Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Takk til dere begge!

 

Da regner jeg med at det blir en X25-M. Multicom har jo så fin pris på disse nå. Kan vel i grunn sette i disken og kjøre recovery fra MediaSmart serveren. Så får jeg tilbake OS og alle installerte applikasjoner/spill på null niks. :)

 

 

EDIT: Bestilte bare en X25-M fra Multicom jeg. Shit la gå :p Så får vi se hvordan den er.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner også å bli mektig lei ventingen, men jeg har flere agendaer en kun rett frem bruk for vertexene, de blir prøvekaninene/kollisjonsdukkene mine som benchmarker :p

Jeg kunne også tenkt meg X25-M til den bærbare, men jeg har allerede brukt såpass mye penger nå at jeg må roe ned, jeg er tross alt student med en endelig mengde ressusjer :p så det blir en 30GB vertex og W7 til den når jeg blir ferdig med benching.

Lenke til kommentar

Det som gjør meg litt skeptisk til Vista og WIn7 ift. SSD som OS disk er at OS installasjonen vokser så ekstremt fort. Folk sier de er oppe i 70GB OS installasjon etter kun noen få måneders bruk. Dette har med hvordan Vista og Win7 tar vare på alle mulige variasjoner av alle filer som er innom systemet.

 

Derfor gikk jeg for 3x30GB men vurderer også nå da Intel sin X25-M.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det som gjør meg litt skeptisk til Vista og WIn7 ift. SSD som OS disk er at OS installasjonen vokser så ekstremt fort. Folk sier de er oppe i 70GB OS installasjon etter kun noen få måneders bruk. Dette har med hvordan Vista og Win7 tar vare på alle mulige variasjoner av alle filer som er innom systemet.

 

Derfor gikk jeg for 3x30GB men vurderer også nå da Intel sin X25-M.

Jeg tror det er veldig viktig at man skruer av alt unødvendig skriving til SSD. Man kan både spare plass og det blir mindre slitasje på SSD også.

 

Jeg har valgt til å kjøpe en Vertex 30GB og vente på sommeren for ny SSD-teknologi med bedre priser og størrelser. Jeg har ikke installerert alle programmene mine på SSD, men det mest brukte og fremdels har 20GB fri på den lille dingsen.

Lenke til kommentar
Får nesten lyst til å kjøpe en Intel X25-M 80GB i tillegg til de 3xVertex 30GB jeg venter på fra PS.NO heh. Men neh det blir galskap :p

 

Kanskje jeg dog blir lei av ventingen hos PS.NO og bytter...

 

Jeg holdt nesten på å bestille 2 stk. Intel selv da jeg ventet på PS. Men Komplett fikk Vertex på lager og 4 stk 30GB kom i posten på 2 dager.

 

Det kostet "litt ekstra" men "fornuften" :p fortalte meg at disse diskene kunne bli vanskelig å få tak i, hehe.

 

Btw, nå har jeg ødelagt RAID 0 arrayet (med vilje :dremel: ) på de 2 lagringsHDD'ene mine. Ordna en 15GB partisjon som reserve på en av disse HDD'ene for evt. flash av Vertexene (install av XP32 SP3). Greit å ha dette klart om noe skulle streike.

Lenke til kommentar
Det som gjør meg litt skeptisk til Vista og WIn7 ift. SSD som OS disk er at OS installasjonen vokser så ekstremt fort. Folk sier de er oppe i 70GB OS installasjon etter kun noen få måneders bruk. Dette har med hvordan Vista og Win7 tar vare på alle mulige variasjoner av alle filer som er innom systemet.

Har du hørt om CCleaner? Bruker jeg den, så vokser ikke min Vista installasjon mer enn den skal.

Lenke til kommentar

CCleaner sletter altså ting i C:\Windows\winsxs mappen? Det høres litt merkverdig ut med tanke på hva mappen er der for, og det er denne mappen som er årsaken til at flere brukere har rapportert opptil 70GB OS installasjon etter noen måneder.

 

Hva er "mer enn den skal"?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
CCleaner sletter altså ting i C:\Windows\winsxs mappen? Det høres litt merkverdig ut med tanke på hva mappen er der for, og det er denne mappen som er årsaken til at flere brukere har rapportert opptil 70GB OS installasjon etter noen måneder.

 

Hva er "mer enn den skal"?

Man skal ikke røre C:\Windows\winsxs, med mindre man vet hva man fjerner derfra. Viktige system-girer ligger der, og det kan fort bli farlig. Folderen bare vokser og vokser over tid (når man legger til nye programmer/oppgraderinger), men noe kan fjernes derfra. Problemet blir å finne de overflødige filene.

Lenke til kommentar

Trenger man skru av pagefile etc i WinXP med Intel X25-M også? Eller er dette spesielt for SSD med andre kontrollere enn Intel sin? Etter det jeg ser på Anandtech så er jo ytelsen på X25-M "nesten" ikke berørt selv i worst case scenario hvor disken er helt stappe full.

 

Eller, den taper seg en del i prosent, men er allikevel laangt foran de fleste andre diskene (med unntak av Intel sin egen X25-E).

 

Hva med aligning av partisjonen? Eller er det også sånn OCZ-tweak?

 

Vista er ikke et alternativ. Windows 7 kommer godt mulig til å bli et reelt alternativ, men ikke før den endelige versjonen er ute for salg. Orker ikke noe beta, rc eller annet tull.

Lenke til kommentar
Trenger man skru av pagefile etc i WinXP med Intel X25-M også? Eller er dette spesielt for SSD med andre kontrollere enn Intel sin? Etter det jeg ser på Anandtech så er jo ytelsen på X25-M "nesten" ikke berørt selv i worst case scenario hvor disken er helt stappe full.

 

Eller, den taper seg en del i prosent, men er allikevel laangt foran de fleste andre diskene (med unntak av Intel sin egen X25-E).

 

Hva med aligning av partisjonen? Eller er det også sånn OCZ-tweak?

 

Vista er ikke et alternativ. Windows 7 kommer godt mulig til å bli et reelt alternativ, men ikke før den endelige versjonen er ute for salg. Orker ikke noe beta, rc eller annet tull.

Hadde skrudd av pagefile hvis jeg hadde rikelig med RAM, gir bedre ytelse og du vil også få mindre "slitasje" på SSD disken din..

 

Aligning av partisjonen er en sånn OCZ ting ;) Skal ikke være nødvendig med Intel diskene, stortsett bare plug and play med Intel X25 M/E

Lenke til kommentar
Trenger man skru av pagefile etc i WinXP med Intel X25-M også? Eller er dette spesielt for SSD med andre kontrollere enn Intel sin? Etter det jeg ser på Anandtech så er jo ytelsen på X25-M "nesten" ikke berørt selv i worst case scenario hvor disken er helt stappe full.

 

Eller, den taper seg en del i prosent, men er allikevel laangt foran de fleste andre diskene (med unntak av Intel sin egen X25-E).

 

Hva med aligning av partisjonen? Eller er det også sånn OCZ-tweak?

 

Vista er ikke et alternativ. Windows 7 kommer godt mulig til å bli et reelt alternativ, men ikke før den endelige versjonen er ute for salg. Orker ikke noe beta, rc eller annet tull.

Hadde skrudd av pagefile hvis jeg hadde rikelig med RAM, gir bedre ytelse og du vil også få mindre "slitasje" på SSD disken din..

 

Aligning av partisjonen er en sånn OCZ ting ;) Skal ikke være nødvendig med Intel diskene, stortsett bare plug and play med Intel X25 M/E

 

Kjører som sagt WinXP, så da begrenser det seg ganske effektivt til 3-4GB minne. 3dsmax f.eks. er glad i minne. Samme med Crysis/sandbox. Så ser for meg at jeg kan få problemer uten pagefile. Får ikke slått den av før jeg tar steget over til X58 plattform med DDR3 og Windows 7 (64bit). Så hvis jeg ikke "må" så blir den nok værende på. Men kan sikkert flytte den til en annen disk. Har 2 stk 500GB snurredisker som jeg har tenkt å ha til lokal lagring av data som jeg bruker ofte. Resten ligger som sagt tidligere på NAS.

Lenke til kommentar
CCleaner sletter altså ting i C:\Windows\winsxs mappen?

Der lærte jeg noe nytt. Jeg visste ikke om den DIGRE mappen der i det hele tatt. Jeg tviler på at CCleaner rensker der ja. Jeg sjekket akkurat størrelsen på Windows mappa på min XP maskin mot min Vista maskin. Fy f... å mye større plass Vista tar! Skjønner mer folk som holder seg til XP nå. Tror ikke Win7 blir stort bedre på dette området.

Lenke til kommentar

Dæven...

Winsxs:

13,8 GB (14 920 331 089 byte)

63 034 filer, 17 170 mapper

 

Noen som vet om noen programmer som rensker opp i denne mappa?

Den minner veldig om windows registeret...

 

EDIT: Resten av windows mappa var visst på 6,8GB...

Jeg føler en ragemail til microsoft ligger og lurer i bakhodet...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Du er klar over at det finnes XP 64bit også som støtter over 4GB RAM?

 

Partisjon allignment skal ikke være nødvendig for x25-M nei, men det er mulig det gir bedre ytelse. Om det er tilfellet vet jeg ikke. Det eneste du taper ved å prøve er 1MB brukbar plass...

 

WinXP 64bit er i mange tilfeller totalt ubrukelig. Det er et lass med ting som ikke virker under 64bit (WinXP vel å merke).

 

Den første brukbare versjonen av 64bit Windows for sluttbruker (ser bort fra Server og Advanced Server utgaver) er i mine øyne 64bit Vista.

 

Tenker det blir å prøve uten noe som helst tweaks jeg. Kan umulig bli tregere enn det er i dag. Og hvis det viser seg å være nødvendig får jeg heller se om jeg kan flytte eller slå av pagefile.

Lenke til kommentar

Du TRENGER strengt tatt ikke å gjøre noen tweaks for x25-M i XP, men du kan frigjøre mer ytelse dersom du gjør. Det vil fortsatt gå veldig mye raskere enn Velociraptor eller 15k SAS selv uten tweaks. Du må også være obs på at det vil slite mer på SSDen, og siden det er MLC vil mye bruk av pagefile kunne forkorte livet så mye at du kanskje vil oppleve det en dag (om noen år). Intel skryter selv av god håndtering av write amplification, men alikevell er pagefile mange GB skriving om dagen.

 

Sammendrag: Det funker fint uten tweaks, men vær obs på at du kan oppleve litt lavere ytelse (fortsatt høy ytelse), og forkortet levetid sammenlignet med dersom det ble gjort tweaks. (levetiden vil fortsatt være noen år, så det er ikke akkutt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...