Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For orden skykd...

 

Laptopen: 4GB ram, X-25M, passe høggorm CPU, Win7 7057 x64.

 

Jeg slo av swap, og satte i gang en prosess i PS4 x64 uten å tenke noe mer på det (det tok sin tid) ... husker ikke hva det var en gang akurat nå!

 

Ca. en time etterpå så fikk jeg beskjed om at for å "unngå systemfeil" så kunne jeg velge å lukke photoshop.

 

 

Ergo: Jobber du med software som behander mye data, så er du avheigig av minne samem pokker. Og er ikke softare 64bit kompitabel, så bør du finne noe annet :p

 

Som eksempel så var PS3 rimelig avhengig av KJAPP swap når man jobbet med STORE fier. Så sånn sett så er min anbefaling MYE (jeg mener _MYE_) ram og 64bit os så du slipper å bruke swap. Hvis du må bruke swap likevell, for all del ha den på en SSD.

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt en vertex 30gb til. Får å kjøre videre på raid 0. Onbord kontrolen skal kunne takle det uten noen særlig problemer? Har p5qpro hoved kort fra asus.

 

ICH9R/10R på X38/P45/X48 henger fint med i raid0 med inntil 3 Vertex, mer enn dette er det PCIe HW raid som må til...

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt en vertex 30gb til. Får å kjøre videre på raid 0. Onbord kontrolen skal kunne takle det uten noen særlig problemer? Har p5qpro hoved kort fra asus.

 

ICH9R/10R på X38/P45/X48 henger fint med i raid0 med inntil 3 Vertex, mer enn dette er det PCIe HW raid som må til...

 

 

 

Hei!

 

Hva med ICH8R? Jeg her et Asus P5B-E Plus hovedkort. Hadde litt problemer med OCZ solid serien ihvertfall.

 

Noen som fått testet eller vet forskjellen mellom Super Talent Ultra og OCZ Vertex ?

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt en vertex 30gb til. Får å kjøre videre på raid 0. Onbord kontrolen skal kunne takle det uten noen særlig problemer? Har p5qpro hoved kort fra asus.

 

ICH9R/10R på X38/P45/X48 henger fint med i raid0 med inntil 3 Vertex, mer enn dette er det PCIe HW raid som må til...

 

 

 

Hei!

 

Hva med ICH8R? Jeg her et Asus P5B-E Plus hovedkort. Hadde litt problemer med OCZ solid serien ihvertfall.

 

Noen som fått testet eller vet forskjellen mellom Super Talent Ultra og OCZ Vertex ?

 

 

Jeg har begge deler og kan si at de er nesten helt like :) Bare Supertalent Ultradrive er littegrann billigere. Ja de er ca like raske. De bruker samme kontroller.

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt en vertex 30gb til. Får å kjøre videre på raid 0. Onbord kontrolen skal kunne takle det uten noen særlig problemer? Har p5qpro hoved kort fra asus.

 

ICH9R/10R på X38/P45/X48 henger fint med i raid0 med inntil 3 Vertex, mer enn dette er det PCIe HW raid som må til...

 

 

 

Hei!

 

Hva med ICH8R? Jeg her et Asus P5B-E Plus hovedkort. Hadde litt problemer med OCZ solid serien ihvertfall.

 

Noen som fått testet eller vet forskjellen mellom Super Talent Ultra og OCZ Vertex ?

 

 

Jeg har begge deler og kan si at de er nesten helt like :) Bare Supertalent Ultradrive er littegrann billigere. Ja de er ca like raske. De bruker samme kontroller.

 

Hvordan tror du oppfølingen/brukerstøtten mot Super Talent er med tanke på firmware oppdateringer osv? Eller er det kanskje ikke SSD leverandørene som sitter på dette, controller produsenten kanskje?

Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt en vertex 30gb til. Får å kjøre videre på raid 0. Onbord kontrolen skal kunne takle det uten noen særlig problemer? Har p5qpro hoved kort fra asus.

 

ICH9R/10R på X38/P45/X48 henger fint med i raid0 med inntil 3 Vertex, mer enn dette er det PCIe HW raid som må til...

 

 

 

Hei!

 

Hva med ICH8R? Jeg her et Asus P5B-E Plus hovedkort. Hadde litt problemer med OCZ solid serien ihvertfall.

 

Noen som fått testet eller vet forskjellen mellom Super Talent Ultra og OCZ Vertex ?

 

Har du ICH8R, så er du trygg, da forskjellen på ICH8R og ICH9R/ICH10R er andre ting enn HDD/AHCI/NCQ...

http://www.hardwarezone.com.my/articles/vi...;cid=6&pg=2

Her er en liten oversikt, og som man ser er det lite som skal til før Intel synes et nytt navn er på sin plass :whistle:

 

PS: Her er hvordan man kan bytte mellom AHCI og Raid og IDE uten å reinstallere: http://forums.hexus.net/hexus-hardware/112...tml#post1470368

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har du ICH8R, så er du trygg, da forskjellen på ICH8R og ICH9R/ICH10R er andre ting enn HDD/AHCI/NCQ...

http://www.hardwarezone.com.my/articles/vi...;cid=6&pg=2

Her er en liten oversikt, og som man ser er det lite som skal til før Intel synes et nytt navn er på sin plass :whistle:

 

PS: Her er hvordan man kan bytte mellom AHCI og Raid og IDE uten å reinstallere: http://forums.hexus.net/hexus-hardware/112...tml#post1470368

 

 

Takk og bukker for hjelpen...greit å vite det med bytte mellom de forskjellige segmentene :)

Lenke til kommentar

OCZ Vertex og Supertalent Ultradrive MX er også tilfredsstillende (de bruker samme kontroller), men yter litt lavere enn intel. De yter fortsatt mere enn bra nokk til å gjøre de verdt oppgraderingen.

Siden du trenger èn disk på denne størrelsen regner jeg med det er til laptop.

Du får faktisk Vertex og ultradrive opp i 250GB.

Lenke til kommentar

Vertex og Ultradrive MX bruker en kontroller fra Indilinx, denne bruker en større cache (64MB er det som er implementert i disse seriene) som gir veldig gode burst-rates for små filer, og også tillater write attenuation og gir kontrolleren tid til å rydde unna blokker der det skal skrives. ALSÅ: Vertex og Ultradrive sliter ikke med stuttering, og har faktisk random write en del ganger høyere enn harddisker (grovt ca 5-10x). Stuttering er hovedsaklig et problem med SSDer som bruker JMicron kontrollere (disse har 16kb cache og dårligere wear-leveling).

Vi har alså kommet til punktet der gode "mainstream" SSDer ikke er underlegne harddisker på noe som helst område. Det er fortsatt en del SSDer der ute som bruker JMicron kontrollere fordi de er så billige, så det er viktig å undersøke før man kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...