Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Corsair SSD Storage Solutions 2,5" 64GBSATA2, read/write speed of up to 170MB/100MB sec

Ny godbit på vei inn i markedet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=459193

Denne har samsung kontroller og 128GB versjonen har fått gode kritikker til tross for lave specs :)

Denne så lovende ut! Det kan indikere at 128GB versjonen kan ligge helt ned i 2395,- i pris eller lavere!

Skulle dog gjerne sett noen tester vs ultradrive eller vertex.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD."

I rest my case :)

Akkurat dette jeg også har ment i lang tid nå, det må da være mye av hensikten med en SSD å speede opp ALL diskaktivitet :).

EDIT:

Beklager 3 poster på rad, jeg skulle ønske man kunne stille hvor lang intervall man hadde på "dette kommer i din siste post i samme tråd" funksjonen de har lagt til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Corsair SSD Storage Solutions 2,5" 64GBSATA2, read/write speed of up to 170MB/100MB sec

Denne har samsung kontroller og 128GB versjonen har fått gode kritikker til tross for lave specs :)

Denne så lovende ut! Det kan indikere at 128GB versjonen kan ligge helt ned i 2395,- i pris eller lavere!

128GB versjonen står iallefall ikke noe nevneverdig tilbake for Vertex.. Så en test på youtube der den leverte høyere enn spec i noen av testene. Sitter selv å lurer litt på om man skal gå for denne i laptopen?

Prisen til komplett pleier å ligge litt høyere enn div andre webshops, så priser helt nede i 1200kr. er ikke usannsylig, og det er ikke så ille for 64GB med god ytelse :) Vertex/Ultradrive kjøp er avlyst til jeg får lest første testen av Corsair`en..

Lenke til kommentar

ArticOC:

Det samme for min del, kan være jeg kjøper denne istedet for å vente til høsten som var planen min nå. Utfra en pris på 1200 for 64GB betyr det at 128GB kan komme helt ned i 2000,- i pris og da slår jeg til med en gang. Det ser man utfra hva de andre koster for 60 vs 120.

Kanskje det blir en artig SSD sommer alikevel her i heimen hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ArticOC:

Det samme for min del, kan være jeg kjøper denne istedet for å vente til høsten som var planen min nå. Utfra en pris på 1200 for 64GB betyr det at 128GB kan komme helt ned i 2000,- i pris og da slår jeg til med en gang. Det ser man utfra hva de andre koster for 60 vs 120.

Kanskje det blir en artig SSD sommer alikevel her i heimen hehe.

Ser ut som det er en del eksperter her. :-) Har en X25E på Win7 x64. Hva er en god cluster size sammenlignet med en vanlig HD? Altså, er den ulik en HD om bruksområdet er det samme?

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Ultradrive og vertex er fortsatt samme sak. Bruker faktisk ultradrive og vertex i samme raid-0 :D

En annen her på forumet flashet ultradrive med vertex firmware. Dette fungerer sdiden ssd diskene bruker samme kontroller. Er kontrollerfirmaet som lager firmwaren, ikkje ocz eller supertalent.

Lenke til kommentar
Ser ut som det er en del eksperter her. :-) Har en X25E på Win7 x64. Hva er en god cluster size sammenlignet med en vanlig HD? Altså, er den ulik en HD om bruksområdet er det samme?

Takker for svar.

Windows 7 stiller selv cluster size og partition allignment for SSD, så det trenger du ikke tenke på ;)

x25-E er en veldig fin SSD, men den koster mye i forhold til hva man får i forhold til x25-M dersom man ikke driver med databaser og andre sinnsykt krevende random/seq write oppgaver. På den andre siden kan du kjøre den så hardt du gidder i flere år uten en bekymring i verden.

Det var deilig at den unødvendig sinte diskusjonen døde ut.

Vertex er en veldig fin disk, spesielt da den kommer i lavere kapasiteter og er en mindre investering. Man får lett høy båndbredde ved å RAID'e de, men små blokk (blokkstørrelse mindre enn stripestørrelse) IOPS ved lav QD skalerer dårlig, og man må bygge opp en god kø før man får skalering.

X25-M på sin side gir ganske lav skriv båndbredde, men holder seg under 1ms skriv latency selv i "brukt" tillstand, vs Vertex' ca 3ms (som fortsatt er bedre enn 15k SAS).

Begge enhetene har les latency på ca 0,1ms, selv i brukt tilstand, men når det oppstår en blanding av les og skriv vil den tregeste av disse, skriv, påvirke det totale IOPS tallet betydelig, og OS har veldig skjeldent 100% les arbeid. Nettop dette er grunnen til at Mtron's SSDer som KNUSER både x25-M og Vertex på 4kb random read ikke klarer mer enn ca 500-1000 blandede IOPS, skriv latency blir for høy. (Blandingsforholdet kan forbedres mye ved å deaktivere pagefile, indexering, osv. og dette gir da en del bedre gjennomsnittlig IOPS).

Når det gjelder bruk som OS disk må vi heller ikke se bort i fra betydeligheten av cache. Dersom SSDen hovedsaklig er idle, og alle skriv operasjoner får plass i cache før den blir idle igjen vil man merke veldig lite påvirkning på leseytelsen, spesielt om det ikke er kontinuerlig lesing ved full last. Dette er også en av grunnene til at folk med OCZ Core og hardware RAID ikke opplevde "stuttering" i windows, all random write gikk til RAID cache, og ble dumpet når det var mulig.

x25-M vil være best dersom det skal gjøres mye tilfeldig skriv intensivt arbeid opprettholdt over tid, siden den klarer høyere opprettholdt tilfeldig skriv. Når belastningen er lavere vil begge yte gjevnere. x25-M har også fordelen med NCQ som vertex ennå ikke har når det bygges opp litt QD fra tyngre multitasking.

Sånn ellers så er det bare å kritisere meg og rette meg om dere ser jeg skriver noe feil ;) (jeg har ikke påstått å være ufeilbarlig, og noen ganger spekulerer jeg :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har både X25-M og E. Kan ikke si jeg merker noe forskjell mellom dem til vanlig Windows bruk. App loading går bittelitt fortere med M. Photoshop CS4 starter nesten 1 sec fortere, men her spiller det litt hvor nøyaktig jeg klarer å trykke ned enter tasten og knappen på stoppeklokka samtidig også :p

Tar man en test å åpne sinnsykt mange programmer samtidig, så begynner man å se svakheter andre steder. At ikke vinduene blir tegnet opp raskt nok f.eks. Kanskje en svakhet med Windows7 sin Aero eller ytelsen til skjermkortet. Blir uansett mer responsivt med SSD enn HDD. MEN jeg er ikke helt fornøyd enda med ytelsen til mine SSD'er. Jeg håper fortsatt at fremtidens SSD'er er enda raskere. Noe dem også blir. Kan ALDRI få FOR rask maskin ;)

Lenke til kommentar

Nizzen:

Hehe, takker.. men er klar over at ultradrive og vertex bokstavelig talt er "same shit, another wrapping", derfor jeg brukte "eller" og sidestiller dem som testkandidater mot Corsair siden de er identiske :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tar man en test å åpne sinnsykt mange programmer samtidig, så begynner man å se svakheter andre steder. At ikke vinduene blir tegnet opp raskt nok f.eks. Kanskje en svakhet med Windows7 sin Aero eller ytelsen til skjermkortet. Blir uansett mer responsivt med SSD enn HDD. MEN jeg er ikke helt fornøyd enda med ytelsen til mine SSD'er. Jeg håper fortsatt at fremtidens SSD'er er enda raskere. Noe dem også blir. Kan ALDRI få FOR rask maskin ;)

Det du nevner nå er et "typisk" problem når den orginale flaskehalsen i et system ikke lenger er tilgjengelig. Det vil nok ta noe tid før de "nye" flaskehalsene som nå har dukket opp blir optimalisert.

Lenke til kommentar
... men det er jo en positiv utvikling at man flytter flaksehalsene vekk fra lagringsmediet, strengt tatt! Harddisker har jo vært flaskehalsen i alle år.

Jepp, da gjenstår det bare å kvitte seg med det gamle x86 plattformen å gå over til ekte 64/128bits systemer :) dataverdenen hadde nok vært en annen om f.eks Itanium o.l. hadde fått fotfeste i sin tid

Lenke til kommentar

Transmeta prøvde seg med 256 bits prosessorer for desktop og bærbare. Det gikk brukbart en stund.

Itanium har vist fortsatt relativt godt fotfeste i sitt spesielle segment. Itanium ikke slått gjennom for desktop av både tekniske, økonomiske og "politiske" grunner. Kort sagt: bakoverkompatibilitet, pris (CPU/system) og intel monopol.

IA64 instruksjonssettet er veldig bra med unntak av bakoverkompatibilitet, så det kunne nok blitt en suksess på desktop dersom det kom bedre implementasjoner av det enn Itanium-serien. Nok åpenhet til at man får konkurranse er også vesentlig for at prisnivået skal bli brukbart.

I dagens multikjernemarked kan jeg se for meg at 1-2 IA64 lignende-kjerner + 1-4 x86-kjerner + noe GPU-lignende er framtida. Med varierende antall av de ulike kjernene for ulike oppgaver. Men det IA64-lignende instruksjonssettet bør være åpent for konkurranse for at det ikke skal prise seg selv ut av markedet på sikt.

Men nå skal jeg ikke rote meg helt bort her. SSD er et kvantesprang. ~2008-2009 kommer til å bli året man omtaler som før og etter i et helt tiår fremover. Omtrent som før og etter SATA/USB2.0, bare i mye større målestokk. SSD er omtalt som den klart største enkeltoppgraderinga man kan gjøre på en PC nå for tida og det er jeg helt enig i. Oppgradering av enten CPU, ram, skjermkort eller OS kommer helt i skyggen ytelsemessig og opplevelsesmessig. (Innen rimelighetens grenser)

Lenke til kommentar

Kult med DDR SSD forsåvidt. Skulle gjerne sett at den var bootable, og at man kunne koble til egne disker med SATA som backup, istedet for integrert flash. Ville ta lenger tid med backup, men hvis det hadde gitt muligheten til å ha OS på den hadde det vært helt sykt.

Lenke til kommentar

Samsung's PRAM chips hit mass production in June

Mark your calendars, memory enthusiasts, for the date you've all been waiting for. Samsung's phase change RAM will go into mass production starting in June. The PRAM chips -- not to be confused with paramter RAM, often what you curse / reset if you've got a Mac on the fritz -- can rewrite data without having to erase what's already on there first. The company's still boasting it's 30x faster and has 10x the lifespan of traditional flash memory. You want to know what gadgets and gizmos will first use these chips? Us too, but we're all gonna have to wait because Sammy's not talking yet.

http://www.engadget.com/2009/05/05/samsung...uction-in-june/

Ser ut flash er alledrede gamelt.

Vet ikke om dette posta enda :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...