Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
shit :wow:

 

da er det bare å legge seg flat som kjølepasta for gode tips

 

me=novice

 

sjekkliste:

 

1. sidevekslingsfil = av

2. defragmentering = av

3. systemgjenopretting = av

4. ?

5. ?

6. ?

 

er det noen 'tjenester' som også bør deaktiveres ?

Tallene dine var utrolig lave, dette klarer kun 1 av dem å levere. Jeg vil heller ikke tro at disse tallene vil øke så veldig mye med å gjøre disse windows endringene. Har du installert alt av drivere?

Lenke til kommentar

Det virker som om du har glemt noe ja. Har du satt SATA-mode til RAID i BIOS? (EDIT: det ser ut som du har RAID i BIOS ja...)

Du sier du bruke ICH10R raid, så å bruke den storage manager saken kan være en idè.

 

Forresten, hva har du i stripesize? 64-128kb burde være ca optimalt for balanse mellom IOPS og sekvensielt. Hadde du orket å kjøre en test med CrystalDiskMark også? Jeg stoler ikke helt på HDtune, og bare delvis på HDtach. Crystal er heller ikke feilfri, men det er den letteste testen jeg vet om som gir veldig bra resultater sammenlignet med real-life (med unntak av hardware raid med stor cache).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Se DER ja! Det var koseligere tall!

Hadde du gidde å delt med oss hvilken stripestørrelse du bruker?

From mine Mtron Pro ga 64kb stripe best kombo av IOPS og båndbredde.

 

Noe som jeg synes er litt morsomt er at jeg faktisk har omtrent dobbelt så høy 4k read som du har ;) men så slår du meg med nesten 10x på 4k write da :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

128kb stripe ja.

Det er mulig du kunne hentet ut noe mer IOPS ved å gå for 64kb eller 32KB stripe, men da kanskje du hadde mistet noe sekvensiell fart også.

Vanligvis pleier jeg å be folk som skal kjøre raid om å teste de forskjellige stripene før de velger en og installerer OS, men det ser ut som du har fine tall, så dersom du allerede har installert windows og programmene dine er det ikke nødvendig å starte fra bunn av igjen ;)

Lenke til kommentar

Hvis du har UPS, så ja, jeg vil tro det.

Kan du ta en test med 1000MB lengde? De du har gjort hittil har vært med 100MB, og x25-M har 16MB cache hver (for skrivingen), så det kan ha noe utslag.

 

EDIT: mystisk, det ser ut som om du mistet noe random read ytelse der...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hvis du har UPS, så ja, jeg vil tro det.

Kan du ta en test med 1000MB lengde? De du har gjort hittil har vært med 100MB, og x25-M har 16MB cache hver (for skrivingen), så det kan ha noe utslag.

 

EDIT: mystisk, det ser ut som om du mistet noe random read ytelse der...

 

nå dukket denne opp da, blir redd jeg...hehe, setter det diskyteleinstillinger slik det var og prøver igjen

post-173370-1237773752_thumb.jpg

 

ups...?

 

ikke glem at jeg er novice, ække alle forkortelser jeg fatter da...hehe :whistle:

Lenke til kommentar

Uninterruptable Power Supply. Rett og slett en boks med batterier du har koblet mellom veggen og PC'n. Som regel har de også spenningsvern. De koster 500kr for de minste opp til mange tusen for de større og mer avanserte. Jeg har en til 800kr som kan forsyne PC'n med strøm i 5-10 minutter dersom strømmen går, så jeg enten kan fikse sikringene eller lagre og skru av.

 

Gidder du prøve med 1000MB lengde i crystal? ;)

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker deg SAS SSD, så må du over i en helt annen prisklasse. Det finnes, men ikke for oss vanlige dødelige. PCIe SSD har begynt å komme, men foreløpig koster disse 10.000+, det vil komme fler og billigere rundt sommeren regner jeg med.

Foreløpig anbefaler jeg OCZ Vertex eller Intel x25-M (= the good shit), så kan du gå for det ekstreme seinere når det har falt i pris. Hvis du vil ha ekstrem ytelse nå til lavere pris, så kan du gå for x25-E, men denne har hovedsaklig størst fordel i multi-user miljøer eller servere, og for databaser. For vanlig bruk er x25-M nesten like god som x25-E (E har mere båndbredde, spesielt på skriv).

 

Jeg er forsåvidt enig i at SATA er/blir en begrensning for SSD, men SAS er ikke noe reelt alternativ for forbrukere (da ender du opp i enterprise prisklasse).

 

Konklusjonen blir alså: Kjøp vertex eller x25-M nå (hvilken er avhengig av budsjett og planer for raid), og vær fornøyd med 5-40x ytelsesøkning over det du har nå. Så kan du sitte og kose deg frem til de ekstreme sakene du vet kommer om 6-18 mnd kommer ned til en pris der du kan ta deg råd til å være kar ;)

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor HDD short stroking er sett på som et alternativ til ssd. Har testa det tidligere, og kan ikke se hva som er så revolusjonerende med det.

 

Det blir jo mer som å oppgradere fra gammel forgassermotor til innsprøytning, men med samme volum og hestekrefter ... i mot å kjøpe racingsykkel :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Da er det garantert du som har gjort noe galt. Sikker på at det er en SSD du har fått og ikke en 2.5" snurredisk? :hmm::p

Hehe jeg har nok en X25-E under panseret ;)

Før brukte jeg en VelociRaptor 300GB. Den hadde jeg satt av 35GB til OS partisjon og resten til en egen spill partisjon. SuperFetch var på default i Vista, og jeg brukte jevnlig defragmenterings programmet Raxco PerfectDisk. Resultatet var er de programmene jeg brukte mest startet raskt, og ikke mye tregere enn det min X25-E klarer.

 

Sier ikke at min SSD ikke er rask, for den er det. Bare at jeg ikke fikk en sånn wow følelse, og ikke 5-10X raskere opplevd ytelse.

 

Jeg tror at folk som har en 7200 rpm snurredisk og WinXP som går over til SSD vil oppleve større forskjell. Folk har alltid klaga over Vista sin SuperFetch, men saken er at den funksjonen bedrer ytelsen over tid og det merkes.

 

Blir jo noen variabler som gjør at man kan ikke sammenlikne dette 100%, men min X25-E booter Vista på ca 40 sec, mens med VelociRaptor var det ca 50 sec. Give or take 2 sec.

Hardly mind boggling!

 

Men kan skjønne at jeg banner i kirka her når jeg skriver dette! :p

 

PS : Jeg har jo tenkt tanken at det er noe som fungerer som en flaskehals et sted for min SSD ytelse...selv om jeg har fulgt rådene. :hmm:

 

EDIT : Det jeg skrev med boot tid er selvfølgelig med alt av programmer inne og med Outpost sikkerhetspakke og bakgrunnsprogrammer.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hadde du orket å kjøre 2 crystaldiskmark runs? En på 100MB og en på 1000MB? Vil bare se at du får gode resultater.

 

Hvis du prøver deg på noe database ting på den SSDen der, så vil du se dag og natt forskjell fra velociraptor. Hvis du har masse RAM på maskinen din, og superfetch fungerte slik den var ment, så vil du kanskje ikke merke 5-10x til daglig eller til ting som er avhengig av prosessor. Prøv å installer OS på velociraptoren din igjen om en månde eller to og kom tilbake og si at du ikke synes det er treigt, da skal jeg tro på deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...