Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Theo343: bifaller forslaget ditt.

 

Jeg sitter med et Gigabyte GA-X48-DS4 og lurer på hva dette går ut på fortalt på en litt folkelig måte.

Har lest en del omkring dette men jeg kommer til kort med min tekniske engelsk...

Ta mitt hovedkort for eksempel. Der er det i block diagrammet i manualen tegnet inn en Gigabyte SATA2 kontroller i tillegg til ICH9R sb'en. På selve kortet er SATA-kontaktene gruppert 4 + 2.

Så har jeg lest at den såkalte Gigabyte SATA2 kontrolleren er en kamuflert JM-kontroller (det står faktisk JM i et lite symbol på chipen)

Jeg er mildt sagt forvirret. :p

 

Det har vært så mye rot omkring forskjellige kontrollere og benchprogrammer som ikke egner seg og testrutiner at jeg er ikke helt sikker på hva jeg har forstått og misforstått...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt jeg vet så er det ikke andre problemer enn begrenset båndbredde fra intel ICH8R, 9, og 10. Det er også forskjell mellom hvilken firmware man bruker, og i mange tilfeller kan det fjerne problemene å flashe biosen med nyeste utgave.

En siste OBS! Hovedkort med Intel ICH 8, 9, og 10 sørbru kan ha problemer med SSD, hvis du har et hovedkort med Intel sørbru, kontakt hovedkortleverandør før du kjøper SSD. Eller snakk med andre som har SSD og samme hovedkort som deg. I værste fall er det billigere med en liten 2-porters sata raid-kort enn et nytt hovedkort eller å kaste SSD'en.

Jeg mener også på at jeg har skrive mer nøyaktig hva begrensningene vil være men her er noe om igjen:

Noen opplever begrensning av les til 80MB/s og skriv til 60MB/s. Andre får 100MB/s les og 80MB/s skriv. Raid skalerer veldig dårlig, og gir gjennomsnittlig fart som bare er noen få MB/s over det man får fra enkle enheter. Jeg har ikke sett hvordan det er med IOPS og skalering av det på slike kontrollere.

 

Jeg vet også at Marvell kontrolleren som er på Asus 790FX ikke liker SSD, det fant jeg ut når jeg benchmarket raidet mitt på den men ikke klarte å få gode resultater, men når jeg gikk til hovedkortets SATA-kontroller så ble alle tallene bra med èn gang (en svak redusering av skrivehastigheter til 160MB/s maks).

 

Jeg har også hørt om Jmicron kontrollere som gir redusert fart til rundt 100MB/s, og som generelt er ustabile.

 

Hvis du har en av sørbruene jeg har nevnt det er problemer med og har SSD, så flash bios, da er det en god sjangse for at problemet blir løst eller forbedret.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har akkurat bygget en HTPC som jeg forøvrig er fornøyd med, men jeg skal ha en egen systemdisk og en disk til å dumpe mediefiler osv...

HW:

Hovedkort : Asus P5N7A-VM, GeForce 9300, m-ATX

Minne : Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

CPU : Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz,

Harddisk : Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II

Link til komplett oppsett

 

Etter en gjennomgang av denne tråden så hadde jeg egentlig tenkt til å bestille Intel 80GB X25-M som systemdisk men hvordan vil denne evt. fungere med oppsettet mitt. Under lagergrensesnitt på hovedkortet står det "JMicron JMB368". Nå er ikke dette min sterkeste side men vil dette fungere bra ?

PS....Jeg bruker Vista på maskinen

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Hehe nice det, men er stygt redd for at det blir værende i teorien i mange år framover. Vi vanlige ser på SSD som noe nytt, men i realiteten har det vært på markedet i mange år. Dette med femtosekundlasere og greier er vel ikke spesielt utbredt enda?

 

Dessuten må de nødt til å finne på noe helt nytt i forhold til diskene også. Hjelper lite om de kan skrive 125GB/s om den må vente i 20ms før den kan skrive noe. Eller, såklart hjelper det, men med et så stort potensiale er det ganske waste.

 

Dessuten må tettheten på HDDene forbedres til de grader i tillegg til at de må spinne minst 10000RPS for å henge med laseren.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

I have no idea, bare noe jeg leste i farta da jeg tittet over VG. Men som de sa i artiklen var det vell 5+ år til det ville være en markedsrealitet. Og i tekonolgiår er jo det ett millenium. Så ville nok ikke akkurat holdt pusten i vente på den teknologien der kontra SSD. :p

Og annen hardware må vell litt opp i prestasjonen også skal man kunne dra full nytte av hastighetene som oppnevnes i artiklen der.

 

Noen info om hvordan det er med en 15krpm HDD vs. en SSD disk i prestasjon? Skummet litt i tråden for og finne noe om det nå, antageligvis står det noe, men jeg har da oversett det glatt.

 

Etter info fra GullLars (takk for PM) så må jeg si jeg startet og sikle på Fusion-IO sin PCIe versjon av SSD'en til bruk for OS disk. Dog prisen ryktes til og være litt stiv for tiden.

Vurderer SSD sterkt som OS disk nå om dagen, men tror jeg skal holde meg til de nyeste OCZ diskene er tilgjengelig og det kommer noen bench's fra disse å eventuelle tilbakemeldinger på tidligere kjente problemer. Men en SSD som kobles gjennom PCIe (som Fusion-IO foreløbig er de eneste på?) hadde vært kos!

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar

Fusion-IO er ikke de eneste nei, men de er de eneste som har en på markedet med ekstrem ytelse som du faktisk kan kjøpe uten å være millionær. Ca 20.000 tror jeg en sa at han fant en mulighet å importere en 80GB ioDrive for, men disse er beregnet for servere og koster deretter... De skal også komme ut med ioXtreme om ikke lenge (de sa første kvartal 09' i en pressemelding i høst), den skal ha omtrent samme specs som ioDrive og være 80GB, men koste under $1000. Hvis jeg får annledning til å få henda mine på en 80GB ioXtreme til under 10.000kr nøler jeg ikke.

 

Når det gjelder den femtosekund laser saken du snakker om så vil denne sansynligvis få konkurranse fra SSD laget av nye nano-materialer i stedet for NAND flash på silisium. IBM's memresistor er en god kandidat. Etter det jeg har hørt foreløpig skal den kunne holde på størrelseordner mer informasjon enn flash kan pr areal, og har teoretiske hastigheter på nivå med RAM (nanosekunder responstid). Andre nanomaterialer som bruker elektrontunnel-effekt mellom oksidlag er også under utvikling. Men de neste 3-5 årene vil dette sansynligvis bare være teoretisk med noen få små prototyper for å demonstrere at teknologien virker. Når vi er inne på slike ting er det kanskje greit å nevne at vi allerede har kvante-computere. Det er faktisk en som er i bruk allerede som bruker adiabatisk kvantemekanikk for å løse optimaliseringsproblemer vanlige prosessorer ikke kan. Jeg så et par 1-times videoer på video-google der oppfinnerne holdt foredrag om dette :)

 

Å vente på benchmarks av OCZ vertex og vurdere denne høres ut som en god plan for de fleste formål for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Noen info om hvordan det er med en 15krps HDD vs. en SSD disk i prestasjon?

 

15 000 rps disker finnes ikke. 15 000 rpm ;)

 

Det er diskutert en del angående ssd vs. f.eks velociraptor tidligere i tråden.

Hastigheten i windows og ved generell bruk av programmer er over 10 ganger raskere på 2 Mtron Pro i raid-0 enn på en velociraptor. Loadingtider i spill er redusert med 20-80%, og maploading delen i CSS er redusert med over 90% til å være under 1 sekund.

Nå er riktignok dette bare 10 000rpm.

 

SSD vs. 15k SAS-disker er nevnt her.

Lenke til kommentar

My bad! Endret til rpm som selvfølgelig er det korrekte! ;)

 

Takk for linken.

 

Som du også sier GullLars, dersom jeg får tak i en PCIe versjon fra Fusion-IO da disse eventuelt blir lansert til under $1000 og det tilsynelatende ikke blir rapportert inn noen lignende problemer med disse slik som det har vært med disse første omgangene av SSD, så klør det seg litt i fingrene etter å kjøre OS fra en slik en. SSD fra OCZ vertex serien blir det nok uansett i tillegg til og gjøre favorittspill fra så sant bench's viser seg bra og de kjente problemene er fikset opp i. Disse er vell forsåvidt like rundt hjørnet nå er de ikke?

Lenke til kommentar

Den posten lockdog refererer til der er nizzens benchmark av et raid med 7 stk 15krpm i raid-0 fra en hardware raid kontroller til godt over 10.000, så alså det totale oppsettet av arrayen koster vell rundt 25.000 hvis jeg ikke tar feil.

 

Èn Intel SLC SSD vil så èn 15krpm SAS disk på alle mulige måter (untatt kapasitet og pris pr kapasitet), og flere slike SSD vil fortsatt vinne på hastighet dersom begge raides. I tillegg finnes det andre raskere SSD som går over PCI-e som vi har nevnt, og det finnes også SSD som går over FC (fiber channel) og andre grensesnitt. Med PCIe og FC grensesnitt har det vært SSD i salg som slår 15krpm SAS disker i over et år for PCIe og nesten to for FC (ikke på seq write, der er det ca 1 år), men disse har kostet mer enn raidet til nizzen (kontroller inkludert) pr enhet, og de har ikke vært tilgjengelig for forbrukere uten større innsats.

Link (på nytt) til De raskeste SSD'ene på diverse grensesnitt. Denne listen oppdateres kontinuerlig.

 

Jeg stunner egentlig litt etter å se flere SSD som bruker en hybrid av RAM (ala hyperdrive og I-ram) og flash. Hittil er det bare:

-TMS' RamSan 500, RAM SSD + flash SSD, 4U rack.

-Verari med en rack blade av 3,5" HDD + flash SSD.

-Sun 7000-serie rack med HDD + flash SSD.

Men alle disse er server racks som koster hundretusner av kroner.

Det finnes også en 3,5" RAM/HDD hybrid DTS Platinum HDD, men den bruker bare batteribeskyttet RAM cache.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kommer nok til og gå for ett par SSD disker fra OCZ vertex serien dersom disse holder gode mål, og setter disse i RAID. Også blir det nok en SSD som kjører på PCIe tilkobling når det er tilgjengelig til levende pris og mål for å kjøre OS'et fra, og SSD diskene til favorittprogrammer og spill da PCIe basser SSD er på plass. Samt noen greie HDD til andre programmer av mindre verdi og annen lagring av filer (Har heldigvis ikke behov for en ubegrenset mengde med lagringsplass, så kan derfor prioritere raskere fremfor større).

Må forsåvidt se det litt i kontra av andre ønsker av oppgraderinger ut over året, og sette prioriteringsrekkefølgen deretter. Men en SSD disk innen nær fremtid er sikkert.

 

Kan det stemme att Vertex vil komme denne uken, eller blingser jeg der?

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar

Hei.. jeg har tenkt litt på SSD, og windows 7 BETA.. Er det mulig å installere windows 7 på en SSD enhet fra en annen datamaskin?? jeg har ikke kapasitet nokk til å partisjonere den disken jeg allerede har, og da kjøre dual boot?

 

fes: kjøpe SSD, 30GB eller noe, sette denne inn i PCn på jobben, installere windows 7 på SSD, så ta ut SSD fra jobbPC, så sette den inn i PCn hjemme? vil jeg da kunne kjøre dualboot? må vell velge så disken kan boote?

 

Merker godt på ytelsen at vista hele tiden leser og skriver på disken jeg har nå, en vanelig 320GB Segate, er det mulig å gjøre så vista ikke leser og skriver hele tiden, eller må vista det all time?

Lenke til kommentar

Du kan redusere det ved å skru av pagefile, og redusere videre ved å skru av bakgrunnsdefragmentering og indeksering. Ikke at det er så mye vits i de to siste da men...

 

Beklager å skuffe deg, men du må nokk installere Windows7 på disken mens den står i din egen maskin. Men du kan brenne ut installasjonsprogrammet på DVD, så det skal ikke være noe problem om du har lite diskplass på den gamle disken din.

Lenke til kommentar
SSD allerede på vei til og bli gårdagens teknologi? :p

 

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=550455

Interessant! Dette kan bli en fin videreutvikling av mekaniske harddisker, men jeg ser ikke på det som noen SSD-utfordrer. Enheten vil fortsatt være basert på roterende plater og ha samme dårlige aksesstid som vanlige harddisker. Om noen få år kommer nok SSD til å overta nesten helt på hjemmemarkedet, men vanlige harddisker kan leve fint videre i lagringsservere pga lav pris per GB. Men kun i lagringsservere der aksesstiden ikke er kritisk. F.eks online backup-servere eller hjemmeserverne til entusiaster.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har akkurat bygget en HTPC som jeg forøvrig er fornøyd med, men jeg skal ha en egen systemdisk og en disk til å dumpe mediefiler osv...

HW:

Hovedkort : Asus P5N7A-VM, GeForce 9300, m-ATX

Minne : Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

CPU : Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz,

Harddisk : Western Digital Caviar GP 1TB S-ATA II

Link til komplett oppsett

 

Etter en gjennomgang av denne tråden så hadde jeg egentlig tenkt til å bestille Intel 80GB X25-M som systemdisk men hvordan vil denne evt. fungere med oppsettet mitt. Under lagergrensesnitt på hovedkortet står det "JMicron JMB368". Nå er ikke dette min sterkeste side men vil dette fungere bra ?

PS....Jeg bruker Vista på maskinen

 

Har lest igjennom tråden og lest om enkelte problemer med Jmicron kontrolleren og noen typer southbridge...Vil dette påvirke mitt oppsett eller kan jeg trygt bestille Intel SSD'en ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...