har dukket opp etter lang tids bruk.

 

Kjører du en masse bencher med X25-M disken uten feil, hverken i chkdsk eller annet, så ville jeg kikke andre steder enn SSD, da det synes mer sannsynlig, siden en korrupt fil/filer som følge av disk problemer ikke lar seg rette av en reboot..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jeg har fått et problem her, og lurer på om det er min X25-M som har problemer eller om det bare er Win7 RC som har korrupte filer.

 

Var oppe en tur i natt og så en fin BSOD på skjermen. Hva f... tenkte jeg!? Restarta og da jeg stod opp til morran i dag var det en ny BSOD.

Jeg ville også vurdert overklokken din som en feilkilde

Lenke til kommentar
Kan hende din CPU har "satt" seg og nå sliter med for lav spenning i idle, mens load er helt fin. Dette er et vanlig "problem", og løses med mere volt under idle/loadline calibration, har selv hatt det samma på mange C2Q der "problemet" har dukket opp etter lang tids bruk.

Er bare rart det er filer som har med filsystemet som vises som problem i BSOD'n. Min 24/7 klokk har jeg hatt lenge nå ja, og har vært stabilt idle og load. Klarer fint LinX i mange timer. Det at jeg må ha høyere vcore ved idle etter lang tids bruk er i så fall nytt for meg. Har jo loadline calibration på, så volten er relativt lik ved idle og load. Jeg mener selv jeg ligger i grenseland for hvor høy volt jeg kan bruke, så kanskje jeg må heller ha CPU på litt lavere frekvens da. (1.304V)

 

Hva ville du gjort?

 

PS : sorry for off topic, men jeg lurte jo på om dette kunne være et problem med min SSD.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Kan hende din CPU har "satt" seg og nå sliter med for lav spenning i idle, mens load er helt fin. Dette er et vanlig "problem", og løses med mere volt under idle/loadline calibration, har selv hatt det samma på mange C2Q der "problemet" har dukket opp etter lang tids bruk.

Er bare rart det er filer som har med filsystemet som vises som problem i BSOD'n. Min 24/7 klokk har jeg hatt lenge nå ja, og har vært stabilt idle og load. Klarer fint LinX i mange timer. Det at jeg må ha høyere vcore ved idle etter lang tids bruk er i så fall nytt for meg. Har jo loadline calibration på, så volten er relativt lik ved idle og load. Jeg mener selv jeg ligger i grenseland for hvor høy volt jeg kan bruke, så kanskje jeg må heller ha CPU på litt lavere frekvens da. (1.304V)

 

Hva ville du gjort?

 

PS : sorry for off topic, men jeg lurte jo på om dette kunne være et problem med min SSD.

 

Din idle volt kan være mye høyere enn dette uten problemer med tempraturer, slå av loadline, og sikt deg inn på ca. 1.31v load og 1.35v idle om du får disse verdiene til på ditt hovedkort, dine maxtemps blir da mer eller mindre uforandret. Alle Q9xxx CPU'ene jeg har hatt har til syvende og sist endt opp med forskjellige verdier for idle og load for stabil drift på max 24/7 klokk. Min QX er noe spesiell i så måte, men den er jo med opp til 5.6ghz og kan neppe regnes som normal chip...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Kan hende din CPU har "satt" seg og nå sliter med for lav spenning i idle, mens load er helt fin. Dette er et vanlig "problem", og løses med mere volt under idle/loadline calibration, har selv hatt det samma på mange C2Q der "problemet" har dukket opp etter lang tids bruk.

 

Er bare rart det er filer som har med filsystemet som vises som problem i BSOD'n. Min 24/7 klokk har jeg hatt lenge nå ja, og har vært stabilt idle og load. Klarer fint LinX i mange timer. Det at jeg må ha høyere vcore ved idle etter lang tids bruk er i så fall nytt for meg. Har jo loadline calibration på, så volten er relativt lik ved idle og load. Jeg mener selv jeg ligger i grenseland for hvor høy volt jeg kan bruke, så kanskje jeg må heller ha CPU på litt lavere frekvens da. (1.304V)

Hva ville du gjort?

 

PS : sorry for off topic, men jeg lurte jo på om dette kunne være et problem med min SSD.

Som jeg har nevnt før vil infrastrukturen rundt CPU forringes over tid, særlig kondensatoer i PSU og HK o.l. Når man overklokker hardt ligger man ofte på grensen av det fysisk mulige og når systemet blir eldre vil man ikke klare å opprettholde de samme klokkefrekvensene. Jeg ville feilsøkt OC`en før jeg begynte feilsøk på SSD`en :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke denne selv, men om jeg kjøpte en hadde jeg slått av vifte nummer 2 og latt vifte nummer 1 gå på laveste turtall, eller gitt vifta 5Volt rett fra PSU. SSD`er utvikler svært lite varme, så de viftene som står i orginalt er nok ganske overkill.

 

Jeg har et annet Chieftec backplane for 4stk. 3,5" disker, og denne bytta jeg vifte på selv, kjøpte en superstille 80mm. Etter viftebytte var fremdeles temperaturen svært lav på alle diskene ca.35DegC og støyen borte.

 

Grunnen til at det står så brutale vifter i alle backplane er at de som oftest monteres i bladserver som gjerne står i 19" rack i store datarom der støy ikke anses som et problem. De er også dimensjonert så kraftig med tanke på 15.000RPM SAS disker o.l.

 

Alle backplane bør moddes før de skal til hjemmebruk

Så en test nå på kinesisk hvor dem hadde testet ytelsen på en X25-M som sto i denne enheten, og en som ikke sto i enheten. Ytelsen gikk ned ganske betydelig, med nesten 50% på enkelte tester når disken var montert i et slikt kabinett. Kan ikke si at jeg stoler så mye på en tilfeldig test hvor jeg ikke klarer å lese teksten engang, men hvis dette stemmer så er det jo katastrofe.

 

Skulle tro at ytelsen var uberørt, da det tross alt ikke er noe kontroller i enheten(med unntak av hotswap funksjonaliteten..). Og det er jo 4 stk S-ATA kabler koplet til enheten (en til hver disk). Kan ikke miste 50% ytelse av å sende signalet gjennom enheten sånn uten videre. Med mindre det er hotswap funksjonaliteten som viser sin bakside her da.

 

Tror jeg må finne mer håndfast før jeg skaffer en slik. Er det ingen av dere disk benchmarkerne som har en slik?

Jeg har erfaring med 3 forskjellige Chieftec backplanes og ingen gir målbare forskjeller i forhold til vanlig kabling. Riktig nok var alle disse for 3,5" disker, men det er jo samme teknologien som brukes i 2,5". Hørtes helt utrolig ut, har du en link til den testen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...