Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noen prisstatistikk på feks vertex-diskene å få tak i? Prisghuiden har en graf, men kunne tenkt meg å se rådataene bak grafen.

 

Ourasi; takker for torrenten, har du noen tilknytting til nrkbeta btw? :p

 

Nope, rappa tracker adressen fra en gratis torrent på nrk, er jo bare kos å få litt igjen for lisensen :thumbup:

 

Edit: Jeg får rette en takk til Ørjan for at han delte litt av sin 10mbit upload, det er litt stusselig med 1.2mbit upload når 4-5stk. krangler om pakkene samtidig. Og ønske han velkommen i X25 klubben....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Finnes det noen prisstatistikk på feks vertex-diskene å få tak i? Prisghuiden har en graf, men kunne tenkt meg å se rådataene bak grafen.

 

Ourasi; takker for torrenten, har du noen tilknytting til nrkbeta btw? :p

 

Nope, rappa tracker adressen fra en gratis torrent på nrk, er jo bare kos å få litt igjen for lisensen :thumbup:

 

Edit: Jeg får rette en takk til Ørjan for at han delte litt av sin 10mbit upload, det er litt stusselig med 1.2mbit upload når 4-5stk. krangler om pakkene samtidig. Og ønske han velkommen i X25 klubben....

Takker for torrenten :thumbup:

Endret av TommyTheGun
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å hive meg på SSD-bølgen selv, ytelsesforskjellene folk beskriver, og målinger er jo ganske enorme! :)

Jeg har selv et P45 hovedkort med Intel ICH10R raidkontroller, så en kontroller i tillegg er ikke nødvendig utfra det jeg har lest...?

Jeg stusser på om jeg skal kjøpe 2x30gb vertex og sette disse i raid0, eller gå for en enkelt 60gb vertex / 80 gb intel X25-M.

Selv om ytelsesforskjellen fra en enkelt disk til to i raid0 er stor i målinger, er det mange som mener at dette ikke er lett å merke forskjell på ved vanlig bruk av programmer og operativsystemet.

Er det ikke slik at IOPS vil dobles i forhold til en enkelt disk, og vil ikke dette da føre til en merkbar ytelsesøkning?

Siden det følger noen ulemper med raid, som feks lenger oppstartstid, virker det da kanskje lurere å gå for enkeldisk? Noen som har en formening om dette?

Lenke til kommentar
@Cursio : Jeg vil anbefale deg en X25-M.

Okay! Jeg setter pris på tips :) Men jeg har sett litt på tester, og ser at skrivehastigheten på Intelen ligger rundt 70 mb/s, dette synes jeg hørtes lite ut, raptordiskene får jo mer!

Vertexdiskene ligger jo over 150 mb/s allerede fra filstørrelser på 16 kb.

Er IO + read + skriving av små filer såpass mye bedre på Intelen at det fremdeles er en bedre disk?

Lenke til kommentar
Siden det følger noen ulemper med raid, som feks lenger oppstartstid, virker det da kanskje lurere å gå for enkeldisk? Noen som har en formening om dette?

Vel, jeg har to SATA harddisker i et raid1 biosraid-oppsett, og oppstart tar ikke spesielt lang tid der. Ikke egen raid-kontroller, men det er jo et alternativ.

Lenke til kommentar
SSD versus Enterprise SAS and SATA disks

 

http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3532

 

 

Oppsummer denne GullLars!!

Enda en veldig fin artikkel fra Anandtech. Jeg tror jeg skal legge til de på bokmerkelista mi og lese mer der.

Oppsummering: For alt annet enn sekvensiell lesing kan snurredisker bare gå å legge seg. Hvis ordet RANDOM kommer inn i bildet voldtar ÈN x25-E et 8-disk SAS raid grundig.

For 8 vs 8 random read så kan man tenke seg at x25-E voldtar SAS med en osterasp festet på et lufttrykkborr... :ph34r:

Lenke til kommentar
For 8 vs 8 random read så kan man tenke seg at x25-E voldtar SAS med en osterasp festet på et lufttrykkborr... :ph34r:

 

Nå begynner du å tenke like sykt som meg. Og det liker jeg godt :mrgreen: Men de bruker ikke gammeldags trykkluftborr (HDD?) lenger. De har erstattet det med sånn svær "gravemaskin-sak", med 30-40 meter høyt lufttrykkborr som hamrer vilt i bakken (SSD?). Man kan kjenne vibrasjonene over 100 meter unna ;) .

 

Forresten, fikk du testa Vertexene dine? Det hadde vært spennende å sett resultatet.

Lenke til kommentar
HDDErase 3.3 funker ikke hos meg. Hverken fra den boot CD'n eller om jeg legger HDDErase på en USB pinne. Programmet starter, men jeg får ingen valg muligheter. Ingenting skjer.

 

Er jo ikke så mange måter å gjøre det på, så hva kan være galt?

 

Disken MÅ stå i IDE mode når man booter med HDDErase. Og ikke bare IDE mode holder, den må stå på "Compability" i tillegg som jeg skrev i et tidligere innlegg (merk at navnene på disse innstillingene kan variere fra hovedkort til hovedkort, prøv dere frem her). Jeg har ikke testet disablet, da skal den vel stå i en eller annen slags IDE mode, kanskje disablet er tingen for dere, men "Enhanced" var ikke mulig, da skjer det ingenting, som du/dere beskriver... Når dere vel kommer frem til menyen der dere får valgt disken, "P0" hos meg, så har jeg ikke opplevd noen bugs etter dette..

 

På UBCD har man også valg om flere moduser for sikker kjøring, jeg brukte nest siste valg "Defensive", som jeg tror var 6. valget eller noe...

 

Når dere kommer så langt at dere får de 3 valgene HDDErase gir for sletting, velg valg 1: Secure Erase.

Om den så maser på noe "biosecurity", så valgte jeg ja på denne, og når den ba om en restart, startet jeg bare programmet igjen ved å skrive "HDDErase" i doslinja uten reboot. Mulig andre løsninger er bedre, min metode er bare basert på prøv og feil metoden, og litt erfaring med knote apps :roll:

 

Det er ikke bare tut og kjør med HDDErase, det må gjøres pirkete og 100% riktig, og neppe er noen offisiell løsning med support, og kanskje må man ha litt flaks og tålmodighet også, men dere får det nok til :thumbup:

 

Jeg har gjort dette flere ganger idag fra USB Plextor DVD/RW, da jeg testet forskjellige "offset" tok jeg en secure erase etter hver test... Mye slit for å finne ut at forskjellen på offset 64-128-1024-2048 på X25-M er mer eller mindre fraværende, standard på Vista/Server 2008 1024kb er helt OK, ikke noe å stresse med altså, for X25 eiere med singeldisk oppsett..

 

PS: Anngående Vertex og HDDerase 3.3, så har jeg ikke testet dette, men sett det opp 100% korrekt, så finner dere vel ut om det funker eller ei... Blidet under er fra de siste stegene....

post-72177-1237954156_thumb.png

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Oppsummering: For alt annet enn sekvensiell lesing kan snurredisker bare gå å legge seg. Hvis ordet RANDOM kommer inn i bildet voldtar ÈN x25-E et 8-disk SAS raid grundig.

For 8 vs 8 random read så kan man tenke seg at x25-E voldtar SAS med en osterasp festet på et lufttrykkborr... :ph34r:

Men dessverre koster en SSD som er nogen lunde til å stole på til kritiske servere 300 ganger mer enn raske SAS-disker pr. GB.

 

Står 6x16GB SSD i rack i kjelleren her, greit nok at det går fort, men flere hundre tusen kroner er litt drøyt. Betale flere millioner i kun lagring for en produksjonsserver blir litt mye for de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...