Sam_Oslo Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Jeg har CCleaner v2.13.750, og nå ser jeg "Secure delete" under options, med 4 følgende valg : 1-Secure overwrite (1pass) 2 DOD 55220.22M (3 pass) 3-NSA (7 pass) 4-Gutman (35 pass) Hvilken ville være best tro? EDIT: Også fant denne gratis Eraser som virker til å kunne fjerne "empty space" under W7 (jeg har ikke prøvd selv ennå), har noen erfaringer med denne? Endret 30. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Noen som har testet SSD'ene som Amentio har på lager; A-Data og Microstorage? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Flere produsenter som hiver seg på PCIe-SSD markedet: http://www.flashmemory-japan.com/photofast/gmonsterpcie.html750/700 MB/s, 256GB-1TB kapasitet. PDF-en er lettere å lese (engelsk) Håper det dukker opp billigere versjoner med lavere kapasitet og PCIe-x4 også. MLC gir håp om overkommelige priser. I beste fall bare litt over SATA SSDer med samme kapasitet. (Det er lov å håpe) Ser ut som SUPER TALENT UltraDrive ME FTM32GX25H kan være et alternativ til Vertex. Dog har jeg ikkje peiling på hvilken kontroller de bruker. http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=34563 Her ser det ut som Supertalent yter svært bra http://www.supertalent.com/datasheets/Supe...epaper_v1.0.pdf Den er veldig interessant prismessig mot Vertex. Hvis ytelsen er på nivå med Vertex (i følge uavhengige tester) så må jeg se nærmere på denne og kanskje åpne lommeboka. Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg har CCleaner v2.13.750, og nå ser jeg "Secure delete" under options, med 4 følgende valg : 1-Secure overwrite (1pass) 2 DOD 55220.22M (3 pass) 3-NSA (7 pass) 4-Gutman (35 pass) Hvilken ville være best tro? EDIT: Også fant denne gratis Eraser som virker til å kunne fjerne "empty space" under W7 (jeg har ikke prøvd selv ennå), har noen erfaringer med denne? Ingen av dem vil jeg tro. Dette er vel beregnet på snurredisker for å sikre at data ikke kan hentes frem etter at du sletter en fil (siden windows bare sletter filoppføringen i filtildelingstabellen og ikke selve dataene på disken) Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Var ikke det jeg mente. Tenkte på "wipe free space" under hovedtabben Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Ser ut som SUPER TALENT UltraDrive ME FTM32GX25H kan være et alternativ til Vertex. Dog har jeg ikkje peiling på hvilken kontroller de bruker. http://www.digitalimpuls.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=34563 Her ser det ut som Supertalent yter svært bra http://www.supertalent.com/datasheets/Supe...epaper_v1.0.pdf Den er veldig interessant prismessig mot Vertex. Hvis ytelsen er på nivå med Vertex (i følge uavhengige tester) så må jeg se nærmere på denne og kanskje åpne lommeboka. Anandtech tror Super talent UltraDrive ME er en blåkopi av Vertex med 1275 firmwaren. Prisen er hakket bedre enn Vertexen: Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Anandtech tror Super talent UltraDrive ME er en blåkopi av Vertex med 1275 firmwaren. Utifra det jeg forstod på OCZ forumet så er det Indilinx og ikke OCZ som lager firmwaren, så det er ikke usansynlig nei. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Var ikke det jeg mente. Tenkte på "wipe free space" under hovedtabben All wiping av freespace pr. dags dato synes å være ubrukelig for MLC SSD med OS installert, da den/OS ikke skjønner at det faktisk er ledig, og senker skriveytelsen betraktelig, erfaringsmessig.... Men om noen vil prøve, så er det jo nyttig og kunne legge enda en til de apps som bør ekskluderes for SSD, evnt. den første som faktisk gjør en god jobb... Endret 30. mars 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Er det noen som vet om Super talent masterdrive LX eller OX gjør det noe bra i tester? (De er i hvert fall billige om ikke annet) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Er det noen som vet om Super talent masterdrive LX eller OX gjør det noe bra i tester? (De er i hvert fall billige om ikke annet) Sitter med èn i hånda nå. Så jeg skal teste en del i kveld Hvis den er bra, så kjøper jeg flere. Ja Billig er den! Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Fikk endelig ordnet så PCMark Vantage funket på Server 2008 64bit, fikk iaff godt over 30k på HDD testen, på en ikke fullt så fersk installasjon.... Betydelig bedre enn PC Perspective fikk, det er da noe.... 167.35mb/s på Vista startup er for å si det mildt endel bedre enn med 3xRaptorX i Raid0... Setter også Vantage testen til hw.no på X25-M litt i perspektiv, med ganske heftig mye høyere ytelse enn de fikk... Endret 30. mars 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Er jeg blind, eller står ikkje SSD tweaks i første post? Supertalent UltraDrive 30gb: (samme kontroller som Vertex) Endret 30. mars 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hvordan vil det være å ta et image av en hdd for så å legge det tilbake på en X25-M ? Vet det har stått noe om at det frarådes, men husker ikke om det var i forbindelse med vertex eller om det gjelder alle ssd'er? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Nizzen: Hva er forskjellen på de to CDB benchene? Write så litt bugga ut... Hvilket offset, og er det på AHCI eller Raid? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hvordan vil det være å ta et image av en hdd for så å legge det tilbake på en X25-M ?Vet det har stått noe om at det frarådes, men husker ikke om det var i forbindelse med vertex eller om det gjelder alle ssd'er? Det er vel helt greit på X25-M, sikkert Vertex også... En annbefalt metode er å kjøre en skikkelig defrag med PD10/Dsikeeper på Image før du kopierer over.... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Nizzen: Hva er forskjellen på de to CDB benchene? Write så litt bugga ut... Hvilket offset, og er det på AHCI eller Raid? Forskjellen er 50 MB test og 1000 MB test på CrystalDiskMark. Har ikkje endret på noe offset og den står som raid i biosen. Kan man sette offset i windows? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Nizzen: Hva er forskjellen på de to CDB benchene? Write så litt bugga ut... Hvilket offset, og er det på AHCI eller Raid? Forskjellen er 50 MB test og 1000 MB test på CrystalDiskMark. Har ikkje endret på noe offset og den står som raid i biosen. Kan man sette offset i windows? Ja det kan du: cmd, , diskpart, list disk, select disk x (x er SSD disken), list partition, create partition primary align=1024/64/32 Dvs. om disken ikke er OS disk da... På "List partition" ser du offset, skjekk før du endrer...Formater med 4kb (default cluster) etter du har satt offset, så kan du benche videre, uten reboot, kjekt å ha SSD som spare under testing Endret 30. mars 2009 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) vertex 30GB FW1275 OS-Disk (med W7 og programmer), installert for fjerde gang. På Raid-mode + teawks, testen er tatt med alt på default. 4MB: 4kb: Hvordan ser dette ut? Edit, oops det siste bilde ble lagt til 2 ganger. Endret 30. mars 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Nizzen: Hva er forskjellen på de to CDB benchene? Write så litt bugga ut... Hvilket offset, og er det på AHCI eller Raid? Forskjellen er 50 MB test og 1000 MB test på CrystalDiskMark. Har ikkje endret på noe offset og den står som raid i biosen. Kan man sette offset i windows? Ja det kan du: cmd, , diskpart, list disk, select disk x (x er SSD disken), list partition, create partition primary align=1024/64/32 Dvs. om disken ikke er OS disk da... På "List partition" ser du offset, skjekk før du endrer... Skjønte ikkje det der. Er det ikkje noe Diskpart -s # ..... ? Edit: Denne KREVER jeg at er i første post, samt andre SSD tweak https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13328564 GULLARS ver ar tu? Endret 30. mars 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Det ser ut som den nye supertalent serien får greie tall også ja. Dere må huske nå at det er ofte en betydelig forskjell på MAKS og SUSTAINED bandwidth. Det er bare noen få (enterprise) SSDer som klarer å holde sustained ca lik maks. Det har forresten vært et mareritt å ha WD caviar disken som OS disk. Å installere programmer og oppdateringer tar jo et halvt år, og multitasking er forferdelig. Jeg gleder meg til jeg får benchet ferdig SSDene og kan installere windows på de igjen EDIT: Jeg kommer ikke til å få gjort mye i kveld, Clanen min hoster en CSS cup... Forslag til innhold i ny førstepost er notert nizzen EDIT2: LX vil være ubrukelige: Seq. Read Rate: 100 MB/s (max) / Seq. Write Rate: 40 MB/s (max) OX: Seq. Read Rate: 150 MB/s (max) / Seq. Write Rate: 100 MB/s (max). Hvis jeg ikke tar feil blir dette JMicron... Endret 30. mars 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå