Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Innrømmer jeg ikke har lest absolutt alle 141 sidene i tråden, men kan ikke huske jeg har sett noen poste måling av Ultradrive-diskene. Lurer på om de faktisk yter helt likt med Vertex, selv om de skal inneholde samme innmat. Prisforskjellene er jo merkbare, om ikke ytelsesforskjellen er like merkbare skal det godt gjøres å anbefale Vertex så lenge Ultradrive er i salg... Evt andre forskjeller som kan påvirke?

Kjøp en Ultradrive, Vertex er overpriset. Og ja, det er samme ytelsen og disken, valget er enkelt. Hadde de kostet det samme ville jeg valgt den disken som hadde det kuleste klistremerket på seg, men det er jo en smaksak..

 

Jeg syns personlig at Vertex har det kuleste klistremerket, men har full forståelse for at andre kan foretrekke det noe enklere Supertalent klistremerket.

 

Så hele greia bunner kort og greit sagt i hvilket klistremerke du liker best..og prisen du er villig å betale for det!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..forøvrig ser jeg at siste priskutt på X28-M 80GB har begynt å få effekt i markedet, flere webshops som begynner å komme helt ned mot 2900kr.

 

Amentio tar f.eks. 2901kr. for den i dag

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2143552;r:pg

 

Dollaren er fallende i dag, så mulig bedre pris i morgen.. 2874kr. skulle jeg tippe ;)

 

Forøvrig liker jeg ikke klistremerket på X25 så godt, for kjedelig (ref. forrige post)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hvorfor ligger ssden hos amentio(ref forrige post) under kategorien systemminne?:p

 

Takk for en fin latter btw, ArticOC; satt her og humra for meg sjøl:)

 

Hva har det seg forresten at ssdene (nesten?) utelukkende kommer i formfaktor 2.5, hvorfor ikke 3.5? Og hvordan fester jeg 2.5"ere i en stasjonær hvor det normalt er plass til 3.5"?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hvorfor ligger ssden hos amentio(ref forrige post) under kategorien systemminne?:p

 

Takk for en fin latter btw, ArticOC; satt her og humra for meg sjøl:)

 

Hva har det seg forresten at ssdene (nesten?) utelukkende kommer i formfaktor 2.5, hvorfor ikke 3.5? Og hvordan fester jeg 2.5"ere i en stasjonær hvor det normalt er plass til 3.5"?

Jo, vet.. jeg har en nok en veldig syk syk humor ;) Mange som ikke skjønner den til tider.. men det gir jo bare et ekstra kick :)

 

Grunnen til at de kun kommer som 2,5" er at en 2,5" går inn i hva som helst (f.eks. bærbare og enkelte bladservere) og man ikke behøver like stort "hus" som på spinnedisken. man får forøvrig kit som lar deg montere en 2,5" i 3,5" brønn..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Qosimio, du skal trygt kunne bruke OCZ Vertex til systemdisk.

Det problemet noen hadde med SSD fra OCZ tidligere var med CORE seriene, fordi de brukte JMicron kontrollere. Vertex bruker en helt annen kontroller, så den sliter ikke med de problemene.

Du kan også sjekke Supertalent Ultradrive, den har akkurat samme innmat som Vertex, men finnes billigere i en del nettbutikker.

 

Da tror jeg kjøper meg OCZ disken som jeg linka til. Er det noe mer jeg børr vite før jeg kjøper den :dribble:

Lenke til kommentar

Qosmio: Det er en ting til du burde vite eller være obs på. SSD markedet forandrer seg i stor hastighet, så ikke grin og se på kontoutskriften din om 3-4 månder når det kommer en ny SSD som er raskere og billigere, husk på at den du kjøper nå er RASK NOKK, og at du får mye glede av den ;)

 

 

Og hvordan fester jeg 2.5"ere i en stasjonær hvor det normalt er plass til 3.5"?

Med gaffateip ;)

:D

Jeg lagde en fin smørbrødliste for montering av SSD i stasjonære i en annen post tidligere der det var en som lurte på hvordan i ¤#%¤#& han skulle få montert en 2,5" i sin stasjonære. Jeg fant ikke posten i farta, men her kommer en liste med monteringsmuligheter:

1. La de ligge løst oppå en harddisk eller i bunn av kabinettet (funket fint for meg i et halvt år)

2. Gaffa teip (brukt i stuePC til foreldrene mine)

3. Hyssing

4. Strikk

5. (Hobby?)plate+skruer

6. Strips

7. Tyggis?

 

Hvis du vil være mr.fancypants: Scyte harddiskramme 2,5" til 3,5" eller OCZ mounting bracket eller OEM mounting bracket.

 

Hvis du skal ha fler og vil være fancy: Cheftech hotswap 4x 2,5" in 1x 5,25" (har 2 av denne selv :))

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Venter du så har du tydelig ikkje brukt for det nå. Da venter du. :)

 

Å vente hele tiden på at ting skal bli billigere og at nye ting skal komme ut på markedet, så får man aldri kjøpt noe som helst.

 

Jeg ble iallefall bitt av "SSD Pandemien" og angrer ikkje et sekund på det :D

Lenke til kommentar

Jeg begynte å gruble rundt samme problemstillingen når netshop solgte x-25 til 2800; trenger jeg denne disken nå? Svaret ble en modifikasjon av visse sannheter, og jeg kom frem til at den ekstra ytelsen og fraværet av støy som min raptor har stått for, var god nok uttelling for meg. Har brukt samme beløpet på mye mer unyttige pc-oppgraderinger, men ingen oppgraderinger til dags dato i samme prisklasse har gitt meg så mye bedre opplevelse av å bruke maskinen i praksis.

Lenke til kommentar

Jepp, da var X25-M 80GB på vei ned mot 2800kr., ser Amentio.no tar 2844kr. i dag! :)

 

Forøvrig har Intel for første gang kommet under 35kr.pr.GB med X25-M 160GB til 5535kr., noe som tilsier 34,59kr.pr.GB.

 

Personlig venter jeg bare på at X25-M 80GB skal droppe til under 1800kr. senere i år (noe som er min smertegrense) for å kjøpe enda en slik at jeg blir stripe 2.stk. i RAID 0

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Bruker en X25-M 80GB i den bærbare og legger merke til at deler av systemet fryser ganske kraftig ved (svært) diskintensive oppgaver. Spesielt andre programmer som har behov for å lese fra disk (f.eks. Explorer) sliter veldig og har opplevd at f.eks. musikk som spilles av fra SSD-en "hakker" noe ved tunge diskintensive beregninger.

 

Selvfølgelig vanlig at systemet sliter ved tunge beregninger også om jeg hadde kjørt dette på harddisk, men at andre programmer fryser helt og ikke kommer til live igjen før beregningene er over synes jeg er litt drøyt. Er dette andre som har opplevd liknende?

Lenke til kommentar
Bruker en X25-M 80GB i den bærbare og legger merke til at deler av systemet fryser ganske kraftig ved (svært) diskintensive oppgaver. Spesielt andre programmer som har behov for å lese fra disk (f.eks. Explorer) sliter veldig og har opplevd at f.eks. musikk som spilles av fra SSD-en "hakker" noe ved tunge diskintensive beregninger.

 

Selvfølgelig vanlig at systemet sliter ved tunge beregninger også om jeg hadde kjørt dette på harddisk, men at andre programmer fryser helt og ikke kommer til live igjen før beregningene er over synes jeg er litt drøyt. Er dette andre som har opplevd liknende?

Gjør følgende i samme rekkefølge som beskrevet under:

 

1. oppdater firmwaren i SSD`en, siste versjon er 8820

2. oppdater BIOS på mammakortet (kan ligge en ute med nyere AHCI rom)

3. sjekk at AHCI er slått på i BIOS, ellers mister du Native Command Queuing = dårlig ytelse!

4. oppdater drivere for hele systemet (spesielt Intel Matrix driveren)

5. kjør hdtach eller hdtune o.l. for å se om ytelsen ligger der den skal ligge

 

..og hjelper ikke dette fortsetter du med å sjekke følgende:

 

6. kan SSD utelukkes som feilkilde? se etter feil i programvaren du har problemer med

7. åpne windows task mananger og let etter CPU intensive oppgaver når feilen melder seg

8. ..bruk timesvis på google i søken etter svar om det ikke løser seg, og hvis du ikke finner svar etter ca.12timer intensivt i google kommer du tilbake hit for vidre hjelp ;)

 

Har ikke hatt samme problemet selv

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Da har jeg i alle fall oppdatert BIOS, så får vi se om det hjelper. Resten av systemet er oppdatert, også disk firmware. AHCI har alltid vært på.

 

Intel Matrix driver vet jeg ikke hva er for noe. Har en bærbar, så alle drivere går via produsenten (som hos meg er Lenovo).

 

Ytelsestester av SSD-en viser også veldig god ytelse.

Lenke til kommentar
Intel Matrix driver vet jeg ikke hva er for noe. Har en bærbar, så alle drivere går via produsenten (som hos meg er Lenovo).

Intel® Matrix Storage Manager (6914KB) 8.8.0.1009 3/13/2009

Supports SATA RAID 5/10 on specific desktop platforms, SATA RAID 0/1, AHCI, and matrix RAID on specific desktop and mobile platforms

 

http://downloadcenter.intel.com/Product_Fi...01&lang=eng

 

Nevner også spesielt punkt 7 i lista mi igjen..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Venter du så har du tydelig ikkje brukt for det nå. Da venter du. :)

 

Å vente hele tiden på at ting skal bli billigere og at nye ting skal komme ut på markedet, så får man aldri kjøpt noe som helst.

 

Jeg ble iallefall bitt av "SSD Pandemien" og angrer ikkje et sekund på det :D

 

Dette er helt riktig. Hvis man skal vente på at et produkt skal gå ned i pris, så må man vente på neste osv. da tar det aldri slutt. Ikke gelm at det er en grunn til at prisene går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...