Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

10 hours ago, vidor said:

Ganske interessant at Sony er de som har pushet på mest med egen SSD-kontroller-silikon optimalisert for NVMe 4.0

Kanskje pga PS5. Det er ikke mange SSD-er som er har ytelser som tilfredsstiller kravene Sony har satt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Deimos_Anomaly said:

Er det noen andre PCIe 4.0 SSD-er enn WD Black SN850 og Samsung 980 Pro som engang er verdt en vurdering?

Tar vel en stund før noe med Phison E18 blir tilgjengelig og Adata Sage lar vente på seg.

Kun 980pro fordi den er raskest på 4k 😎

Sage lar vente på seg ja 😟

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fade1 said:

Hvilken?

En S50 Lite. Scorer nesten helt forferdelig når SLC buffer er tømt. Men sies å ha algoritmer som innhenter seg etter 1 minutt bedre enn eldre SSD-utgaver med like utfordringer. Tenkte som så at det blir en gylden middelvei all den tid S70 blir gitt ut til kr 7,5 tusen om 3 dager fra nå, etter min bestilling av S50 Lite. Forsøkte å holde meg til "just-in-time" bestilling, men nå vil jeg ha SSD i hus før 5900x cpu ankommer. Ferdig med den saken. SX8200 Pro er avleggs og snart moden for utskifting sies det. S50 er også et år gammelt ca. allerede. Samsung er dyre og har kortere levetid på sin Pro enn S50 Lite. Western Digital kan gå å ta seg en bolle, med ikke så hyggelige specs. til ågerpris. Gidder ikke å lete lengre. Kjøper meg heller en ny senere også får denne 2 Terabyten (som jeg nå tok meg råd til) gå inn i M.2 slot nr. 2 senere ved utvidelser.

S50 Lite derimot kom ut i høst. Er PCIe 4.0 rettet også..

https://www.tomshardware.com/reviews/adata-xpg-gammix-s50-lite-m-2-ssd-review

1 hour ago, Deimos_Anomaly said:

Er det noen andre PCIe 4.0 SSD-er enn WD Black SN850 og Samsung 980 Pro som engang er verdt en vurdering?

Tar vel en stund før noe med Phison E18 blir tilgjengelig og Adata Sage lar vente på seg.

S50 Lite'n takler hva var det som stod i lenke, over 300 Gig sustained transfer før SLC buffer begynner å jamre seg. Det tror jeg holder i de fleste scenario. Så kan heller Samdung Pro-en legge seg ift. til sin ågerpris. Så får den heller være bittelitt bedre da..

Endurance: 1480 TB (kun 2TB-en)

Er mange grafer å finne mer enn denne, og naturligvis ikke best (nestbest) i alt:

Obs, obs for at Samdungding Pro'en er TLC flash. Vil si at det ikke er såå veldig mye bedre annet enn kontroller eller hva det går i enn Samsung EVO Plus fra forrige årganger.

amzUnDJ4CgjdVGnR6NiGv4-970-80.png.webp

The Adata XPG Gammix S50 Lite absorbed 324GB of write data before performance degraded from an average rate of 3.1 GBps down to roughly 580 MBps. Unlike some of its more robust competitors with quad-, penta-, or even hexa-core CPU based NVMe controllers, the dual-core Adata XPG Gammix S50 Lite can’t maintain higher sustained performance due to the lack of horsepower.

However, like Crucial’s P5, the Gammix S50 Lite comes with a few tricks up its sleeve. After given a minute of idle time, the SLC cache almost recovers fully. The cache size remains the same, but after consecutive rounds, we see degraded write performance (2,100-2,600 MBps range) halfway through the following transfers, at least until the cache fills once more each round.

Blir veldig viktig med ordentlig kustus på seg selv. Å aldri fylle denne helt full.

Endret av G
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Fade1 said:

Er det den du har nå?

Har en Samsung EVO Plus 1 Terabyte. God den, men den behøver reinstalleres. Så ønsker ikke å overskrive den med det samme. Kunne alltids drevet med disk image fram og tilbake til den store gullmedalje inn på snurredisk, men orker ikke tanken på det denne gang (begynner å dra litt på årene, så er ikke sånn at jeg har bootloader lengre med 4 forskjellige operativssystemer på HDD, som på 90-tallet). Så det blir å innstallere friskt på nytt med en blank ny SSD, så har jeg den andre i bakhånd noen dager så jeg er sikker på at jeg ikke glemmer å sikkerhetskopiere et og annet. Enklere å flytte den gamle tilbake for å boote opp Windows også dersom det blir nødvendig å returnere noen minutter. Skal være en grei SSD også, men husker jeg leste noe litt sånn løs påstand med at den ikke var helt stueren på X570, men har aldri hørt noe sånn annet enn helt i starten påstått om den. Har glemt hvor jeg leste det også.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Nizzen said:

Kun 980pro fordi den er raskest på 4k 😎

Sage lar vente på seg ja 😟

Marginalt raskere 🤯

image.png.c7d81d8aef07ca553f4f91d9cb722412.png

SN850 var dog jevnt over bedre ifølge TweakTown. Hos storagereview var det litt mer frem og tilbake.

Er det noen andre reviewere som er verdt å se på for SSD?

4 hours ago, G said:

... S50 Lite ...

Ikke akkurat PCIe 4 hastigheter, men grei pris på 2TB. 1TB var veldig likt priset med 980 pro og SN850.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Deimos_Anomaly said:

Marginalt raskere 🤯

image.png.c7d81d8aef07ca553f4f91d9cb722412.png

SN850 var dog jevnt over bedre ifølge TweakTown. Hos storagereview var det litt mer frem og tilbake.

Er det noen andre reviewere som er verdt å se på for SSD?

Ikke akkurat PCIe 4 hastigheter, men grei pris på 2TB. 1TB var veldig likt priset med 980 pro og SN850.

Takk, ikkje sett så nøye på sn850, men ville valgt samsung uansett.

Er jo lett å se hvorfor jeg bruker optane til stasjon C :D

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Adata sin SX8200 Pro i en stund nå og er kjempefornøyd med den, selv om jeg ikke får utnytta all lese og skriveytelsen som er i den før jeg får satt den inn i det nye hovedkortet. Nå kjører jeg den på et Z97 hovedkort og i en M.2 PCIe exp. slot.

Med et X570 kort og støttet HW så ser det ut som jeg får 1000MB/sec. ekstra både på les og skriving :) Lurte litt på å oppgradere den også når jeg likevel tok det meste annet, men føler egentlig det går raskt nok. Skjermene bruker lenger tid på å skru seg på enn det tar å boote inn i Windows. Hadde vært litt gøy å teste RAID 0 med 2 stk da 😛 Får se om jeg kommer over en brukt til en billig peng...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

3 stk på 480GB :)

Jeg har 3 på 280GB, men har fått alle for ~ 1500kr per stykk.  Bruker jo det ikke bare som L2ARC cache og ZIL log til ZFS. Men også til swap for VM'er, servere og arbeidsstasjonen min over nettverket. Kompilering av Tensorflow spiser ofte meir enn 32GB ram, og da må en ha masse rask swap 😅 Vanlig SSD duger ikkje.

Fantastiske disker, og mitt neste prosjekt en gang i 2021 er å få på plass RoCE/RDMA med NVMe-OF, da skal jeg få nær native NVMe ytelse over nettverket.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Fade1 said:

Jeg har hatt Adata sin SX8200 Pro i en stund nå og er kjempefornøyd med den, selv om jeg ikke får utnytta all lese og skriveytelsen som er i den før jeg får satt den inn i det nye hovedkortet. Nå kjører jeg den på et Z97 hovedkort og i en M.2 PCIe exp. slot.

Med et X570 kort og støttet HW så ser det ut som jeg får 1000MB/sec. ekstra både på les og skriving :) Lurte litt på å oppgradere den også når jeg likevel tok det meste annet, men føler egentlig det går raskt nok. Skjermene bruker lenger tid på å skru seg på enn det tar å boote inn i Windows. Hadde vært litt gøy å teste RAID 0 med 2 stk da 😛 Får se om jeg kommer over en brukt til en billig peng...

En blir vel som regel fornøyd med mye av SSD-ene, er det å gå tom for plass som er litt kjipt. Lurer fælt på hva prislappen blir på S70. Slår sikkert ikke Optane, men er jo spesifikasjonsmessige en interessant modell for det.

Men er sikkert hyggelige 1000 MB/s å få med videre på turen. Når det kommer til Adata så sjekker jeg Computersalg.no, Kl.ink og Proshop.no. Er kanskje flere som fører Adata? Virker ikke som Kl.ink har alt av modeller. De er sikkert ganske små som aktør enda. Da hadde det sikkert vært lurt av dem å virkelig lese reviews og skaffe de modellene som folk ala Nizzen anbefaler. Men synes ærlig talt at Samsung gjorde en bommert på årets Pro-lansering med TLC. For det kommer ikke tydelig nok fram at levetiden halveres på selve cellene. Selv om dere påstår at kontrolleren ryker før..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...