Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

OK, x25-M skal helst stå på ACHI (eller RAID) i BIOS. Med strømsparing mente jeg ikke i windows, men i BIOS.

 

Hvilken kontroller har du den koblet opp mot?

 

EDIT: prøv å gå inn på egenskaper på SSDen, maskinvare, egenskaper, og forandre policy til slik Flu har det i denne posten

Skal jeg forandre til ACHI må jeg da reinstallere windows? for maskinen kom ikke inn i windows når jeg satte den i ACHI mode nå.

 

Den er koblet opp mot ICH10R på et Asus P5Q Pro.

 

Jeg har ikke gjort noe med strømsparing i BIOS, noe spesielt der jeg bør sjekke?

 

Edit: prøvde å forandre policyen, uten forandring på scrore i crystaldiskmark.

Endret av TommyTheGun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at noe kan ligne på strømsparings - probematikk, vet ikke om dette er noe som angår problemet ditt, Betroz. Startet tråden jeg linket til uten noen andre svar enn fra deg, skulle nok bare latt poenget komme fram her ( med fare for å drukne i alt annet om SSD :).

 

Uansett, som du Betroz spurte om i linket tråd, ifølge tomshardware forstår jeg det sånn at også tidligere brikkesett vil kunne by på lignende resultater. dvs så lenge avanserte strømsparingsfunksjoner er aktivert.

 

Noen andre som har tanker om dette?

 

torfinn

Lenke til kommentar

Har lest meg opp på det Ted sier om Linux og SSD. Mye interessant der.

 

Han har testet journaling og noatime og konkluderer med at på X25-M så er det helt greit å bruke ext3/ext4 med journaling. Og at du får en grei gevinst med å bruke noatime. Her er artikkelen:

Ted skriver om journaling og noatime

 

Når det gjelder alignment of filesystem så er det en utfordring på X25-M siden Intel ikke sier hvor stor deres interne sektor-størrelse er. Men med en størrelse på 4096 så ødelegger man ikke for X25 og kanskje man hjelper den. Og så får vi håpe at Intel støtter ATA TRIM etterhvert. Artikkelen har vært linket til tidligere, men her er den igjen:

http://thunk.org/tytso/blog/2009/02/20/ali...ase-block-size/

Lenke til kommentar
Har lest meg opp på det Ted sier om Linux og SSD. Mye interessant der.

 

Han har testet journaling og noatime og konkluderer med at på X25-M så er det helt greit å bruke ext3/ext4 med journaling. Og at du får en grei gevinst med å bruke noatime. Her er artikkelen:

Ted skriver om journaling og noatime

 

Når det gjelder alignment of filesystem så er det en utfordring på X25-M siden Intel ikke sier hvor stor deres interne sektor-størrelse er. Men med en størrelse på 4096 så ødelegger man ikke for X25 og kanskje man hjelper den. Og så får vi håpe at Intel støtter ATA TRIM etterhvert. Artikkelen har vært linket til tidligere, men her er den igjen:

http://thunk.org/tytso/blog/2009/02/20/ali...ase-block-size/

Hvis du synes det var interresant, så tror jeg du vil like denne artikkelen fra anandtech (hvis du ikke har lest den allerede). Den er absolutt anbefalt lesestoff for alle som ønsker å vite litt mer om hva som skjer i en SSD, og en del problemstillinger man må ta hensyn til når man skal kjøpe selv. Den sammenligner også en del nye enheter med hverandre.

 

Hvor lenge har du fulgt med i tråden egentlig?

 

@galeglenn: det kommer, jeg jobber med en ny utgave av første post, men det har blitt veldig mye å gjøre i det siste, så det stoppet helt opp en stund.

Lenke til kommentar

Det går fint an, men temp filer er nettop det, filer som blir skrevet og slettet ofte, og det er ofte mange små filer. Ved å flytte temp til en annen disk eller RAM kan man frigjøre SSDen fra unødvendig skriving, og det vil frigjøre mer ytelse. Pluss, temp filer tar plass, og SSD er fortsatt dyre pris pr GB.

Det er ikke noe problem ved å ha temp eller pagefile på SSD, men det frigjør plass og ytelse om man flytter/deaktiverer. Det er mest merkbart på eldre SSD uten cache, siden de generelt har en del dårligere random write.

 

Det eneste som er et MUST å skru av er defragmentering, resten er bare alternativer som vil øke ytelse.

 

EDIT: @stkris: Intern clusterstørrelse i så og si alle SSDer er 4KB, det er standard i selve NAND Flash brikkene. 4KB er også lik en "virtual memory page" (fra pagefile).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Ourasi: da synes jeg du skal dele den med oss! :)

 

Regner med du tenker på UBCD image, det er på over 100mb, og allt jeg har gjort er å bytte versjonen til HDDErase på orginal image fra 3.1 til 3.3 med MagicISO. Får du ikke til dette selv, så kan jeg lage en torrent og dele mitt modifiserte image..

 

Her er link til UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Velg "Boot no UMB (defensive)" i første meny eller Ultra defensive, av erfaring funker disse best..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

ok.

hvordan er levetiden til en SSD?

og vil den virke på mitt hovedkort??

det er et asus p5q-e

betyr dette : Intel P45 Express / Intel ICH10R trøbbel??

 

Quote:En siste OBS! Hovedkort med Intel ICH 8, 9, og 10 sørbru kan ha problemer med SSD

Endret av rbr
Lenke til kommentar

Legger ut en Ultimate Boot CD torrent med HDDErase 3.3 for X25 eiere, gjør det hele rimelig enkelt, samtidig ligger det en hau av annet snadder på den også... Med norsk tracker, så alle skal kunne laste den;) Den kan også brukes for å få tilgang til DOS fra CD..

 

PS: Merk at det står HDDErase 3.1 i menyen, men ingen grunn til uro, det er 3.3 som er der, noe man ser når den starter :thumbup:

ubcd411.iso.torrent

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...