Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hallo igjen!

 

Da har jeg vært innom multicom.no og bestilt meg en Intel X25-M og 2x2GB Kingston Hyper-X RAM til min MacBook Pro i bursdagsgave til meg selv, hehe :)

 

Gleder meg til dette kommer i posten!

 

La inn akkurat samme bestillingen hos multicom igår jeg også. SSD og minne til den bærbare.

 

Jeg var også og hentet en vertex 30GB, som var bestilt fra ps.no, på posten igår. Har ikke fått testet den enda og skal prøve å vente til jeg får enda en til som jeg har lagt inn bestilling på hos ps.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt her i det siste, men finner ikke noe svar på spørsmålet mitt. Hva er egentlig det beste valget av SSD nå?

 

Jeg skal kun bruke disken som OS disk. Spiller litt i tillegg. Trenger ikke mer en 32GB og tenker jeg innstallerer W7.

Burde jeg gå for OCZ Vertex eller Mtron Mobi?

Betaler ikke mer en 1500 +/-.

Kan antagelig få Vertex endel billigere gjennom jobben også.

 

Noen viktige tips og triks til en som er fersk på SSD området?

Lenke til kommentar

Anbefalte grep er:

-Skru av pagefile

-Skru av indeksering på SSDen

-Skru av autodefrag

-Flytt temp filer til en annen disk (om mulig. dette er ikke kritisk, men hjelper)

 

Det er det jeg kommer på i farta.

 

Skal selv ned på posten og hente 2x 30GB vertex etterpå :D

Men desverre tror jeg ikke jeg får testet de i dag, må skrive labrapport, gjøre en matteøving, og så skjer det sikkert noe til kvelden :)

Lenke til kommentar

Merkelig... skjønner ikke hvorfor dere begynner å få Vertex disker fra PS.NO nå.. i min ordre hos PS.NO står det

Ubekreftet (2009.04.04)

Hvis det er tilstanden på mandag så avbestiller jeg hele skiten!

 

Anbefalte grep er:

-Skru av pagefile

-Skru av indeksering på SSDen

-Skru av autodefrag

-Flytt temp filer til en annen disk (om mulig. dette er ikke kritisk, men hjelper)

 

Det er det jeg kommer på i farta.

 

Skal selv ned på posten og hente 2x 30GB vertex etterpå :D

Men desverre tror jeg ikke jeg får testet de i dag, må skrive labrapport, gjøre en matteøving, og så skjer det sikkert noe til kvelden :)

Opprett en Ramdisk for tempfiler, om de ikke må tas vare på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
@ galeglenn : Det du kan gjøre er å installere Win7 RC utgaven på en 30GB Vertex, så bruker du den til final kommer til høsten. Før du legger inn final verson av W7 så flasher du firmware på din Vertex, og dermed gjenoppretter ytelsen til jomfru tilstand.

Jeg har installert W7 + programmer på Vertex 30GB for tredje gang nå. Jeg flashet før hver installasjon, og da var den like fin som jomfru tilstand. Jeg vet ikke hvor mye juling den tåler, men foreløpig virker til å være like fin som pen brukt jomfru :love: .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Flash SSDs dominate the news at present. If you believe the coverage from multiple Internet tech magazines, flash-based devices are about to take over the storage market. They’re perceived as being faster and more efficient than hard drives—and maybe a bit more expensive. The truth is different, though; flash memory still has only a tiny market share for many reasons. The good old hard drive isn’t dead, and we just found another reason for them to live on for a while: short stroking technology.

 

Accelerate Your Hard Drive By Short Stroking

Lenke til kommentar

Short-stroking snakker delvis i mot det å gjøre harddisker mindre i fysisk størrelse. Det virker som det ideelle for short-stroking hadde vært 5,25" harddisker og plater med høy lagringstetthet siden man da får høyere hastighet ytterst på platen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det skuffer meg litt at de ikke tok med noen nyere SSDer i den testen, Mtron Pro 7500 er nesten et år gammel. Hadde de tatt med Intel X25-E og OCZ Vertex som eksempler i stedet så hadde selv 4x 15k SAS 20GB-shortstroke RAIDet blitt voldtatt i samtlige benchmarker.

Dersom noen er i tvil, se selv HER.

4x 15k shortstroke 20GB raidet klarer:

-Database: QD1=500, QD4=1250, QD64=2400

-Fileserver: QD1=550, QD4=1250, QD64=2400

-Webserver: QD1=500, QD4=1000, QD64=2200

-Workstation: QD1=550, QD4=1250, QD64=2400

 

SINGEL Intel x25-E:

-Database: QD1=5400, QD4=5350, QD64=3250

-Fileserver: QD1=3700, QD4=3500, QD64=3600

-Webserver: QD1=4600, QD4=4600, QD64=4600

-Workstation: QD1=3600, QD4=3600, QD64=3700

 

 

Jeg har selv brukt shortstroking i mange år for OS-partisjonen. f.eks. en 50GB partisjon av en 250-300GB disk som C:, og resten på en større D: der alt av media og større ting var lagret. Men nyere SSD er totalt overlegen selv raid av short-stroke velociraptor. Det er bare prisen som holder igjen, og for noen formål, tilgjengelig kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...