Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Vel jeg gjorde hvertfall et ærlig forsøk på å vise deg at en Intel gir en bedre (om enn bare litt) brukeropplevelse enn to Vertex gjør.

 

Ser du endre dette:

Du sier "Intel har bedre aksesstid = Bedre opplevd ytelse". jeg må innrømme at du har skarpe sanser, men hvordan kan du "oppleve" 0.01ms så dramatisk ?

 

Man merker ikke 0.01 ms nei, det har du helt rett i. Men greia er at den tiden der er ikke konstant. Hvis du kjører tester med IOmeter, så vil den vise deg hva som blir den høyeste og lave aksesstiden, og på Vertex blir den mye høyere enn det den blir på en Intel. Merka det selv på mine to Mtron, at den oppgitte 0.1ms var ikke en konstant fakta i alle tilfeller, dog den holdt seg veldig godt nede. SLC er bedre på det enn MLC.

 

Btw. Du trenger ikke kalle oss arrogrante og oppblåste bare fordi vi ikke er enige med deg. Jeg beviste mine påstander, og fortsatt fikk jeg dritt på forrige side.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel jeg gjorde hvertfall et ærlig forsøk på å vise deg at en Intel gir en bedre (om enn bare litt) brukeropplevelse enn to Vertex gjør.

 

Ser du endre dette:

Du sier "Intel har bedre aksesstid = Bedre opplevd ytelse". jeg må innrømme at du har skarpe sanser, men hvordan kan du "oppleve" 0.01ms så dramatisk ?

 

Man merker ikke 0.01 ms nei, det har du helt rett i.

Nåja.. 0.01ms høres kanskje ut som et ubetydelig lite tall, men i dette tilfellet er det en forskjell på 10%, jeg synes iallefall 10% kan regnes som betydelig ;)

 

Edit: Kan vi ikke bare være venner og heller diskuter noe mer konstruktivt som f.eks. hvliken disk som har det kuleste klistremerket?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Joda, det er jo en forskjell, men som andre også har sagt, "det er større forskjell fra HDD->SSD enn SSD->SSD raid0", noe jeg også vil tolke som at 0.01 ms ikke vil være "det helt store" utslaget. Men som jeg poengterte, så er det det at intel holder den aksesstiden bedre enn vertex gjør.

 

Mtron har ganske kult klistremerke egentlig. Liker det grønne og hvite sammen, og det ser ikke dillete og overdådig ut :D

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Mtron har ganske kult klistremerke egentlig. Liker det grønne og hvite sammen, og det ser ikke dillete og overdådig ut :D

Enig med deg der! Du har tydeligvis god smak, er du sikker på at du er heterofil? ;)

 

Forøvrig, er det noen som vet hvilken font OCZ har brukt i logoen til vertex? Vet supertalent utviklet en egen font til sin Ultradrive serie, har fått bekreftet at Vertex har brukt en allerede eksisteren font.. hører de jobber med en ny font, men det er bare rykter enda

 

Syns OCZ traff utrolig godt med sin nye EX serie, liker det gule og sorte mot den hvite bakrgrunnen, jeg tipper ganske mange av oss kommer til å kjøpe denne på grunnlag av dette

 

EDIT: ..og nå gir vi oss med denne diskusjonen før vi blir kastet ut av tråden :tease:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

@Beef Supreme

Ingen har avvist at "SLC yter bedre enn MLC", men du må ikke glemme at du må betale nesten 3 ganger mer for den lill 0.01ms-fyrkjelen.

 

Jeg vet ikke hvor mye den aktuelle ytelse-forskjellen er, og hvordan det oppleves i praksis, men andre sier at det blir ca. 10% ytelse-forskjell. Disse små dingsene koster så pass mye at det er smart å tenke om det er nok for å rettferdiggjøre pris-forskjellene.

 

Jeg mener at 1 Vertex er billig og passer ypperlig som OS-disk for de som gidder å bruke litt tid på tweakse, og dette er basert på mine egene erfaringer. X25 er sikkert bra, særlig på servere, men er den så mye bedre (i praksis og hverdager som OS-disk) at man skal bruke så mye ekstra på den?. Jeg respekterer at noen kan ha andre meninger og vil gjerne betale mye ekstra for den lille ekstra, men du ;) må ikke bli så forbanna at du hiver alle triksene dine + professor pekefingrene din ++, bare fordi noen mener noe annet enn dag i en slik "smak og behag" sak.

Lenke til kommentar

Jeg gir meg ende over.. Verken er jeg forbanna eller har kommet med noen pekefinger av noen slag. Har ikke kommet med noen "triks" av noe slag heller som jeg kan se... Jeg har faktisk ikke egentlig sagt hva jeg "mener" heller, jeg har referert til tester, benchmarker og andre brukeres erfaringer.

 

Da var jeg hvertfall ferdig med å diskutere mer med deg. Jeg har kommet med det jeg ville vise med saken, og takker pent for meg.

Lenke til kommentar

Vær nå vennlig å kutt ut all drittkastingen. Det gjelder alle parter, også deg Sam. Du har fått både ytelsetester og grundige beskrivelser av hvorfor random write på små filer er viktig. Likevel renner det ut med usaklig drittkasting om hvor arrogante, selverklærte professorer alle andre er. Hvis du er så skråsikker, kom heller med saklige motargumenter slik som de testene og beskrivelsene du har fått.

 

Det er en edel kunst å skjønne når man bør utvise ydmykhet og når man bør stå hardt på sine argumenter.

Lenke til kommentar
Og som jeg skrev tidligere i tråden, du må faktisk kjøpe hele 3stk. Vertex 30GB for å oppnå den samme lagringskapasiteten som en enslig X25-M 80GB.

Trenger man 80-90 GB SSD så er jeg helt enig i at X25M er det beste valget for svært mange. Trenger man bare 30GB så koster Vertexen langt mindre per brukte GB så da kan den være et godt valg. Vil man betale mye mer for mye råere ytelse uten å ha behov for mer enn 30GB vil jeg heller anbefale X25E 32GB (SLC).

 

Ser du endre dette:
Du sier "Intel har bedre aksesstid = Bedre opplevd ytelse". jeg må innrømme at du har skarpe sanser, men hvordan kan du "oppleve" 0.01ms så dramatisk ?
Man merker ikke 0.01 ms nei, det har du helt rett i.
Nåja.. 0.01ms høres kanskje ut som et ubetydelig lite tall, men i dette tilfellet er det en forskjell på 10%, jeg synes iallefall 10% kan regnes som betydelig ;)

Sam: Prosessoren din gjør sikkert unna en 32bit multiplikasjon på ~0,35 nanosekunder ikke overklokket og på ~0,25 nanosekunder overklokket. Merker du egentlig noe til det tiendels nanosekundet? ;)

 

(Dette er bare for å vise hvor villedende Sams argument om 0,1ms var i utgangspunktet)

 

Corsair SSD Storage Solutions 2,5" 64GBSATA2, read/write speed of up to 170MB/100MB sec

Det er jo en veldig god pris per GB. Hvordan måler den seg mot Vertex og Intel X25M på de viktigste punktene?

 

Ingen vits å teste ytelsesforskjeller mellom to forskjellige klistremerker ;)

Vertexen har større klistremerke og veier derfor litt mer og yter dermed litt dårligere per gram. :p På den andre siden er kiloprisen litt lavere. Litt av et dilemma! ;)

Lenke til kommentar

Det er synd det er så fryktelig mye oppstyr rundt Vertex og Intel, da alle andre enheter blir kastet i skyggen. Jeg skulle gjerne hatt like lett tilgjengelige tester av de fleste andre SSDer i prisguiden også.. Bare fordi alle har hørt om OCZ, gjør det ikke det til det beste valget etter noen standard.

Lenke til kommentar
Corsair SSD Storage Solutions 2,5" 64GBSATA2, read/write speed of up to 170MB/100MB sec

Det er jo en veldig god pris per GB. Hvordan måler den seg mot Vertex og Intel X25M på de viktigste punktene?

Hvis den yter omentrent likt med 128GB versjonen er den et meget godt alternativ til Vertex/X25 :)

 

Til den prisen er den isåfall et kanonkjøp om så er tilfelle, blir SSD på Simen1 også da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...