Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en SSD. Jeg har en Western Digital 320GB Scorpio Black 16MB Cache 7200 RPM som jeg bruker som system disk nå, SSD'en jeg kjøper vil da erstatte denne som system-disk.

Jeg har funnet en SSD men gjorde et kjapt søk på google, da kom opp en annen tråd på dette forumet som linka til dette.

 

Dette er disken jeg har funnet:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119983

 

OG, ja jeg trenger minst en 120 GB til systemet :)

....

 

Grunnet til at skirver dette her er at, jeg har lest om noen som opplever at systemet fryser. (Vista). Det sies også at dette skyled SSD disken.

Også er det noen som ikke ambefaler OCZ, hva synes dere ?

Er det en annen disk jeg kan gå for...?

 

Jeg bruker en laptop, Toshiba Qosmio X300-13o

 

Dette kaller jeg bad luck se på prisen som har gått opp nesten 1000 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en SSD. Jeg har en Western Digital 320GB Scorpio Black 16MB Cache 7200 RPM som jeg bruker som system disk nå, SSD'en jeg kjøper vil da erstatte denne som system-disk.

Jeg har funnet en SSD men gjorde et kjapt søk på google, da kom opp en annen tråd på dette forumet som linka til dette.

 

Dette er disken jeg har funnet:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119983

 

OG, ja jeg trenger minst en 120 GB til systemet :)

....

 

Grunnet til at skirver dette her er at, jeg har lest om noen som opplever at systemet fryser. (Vista). Det sies også at dette skyled SSD disken.

Også er det noen som ikke ambefaler OCZ, hva synes dere ?

Er det en annen disk jeg kan gå for...?

 

Jeg bruker en laptop, Toshiba Qosmio X300-13o

 

Dette kaller jeg bad luck se på prisen som har gått opp nesten 1000 kr

 

Garantert feil pris... 3299,- er billigste i guiden https://prisguiden.no/product.php?p...40&cat_id=9

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en SSD. Jeg har en Western Digital 320GB Scorpio Black 16MB Cache 7200 RPM som jeg bruker som system disk nå, SSD'en jeg kjøper vil da erstatte denne som system-disk.

Jeg har funnet en SSD men gjorde et kjapt søk på google, da kom opp en annen tråd på dette forumet som linka til dette.

 

Dette er disken jeg har funnet:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119983

 

OG, ja jeg trenger minst en 120 GB til systemet :)

....

 

Grunnet til at skirver dette her er at, jeg har lest om noen som opplever at systemet fryser. (Vista). Det sies også at dette skyled SSD disken.

Også er det noen som ikke ambefaler OCZ, hva synes dere ?

Er det en annen disk jeg kan gå for...?

 

Jeg bruker en laptop, Toshiba Qosmio X300-13o

 

Dette kaller jeg bad luck se på prisen som har gått opp nesten 1000 kr

 

Garantert feil pris... 3299,- er billigste i guiden https://prisguiden.no/product.php?p...40&cat_id=9

 

Jeg håper det er feil pris :w00t:

Hva synes dere ? Er den dyr for 3 299,-

Lenke til kommentar

Skal si det gikk lett å oppdatere firmware på Vertex med den bootable isoen :D

 

Brente isoen, restartet pc. Gikk inn i bios og satt ich9 kontrolleren til IDE mode. Bootet opp med dvd. Vips så var det bare velge hvilken ssd disk man vil oppdatere. Man mister ikkje ting som er på ssd disken engang :)

 

Har satt opp et raid-0 med 2 disker på hovedkortkontrolleren for å teste det. Raidet ble ikkje ødelagt engang :D

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=55054

Lenke til kommentar
Skulle gjerne sett mindre (30GB) og billigere Z-Drive disker.

 

Dette skjer ikkje med en gang nei. Skal man ha noe av det råeste, så må man betale for det ;)

 

Siden OCZ er den første og eneste? som kommer ut med pci-e ssd disk så kan de ta den prisen de vil også.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne sett mindre (30GB) og billigere Z-Drive disker.

 

Dette skjer ikkje med en gang nei. Skal man ha noe av det råeste, så må man betale for det ;)

 

Siden OCZ er den første og eneste? som kommer ut med pci-e ssd disk så kan de ta den prisen de vil også.

OCZ er ikke første og ikke eneste som har PCIe SSD, og er heller ikke de eneste som leverer mot forbrukermarkedet.

Leverandører av PCIe SSDer (som listet på storagesearch.com):

Addonics Technologies

Adtron

Asine

BiTMICRO Networks

Curtiss-Wright

Dataram

Dolphin

Fuji Xerox

Fusion-io

GIGA-BYTE Technology

Micro Memory

Micron Technology

Mobile Mode

OCZ Technology Group

RunCore

SanDisk

STEC

Super Talent Technology

Taejin Infotech

Targa Systems Division

Texas Memory Systems

Vanguard Rugged Storage

Violin Memory

Winchester Systems

Lenke til kommentar
Kaster mer brutalt inn her :p

 

Ser på pris/ytelse mellom 2x32GB Vertex i RAID-0 mot en Intel X-25 80GB. Skal være OS-disk. Googler litt og ser fortsatt at X-25 ligger et hode forran. Stemmer dette? :)

Nei, det stemmer ikke. Du må ikke stole på alt du finner på google, eller spre slike spekulasjoner uten dokumentaction. Hvor har du sett dette?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kaster mer brutalt inn her :p

 

Ser på pris/ytelse mellom 2x32GB Vertex i RAID-0 mot en Intel X-25 80GB. Skal være OS-disk. Googler litt og ser fortsatt at X-25 ligger et hode forran. Stemmer dette? :)

 

Det er nok ikke langt fra sannheten dette, som ren OS disk vil nok X25-M oppleves som raskere enn 2x30gb Vertex på en normal kontroller. Sekvensiell les/skriv vil jo bli endel bedre på 2xVertex Raid0, men dette er uviktig i denne sammenhengen. Dersom du kan velge fritt mellom 2x30gb Vertex og 1 stk. X25-M, så anbefaler jeg 1 stk. X25-M 80gb, kortere oppstartstid da du slipper Raid Bios og lavere søketid, samt raskere random skriv/les på småfiler...Men uansett hva du velger, det blir en solid oppgradering fra frisbee diskene :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

NEWS!!!

SuperTalent svarer på OCZ's Z-drive:

Pressemelding.

Midlertidig info er opp til 2TB kapasitet, mulighet for RAID-5 for ekstra beskyttelse av data, 1,2GB/s les, 1,3GB/s skriv. Mer informasjon kommer i juni.

Dette er over dobbelt så høye tall som OCZ's Z-drive har, og de skal gi ut 3 utgaver:

RAIDDrive ES - Enterprise Servers

RAIDDrive WS - Workstation

RAIDDrive GS - Gamers

 

Jeg venter i spenning på nærmere spesifikasjoner på GS :)

Dette er sansynligvis enda en "klipp og lim"-PCIe-SSD, men dette setter forhåpentligvis mer fokus på dette markedssegmentet.

 

 

Sam: 2 stk Vertex i RAID-0 fra en HK-kontroller vil ikke oppleves raskere som systemdisk enn èn x25-M. Siden man bruker 64-256kb striper vil kun blokker fra stripestørrelsen og oppover få doblet IOPS ved QD=1, og man må gjøre ganske tung multitasking for å bygge opp QD for de minste blokkene. I tillegg har intel's x25-M en del kortere skriv accesstime i "brukt" tilstand.

Nå er det jo slik at vertex har 64MB cache, så 2 i RAID-0 vil gi 128MB cache som kan skrives til veldig raskt, og gi veldig fine "burst" tall, men på sustained random write vinner intel.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Random skriv på småfiler har ingen betydning på en OS-disk, om noen milisekunder kortere oppstartstid har noe å si er ganske tvilsom også.

 

2xVetex er nesten 2 ganger raskere på nesten alt, jo.

 

Prøv å les mitt innlegg igjen... Det er mye god info om raid0 i denne tråden, anbefaler deg å lese litt igjennom dem. Random read/latency på småfiler, som er veldig viktig i OS sammenheng, tjener man svært lite på i raid0, og i IOMeter, som regnes som den eneste "riktige" benchen, så er Intel disken overlegen... Anandtech's artikkel er fin her, merk Random les/latency testene: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.a...i=3531&p=25 ://http://www.anandtech.com/storage/sh...=3531&p=25 ://http://www.anandtech.com/storage/sh...=3531&p=25

Vertex er kjappe og fine disker, og er uansett et godt valg, men Intel diskene er råtasser i dette landskapet, og med dagens priser, er de et soleklart førstevalg... Spesiellt mtp spørsmålet om 2x30gb Vertex eller 1 stk. Intel X25-M 80gb, som var det jeg svarte på..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det var bre forslag, jeg må nok lese og lære, men det hadde vært fint om du kunne lære deg forskjellen på viktigheten mellom lese og skrive hastighet på en OS-disk.

 

Du skrev en lang lekse om Random read/latency på småfiler, mens jeg skriv om "Random skriv på småfiler har ingen betydning på en OS-disk".

Lenke til kommentar

Sam_Oslo,

 

Random Write er absolutt en viktig faktor spesielt på en OS disk.

 

Les litt på Anandtech's sider der omtales det ganske mye.

 

klippet fra en av deres utmerkede SSD artikler.

"Random write performance is quite possibly the most important performance metric for SSDs these days. It’s what separates the drives that are worth buying from those that aren’t. All SSDs at this point are luxury items, their cost per GB is much higher than that of conventional hard drives. And when you’re buying a luxury anything, you don’t want to buy a lame one."

 

+

 

"The problem is that modern day OSes tend to read and write data very randomly, albeit in specific areas of the disk. And the data being accessed is rarely large, it’s usually very small on the order of a few KB in size."

 

Et eksempel på en SSD med akkurat dette problemet er OCZ Core Serien osv.

Vi vet jo hvordan det gikk.

 

Vertex er utmerket men Intel er bedre!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Sam_Oslo,

 

Random Write er absolutt en viktig faktor spesielt på en OS disk.

 

Les litt på Anandtech's sider der omtales det ganske mye.

 

klippet fra en av deres utmerkede SSD artikler.

"Random write performance is quite possibly the most important performance metric for SSDs these days. It's what separates the drives that are worth buying from those that aren't. All SSDs at this point are luxury items, their cost per GB is much higher than that of conventional hard drives. And when you're buying a luxury anything, you don't want to buy a lame one."

 

Ja, det er jo bare å spørre eiere av forrige generasjon OCZ/jmicron disker om hva de mener om viktigheten av god random write ytelse... Og hver klar til å dukke, disker og tomflasker kan komme fort fra den kanten :thumbup:

Som OS disk bør man selfølgelig sikte seg inn på en disk med så god random les/skriv 4k IOPS som mulig, og vi får håpe det snart blir en standard å oppgi disse tallene som obligatorisk informasjon på alle disker...

 

Edit: så du editerte inn samme poenget, men dette kan jo aldri sies nok, så lar det stå :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...