Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk installert W7 + det meste på Vertex for tredje gang, og den har klart se raskt og stabilt så langt. Vi får se hvordan klarer seg i lengden.

Brukte du HDDerase før du la inn W7 på nytt? Spør fordi jeg skal vel ha inn W7 når Microsoft kommer med offesiell RC utgaven.

Lenke til kommentar

@ Ourasi: Den SuperFetch guiden din funker ikke. Når man setter SuperFetch servicen til automatic i services, så kommer EnableSuperfetch = 3 tilbake i registeret. Jeg har testet dette og reboota 3 ganger nå, og samme skjer. Det som er mer riktig er vel å sette EnableSuperfetch = 0 tror jeg.

Lenke til kommentar
@ Ourasi: Den SuperFetch guiden din funker ikke. Når man setter SuperFetch servicen til automatic i services, så kommer EnableSuperfetch = 3 tilbake i registeret. Jeg har testet dette og reboota 3 ganger nå, og samme skjer. Det som er mer riktig er vel å sette EnableSuperfetch = 0 tror jeg.

 

Personlig har jeg ikke testet dette i Vista, det skal være 100% likt med Server 2008, bare at Vista har dette enablet default mens Server 2008 ikke har det. Om andre finner ut at de får det samma, så får jeg forandre quiden til å velge "0", noen verdi dukker i allefall ikke opp i Server 2008 registeret etter Superfetch blir enablet.

 

Skal få noen andre vista brukere til å skjekke for sikkerhetskyld......

Lenke til kommentar
Jeg gjorde det samme, og den verdien popper opp med verdi 3 rett etter superfetch er enablet igjen

 

Da skal jeg få forandret guiden til å sette verdien til "0", og ikke å slette den. Bare kom med tilbakemeldinger på hvordan det funker i praksis, og følg nøye med minnebruken og diskbruken etter en boot, slik at man kan si med sikkerhet at det funker som ønsket, nemlig uten cashingen av programmer etter brukermønster...

Det er tydelig at de har dratt automatikken litt langt i Vista på dette punktet, for i Server 2008 ber de deg konfigurere registeret først når du forsøker å starte Superfetch servicen, snakk om å gå fra det ene ytterpunktet til det andre... Og Servicen kan startes og funker svært bra dersom man bare legger til "EnablePrefetcher", foretrekker Server 2008 jeg, der har man liksom lov til å tenke selv :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jepp, accesstime og IOPS er hele poenget. Overgangen fra flash til ram blir mye råere enn overgangen fra hdd til flash. Men den største forskjellen i opplevelse for oss "dødlige" når det gjelder vanlig bruk har vi nok fått nå i ssd.

Jepp. Det er grenser for hvor mye vi vil merke. Dersom en arbeidsoppgave tar 10 sekunder med harddisk, 1 sekund med SSD og 0,001 sekund med ram så er den relative forskjellen størst (1000x) mellom SSD og ram, mens den største absolutte forskjellen er størst (9s) mellom harddisk og SSD. Jeg vil tro at forbedringen på 10x faktisk er mer merkbar enn forbedringen på 1000x, enn så rart det kanskje høres ut.

 

 

Men det betyr ikke at vi om noen få år kommer til å få nye bruksmønstre som krever båndbredde på 10 GB/sek ++ og millioner av iops. Jeg ser da før meg at alt på pcene blir virtualisert slik at all software er frigjort fra hardware og kan flyttes fra pc til pc både lokalt og globalt. Da kan man opprette nye virtuelle pcer på sekunder, all programmvare vil bli øyeblikkelig installert og bootetid vil være historie. Sammen med feks 40 gbit bredbånd vil jeg da kunne lage en virtuell pc på 100 GB, sende den til deg ca 1000 km unna og tiden fra jeg laget den til den er bootet opp til deg vil gå under under 30 sek. Se for dere at "hele" pcer ligger ute på PB til fri nedlastning :)

 

 

Hvilke andre områder ser dere for dere at slik ekstrem båndbredde og iops vil gjøre nytte for seg?

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Mye billigere transaksjonsservere, og databaseservere.

Og når webhost blir flyttet til solid state vil lasting av større sider gå omtrent øyeblikkelig.

Det vil også bli enklere med mediahosting, når èn SSD pr i dag kan mate 10-40 maskiner med 1080p samtidig. (ioDrive har vært demonstrert å streame 200 1080p videoer samtidig på LAN)

Lenke til kommentar

GullLars:

 

Kan du ta en titt på denne siden; http://www.anandtech.com/storage/showdoc.a...i=3531&p=13 også si noen ord om Vertex her? Tenker da hovedsaklig på 4KB Random Write Speed.

 

Er dette disken i seg selv, eller er det mulig å "ordne" dette med en egen kontroller? Istedenfor å bruke Intel ICH9R/ICH10R. Frister i grunn mye mer å kjøpe Intel X25-M enn Vertex når man ser random write i worst case "used" fanen der.

Lenke til kommentar

Responstiden på random write blir værre på vertex når de blir brukt ja, men det er fortsatt bedre enn velociraptor. Og du har jo fotsatt god skrivefart og (ca) uforandret les båndbredde og IOPS, så ytelsen vil fortsatt være mange ganger bedre enn Velociraptor når de er brukt.

 

Hvis man får x25-M til samme pris pr GB som vertex, så er spørsmålet om man er ute etter båndbredde (vertex), IOPS (x25-M), eller accesstime (x25-M). Man får jo 3 30GB vertex til rett over prisen til x25-M 80GB, så 3 vertex i raid kan yte en del bedre på noen områder.

Hva man bør velge er ikke rett fram, det avhenger helt av bruksområde og budsjett, samt datakunskaper.

 

Både vertex og 25-M er fortsatt å anbefale på det sterkete.

Lenke til kommentar

Tenker enten på en enkelt 120GB Vertex eller en 80GB X25-M. Skal brukes til OS/applikasjoner/spill. Til lagring har jeg en HP MediaSmart server uansett. Kommer til å bruke kontrolleren på hovedkortet ICH9R.

 

Klarer meg med 60-70GB per i dag også på OS disken.. Så sånn sett holder Intel disken. Prisen er jo nesten lik (Vertex er litt dyrere, men har 40GB større lagringsplass. 50% mer). Bruker WinXP 32bit.

 

Får vel lese litt mer rundt omkring også se hva jeg velger. Hva ville du valgt i min situasjon?

Lenke til kommentar

Jepp, anbefaler Intel x25-M i ditt tilfelle. Før prisene på intels SSDer falt igjen var Vertex 60GB singeldrive standard anbefalingen ut fra et generelt optimaliseringsproblem med hensyn på pris, plass, ytelse, og enkelhet. Nå blir det enten 60GB vertex eller 80GB intel som singeldrive (vertex for de på budsjett), og SB RAID-0 av 2-4x 30GB vertex for de med mer kunskaper som ønsker mer ytelse.

Entusiaster med enda høyere budsjett (6000+) kan bare spørre fritt for tips i deres situasjoner, så skal jeg (eller andre her) svare så godt som mulig.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...