Thor. Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november 1 hour ago, Sjørøver said: I hvilke situasjoner er det egentlig behov for det? Kontinuerlig mye skriving. I hverdagsbruk så er det mest aktuelt når en laster ned spillpatcher, installerer programmer, og andre disk-intense operasjoner, så meget sjeldent. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november (endret) Har gått til innkjøp av min første M2 disk i forbindelse med bygging av ny pc (Kingston KC300 2TB tror jeg den heter). En kompis av meg har hatt en M2 disk et par år og har problemer med stuttering/lag/etc som forsvinner om han har spill på en "vanlig" ssd disk. Er det normalt eller burde man kunne bruke en M2 disk som en vanlig harddisk? Endret 26. november av wampster Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november 12 hours ago, wampster said: burde man kunne bruke en M2 disk som en vanlig harddisk Man burde kunne bruke en M2 disk som en vanlig harddisk. (De problemene man kan oppleve med en M2 disk kan man også oppleve med en SATA-SSD, eller HDD, for den del.) Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november (endret) wampster skrev (13 timer siden): Har gått til innkjøp av min første M2 disk i forbindelse med bygging av ny pc (Kingston KC300 2TB tror jeg den heter). En kompis av meg har hatt en M2 disk et par år og har problemer med stuttering/lag/etc som forsvinner om han har spill på en "vanlig" ssd disk. Er det normalt eller burde man kunne bruke en M2 disk som en vanlig harddisk? M.2 er det som brukes nå og er bedre enn SATA. Edit: Med M 2 mener jeg M.2 med NVMe Edit: Om en får problemer kan det f.eks skyldes gammel bios eller problemer med disken. Endret 27. november av Svein M Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november 3 minutes ago, Svein M said: M.2 er det som brukes nå og er bedre enn SATA. M.2 beskriver form-faktoren; SATA beskriver grensesnittet, så det blir feil å si at "M.2 er bedre enn SATA": https://www.kingston.com/en/blog/pc-performance/two-types-m2-vs-ssd Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november (endret) Finns en mengde M.2 Sata drives https://www.prisjakt.no/c/solid-state-disker-ssd?775=24843&780=13000 Endret 27. november av Syar-2003 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november NVMe er mye bedre enn SATA protokollen. Faktisk så vil NVMe-oF (nvme over nettverket) være raskere enn SATA. Men når du kjøper en NVMe disk, så gå for krone per TB, ikke på ytelse. Disse NVMe lagringsenhetene som du finner på norske nettbutikker er lureri på et nivå folk flest ikke forstår. F.eks Samsung 990 pro er enda MYE tregere enn Intel 320 SATA ssd. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november siDDis skrev (På 27.11.2024 den 4:31 PM): NVMe er mye bedre enn SATA protokollen. Faktisk så vil NVMe-oF (nvme over nettverket) være raskere enn SATA. Men når du kjøper en NVMe disk, så gå for krone per TB, ikke på ytelse. Disse NVMe lagringsenhetene som du finner på norske nettbutikker er lureri på et nivå folk flest ikke forstår. F.eks Samsung 990 pro er enda MYE tregere enn Intel 320 SATA ssd. Hvilken praktisk betydning har dette for en vanlig forbruker? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember ExcaliBuR skrev (På 29.11.2024 den 3:38 PM): Hvilken praktisk betydning har dette for en vanlig forbruker? Akkurat som jeg skrev, gå for mest mulig lagringsplass per krone. Ikke for noe som egentlig ikke raskere. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Jeg har skilt ut noen poster om en ny disk som ikke passet i en bærbar datamaskin til tråden nedenfor. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) siDDis skrev (På 4.12.2024 den 6:11 PM): Akkurat som jeg skrev, gå for mest mulig lagringsplass per krone. Ikke for noe som egentlig ikke raskere. Jeg vet ikke om jeg er helt enig. Et system blir mer responsivt, installerte applikasjoner starter raskere +++ hvis man har en raskere MVE-disk (med MVE). På disker som kun skal brukes til lagring av data er jeg enig i at en bør gå for kapasitet fremfor hastighet. Endret 6. desember av ilpostino Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Nei, det trenger ikke nødvendigvis å være sant. Jeg har prøvd flere NVMe lagringsenheter som er nesten like treige som en snurredisk. Samsung 9X0 Pro er en av de når det kommer til skriving. Som jeg linket til tidligere, så var siste modell like treg. Servethehome forumet har masse ressurser på forumet hvor dårlige noen SSD'er kan være. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) Jeg har tenkt å erstatte Samsung 960 Pro M.2 NVMe PCI Gen 3x4 på 1TB med en ny større 2-4TB (helst 4TB) i desktop maskinen. Ser at jeg kan få disse (lagervare) 4TB til (kommer opp først som mest populære): WD Black SN850X 4TB SSD M.2 PCIe 4.0 til ca 3600,- Samsung 990 PRO 4 TB NVMe PCIe 4 til 3900,- Samsung 990 EVO Plus 4TB NVMe M.2 til 3900,- Er det noe drawback med disse tre ? Noen andre som er verdt å sjekke til 3-4000 ? ser Crucial har en (Crucial P3 Plus M.2 2280 4TB) til ca 3k med PCIe Gen.3 ? Det kjøres en del VMer på maskina og begynner å gå tom for "rask" plass. Endret 10. desember av Syar-2003 Lenke til kommentar
Robotix Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Som du kan se på innlegget over ditt innlegg, så er Samsung SSD'ene dårlig på skriving. Som jeg har lest på internett så er WD SN850X vesentlig kjappere. Jeg kjøpte 6 stk av disse (2TB) under Black Week. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) Jeg skal erstatte Samsung 960 Pro 3.0 på et z270 h.kort Den har p.t denne ytelsen. Trenger ikke mere hastighet enn tidligere. Men mere plass og lik ytelse (eller bedre ). Ifølge thessdreview har Samsung 990 Pro 4TB disse ytelsestallene Endret 10. desember av Syar-2003 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Z270 har vel PCI-express 3.0, som betyr at NVMe-portene begrenses til ca 4 GB/s. Det burde jo holde (være bedre enn før), men vil altså ikke komme opp mot tallene til thessdreview. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) Samsung 990 Pro er noe av det beste en kan ha i en Windows PC med normal desktop bruk eller gaming. https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-990-pro-ssd-review/2 Endret 10. desember av Svein M 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) Simen1 skrev (9 minutter siden): Z270 har vel PCI-express 3.0, som betyr at NVMe-portene begrenses til ca 4 GB/s. Det burde jo holde (være bedre enn før), men vil altså ikke komme opp mot tallene til thessdreview. Det er jeg helt med på da det er testet på en nyere plattform. Ja hovedkort har pci-e gen 3 og har som sagt også et m.2 Samsung 960 Pro NVMe i gen.3 som skal erstattes med større plass uten å tape noe hastighet og io. Har akkurat bestilt meg en ny Samsung 990 Pro 4TB til 3950,- . Syns det er grei pris pr. gb Endret 10. desember av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember PCI-express 3.0 vil riktig nok begrense max hastighet, men i praksis vil jeg tro at det ikke er en forskjell av betydning fordi SSD disker er som oftest mye tregere enn max hastighet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember (endret) Svein M skrev (1 time siden): PCI-express 3.0 vil riktig nok begrense max hastighet, men i praksis vil jeg tro at det ikke er en forskjell av betydning fordi SSD disker er som oftest mye tregere enn max hastighet. Det var grisefort med native ssd på pcie gen.3 x4 når det kom. Og vi var vant med solid state drives med satacontroller ombord på sata600 og sata300 porter før det. Disse har jeg bare platedisker med raid-5 på for arkivering. Denne tenker jeg skal passe ypperlig til mitt bruksområde Endret 10. desember av Syar-2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå