Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til desktop ser jeg ikke noe særlig vits med mulighet for en drøss SSDer. Ikke før SSD konkurrerer med HDD på pris/kapasitet. Før den tid så er mange SATA HDD en glimrende måte å øke kapasiteten på, mens PCIe er et glimrende grensesnitt for SSD de nærmeste årene.
Forsåvidt enig i det så lenge de lager store nok (128GB+) og raske nok ( 4x+) PCIe SSDer til at man ikke skal behøve å kjøre noe mer enn eks. 1 slik i sin desktop.

 

På mitt HK dog, om jeg vil kjøre TriSLI/TriCF med dualslot skjermkort så har jeg ikke plass til en eneste PCIe SSD selv om jeg har 6 fullverdige PCIe slotter.

 

En annen fordel med å kunne koble til flashenheter til et slik PCIe kontroller/forgrener kort er at de kunne implementert en slags "raid5" funksjonalitet i det hvor 2 tilkoblede enheter kan ryke før PCIe SSDen slutter å fungere. Altså man har mindre redundans med kun en "bundlet" PCIe SSD.

 

Ryker noe i PCIe SSDen så ryker hele og man må bytte hele. Jeg liker nesten raidkontroller/disk modellen bedre hvor man sprer driftskostnaden over flere ledd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen som kanskje har en ide her? :) Koblet på en ekstra SSD disk (dvs. 2 totalt) med det resultat at

den henger ca. 10 sekunder ekstra under boot, i bildet "Starting Windows" rett før logoen flagrer inn (Windows 7 RC x64). Disabler jeg disken så kommer logoen som normalt. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Noen som kanskje har en ide her? :) Koblet på en ekstra SSD disk (dvs. 2 totalt) med det resultat at

den henger ca. 10 sekunder ekstra under boot, i bildet "Starting Windows" rett før logoen flagrer inn (Windows 7 RC x64). Disabler jeg disken så kommer logoen som normalt. Takker for svar.

Er disken formatert? Jeg har vært borti at windoze står lenge å analyserer seg ihjel på disker den ikke er helt fornøyd med under boot, men i det tilfellet var det snakk om et massivt raid 5 som kjørte bakgrunns initialisering. Nå husker jeg ikke riktig enden på visa, men jeg mener problemet ble borte så snart disken var lagt til riktig. "my computer"\manage(behandle på norsk)\disk manager

Lenke til kommentar

Har et spørsmål litt på siden, men kompetansen ligger i denne tråden så jeg antar det går greit;)

 

Har lagt inn Win7RC på en vanlig raptordisk, SSd får vente til W7 slippes til høsten.

Vil det ha noe for seg å flytte pagefile/tempfiler til en kjapp USB minnebrikke fremfor å ha det på snurredisk?

En link oppi her viser følgende:

Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,

Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.

Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

Med et slikt bruksmønster vil kanskje minnepenn ha noe for seg, i likhet med ReadyBoost. Vanskelig å finne noen gode tester på minnebrikker, men bestilte en Apacer, en Patriot og en Lexarpinne igår for å teste. De så ut til å være 'kjappe' (relativt sett i en SSD-tråd..) Kan jo hende jeg er helt på bærtur, men det blir i så fall en test til 5-600kr og minnepenner har man alltids brukt for ;)

Lenke til kommentar
Har et spørsmål litt på siden, men kompetansen ligger i denne tråden så jeg antar det går greit;)

 

Har lagt inn Win7RC på en vanlig raptordisk, SSd får vente til W7 slippes til høsten.

Vil det ha noe for seg å flytte pagefile/tempfiler til en kjapp USB minnebrikke fremfor å ha det på snurredisk?

En link oppi her viser følgende:

Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,

Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.

Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

Med et slikt bruksmønster vil kanskje minnepenn ha noe for seg, i likhet med ReadyBoost. Vanskelig å finne noen gode tester på minnebrikker, men bestilte en Apacer, en Patriot og en Lexarpinne igår for å teste. De så ut til å være 'kjappe' (relativt sett i en SSD-tråd..) Kan jo hende jeg er helt på bærtur, men det blir i så fall en test til 5-600kr og minnepenner har man alltids brukt for ;)

Absolutt verdt et forsøk. Det ville jo vært veldig unødvendig av OS å gjøre små writes til virtuelt minne og fullstendig idiotisk gitt de begrensningene som alle aktuelle lagringsmedia har hatt de siste årene. Leseytelsen til en minnepenn bør også være bedre enn en disk på slik workload og det vil jo avlaste disken, hvilket kan være viktig avhengig av hvordan du bruker den. Minnepenn har imidlertid litt lav båndbredde så når store mengder skal swappes inn så vil nok ikke ytelsen bli bedre enn raptor disken.

 

Mener å huske at jeg målte en voyager GT til 10k random read IOPS ved 1kB en gang i tiden.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Da hadde X25-M 80GB passert 2800kr. grensa på vei nedover :)

 

Jeg har enda ikke klart å oppdrive en test av den nye Corsair M64 disken.. Har god tro på denne i lavprissegmentet.

Heldigvis hadde jeg uansett bruk for en slik på jobben. :) Synes fortsatt den koster dobbelt så mye som den er verdt. Kan ikke ta seg betalt per IOPS i forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar
Noen som kanskje har en ide her? :) Koblet på en ekstra SSD disk (dvs. 2 totalt) med det resultat at

den henger ca. 10 sekunder ekstra under boot, i bildet "Starting Windows" rett før logoen flagrer inn (Windows 7 RC x64). Disabler jeg disken så kommer logoen som normalt. Takker for svar.

 

Er disken formatert? Jeg har vært borti at windoze står lenge å analyserer seg ihjel på disker den ikke er helt fornøyd med under boot, men i det tilfellet var det snakk om et massivt raid 5 som kjørte bakgrunns initialisering. Nå husker jeg ikke riktig enden på visa, men jeg mener problemet ble borte så snart disken var lagt til riktig. "my computer"\manage(behandle på norsk)\disk manager

 

Ja det virker som den tenker hardt. :-) Jeg burde ha lagt til at disk nr. 2 tidligere var bootdisk (også Win7, hvor den fungerte fint som eneste disk), og at jeg kun formaterte den i nytt windowsoppsett. Jeg forsøkte å slette volumet, reinitialisere disken så ny format, men det hjalp ikke. Kan det være noe MBR-krøll kanskje?

Jeg har trolig sjonglert om på SATA-pluggene også, uten at jeg vet om det kan spille inn.

Lenke til kommentar
Mange minnepenner har såpass dårlig ytelse at man må zippe filer som er av liten størrelse hvis det er en del av de, ellers tar det flere minutter å legge det inn. Har opplevd det selv.

 

Godt tips. For en stund siden testet jeg XP på en Aspire One levert med Linux og SSD disk. Det var en bedrøvelig opplevelse. Kan vel si at det så vidt gikk rundt hvis jeg slo av swapfil og andre ting som skriver mye til disk. Oppstart og opplasting av programmer gikk greit nok, men innstallasjon av selv enkle programmer og drivere tok flere minutter.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om Win7 RC1 støtter TRIM, TRIM er også meget insydd i systemverktøyene og er på som default. Intel jobber med en FW til X25 SSD'ene, så TRIM ser ut til å bli klart for oss med disse diskene om ikke lenge i RC1.

 

Personlig vil en slik FW fra Intel være grunn nok til å hoppe over på Win7 RC, dvs. dersom jeg får PB til å funke tilfredstillende...

 

Les mer her, og spørsmålet om Win7 RC og TRIM er besvart i Q&A: http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/05/0...drives-and.aspx

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ourasi det var en god nyhet! Med TRIM så er vel defragmentering det eneste man må styre unna for oss med SSD. Da burde man kunne fint ha SuperFetch og pagefile på.

 

Superfetch er av på SSD's med bra random les/skriv/flush som default i Win7 (wuut :w00t: ), og er ment for HDD, dette er nå offisiellt. Quote fra artikkelen inkludert litt annet også, en artikkel jeg synes har et godt og forståelig språk, som sikkert mange verdsetter:

 

Windows 7 Optimizations and Default Behavior Summary

As noted above, all of today's SSDs have considerable work to do when presented with disk writes and disk flushes. Windows 7 tends to perform well on today's SSDs, in part, because we made many engineering changes to reduce the frequency of writes and flushes. This benefits traditional HDDs as well, but is particularly helpful on today's SSDs.

 

Windows 7 will disable disk defragmentation on SSD system drives. Because SSDs perform extremely well on random read operations, defragmenting files isn't helpful enough to warrant the added disk writing defragmentation produces. The FAQ section below has some additional details.

 

Be default, Windows 7 will disable Superfetch, ReadyBoost, as well as boot and application launch prefetching on SSDs with good random read, random write and flush performance. These technologies were all designed to improve performance on traditional HDDs, where random read performance could easily be a major bottleneck. See the FAQ section for more details.

 

Since SSDs tend to perform at their best when the operating system's partitions are created with the SSD's alignment needs in mind, all of the partition-creating tools in Windows 7 place newly created partitions with the appropriate alignment."

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ourasi det var en god nyhet! Med TRIM så er vel defragmentering det eneste man må styre unna for oss med SSD. Da burde man kunne fint ha SuperFetch og pagefile på.

 

Superfetch er av på SSD's med bra random les/skriv/flush som default i Win7 (wuut :w00t: ), og er ment for HDD, dette er nå offisiellt. Quote fra artikkelen inkludert litt annet også, en artikkel jeg synes har et godt og forståelig språk, som sikkert mange verdsetter:

 

Interessant artikkel. Jeg finner ikke igjen Readyboost på mitt oppsett, pussig nok, men Superfetch service og registryverdi var "på". Deaktiverte begge, men f.eks. boot-tid er uendret på ca. 11 sekunder. Da har jeg ikke tweaket Win7 (Intel X25E) bortsett fra å skru av et par-tre servicer. Til sammenligning bootet en OCZ Core på ca. 16-17 sekunder - sånn passe tweaket.

Lenke til kommentar

Mener å huske at SuperFetch var på da jeg installerte Win7 RC ja. Måtte disable den selv.

 

Hmm booter på ca 22 sec jeg (med alt installert). :hmm:

 

Edit : Det med boot tid har veldig mye å gjøre med hovedkortet man har tror jeg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...