Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Nizzen: Hva er forskjellen på de to CDB benchene? Write så litt bugga ut... Hvilket offset, og er det på AHCI eller Raid?

 

Forskjellen er 50 MB test og 1000 MB test på CrystalDiskMark. Har ikkje endret på noe offset og den står som raid i biosen. Kan man sette offset i windows?

 

Ja det kan du: cmd, , diskpart, list disk, select disk x (x er SSD disken), list partition, create partition primary align=1024/64/32

Dvs. om disken ikke er OS disk da...

På "List partition" ser du offset, skjekk før du endrer...

 

Skjønte ikkje det der. Er det ikkje noe Diskpart -s # ..... ?

 

Her ser du hvordan, etter "list partition" skriver du "create partition primary align=x" der x er offset...Det er mulig du tenker på "Diskpar", det er andre kommandoer i "Diskpart"...

post-72177-1238433751_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen: Hva er forskjellen på de to CDB benchene? Write så litt bugga ut... Hvilket offset, og er det på AHCI eller Raid?

 

Forskjellen er 50 MB test og 1000 MB test på CrystalDiskMark. Har ikkje endret på noe offset og den står som raid i biosen. Kan man sette offset i windows?

 

Ja det kan du: cmd, , diskpart, list disk, select disk x (x er SSD disken), list partition, create partition primary align=1024/64/32

Dvs. om disken ikke er OS disk da...

På "List partition" ser du offset, skjekk før du endrer...

 

Skjønte ikkje det der. Er det ikkje noe Diskpart -s # ..... ?

 

Edit:

 

Denne KREVER jeg at er i første post, samt andre SSD tweak :p

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13328564

 

GULLARS ver ar tu?

 

Det der er for Diskpar -s #

 

Diskpart er slikt:

1 i "cmd window" skriv diskpart

 

2 list disk

 

3 select disk X (ssd nr.)

 

4 clean

 

5 create partition primary align 64

 

6 active

 

7 exit

 

Her er resten av teawks for vertex : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...goto=nextoldest

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Tror jeg har satt Align til 128k nå. Hva slags "allocation unit size skal jeg formatere den med?

 

4kb, som er default, er ikke nødvendigvis smart å sette "active" på SSD disken, rebooter du rissikerer du å ikke få bootet, tror det kan bare være en "Active" partisjon. Du fikser dette ved å reactivere OS partisjonen.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hvor ser jeg hvilken Firmware og Align jeg har på SSD disken?

 

*gøy å komme med Noob spørsmål* :love:

 

FW ser du i Everest på ATA: Revisjon... Align ser du i Diskpart, List disk, select disk, list partition....Alignment er å sette offset, om du blander kortene litt :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hvor ser jeg hvilken Firmware og Align jeg har på SSD disken?

 

*gøy å komme med Noob spørsmål* :love:

 

FW ser du i Everest på ATA: Revisjon... Align ser du i Diskpart, List disk, select disk, list partition....

 

Rev 1215 og offset 128k.

 

Tusen takk Ourasi!

 

Jeg skylder deg en kald Cola nå :p

Lenke til kommentar
Hvor ser jeg hvilken Firmware og Align jeg har på SSD disken?

 

*gøy å komme med Noob spørsmål* :love:

 

FW ser du i Everest på ATA: Revisjon... Align ser du i Diskpart, List disk, select disk, list partition....

 

Rev 1215 og offset 128k.

 

Tusen takk Ourasi!

 

Jeg skylder deg en kald Cola nå :p

 

1215 betyr vel at supertalent får egne fw revisjoner, har ikke hørt om 1215 på vertex... Snakket ikke anand om at supertalent disken med 64mb cache hadde samme rev. FW som Vertexen de testa da?? http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3535&p=6 les øverst..... Kanskje annet navn på samme fw....

Lenke til kommentar
Kan noen teste random write test på Everest? Fikk vel ca 90 MB/s på 4 k men på 1 MB så tok det helt av :p ...

 

Kommer med tester etter middag :D

 

Write på Everest er nok ikke noe for oss med OS på disken er jeg redd..... :cool:

Ble det noe forbedring på Crystaldisk med 128kb offset da?

Lenke til kommentar
Kan noen teste random write test på Everest? Fikk vel ca 90 MB/s på 4 k men på 1 MB så tok det helt av :p ...

 

Kommer med tester etter middag :D

 

Write på Everest er nok ikke noe for oss med OS på disken er jeg redd..... :cool:

Ble det noe forbedring på Crystaldisk med 128kb offset da?

 

Ikkje noe forbedring på Crystal. Kanskje det var 128 k fra før? Glemte å sjekke :(

 

Everest random write 128k block size

post-42975-1238445623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan noen teste random write test på Everest? Fikk vel ca 90 MB/s på 4 k men på 1 MB så tok det helt av :p ...

 

Kommer med tester etter middag :D

 

Write på Everest er nok ikke noe for oss med OS på disken er jeg redd..... :cool:

Ble det noe forbedring på Crystaldisk med 128kb offset da?

 

Ikkje noe forbedring på Crystal. Kanskje det var 128 k fra før? Glemte å sjekke :(

 

 

Neida, standard i Vista/Win7/srv08 er 1024 offset dersom du lager partisjon med disse på SSD disken, så 128kb offset er nok utestet hos deg.... Var vel noe å hente på vertex med riktig offset, men det var vel i raid0, og med eldre fw... Ville nok testet 32 og 64 sånn for sikkerhetskyld, men er nok lite forskjell...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er muligens nøyaktig den samme firmwaren og hardwaren i Ultradrive ME og Vertex. Flashprogrammet sjekker trolig kun at det er riktig maskinvare. Dermed er det en mulighet for at de fungerer om hverandre.

 

Hvis flashen skjærer seg så kan det hende at det løser seg ved å flashe på nytt. Merk: Jeg er ikke sikker så alt skjer selvsagt på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Tror han mener hvis strømmen går mens du flasher, eller ledning detter ut, osv.

Da må du enten flashe på nytt, eller så "dør" den. Hvilken det blir eller hva sansynligheten for disse er aner jeg ikke. Worst case egentlig er at kontrolleren blir korrupt, og må sendes inn til produsent...

Lenke til kommentar

WD har kjøpt seg inn i SSD markedet. (på tide)

 

De kjøper opp SiliconSystems.

 

quote: fra pressemelding.

"Since its inception in 2002, SiliconSystems has sold millions of SiliconDrive® products to meet the high performance, high reliability and multi-year product lifecycle demands of the network-communications, industrial, embedded-computing, medical, military and aerospace markets. These markets accounted for approximately one third of worldwide solid-state drive revenues in 2008. SiliconSystems' product portfolio includes solid-state drives with SATA, EIDE, PC Card, USB and CF interfaces in 2.5-inch, 1.8-inch, CF and other form factors. SiliconSystems has developed extensive intellectual property to address the stringent embedded systems market requirements to ensure data integrity, eliminate unscheduled downtime, protect application data and software and provide for data security and protection through its patented and patent-pending PowerArmor®, SiSMART®, SolidStor® and SiSecure™ technologies"

 

Link

Lenke til kommentar
SSD-selskaper er virkelig gode oppkjøpskandidater for tida. Noen som vet om noen ledige SSD-selskaper som jeg kan kjøpe aksjer i? :p

 

Hehe god ide. Det er bare å begynne letingen etter små SSD-selskap.

Glemmer ikke en eldre, halvfattig amerikaner som brukte sine siste dollars til å kjøpe aksjer i et totalt ukjent japansk el-firma på tidlig 60-tallet. Han hadde glemt aksjene og kom over dem igjen tilfeldig 30 år senere. Da het firmaet Casio. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...