Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

yes! Da har jeg endelig fodt bestilt meg 2x vertex for os og programmer og 1 x apex forspill:D fraPS.no Gleder meg gleder meg gleder meg.

Så er det et godt valg? Eller et dårlig valg? Har ikke budsjett til mer i denne omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At jeg ikke har tenkt på den animate saken før! :blink:

Jeg synes egentlig den animasjonen er ganske pen, men når jeg først så hvor mye delay den ga, så slo jeg den av på alle pc'ene umiddelbart :)

Utgjorde mye på windows 7 også.

edit: yikes... knerta et par sekunder av bootimen også!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
yes! Da har jeg endelig fodt bestilt meg 2x vertex for os og programmer og 1 x apex forspill:D fraPS.no Gleder meg gleder meg gleder meg.

Så er det et godt valg? Eller et dårlig valg? Har ikke budsjett til mer i denne omgang.

Apex funger nok bra den, men jeg ville isteden vurdert 3x vertex i raid 0.

Lenke til kommentar

[OT]JKJK, er nye avataren din sarkastisk ment?

Siden det er såpass mange folk med dype PCkunskaper her, er det noen som ser hva min er?[/OT]

3 Vertex i Raid-0 er vell egentlig bare vits hvis han har ICH10R eller et raid-kort. Svakere kontrollere vil ikke klare å gi de pusterom. Men jeg er enig i at grunnet så lik pris ser jeg ikke helt poenget med å gå for Apex.

Lenke til kommentar
[OT]JKJK, er nye avataren din sarkastisk ment?

Siden det er såpass mange folk med dype PCkunskaper her, er det noen som ser hva min er?[/OT]

3 Vertex i Raid-0 er vell egentlig bare vits hvis han har ICH10R eller et raid-kort. Svakere kontrollere vil ikke klare å gi de pusterom. Men jeg er enig i at grunnet så lik pris ser jeg ikke helt poenget med å gå for Apex.

Bare en liten recap anngående Intels sørbru, ICHXX er navnet på Intels sørbru. Forskjellen på ICH8/R/DH/DO ICH9/R/DH/DO ICH10R ligger mer på anntall PCIe x1, PCI, USB porter, Ethernet, Støtte for Turbo minne, HD Lyd, AHCI NCQ ESATA, anntall SATA porter, Raid støtte etc... R etter ICHxx står for Raid, så skal man kjøre raid så er det viktig å passe på at denne er tilstede.

De 2 siste sørbruene til Intel, er ICH9R/10R, og sålenge vi snakker om ICH9R og ICH10R (P35/X38/P45/X48), er det ingen forskjell mellom dem på SATA/Raid delen av sørbrua.

ICH9R og ICH10R gir samme HDD/SSD ytelse, båndbredde og AHCI/NCQ, Raid 0/0+1/5 på P35/X38/P45/X48, i tillfelle noen skulle være usikre på dette.

3xVertex ICH9R http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=53212

Flere rapporterer dårligere ytelse på ICH10R på X58 hovedkort med flere SSD i Raid0, enn ICH9R/ICH10R P35/X38/P45/X48 hovedkort, som er grunnen til at jeg pr. dags dato ikke inkluderer X58 i lista over, da jeg har for lite dokumentasjon på dette: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=217135 beskriver litt om det, uten å ha gått nøye igjennom dette, men noe å være oppmerksom på dersom man vil sette opp flere SSD i Raid0....

For Vista og Server 2008 SP2 RC brukere kan disse linkene være av interesse: http://www.tweaktown.com/articles/1740/7/w...ance/index.html

http://www.tweaktown.com/articles/1740/11/...ance/index.html

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jaja, sånn går det når man ikke gjør hjemmeleksa godt nok. Jeg har 2 vertex hjemme som det kriblet etter å få kjørt i raid0 med OS og boot. Glemte å sjekke hovedkortet nøyere, da dette var regnet som et bra kort da det var helt nytt. Asus P5K. Det har ICH9. Punktum. Mao ingen raid utenom JMicron kontrolleren som krever bruk av eSATA og en egen connector for raid, og da er booting fra raidet ikke å anbefale skjønner jeg. Som om ikke det var ille nok har ikke ICH9 støtte for AHCI, dermed ingen støtte for NCQ. Og jeg som kjøpte disker med NCQ for ytelsens skyld. Doh.

Nå blir det single vertex for os på min pc, en glad jente i hus siden pcen hennes også blir mye raskere. Og ny maskin til sommern med riktig sørbro... Man lærer vel... ;)

Lenke til kommentar
Jaja, sånn går det når man ikke gjør hjemmeleksa godt nok. Jeg har 2 vertex hjemme som det kriblet etter å få kjørt i raid0 med OS og boot. Glemte å sjekke hovedkortet nøyere, da dette var regnet som et bra kort da det var helt nytt. Asus P5K. Det har ICH9. Punktum. Mao ingen raid utenom JMicron kontrolleren som krever bruk av eSATA og en egen connector for raid, og da er booting fra raidet ikke å anbefale skjønner jeg. Som om ikke det var ille nok har ikke ICH9 støtte for AHCI, dermed ingen støtte for NCQ. Og jeg som kjøpte disker med NCQ for ytelsens skyld. Doh.

Nå blir det single vertex for os på min pc, en glad jente i hus siden pcen hennes også blir mye raskere. Og ny maskin til sommern med riktig sørbro... Man lærer vel... ;)

Du har vel valg om IDE mode eller AHCI/SATA i bios på Intel ICH, om du installerer IATA Matrix driveren, vil du i avansert info se at den støtter AHCI/NCQ, dog AHCI må du skjekke opp mot den siste firmwaren til OCZ om den støttes enda. Men ingen Raid støtte dessverre... Du kan jo også kjøpe en billig SATA raid kontroller, software løsningene koster fra knappe 140,- og mange av dem er helt +/- lik onboard løsningen til intel i det meste på ytelse. Hardware løsninger er vel fra 2000,- og oppover. En billig PCIe x1 SATA Raid kontroller løser dette for deg.

Med PCIe software raid0 kontroller kort erstatter du hovedkortets manglende Raid støtte, dyrt er det heller ikke, men les litt opp om ytelsen på kortene du er intressert i, og om de er greie på SSD...Med litt innsats og et par hundrelapper, har du Vertex diskene oppe i raid0 iløpet av et par dager :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@Ourasi: Takker så mye for de opplysningene. Skal sjekke opp rundt den software-løsningen på raid0. Aldri prøvd den før så spennende bare det i seg selv. Du mener vel en slik eller tilsvarende da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315676

Vil jeg kunne boote fra den løsninge forresten?

Når du sier det... mener å huske at bios har et valg om ACHI for diskene, der den i dag står på enhanced. Brydde meg aldri om å sjekke den. Så kanskje jeg i dag kunne kjørt med NCQ dersom jeg enabler den altså?

Siden jeg planlegger helt ny maskin til sommeren, så satser jeg på å klare meg uten raid frem til da. Vil tro at Vertexen alene gjør underverker på boot-time, map loading på spill osv. Går glipp av en solid fun factor denne gang, men et par tre måneder må jeg klare. ;)

Edit: Link.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Siden jeg planlegger helt ny maskin til sommeren, så satser jeg på å klare meg uten raid frem til da. Vil tro at Vertexen alene gjør underverker på boot-time, map loading på spill osv. Går glipp av en solid fun factor denne gang, men et par tre måneder må jeg klare. ;)

Bygge ny maskin når ferie pengene kommer? ;)

Smart å vente ja. Men sommeren er tiden å være ute da :p

Lenke til kommentar
Du mener vel en slik eller tilsvarende da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315676

Vil jeg kunne boote fra den løsninge forresten?

Når du sier det... mener å huske at bios har et valg om ACHI for diskene, der den i dag står på enhanced. Brydde meg aldri om å sjekke den. Så kanskje jeg i dag kunne kjørt med NCQ dersom jeg enabler den altså?

Edit: Link.

Anngående SATA II Raid PCIe software kontrollerkort, så er det noe du må øndersøke nøye, både anngående ytelsen og at de funker med SSD. Det er nemlig ikke alle som er like lette å ha med å gjøre med SSD. For å finne ut dette må du google noen timer (ja, ikke sant, puh de jævla butikkene med review i produkt speccs) for å se om du finner info om dette, og støtte deg på andres erfaringer, kjøpe blindt er ikke så lurt her. De fleste kortene har egen bios, og er bootbare, med drivere til de fleste OS, inkludert kortet du linker til (ytelsen kan se litt laber ut på dette dog).. Mange av disse kontrollerkortene er urgamle også..

Er du ikke villig til å etterforske dette ned til minste detalj, vent heller til du har nytt hovedkort i hus :thumbup:

Anngående AHCI, så skal du ha dette på P35, men om det funker på Vertex enda, får noen som følger med på OCZ forumet/Vertex FW svare på... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Fikk min Intel disk nå i dag jeg også. Så skal hjem fra jobb om 8 minutter for å reinstallere Windows :)

på ca 8 minutter så fikk jeg installert win xp på min intel x25 som jeg fikk i går.

imponere disk ja.

Endret av rbr
Lenke til kommentar

PS.NO kom med et meget skuffende svar til meg i dag.

Hei.

Vi har desverre ikke fått inn disse på lang tid. Det er ikke noe vi kan gjøre med det. Produsenten klarer nemlig ikke å levere nok.

Dermed mister jeg totalt tillitten til PS.NO etter at de 9. februar sa jeg ville få fra første levering de mottok. Jeg avbestiller nå!

Dermed lurer jeg på om Intel X-25M er det jeg bør satse på hmm. 2 av den i Raid0 vil dog være forholdsvis dyrt?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
PS.NO kom med et meget skuffende svar til meg i dag.
Hei.

Vi har desverre ikke fått inn disse på lang tid. Det er ikke noe vi kan gjøre med det. Produsenten klarer nemlig ikke å levere nok.

Dermed mister jeg totalt tillitten til PS.NO etter at de 9. februar sa jeg ville få fra første levering de mottok. Jeg avbestiller nå!

Dermed lurer jeg på om Intel X-25M er det jeg bør satse på hmm. 2 av den i Raid0 vil dog være forholdsvis dyrt?

Ta en nå, og når du har litt ekstra å rutte med senere, så tar du en til. Er du heldig blir den andre disken endel rimligere.

Edit: Bør jo nevnes at 120GB Vertex nå koster 3177,-, og er på lager, så litt å tenke på der :cool:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Folk vil jo anbefale forskjellig. Jeg hadde gått for X25-M om jeg skulle valgt om igjen i dag. Jeg har en X25-E nå så det er sagt...

Lenke til kommentar

Da har jeg i likhet med flere andre mottatt min Intel X25M, og kjører nå windows 7 fra den.

Sålangt har den levd opp til hva jeg hadde forventet, med både rask oppstart og god ytelse på applikasjoner installert på den, så kan anbefales, selv om jeg kanskje bør la den være i bruk noen dager før jeg uttaler meg ;)

Lenke til kommentar

Fikk min X25-M i posten i dag, og nå er Linux installert uten problemer. (Debian Squeeze).

Gjorde det enkelt - lot linux bruke disken slik den ville - så det ble en 5.2GB swap-partisjon og resten av de 160 til /. Fra jeg slår på strømmen til jeg kan skrive brukernavnet tar det 20 sekunder. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...