Ourasi Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Jeg mistenker heftig tweaking her hehe. Gi oss headsup på specs, tweaking osv Faktisk er det "hele" 30 services kjørende etter boot (fikk ikke intrykk av at det var noen spesielle services som knelet oppstartstiden slik som i Vista/Server 2008), den viktigste faktoren var å bruke den beste IATA storage manager fra Intel (1 sekund raskere boot med denne, fra 10.9 til 9.9 sekunder) samt litt annet småtteri. Den IATA driveren som fulgte med Win7, syntes jeg var litt slapp i det meste... Ellers er allt på av eyecandy (minus gørrtreige animasjoner), og systemet er akkurat nå klar for absolutt allt jeg måtte finne på til daglig, så denne boot tiden er den jeg nå har til alle tider, litt søtt selv om de 3 sekundene jeg sparer fra Server 2008 ikke er allverden, men allt funker greit inkl. COD4 (noen servere kicker, da de har en eldre PB)......Forøvrig gikk Vantage GPU score opp fra 15100 til 15680 på samme klokk på X2 kortet, 3DM 2006 ble på samme... Speccs er de samma som i signaturen, eneste som mangler er en USB 160gb 2.5" WD disk som alltid er koblet til Endret 13. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ja 10er tallet er helt rått der. Stilig ang. fonts, jeg ble faktisk noen ganger sittende å blunke fordi teksten er uskarp. Så del gjerne hehe. Denne jobbet jeg litt med *snip* De fleste som kikker på skjermen min med dette temaet, lurer alltid på hvordan jeg har fått så skarp text.. Tusen takk for denne Ourasi! Endelig skarpe fonts! Skjermen min var jo nesten skarpere enn jeg hadde trodd var mulig! Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hva med å ta font-diskusjonen i en annen tråd? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Win7 diskusjonen generelt, såfremt den ikke er ssd-teknologirelatert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hva med å få førstepost oppdatert? Innebærer ikke en tråd som dette et visst ansvar? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 For noen sider tilbake skulle jeg teste litt W7 tweaking med vanlig USB-flashpinner, men det gikk ikke helt etter planen. En ting er at pagefila ikke uten videre kan flyttes til flyttbart medie, men minnepennene leverte på ingen måte det man kunne forvente. På hovedkortets egen kontroller fikk jeg nemlig følgende resultat: Dette var så dårlig at ReadyBoost osv bare var å glemme. Prosjektet fikk en knekk. Etter litt prøving og feiling så kjøpte jeg imidlertid et PCI kontrollerkort for USB. Da ble saken en ganske annen: Random 4K read gikk fra ca350 IOPS til 1050! Tilsvarende ytelseshopp på de andre blokkstørrelsen. ReadyBoost ble plutselig aktuelt og jeg får fortsette min søken etter måter å flytte pagefil ut til minnebrikken på. Poenget er ikke å OT'e denne SSD-tråden med saktegående USB brikker, men å illustrere viktigheten av en god kontroller. Uten å ha inngående kunneskap om dette vil jeg påstå at denne øvelsen er en meget god analogi på hvordan en SSD virker på god og dårlig maskinvare/kontrollere. Får ikke kjørt racerbil på en norsk riksvei (les: Jmicron).. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Hva med å få førstepost oppdatert? Innebærer ikke en tråd som dette et visst ansvar? Eksamenslesning nå, sorry Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Hva med å ta font-diskusjonen i en annen tråd? Digresjoner skjer alltid i slike store tråder, og så lenge det er positivt ladede digresjoner som avsluttes raskt og ofte er nyttig, så kan det umulig være så plagsomt, eller? Innlegg som bare handlet om "Font" saken var bare noen ytterst få og korte poster og en takk, og å poste et innlegg som kommenterer en avsluttet sak, kan vel knapt kalles veldig "On topic" eller produktivt det heller. Vi kan vel ikke vær så pirkete at vi ikke tillater noen som helst sidespor? Og tweaking/modding av OS er tross allt i SSD ånden Win7 diskusjonen generelt, såfremt den ikke er ssd-teknologirelatert. "Guide/diskusjon for bruksområder av SSD" er et nokså omfattende tema, og man kan nok ofte komme litt på siden av det som strengt tatt er "on topic", men for at tråden ikke skal tørke helt ut og dø, så bør man vel gi litt slingringsmonn. Det meste man bruker/tweaker/Raider/Bencher/Drivere på SSD, er nyttig for andre på SSD, og Win7 er jo tross allt det første virkelig SSD friendly OS fra m$, så om det ikke dras for langt fortjener Win7 litt spalteplass i denne tråden. Men er enig "ånden" i din post On topic: Så, for å unngå å poste enda en post klinisk fri for matnyttig SSD info, her er en link til en liten test av Corsairs nye P256 SSD, den første og eneste med litt kjøtt på bena: http://www.legitreviews.com/article/949/5/ og en liten preview http://hothardware.com/News/Corsair-Readyi...Fast-256GB-SSD/ Ser ikke så gal ut denne, men 5500,- +/- er nok vrient å forsvare med mindre den gode plassen er ekstremt viktig som f.eks. eneste disk i en laptop, men på en stasjonær vil vel andre lagringsmedier kunne passe lommeboken bedre.. Endret 15. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Vel Ourasi, jeg er glad for alle tips du kommer med Vil den superfetch "patchen" din gi bedre oppstartstid eller ytelse for SSD på Win7 tror du? Mozze: Veldig bra test og meget oppsiktsvekkende! Jeg opplevde dog det samme som deg på en P4 S478 maskin med hadde aldri trodd vi ville se noe slikt dag. Hva var maskinvaren for den testen? Endret 15. mai 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Vel Ourasi, jeg er glad for alle tips du kommer med Vil den superfetch "patchen" din gi bedre oppstartstid eller ytelse for SSD på Win7 tror du? Takker, får vel snart opprette en tråd med matnyttige tweaks Superfetch slo seg selv av på Win7 etter jeg tok HDD testen, så at M$ selv velger å ha den disablet på bra SSD's, er vel en bekreftelse på at den er grei å slå av for de den ikke gjør dette automatisk på. Bruke Prefetch som på gamle XP som tidligere beskrevet på 2 stk. i Raid0 har ingen merkbar effekt i det hele tatt, og ingen positiv effekt på boot tiden. Jeg kjører med dem begge av, men syntes den hadde litt effekt på 1 X25 i singel AHCI config. Til noe annet: På ICH9R 16kb stripe så har jeg nå fått testet litt nøyere angående spillmap loading, og forskjellen er ganske drastisk mye bedre enn på 128kb stripe (kan være en Win7 bug, men det finner jeg fort ut av når jeg får testet 16kb stripe). Faktisk var det bare en eneste test jeg tok der 128kb stripe var best, og det var IOMeter Bootup Config, der 128kb stripe slo 16kb med ca. 5% og mest sannsynlig pga. 16kb stripe er litt svakere på skriv på litt større filer. Siden 16kb stripe slår 128kb med ca. 35%+ i andre ting, viktige ting også, og random skriv på småfiler allerede er helt ekstremt bra på X25 (som er det viktige for meg), så blir det reinstall på 16kb igjen. Har også fått bekreftet at enkelte topp kontrollere suger så jævli på små striper at de nesten kutter IOPS til det halve, og da skjønner jeg jo hvorfor mange automatisk tror 16/32kb striper suger, i alle sammenhenger, på SSD.. Volume Write Back Cache i Intel storage manager er forøvrig en killer av IOPS i IOMeter, med et tap på 25%+. Bare sånn til info. Endret 15. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Interessant. Og blockstørrelsen på NTFS i disse testene var? Hvilke spill testet du? Endret 15. mai 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Interessant. Og blockstørrelsen på NTFS i disse testene var? Hvilke spill testet du? Standard 4kb (bytte denne etter OS er inne, gir mye fragmentering og dårligere ytelse, bytte før OS installasjon går ikke, Vista/Server 2008/Win7 nekter å installere på annet enn 4kb)....... Testet bare COD4, og der var det såpass merkbart at jeg hevet øyenbrynene og ga meg selv en smekk i pannen for at jeg i det hele tatt gadd å prøve 128kb igjen, spiller dette ofte og kan ikke leve med en slik irritasjon hver gang et map loader fra disk .... Skal nå igang med å legge inn Win7 på nytt med 16kb stripe, så rapporterer resultatene om litt, heldigvis er win7 litt kjappere å sette opp enn Server 2008 Endret 15. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 ah ok, hva bytter du til, 16kB der også? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) ah ok, hva bytter du til, 16kB der også? Jau, bytter tilbake til det som funket som en F1 bil i Server 2008, 16kb stripe, så får vi se om ikke map loadinga i COD4 våkner til liv også i Win7 Endret 15. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Har gjort en god del tester på stripe size men de er gjort på en PERC kontroller hvor man kan sette stripe size fra 8K-1MB og det er faktisk store forskjeller. Intel yter godt nesten uansett stripe size mens Vertex liker stor stripe size. Kan dele denne litt senere, må bare få den ut som grafer. Endret 15. mai 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Har gjort en god del tester på stripe size men de er gjort på en PERC kontroller hvor man kan sette stripe size fra 8K-1MB og det er faktisk store forskjeller.Intel yter godt nesten uansett stripe size mens Vertex liker stor stripe size. Kan dele denne litt senere, må bare få den ut som grafer. Blir artig å ta en titt på dette, Adaptec 5405 taper nesten 45% på å gå fra 128kb til 32kb stripe total IOPS i IOMeter Bootup Config, mens ICH9R taper 5% fra 128kb til 16kb stripe. Map loadinga på 16kb i COD4 er betydelig bedre målt mot 128kb, selv om begge to er så raske at man nesten må være litt pirkete, og det er jeg tydligvis Boot time pers på 16kb stripe: 9.781 Sekunder Endret 15. mai 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Du får ikke litt raskere boot om du ikke installerer CCC, men kun driveren? Endret 15. mai 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Du får ikke litt raskere boot om du ikke installerer CCC, men kun driveren? Det er nok ikke umulig, men jeg vil helst ha det raskest mulig på 24/7 oppsettet, så allt jeg tester av boot tid og bencher på SSD etc.. er på 24/7 innstillinger. Det lille ekstra morsomme med boot tid, er at egentlig kan alle med samme/like raske SSD's få dette til, om de snoker like mye i OS'et som meg Er forøvrig nede i 9.360 sekunder, og jeg tror jeg må bølle med å avinstallere drivere og slå av visuellt stasj for å få den ned noe mer, og det blir litt juks mot mine egne prinsipper, men jeg er fornøyd med boot tiden nå som det er umulig å få med seg velkomst screens og sånt Lenke til kommentar
Anv Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Test av 6 SSD'er på TechReport Link edit: X25 er fremdeles best men Corsair P256 og Samsung (samme SSD'en) ser ut til å bli gode SSD'er. Vertex kommer ikke så godt ut i denne testen av en eller annen grunn. Endret 18. mai 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Noen av de testene viser merkelige resultater. Les: Velociraptoren gjør det mistenkelig bra sammenlignet med SSDene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå