Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppsummering: For alt annet enn sekvensiell lesing kan snurredisker bare gå å legge seg. Hvis ordet RANDOM kommer inn i bildet voldtar ÈN x25-E et 8-disk SAS raid grundig.

For 8 vs 8 random read så kan man tenke seg at x25-E voldtar SAS med en osterasp festet på et lufttrykkborr... :ph34r:

Men dessverre koster en SSD som er nogen lunde til å stole på til kritiske servere 300 ganger mer enn raske SAS-disker pr. GB.

 

Står 6x16GB SSD i rack i kjelleren her, greit nok at det går fort, men flere hundre tusen kroner er litt drøyt. Betale flere millioner i kun lagring for en produksjonsserver blir litt mye for de fleste.

Kommer vel ann på hvor mye lagring man trenger ;) .

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg har sendt spørsmål til PS.NO om hvorfor jeg ikke fikk Vertex i første levering når jeg 9. februar ble lovet skriftlig at så ville skje. I tillegg står min ordre på ubekreftet langt ut i april. Er det flere her som har opplevd at dette ikke har blitt overholdt?

 

Jeg venter nå på svar før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Mulig får dette meg til å utsette all SSD involvering til utpå høsten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan noen forklare de lave write resultatene.

 

2 x 32 MTRON Mobi 3500 i RAID 0 på EVGA 680i HK.

 

De skal ha 100/100 åp les og skrive hver.

 

--------------------------------------------------

CrystalDiskMark 1.0 © 2007 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

--------------------------------------------------

 

Sequential Read : 217.096 MB/s

Sequential Write : 101.361 MB/s

Random Read 512KB : 212.643 MB/s

Random Write 512KB : 26.011 MB/s

Random Read 4KB : 32.419 MB/s

Random Write 4KB : 12.106 MB/s

 

Date : 2009/03/25 16:37:35

Lenke til kommentar
Kan noen forklare de lave write resultatene.

 

2 x 32 MTRON Mobi 3500 i RAID 0 på EVGA 680i HK.

 

De skal ha 100/100 åp les og skrive hver.

 

--------------------------------------------------

CrystalDiskMark 1.0 © 2007 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

--------------------------------------------------

 

Sequential Read : 217.096 MB/s

Sequential Write : 101.361 MB/s

Random Read 512KB : 212.643 MB/s

Random Write 512KB : 26.011 MB/s

Random Read 4KB : 32.419 MB/s

Random Write 4KB : 12.106 MB/s

 

Date : 2009/03/25 16:37:35

 

Hvilket OS?

Hvilken Stripe?

Hvilket Offset?

Slått av write cache? Var i gamledager helt brutalt dårlig på NF kort, prøv å slå av/på og test igjen..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Kan noen forklare de lave write resultatene.

 

2 x 32 MTRON Mobi 3500 i RAID 0 på EVGA 680i HK.

 

De skal ha 100/100 åp les og skrive hver.

 

--------------------------------------------------

CrystalDiskMark 1.0 © 2007 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

--------------------------------------------------

 

Sequential Read : 217.096 MB/s

Sequential Write : 101.361 MB/s

Random Read 512KB : 212.643 MB/s

Random Write 512KB : 26.011 MB/s

Random Read 4KB : 32.419 MB/s

Random Write 4KB : 12.106 MB/s

 

Date : 2009/03/25 16:37:35

 

Hvilket OS?

Hvilken Stripe?

Hvilket Offset?

Slått av write cache, var i gamledager helt brutalt dårlig på NF kort, prøv å slå av/på..

 

W7

Optimal

Vet ikke

Write cache er på.

Lenke til kommentar
W7

Optimal

Vet ikke

Write cache er på.

 

Test med Write Cache av. Den er sikkert forbedret sammenlignet med NF utstyret/drivere jeg brukte den gang, men da var Write Cache en sikker performance killer i raid0. Optimal på stripestørrelse er sikkert 128k, her ville jeg testet flere forskjellige stripestørrelser 4-8-16-32-64, og sett på resultatene. Lønner seg å ha OS på en annen disk i noen timer, så får du testet dette nøye og raskt, samme med offset selv om denne sikkert har liten betydning på disse diskene..

 

For å skjekke offset: skriv Diskpart i cmd, list disk, select disk og list partition...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Intel plans 34nm SSDs in Q4

Nothing really new till then

Currently Intel is manufacturing and selling its SSDs at 50nm, but the plan is to transition to 34nm. This should happen in Q4 2009 and MLC drives will get from current 160GB all the way to 320GB.

 

MLC is the slower of two memories, while SLC drives will get to 320GB in 2010. The X18-M series of 1.8 inch drives will get to 80GB, 160GB and finally 320GB but we still don’t know the price for these devices.

 

The same will work for 2.5 inch X25-M generation that will get to 320GB with 34nm. Flash memory is still a bit too expensive but the trend is that the prices are becoming more reasonable.

 

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...3&Itemid=67

Lenke til kommentar
Jeg har sendt spørsmål til PS.NO om hvorfor jeg ikke fikk Vertex i første levering når jeg 9. februar ble lovet skriftlig at så ville skje. I tillegg står min ordre på ubekreftet langt ut i april. Er det flere her som har opplevd at dette ikke har blitt overholdt?

 

Jeg venter nå på svar før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Mulig får dette meg til å utsette all SSD involvering til utpå høsten.

Ingen Vertex ble sendt forrige mnd. når første pulje kom. Hadde samme bekreftelsesdato som deg. Vurdere også å kansellere hele greia.
Lenke til kommentar

Onyx:

Jeg har ikke fått svar fra kundeservice hos PS.NO ennå. Får jeg ikke svar før lunsj i morgen kansellerer jeg min ordre på 3000,- øyeblikkelig. Får jeg et svar jeg ikke blir fornøyd med kansellerer jeg også øyeblikkelig.

 

Deretter blir det en meget lang stund til jeg vurdere å handle noe mer fra PS.NO.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Prøver å kjøre HDDerase men kommer bare til en skjerm der det står welcom to secure erase osv... kommer ikke videre. Noen tips?

 

Gjort allt dette?: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13406319

sånn ca... har prøvd noen ganger og hver gang stopper det opp samme sted. Jeg velger eraze måte velger y og n senere så kommer jeg til en skjerm det bare står welcome...blabla.. så med en blinkende _

Lenke til kommentar
Prøver å kjøre HDDerase men kommer bare til en skjerm der det står welcom to secure erase osv... kommer ikke videre. Noen tips?

 

Gjort allt dette?: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13406319

sånn ca... har prøvd noen ganger og hver gang stopper det opp samme sted. Jeg velger eraze måte velger y og n senere så kommer jeg til en skjerm det bare står welcome...blabla.. så med en blinkende _

 

Det samme skjer med meg også dersom man ikke velger rette IDE mode, eller velger allt annet enn defensive i options på UBCD...

 

PS: "Sånn ca." funker dårlig med HDDErase, allt må være 100% riktig :cool:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Prøver å kjøre HDDerase men kommer bare til en skjerm der det står welcom to secure erase osv... kommer ikke videre. Noen tips?

 

Gjort allt dette?: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13406319

sånn ca... har prøvd noen ganger og hver gang stopper det opp samme sted. Jeg velger eraze måte velger y og n senere så kommer jeg til en skjerm det bare står welcome...blabla.. så med en blinkende _

 

Det samme skjer med meg også dersom man ikke velger rette IDE mode, eller velger allt annet enn defensive i options på UBCD...

 

PS: "Sånn ca." funker dårlig med HDDErase, allt må være 100% riktig :cool:

Hmm.. får prøve et par ganger til :hmm:

Lenke til kommentar
Kjør en firmware reflash i stedet, det gjør en bedre jobb en HDDERrease og er tydeligvis vesentlig mindre komplisert å utføre.

Ok, hvordan gjør jeg det?

 

Det er mulig han tror du har en Vertex, men flashing av firmware på x25-m er sikkert ikke vanskelig, uten at jeg kan garantere det siden jeg ikke har testet det selv. Finner lite info om FW for x25 forøvrig...

 

Følger du min lille guide til punkt og prikke, så funker HDDErase veldig fint, og kjapt. Og resultatet er meget bra og slett ikke noe dårligere enn en flashing.. Så prøv igjen du, og skriv ned dine IDE bios options og/eller ta et bilde fra bios og post her..

 

Skal nok få geleidet deg igjennom ser du :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...