Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp. Alså, for de av dere som ikke har SSD ennå, her er hva dere kan gjøre for å øke ytelsen frem til dere kjøper dere SSD:

-Begrens første partisjonen dere lager på harddisken til 50-100GB (noe rundt der) og installer alle viktige ting som er avhengig av accesstime og båndbredde på den delen. Alså: OS, viktige/små programmer, og eventuelt favorittspill. Det er en fordel om denne partisjonen er 1/10 - 1/5 av kapasiteten på disken. Hvis det er velociraptor som er disken så går det greit med opp til 100GB der også. (resten av velociraptor vil da være optimal for spill og større programmer som er mindre viktige/brukt)

-Lag en stor partisjon på resten av diskplassen og bruk denne til lagring av mindre brukte filer. Media og bulk lagring, og mindre brukte/viktige spill og programmer.

 

Det er en fordel til ved å partisjonere slik. Hvis du skal bytte OS eller re-installere mister du bare windows og programmer/spill (som må installeres på nytt uansett...), og beholder all media og bulk lagring som er på den andre partisjonen.

 

Når du senere skal oppgradere til SSD vil det holde å slette den minste partisjonen og plassere det som var på den på en SSD i stedet, og så flytte de mindre brukte/viktige programmene og spillene som var på den store partisjonen til den lille.

 

 

EDIT: jeg setter forresten pris på om dere som ikke har gjort det svarer på denne spørreundersøkelsen om SSD som Simen1 har laget. Det er veldig interresant å se hva folk mener. Så langt er resultatet omtrent som jeg forventet meg, og jeg er glad over å se at det ikke er for mange som fokuserer på båndbredde. Jeg ser denne tråden har klart å opplyse mange om viktigheten av IOPS og accesstime.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er en fordel til ved å lage små OS partisjoner på opptil 30-50GB. Man får lettere tatt image av en OS partisjon om noe feil skulle oppstå. Det har vært den hyppigste årsaken til dette ønsket i tillegg til optimalisert aksess tid.

 

Som sagt, det er mange fordeler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skjønner ikkje at det hele tiden blir vist til tester at SSD knuser SAS i IOP benchmarker. Dette er jo allment kjent. SSD og sas har ofte forskjellige brukergrupper. Som du nevner sammenheng mellom pris/kapasitet og hastighet.

 

De som trenger raske, store og disker med stor rehabilitet velger sas. De som trenger masse IOP velger sas.

 

 

Nå får jeg det gode av begge deler når Vertex ssd kommer i hus. 1TB med SAS og noen 30 gb vertex ssd disker.

 

Sammenlikne SAS og SSD er egentlig lite vits. Det er 2 forskjellige verdener. Det er litt som Lastebilrace VS racerbilrace.

Lenke til kommentar
Det der er DDR2 ram.

 

Litt mer presist, OCZ DDR2-1000 ReaperX 4096 MB på Virtual Hard Drive Pro.

 

Tenkte meg det ja :) MFT bruker også ram som cache. Ram er tingen hvis man har nok av det. Med 24gb ram på en x58 plattform, så kan man jo ha en flott ramddisk som man kan bruke til en del fornuftig. Legge inn et par store spill tilogmed.

Lenke til kommentar

Jeg tror RAMdisk bør bli obligatorisk med SSD. IE8.0 har blitt så rar etter jeg la mine user-temp, Win-temp, IE-temp og "User variables" på HDD. Jeg får 40% load på min i7 @4GHZ for å laste sidene på dette forumet. :ohmy: Jeg har ikke merket synlig effekt på andre applikasjoner ennå, men IE8.0 har blitt veldig treg/rar etter at jeg la temp-filer og "User variables" på HDD. Jeg vet ikke om noe annet har klikket for IE8.0 Beta, men dette holder ikke. Har noen merket tilsvarende problemer?

 

Jeg finner ikke noe RAMdisk program som kan funke på W7, og dette må kunne kopiere filene til å fra RAM/HDD ved oppstart/avslutt av OS også. Har noen funnet en bra RAMdisk for W7?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Fra Tony på http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...mp;postcount=14

 

All the fabs are moving away from SLC..soon non will be produced. The issue was SLC was to expensive to produce for end users to adopt it on mass..hence MLC drives are pushing forward.

 

Its like betamax over VHS...betamax was better but VHS was cheaper and easier to produce..hence end users adopted it

 

 

 

Ser ut så SLC kommer til og bli dyrere :/

Lenke til kommentar
Jeg tror RAMdisk bør bli obligatorisk med SSD. IE8.0 har blitt så rar etter jeg la mine user-temp, Win-temp, IE-temp og "User variables" på HDD. Jeg får 40% load på min i7 @4GHZ for å laste sidene på dette forumet. :ohmy: Jeg har ikke merket synlig effekt på andre applikasjoner ennå, men IE8.0 har blitt veldig treg/rar etter at jeg la temp-filer og "User variables" på HDD. Jeg vet ikke om noe annet har klikket for IE8.0 Beta, men dette holder ikke. Har noen merket tilsvarende problemer?

 

Jeg finner ikke noe RAMdisk program som kan funke på W7, og dette må kunne kopiere filene til å fra RAM/HDD ved oppstart/avslutt av OS også. Har noen funnet en bra RAMdisk for W7?

Litt oppgradering på dette.

 

Jeg satt User variables tilbake til "%USERPROFILE%\AppData\Local\Temp", men IE-temp, Win-temp er fremdeles på HDD. Det har alt blitt mye bedre nå, og IE8.0 oppfører seg normalt igjen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

går som ei kule detta, men skal si det gjorde et kraftig krater på kontoen :)

 

2x Intel X-25m i raid0 / ICH10R - (Rampage II Extreme)

 

post-173370-1237761024_thumb.jpg

 

 

sikkert noe jeg kunne gjort annerledes, eller bedre...

til nå har jeg kun slått av sidevekslingsfil..

 

men gleder meg SYKT over at i7 920 idler på 29 C ....

Endret av flu
Lenke til kommentar
går som ei kule detta, men skal si det gjorde et kraftig krater på kontoen :)

 

2x Intel X-25m i raid0 / ICH10R - (Rampage II Extreme)

 

post-173370-1237761024_thumb.jpg

 

 

sikkert noe jeg kunne gjort annerledes, eller bedre...

til nå har jeg kun slått av sidevekslingsfil..

 

Her var ytelsen elendig i forhold til at det et raid-0 du har mned de intel ssd'ene. Sjekk lista for optimaliseringer for SSD i denne tråden. 1.side?

Lenke til kommentar
hva bør jeg forvente av max/min og average på opsettet ?

 

Du bør forvente nesten dobbelt av det èn disk er oppgitt som hastighet. Så hvis èn disk har en lesehastighet på 250MB/s , så vil 2 stk i raid-0 gi nesten 500 MB/s under optimale forhold. Har sett flere som har fått det med de diskene der. ICH10 har en max båndbredde på ca 660 MB/s

post-42975-1237762920_thumb.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...