Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det som er dumt er å ha passord for å komme inn i windows med Boottimer :( Fikk 14 sekunder boot.

 

Får ta bort loginpassord å se hva boottiden blir da.

 

edit: 11 sekunder uten passord

 

Hvilket OS? Irriterer meg at Server 2008 er litt treig, men 12.xx sekunder er vel ikke så galt mtp dette :innocent:

 

win 7 7100.

 

Har ikkje tweaket noe som helst da. Om jeg tweaker som dere har gjort, så kanskje jeg er under 10 sekunder: p

 

Win7 er meget forbedret på dette punktet og optimert for rask boot, og har ingen/få slike latterlige oppstarts bremseklosser. At M$ trengte litt tid for å skjønne dette, måtte man jo bare regne med.. Men men, de begynner å fatte litt ser det ut til... Det vi forsøker i Vista/Server 2008, er å omgå noen hindre m$ har lagt i veien for fornuftig bootid, og hadde det ikke vært for at punkbuster ikke virker på win7 ennå i de store titlene, så hadde jeg kjørt win7 24/7 selv om jeg har lisens på Server 2008 64bit :cry:

 

Mener på at hvis du setter at punkbuster skal kjøres som admin, og compatiblemodus som vista, så skal det fungere med bf2 :D

 

Ang PunkBuster så virket denne løsningen for meg, både i BF2 og QuakeLive

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13612546

Lenke til kommentar

Jeg har styra litt med SSD/pagefile 'problemet'. Tenkte å ha pagefila på en RAMdisk. Jeg har lisens på RAMDiskVE, men den funker ikke som den skal i Win7 RC. Her må vi vente på en verson for Win7.

 

Så prøvde jeg å kjøre uten pagefile i Win7. Det heller funker ikke så bra :

post-10067-1240865445_thumb.jpg

 

Enten må jeg ha pagefila på min VelociRaptor som mange vil anbefale sikkert, eller så vil jeg ha den på min X25-M SSD. Jeg har jo 8GB RAM, så Windows burde bruke pagefila lite selv om den er på.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Jeg har styra litt med SSD/pagefile 'problemet'. Tenkte å ha pagefila på en RAMdisk. Jeg har lisens på RAMDiskVE, men den funker ikke som den skal i Win7 RC. Her må vi vente på en verson for Win7.

 

Så prøvde jeg å kjøre uten pagefile i Win7. Det heller funker ikke så bra :

post-10067-1240865445_thumb.jpg

 

Enten må jeg ha pagefila på min VelociRaptor som mange vil anbefale sikkert, eller så vil jeg ha den på min X25-M SSD. Jeg har jo 8GB RAM, så Windows burde bruke pagefila lite selv om den er på.

 

Hva mener dere?

 

Har du slått av "Write debugging"? Hvis ikke kan det være noe automatisering av Win7 for å tvinge rapportering, ga en beskrivelse av fremgangsmåten for å kjøre feilfritt uten pagefile for noen poster siden....

Setter du "Write debugging Information" til "None" vil Windows kun "kreve" pagefile på 1mb men tilater å kjøre feilfritt/ingen logging errors uten pagefile, mens setter du den på "Small memory dump (128kb)" vil den ha 400mb. "Kernel Memory dump" vil/må ha like stor pagefile som du har fysisk minne, altså 8gb i ditt tilfelle. Merk at dette det kan være forandringer på Win7, men tipper det er likt. Problemet med å ha pagefile på, er at windows bruker den ganske aktivt selv om man har mye minne... Men ikke noe stort moment da, ikke noe å miste nattesøvnen over, prøv å test de nevnte settingene, og se om du ikke fixer det da...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

To pagefile or Not to pagefile, that is the question.. ;)

 

Ahh, det evige spørsmålet om pagefile. Så hva skal man gå for?

 

1. Disable alt som heter pagefile?

 

2. RAM disk? og på W7?

 

3. Putte pagefile på en rask snurredisk (f.eks. Raptor)?

 

4. Definere egene instillinger på størrelser o.l. og kjøre den på SSD`en?

 

5. Andre alternativer..

 

 

Noen som tar på seg ansvaret for å fortelle hva man skal gå for og hvorfor? Ser mange smarte folk her og noen har sikkert et smart svar ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Satt først til 16MB pagefile, reboota, så skrudde jeg den helt av, reboota. Samt "Write debugging Information" til "None". Fikk ikke error meldinga da.

 

Får se hvor stabilt systemet blir nå da...og om jeg opplever problemer med programmer.

 

Husk bare å gå inn på "Folder options" og slå på "Vis sjulte systemfiler" og slett pagefila manuellt, sånn i tilfelle den ligger å breier seg på rota, windows har en tendens til å spare på den... Det skulle komme som en stor overasskelse om noen programmer av nyere dato maser på noe slikt, tror nok du neppe kommer til å få noen negative opplevelser... :thumbup:

Lenke til kommentar
To pagefile or Not to pagefile, that is the question.. ;)

 

Ahh, det evige spørsmålet om pagefile. Så hva skal man gå for?

 

1. Disable alt som heter pagefile?

 

2. RAM disk? og på W7?

 

3. Putte pagefile på en rask snurredisk (f.eks. Raptor)?

 

4. Definere egene instillinger på størrelser o.l. og kjøre den på SSD`en?

 

5. Andre alternativer..

 

 

Noen som tar på seg ansvaret for å fortelle hva man skal gå for og hvorfor? Ser mange smarte folk her og noen har sikkert et smart svar ;)

 

Kom med noen ytringer anngående dette temaet i denne posten, og den avslører vel hva jeg mener om dette for folk med rikelig med minne.... :innocent:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13610962

Lenke til kommentar

Gullars: Ikke for å mase, MEN.. ;)

Hvordan ligger du an med den reviderte førsteposten?

Min SSD kommer i hus samtidig med den offisielle slippversjonen av W7, hvilket fort blir utpå høsten. Da blir det i overkant mye å lese gjennom for å finne tweaks, offsets, tester og anbefalinger som er gjemt inne i de allerede 141sidene. Det hadde vært utrolig nyttig med en oppsummering.

Lenke til kommentar
Gullars: Ikke for å mase, MEN.. ;)

Hvordan ligger du an med den reviderte førsteposten?

Min SSD kommer i hus samtidig med den offisielle slippversjonen av W7, hvilket fort blir utpå høsten. Da blir det i overkant mye å lese gjennom for å finne tweaks, offsets, tester og anbefalinger som er gjemt inne i de allerede 141sidene. Det hadde vært utrolig nyttig med en oppsummering.

 

Det kommer helt ann på hva du vil oppnå.

For normalt bruk med Win7 er det vel nesten bare multithreaded booting som ikke er slått på ved installasjon.

 

Pagefile-løsningene diskuteres hardt om dagen, men jeg vil ikke si det er noen perfekt løsning\konklusjon på hva som er det beste ennå.

 

Du kan slå av superfetch, da disken uansett er usansynlig rask til å hente de filene superfetch egentlig skulle ha lagt i minne. Men jeg tror ikke Win7 sin superfetch gir et merkbart utslag på ytelsen.

 

Å slå av indexing service og slikt vil jo hjelpe på ytelsen, men det blir litt som å kjøre Aero Basic for å få bedre desktopytelse.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
Du kan slå av superfetch, da disken uansett er usansynlig rask til å hente de filene superfetch egentlig skulle ha lagt i minne. Men jeg tror ikke Win7 sin superfetch gir et merkbart utslag på ytelsen.

Og minne er igjen usannsynlige mye raskere enn SSD. Superfetch er en en ganske kjekk funksjon som forbedrer responsen i systemet vesentlig.

Lenke til kommentar
Superfetch er en en ganske kjekk funksjon som forbedrer responsen i systemet vesentlig.

Ja SuperFetch funka veldig bra da jeg hadde OS på min VelociRaptor. Windows bruker mye mer minne med den på, men det minnet blir frigjort så fort et program eller spill trenger det.

Grunnen til at folk anbefaler oss å ha SuperFetch av med SSD er vel pga. masse skriving til den som følge av SuperFetch.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en SSD. Jeg har en Western Digital 320GB Scorpio Black 16MB Cache 7200 RPM som jeg bruker som system disk nå, SSD'en jeg kjøper vil da erstatte denne som system-disk.

Jeg har funnet en SSD men gjorde et kjapt søk på google, da kom opp en annen tråd på dette forumet som linka til dette.

 

Dette er disken jeg har funnet:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119983

 

OG, ja jeg trenger minst en 120 GB til systemet :)

....

 

Grunnet til at skirver dette her er at, jeg har lest om noen som opplever at systemet fryser. (Vista). Det sies også at dette skyled SSD disken.

Også er det noen som ikke ambefaler OCZ, hva synes dere ?

Er det en annen disk jeg kan gå for...?

 

Jeg bruker en laptop, Toshiba Qosmio X300-13o

Lenke til kommentar

Qosimio, du skal trygt kunne bruke OCZ Vertex til systemdisk.

Det problemet noen hadde med SSD fra OCZ tidligere var med CORE seriene, fordi de brukte JMicron kontrollere. Vertex bruker en helt annen kontroller, så den sliter ikke med de problemene.

Du kan også sjekke Supertalent Ultradrive, den har akkurat samme innmat som Vertex, men finnes billigere i en del nettbutikker.

Lenke til kommentar

Jeg er nok alene om å mene at X-25M 80GB er overpriset på 3300+. Selv på Netshop sitt tilbud på 2795,- slo ikke jeg til.

 

Vi får nok se helt andre priser på andre siden av badesesongen.

 

I tillegg er dagens generasjon OS altfor plasskrevende(sjekk hvordan Vista og Win7 vokser fra måned til måned selv med vanlig kontorbruk), derfor blir selv 80GB i minste laget om man vil ha noe særlig levetid med spill og programmer.

 

Å putte tempfiles og pagefile på HDD er for meg totalt meningsløst, det skal da SELVFØLGELIG ligge på den raskere SSDen, alt annet er galskap for penger.

 

 

Skal jeg ha en SSD skal den gi meg full valuta for pengene, dvs at bruksprogrammer, spill og OS skal kjøre fra den og kun større datalagring og backup vil foregå på HDD. Derfor er 120GB det minste jeg kommer til å gå for og muligens en Vertex 120GB om den får rett pris snart.

 

NB!

Vertex 120GB har faktisk steget i pris hos Netshop siste halvannen uke. Mener å ha sett den nede i 3495,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Innrømmer jeg ikke har lest absolutt alle 141 sidene i tråden, men kan ikke huske jeg har sett noen poste måling av Ultradrive-diskene. Lurer på om de faktisk yter helt likt med Vertex, selv om de skal inneholde samme innmat. Prisforskjellene er jo merkbare, om ikke ytelsesforskjellen er like merkbare skal det godt gjøres å anbefale Vertex så lenge Ultradrive er i salg... Evt andre forskjeller som kan påvirke?

Lenke til kommentar
Qosimio, du skal trygt kunne bruke OCZ Vertex til systemdisk.

Det problemet noen hadde med SSD fra OCZ tidligere var med CORE seriene, fordi de brukte JMicron kontrollere. Vertex bruker en helt annen kontroller, så den sliter ikke med de problemene.

Du kan også sjekke Supertalent Ultradrive, den har akkurat samme innmat som Vertex, men finnes billigere i en del nettbutikker.

Jeg har søket litt på Supertalent Ultradrive men sitter her uten resultat. Fant ingen nettbutikker som hadde denne disken inne :hmm:. Jeg fikk opp et resultat på mamut.net der lo prisen på ca. 3100. ;)

Prisen på Supertalent Ultradrive ser ut til å være litt lavere ja, men har ikke hørt om dem før. Er det noen her som har erfaring med disse SSD diskene ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...