Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja de kunne hatt en SSD konkuranse med 3 premier.

 

1. Intel X25-E 64GB

2. Mtron Mobi 3500 64GB

3. OCZ Vertex 120GB

 

:)

 

Det hadde nok gitt en enorm deltakelse. Og forhåpentligvis hadde den vært utelukkende for medlemmer i forumet. Dvs. man må være forummedlem for å delta, slik at det er vanskeligere å jukse med mange e-post adresser ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har skrudd av alt av cash, pagefile, osv., og endte opp med "corrupt registry" på vertex 30GB. Det har skjedd 2 ganger nå, og begge gangene har skjedd mens jeg installerte SW + surfet samtidig.

 

Lurer på om CPU-hastigheten har noe si. Kan i7 @4GHZ bli for mye for skriving til Vertex? I tilfellet bør jeg skru på noe på OS(pagefile, cash, osv.)?

Lenke til kommentar
Jeg har skrudd av alt av cash, pagefile, osv., og endte opp med "corrupt registry" på vertex 30GB. Det har skjedd 2 ganger nå, og begge gangene har skjedd mens jeg installerte SW + surfet samtidig.

 

Lurer på om CPU-hastigheten har noe si. Kan i7 @4GHZ bli for mye for skriving til Vertex? I tilfellet bør jeg skru på noe på OS(pagefile, cash, osv.)?

 

Cpu'en er sikkert for rask for ssd disken :!: :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg har skrudd av alt av cash, pagefile, osv., og endte opp med "corrupt registry" på vertex 30GB. Det har skjedd 2 ganger nå, og begge gangene har skjedd mens jeg installerte SW + surfet samtidig.

 

Lurer på om CPU-hastigheten har noe si. Kan i7 @4GHZ bli for mye for skriving til Vertex? I tilfellet bør jeg skru på noe på OS(pagefile, cash, osv.)?

 

Cpu'en er sikkert for rask for ssd disken :!: :w00t:

Jeg vet ikke det, men alt av cashing/paging er skrudd av på OS. Hva skjer hvis disken ikke rekker å skrive alt raskt nok? Særlig når dette skjer under installasjon av SW, da lurer jeg på noe slikt være årsaken til "corrupt registry".

Lenke til kommentar

Her er en ATTO bench av min X25-E med OS og programmer installert på :

 

post-10067-1237495022_thumb.jpg

 

Har AHCI på i BIOS, og la inn AHCI drivere da jeg installerte Vista.

Kan ikke si jeg har fått en WOW følelse med SSD enda. Føler noe som ikke stemmer...

Kanskje noe med Vista. Pagefile, indexing, SuperFetch og auto defrag er av.

 

Edit : Kanskje jeg bør ha på SuperFetch igjen. Den hjelper på oppstart av programmer med HDD iallefall.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

@Betroz: Prøv optimalisering av prefetching, det kan kanskje hjelpe. beskrivelse her. Det blir ikke superfetch, men en bedre verson av prefetching fra xp.

 

EDIT: du føler kanskje ikke så alt for mye til det akkurat nå hvis du ikke ser godt etter, men prøv en data med Harddisk som systemdisk om en ukes tid, så skal jeg love deg at du skjønner hva du har fått under panseret ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Her er en ATTO bench av min X25-E med OS og programmer installert på :

 

post-10067-1237495022_thumb.jpg

 

Har AHCI på i BIOS, og la inn AHCI drivere da jeg installerte Vista.

Kan ikke si jeg har fått en WOW følelse med SSD enda. Føler noe som ikke stemmer...

Kanskje noe med Vista. Pagefile, indexing, SuperFetch og auto defrag er av.

 

Edit : Kanskje jeg bør ha på SuperFetch igjen. Den hjelper på oppstart av programmer med HDD iallefall.

 

Dersom du alltid har hatt superfetch på, og mye ram, så har du jo åpnet progs fra minne og ikke rett fra HDD.

Hos meg åpnes mine progs og maploading i cod4 like kjapt som rett fra minne, kan ikke klage på det akkurat. Prøv å åpne programmer/tools fra disk, og ikke minne, dette burde være en obligatorisk øvelse for alle før de skaffer seg SSD :thumbup:

Om noen sliter med veldig delay på åpning av "Windows Mail" og/eller "MSN", så er det en grunn til dette, og fixes veldig lett...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@GullLars : Tony fra OCZ anbefaler å ha Prefetch og SuperFetch av da.

 

JKJK : Jeg kjørte W7 7057 litt på min VelociRaptor før jeg fikk SSD'n. Kan ikke si at det var så mye raskere enn Vista da menne.

Dessuten funker ikke Outpost pakka i W7. Hva bruker du som sikkerhetspakke i W7?

Lenke til kommentar
@GullLars : Tony fra OCZ anbefaler å ha Prefetch og SuperFetch av da.

 

JKJK : Jeg kjørte W7 7057 litt på min VelociRaptor før jeg fikk SSD'n. Kan ikke si at det var så mye raskere enn Vista da menne.

Dessuten funker ikke Outpost pakka i W7. Hva bruker du som sikkerhetspakke i W7?

 

Prefetch på XP er ikke veldig bra, og kan like gjerne slås av (ikke testet med og uten med SSD, hjalp litt på HDD, så sikkert litt på SSD også). Superfetch i default utgave for vista er der for å gi illusjon om veldig mye raskere disk, på bekostning av plass og heavy minnebruk, og det flyttes til minne fra HDD under og etter hver boot. Min utgave av Superfetch har tony aldri testet, og jeg tror han hadde likt den :innocent: ...

 

Grunnen til at han annbefaler dem avslått er fordi han mener det ikke er noen vits i å ha dem på, ikke noe annet...

 

@Betroz: Prøv optimalisering av prefetching, det kan kanskje hjelpe. beskrivelse her. Det blir ikke superfetch, men en bedre verson av prefetching fra xp.

Laget en liten guide tidligere i tråden for vista... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13340122

Innlegg #1718 side 86

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...