GullLars Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Gullars: Tror det er få andre her inne som er mer egnet til det enn deg, hør med hw.no du De spurte meg... Grunnen til at jeg nøler litt er at jeg er student, og studentøkonomi er ikke den mest romslige. Men hvis jeg får meg et godt hardware raid kort kan jeg benchmarke flere SSD/HDD seinere, og disse vil jeg da sansynligvis få tilsendt for test. Jeg jobbet noe i juleferien, så jeg har litt over 25.000 tilgjengelig til midten av februar, så jeg vil overleve greit selv om jeg svir av 10.000 på dette, men jeg har ikke lyst til å kaste penger ut av vinduet heller, og derfor tenkte jeg at hvis jeg kjøper et par vertex så får jeg både testet de, oppgradert laptoppen min, og får en ny SSD å teste W7 beta fra frem til fullverson blir gitt ut. Endret 21. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 21. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Er helt sikkert mulig å få sponset/lånt noe tenker jeg, enten fra produsenten selv eller diverse webshops. Endret 21. januar 2009 av andrvas Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Det er det jeg regner med senere, men jeg vil først ha et ordentlig oppsett selv som jeg har testet ut fra selv før jeg tester utlånte enheter, og det jeg da lurer på er om jeg skal ta meg råd til et slikt oppsett. Lenke til kommentar
Shallisar Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 GullLars: Godt mulig hw.no i samarbeide med en nettbutikk eller to klarer å få til noen gode priser/sponsing av det hardware du ønsker å kjøpe til eget oppsett. Skader i alle fall ikke å spørre Tror uten tvil at du er mannen til å teste diverse SSD oppsett. Har lest en del SSD artikkler og dine forklaringer her på forum har vært utvilsomt blandt de aller beste og mest informative. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Må si jeg er imponert over disposisjonene dine. Du er student og har HW-forumets dyreste HD-løsning. Ikke gæli Holder forøvrig også en knapp på at du bør teste og skrive artikkel om SSD. Det er i alle fall ingen andre her på forumet som har kunnet overgå deg i kunnskap om emnet. Ikke engang Simen1, som vanligvis er orakel på de fleste felt, kommer med noe nytt som du ikke har omtalt. Mye er uansett gjort hvis du passer på å holde førsteposten oppdatert, da kan tråden forbli et godt oppslagsverk for alle SSD-sugne. Og vi er mange.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Asus P5N7A-VM, GeForce 9300, m-ATX Dette kortet har nok Nvidia 730i chipsett og ikke 750 som noen nevnte. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Må si jeg er imponert over disposisjonene dine. Du er student og har HW-forumets dyreste HD-løsning. Ikke gæli Holder forøvrig også en knapp på at du bør teste og skrive artikkel om SSD. Det er i alle fall ingen andre her på forumet som har kunnet overgå deg i kunnskap om emnet. Ikke engang Simen1, som vanligvis er orakel på de fleste felt, kommer med noe nytt som du ikke har omtalt. Mye er uansett gjort hvis du passer på å holde førsteposten oppdatert, da kan tråden forbli et godt oppslagsverk for alle SSD-sugne. Og vi er mange.. Må desverre skuffe deg litt, nizzen har mye dyrere oppsett enn meg. Og det er sikkert fler andre med større raid arrayer der ute. Det var også en som kjøpte en Rocketraid 3510 og 4 Mtron Pro her i november/desember. Jeg kommer til å holde førsteposten oppdatert, men jeg får se om jeg får somla meg til å spørre dotten om wiki tilgang og skrive en wiki artikkel om SSD med noe bedre oversikt. Denne tråden var opprinnelig ment som en guide til SSD med grunnleggende info og anbefalinger, og ble senere en tråd for å samle info til en wiki artikkel. Nå de siste 5 sidene har det vært mye Q&A og nyheter her. Men at det er mange som er interresert er tydelig, på halvannen uke har denne tråden blitt lest over 4000 ganger og har fått ca 100 nye innlegg. Etter å ha tatt en nærmere titt på økonomien ser det ut som det blir en raid kontroller i området 3000-5000 og to OCZ vertex på meg nå de neste par ukene. Jeg må bare rådføre meg med raid-mesterne om hvilket kort her som gir høyest mulig båndbredde (og IOPS) og støtter XP, vista, W7 (og linux). Hvis resultatet/nøyaktigheten av mine egne tester blir tilfredsstillende vil jeg melde meg som HDD/SSD tester for hardware.no Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Åh, ergrer meg over nettbutikker som deler lager. Står oppført èn på lager i hver av butikkene og når man da kjøper begge stedene så får man bare èn. Venter fortsatt på den andre Mtron:\ Hadde vært kult om du hadde blitt sponsa eller noe så du fikk tatt en test. Ville vært veldig gøy å lese Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Åh, ergrer meg over nettbutikker som deler lager. Står oppført èn på lager i hver av butikkene og når man da kjøper begge stedene så får man bare èn. Venter fortsatt på den andre Mtron:\ Deler Nettsjapper lager? Evt. Hvilke? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) NDX.no og Techlife.no hvertfall. Enten at de deler, ellers er det bare tilfeldig at de har akkurat like mange på lager av en hel del forskjellige ting, og at da jeg bestillte en SSD i hver butikk samme kveld og begge hadde en igjen, så fikk jeg den ene også ble den andre kjøpt rett før jeg kjøpte den, og siden ikke ble oppdatert.. Så tror nok de deler ja. Edit: er jo mange nettbutikker som har akkurat samme oppsett på sidene sine også. De to jeg nevnte er jo så godt som helt like. Ellers har du jo amentio og meeter som er nesten like og microplex og netshop (samme butikk, men uansett) Endret 22. januar 2009 av Beef Supreme Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Absolutt alle webmercs deler lager. De benytter grossister og oppgir grossisters lagerbeholdning. - Amentio og meeter er webmercs. - Netshop har eget lager, Microplex er kjøpt opp av Netshop. EDIT: Jeg er snart 40 og har god økonomi, jeg nøler lenge når jeg skal betale 3000,- for en kontroller. Når jeg var student var ukas høydepunkt en pakke grillpølser på lørdagskvelden. Studenter i dag har det tydeligvis virkelig godt Endret 22. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) [offtopic] Absolutt alle webmercs deler lager. De benytter grossister og oppgir grossisters lagerbeholdning. - Amentio og meeter er webmercs. - Netshop har eget lager, Microplex er kjøpt opp av Netshop. EDIT: Jeg er snart 40 og har god økonomi, jeg nøler lenge når jeg skal betale 3000,- for en kontroller. Når jeg var student var ukas høydepunkt en pakke grillpølser på lørdagskvelden. Studenter i dag har det tydeligvis virkelig godt Vell, nå er jeg rutinert arbeider da, og jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker skjeldent, og har ingen dyre hobbier. Fra og med juleferien i 3. klasse på videregående jobba jeg alt av lørdager og ferier, i sommerferien etter videregående jobba jeg 60 timer i uka i 7 uker, og i militæret rørte jeg ikke tjenestegodtgjørelsen men levde av pengene jeg hadde fra jobb som lørdagsvikar... Når jeg da dimma hadde jeg 100.000 på sparekonto, og så tjente jeg litt over 30.000 i sommerferien etter militæret. Så derfor nølte jeg ikke med å svi av 30.000 på en stasjonær Når jeg nå var hjemme i juleferien etter første semester på universitetet jobbet jeg alt av vanlige dager, så derfor har jeg muligheten til å svi av 10.000 på dette. Studenter generelt har ikke noe særlig bedre økonomi enn før, men med vikarjobb i ferier og 130.000 i kapital når studiene begynte så ligger jeg greit ann Det er slit å jobbe så mye, men det er digg med pengene Endret 22. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
ChristianEx Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Lars, ser Apex serien som nå kommer fra OCZ ut som ett bedre kjøp enn Vertex? Liker hvertfall den oppgitte skrivehastigheten på Apex i forhold til Vertex dog lesehastigheten ser ut til og være den samme uten att spesifikasjonene for Apex er kommet i sin helhet enda. Endret 22. januar 2009 av ChristianEx Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Gullars: Jeg stod opp kl. 5 for å være tidsnok på skole med buss og lang vei, busskortet kostet jo penger. Hybel kostet også penger. Jeg gikk på skolen til kl. 16:00 og dro rett på jobb hver eneste dag og jobbet til kl. 22:00 eller 23:00 normalt sett og var hjemme 00:30 og kom meg i seng. Lekser gjorde jeg på buss og i friminutt. Jeg jobbet hver eneste lørdag og ofte søndager når det var mulig ellers var det skolearbeid den dagen. Jeg hverken drakk, snuset, røyket eller gikk særlig på byen i studieperioden. Eneste hobbyen var tilnærmet gratis fotballtrening. I ferien var det alltid jobb og stipendandel var langt mindre før enn i dag. I førstegangstjenesten hadde vi 100,- uka med grensejeger tillegg. Endret 22. januar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Da har det tydligvis blitt enklere å være student [/offtopic] Endret 22. januar 2009 av GullLars Lenke til kommentar
neslrak Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Har hatt planer om å oppgradere diskoppsettet i den stasjonære lenge nå, og det frister VELDIG å ha SSD som systemdisk. Har SSD i laptopen og er meget fornøyd. Jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe en Mtron 64GB disk, men jeg venter litt for å se om de nye Vertex-diskene er brukelige. Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe et eget RAID-kort eller ikke. Har et Abit FP-IN9 SLI HK som har Nforce 650i SLI MCP southbridge. Planen var en SSD til OS og programmer, og to nye 1GB HDDer til lagring og backup (raid 1). Har ikke syke krav til overføringshastighet, men det hadde vært deilig å fått mer enn enn 33MB/s på sekvensiell skriving på systemdisken Jeg er VELDIG keen på at ting skal være så responsivt som mulig. Maskinen brukes nesten ikke til spill, 95% er relativt tunge windows-applikasjoner. Er det noe poeng i å legge inn 2500,- (er ikke keen på å betale noe særlig mer) for et RAID-kort, eller er SATA-greiene på hovedkortet mitt dugelig? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Karlsen, vet du hva slags disk-kontroller som sitter på sørbrua di? Intel ICH8, 9, og 10 er kjent for å ha begrensninger på SSD. JMicron har så langt jeg har sett ikke hatt noen slike absolutte begrensninger, men gir ikke like godt resultat som en egen kontroller. Marvell (som jeg har) er ikke glad i SSD, og gir også noe begrensning på resultatet. Jeg hvis du bare skal ha èn enkelt SSD så vil det sansynligvis funke fint med en 2-porters PCIe x1 SATA kontroller (ikke raid). PCIe x1 (v1.0) vil gi mulighet for ca 250MB/s overføringshastighet, og vil sansynligvis være bedre enn det som sitter på hovedkortet. Disse kan du få fra 200-400kr. (kanskje jeg skal kjøpe en slik en også og teste med for å se hvordan det går...) Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) hvis du bare skal ha èn enkelt SSD så vil det sansynligvis funke fint med en 2-porters PCIe x1 SATA kontroller (ikke raid). PCIe x1 (v1.0) vil gi mulighet for ca 250MB/s overføringshastighet, og vil sansynligvis være bedre enn det som sitter på hovedkortet. Disse kan du få fra 200-400kr. (kanskje jeg skal kjøpe en slik en også og teste med for å se hvordan det går...) Ja, det synes jeg du skal gjøre Jeg har ICH9 sørbro (tror jeg), og må derfor ganske sikkert ha en sånn kontroller.. hvis en kontroller til 200-400kr fixer biffen, så kjøper jeg lett en sånn en selv. Endret 23. januar 2009 av Dune1982 Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) ...PCIe x1 SATA kontroller (ikke raid). PCIe x1 (v1.0) vil gi mulighet for ca 250MB/s overføringshastighet, og vil sansynligvis være bedre enn det som sitter på hovedkortet. Disse kan du få fra 200-400kr. Dette er en sannhet dersom vi snakker om v.1 av PCIe derimot PICe v.2 som kom i 2007. Har 500MB/s på x1. Og version 3 som skal komme i ~2010 er det stipulert 1GB/s på x1. Endret 23. januar 2009 av Sagacious Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 23. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2009 Ang mtron 3000 mobi vs 3500 mobi. Hva er forskjellen? Jeg ser at 3500 er billigere og har noe lavere i/o. Jeg hadde ikke spurt hvis det ikke var for at den har høyere versjonstall enn 3000. Det pleier jo å bety oppgradering, og ikke dårligere(?) 3500 virker som et veldig mye bedre kjøp enn 3000 for en maskin når støy og temperatur er det viktige, og ikke hastighet. Innspill? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå