Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...o&t=1042854

Er bare å trykke på "svar" som står etter navnet på tråden i lagringsmedier-hovedsiden.

 

Det med anbefalinger er jo litt vanskelig da såklart. Er jo ikke alle som er helt klar over hvorfor man skal ha SSD. Mange som bare er ute etter størrelse i GB. Her må det forklares ganske grundig hvorfor SLC er det tryggeste valget osv. Alt må settes i en sammenheng i forhold til pris også. Mtron Mobi er f.eks det beste alternativet i klassen <2000kr vil hvertfall jeg si. Ikke like god sekv. skriv og les som Vertex (i utgangspunktet), men ytelse degraderes ikke, og såklart; SLC.

 

Du får se selv hvordan du løser det såklart, skriver bare for å forhåpentligvis hjelpe litt :)

 

Edit: Veldig mange morsomme poster jeg fikk da :p

1337

1447

første på side 100

Skulle tro det var med vilje :ph34r:

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder det ikke å bare lage en bootdisk selv da Sveinl og flashe diskene til Vertex? Selv NT4 kan jo lage en slik bootdisk. Anntar at du mente ms-dos og ikke x86 lenger opp :)

 

HP har en boot-utility man kan laste ned og som gjør at man enkelt kan boote fra USB.

 

For min del flashet jeg via Vista boot menyen (DVD plata->Reparer->Command Prompt)

(hadde da flash filene liggende på en HDD utenom Vertexen selvfølgelig)

 

Link til HP

(har ikke prøvd den men den skal visstnok fungere)

Lenke til kommentar
Jeg har vært på nippet til å bestille meg en SSD til den stasjonære maskinen min en god stund. Ikke fordi jeg er spesielt misfornøyd med ytelsen til Raptor X disken min, men mest fordi den er en bråkebøtte av dimensjoner. Vurderer å smelle til med en Intel X25-M. Som alt annet i databransjen vil vel også SSD markedet storme fremover etter hvert som tiden går, men er det noe markant bedre i sikte innenfor 2-3 måneder? Man kan jo vente seg grønn i databransjen, men jeg trenger ikke disken akkurat nå. Ytelsen og stillheten frister imidlertid veldig!

- OCZ Vertex 2 kommer snart, men ikke se deg blind på de teoretiske båndbreddetallene med SATA 6Gb/s. Tallene ved 16 kB (og mindre) er de ytelsemessig mest interessante.

- Intel har nylig doblet kapasiteten på sine SSDer.

- FusionIO har kommet med en ny IOdrive Duo for high end server-markedet.

 

På litt lengre sikt (slutten av 2009) dukker det nok opp gode og rimelige PCIe SSDer.

 

Personlig mener jeg tiden er inne for å kjøpe OCZ Vertex 30GB nå. Men man må ta i betraktning at uansett SSD man kjøper i dag så vil man bli fristet til å kjøpe en ny om et års tid og kan samtidig se at bruktprisen på den gamle har blitt til lommerusk på rekordtid.

Lenke til kommentar
Holder det ikke å bare lage en bootdisk selv da Sveinl og flashe diskene til Vertex? Selv NT4 kan jo lage en slik bootdisk. Anntar at du mente ms-dos og ikke x86 lenger opp :)

 

HP har en boot-utility man kan laste ned og som gjør at man enkelt kan boote fra USB.

 

For min del flashet jeg via Vista boot menyen (DVD plata->Reparer->Command Prompt)

(hadde da flash filene liggende på en HDD utenom Vertexen selvfølgelig)

 

Link til HP

(har ikke prøvd den men den skal visstnok fungere)

 

 

 

Selv lastet jeg ned Ultimate Boot Disc CD image, den innholdt HDDErase 3.1 og byttet denne til 3.3 med MagicISO siden det er denne versjonen som virker på X25-M og at den trenger full DOS mode..

Forøvrig en utrolig nyttig CD, funker med USB DVD/RW, og har en usannsynlig mengde verktøy. HDDErase funket strålende forøvrig...

post-72177-1237464686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Holder det ikke å bare lage en bootdisk selv da Sveinl og flashe diskene til Vertex? Selv NT4 kan jo lage en slik bootdisk. Anntar at du mente ms-dos og ikke x86 lenger opp :)

 

 

Ifølge OCZ forum er dette risikabelt, men det kan godt hende at de ikke har peiling på hva de skriver. Det står at man MÅ flashe med Windows XP 32 med Vertex som reservedisk (non-OS). Eller i Vista 32 med kompatibilitetsmodus for WinXP32 servicepack3, med vertex som reserve (non-OS). Hos meg blir jo dette vanskelig da selve OS'et ligger på 4 disker i RAID 0.

 

De fremstiller flashprogrammet som et windows xp program og da er det jo i teorien inkompatibelt med DOS.

 

Se linken OCZ anbefaling.

 

Edit: De driver og skriver på det forumet sitt at de snart vil komme med en DOS-basert flash-utility. Inntil videre må man flashe med Windows XP m/Servicepack 3

 

I'm making 1199 available to you, for now it is NOT DOS compatible...and we strongly suggest you flash in XP32.
Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Theo: Jeg antar det blir mer bittert å selge sin ~3500 kr Intel SSD for ~500 kr om et år enn det blir å selge sin ~1300 kr OCZ Vertex SSD for ~250 kr om et år.

 

Om et år regner jeg med man vil bytte ut slike SSDer med billige MLC-kloner av FusionIO IOdrive:

Merke Toshiba, Samsung osv (Rebrandet til OCZ, G.skill, osv)

Båndbredde: 1-2 GB/s

IOPS: 50-200 k

Tilkobling: PCIe (v2.0) x4

Pris: 1000-2000 kr

Kapasitet: 60-250 GB

Lenke til kommentar

Ok da ble jeg bare forvirret av x86 kommentaren din, som forsåvidt også inkluderer Linux boot ;). Men Ghost lager da ikke en Win XP 32 bootdisk? Da skal det bare være å bruke XP 32 CDen og starte i recovery mode og flashe fra kommandolinja mens du har firmware filen på HDD. Evt. bruk BartPE til å kjøre WinXP32 GUI fra bootcd.

 

Hmm merkelig tungvindt av OCZ å tvinge folk til å ha Win XP32 for å kunne flashe diskene? Gudskjelov har jeg fortsatt en maskin med det.

 

Simen1:

Enig med du :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ok da ble jeg bare forvirret av x86 kommentaren din, som forsåvidt også inkluderer Linux boot ;) . Men Ghost lager da ikke en Win XP 32 bootdisk? Da skal det bare være å bruke XP 32 CDen og starte i recovery mode og flashe fra kommandolinja mens du har firmware filen på HDD. Evt. bruk BartPE til å kjøre WinXP32 GUI fra bootcd.

 

Hmm merkelig tungvindt av OCZ å tvinge folk til å ha Win XP32 for å kunne flashe diskene? Gudskjelov har jeg fortsatt en maskin med det.

 

Simen1:

Enig med du :)

 

Trøst deg med at du ikke er den eneste som er forvirret her. x86 kommentaren er også fra OCZ forumet. Ghost har ifølge forumet deres en rescuedisc Boot-CD som visstnok starter i x86 modus og som fungerer greit til flashing.

 

Man påstår å ha prøvd å boote med windows XP-cd'en og at flash ikke virker med denne, da den ikke starter opp i windows-modus. Den er mer sånn DOS-basert denne vet du. Den har fin knallblå skjerm (med hvit skrift)på installasjonsmenyen der. Og det er visst ikke bra nok til Vertex flash-program.

 

Og DOS er jo visstnok bannlyst av Vertex-programmet.

 

Når jeg tenker meg om, skal jeg prøve med Vista32-CD'en. Denne starter jo opp i "x86-modus" (32bit-modus?) med skikkelig windows-grensesnitt. Og det gjør vel ghost 14 også tenker jeg. Ghost 14 kan da umulig være basert på winxp 32 oppstart?

 

Edit:

Så da setter jeg VTX-diskene på HK-kontrolleren, booter med Vista 32 CD, og flasher de 1 for 1. Verre enn det kan det da ikke være vel? Også bruker jeg BartPE til partisjonbackup isedet for Ghost.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

"x86-modus" er den verste ordbruke jeg har hørt hehe. OCZ burde vært gjellet for den der.

 

Men ok, det de sier er at man må starte flasheprogrammet i "32bit-Modus". "Dos" er som kjent 8 og 16bit. Men hele greia er merkverdig spør du meg hehe. Er ikke sikker på Ghost 14. Men jeg vet jo at Symantec Partition Magic har bootet opp i en 32bit GUI modus i snart 10 år. Konklusjonen må være at flashprogrammet til OCZ er 32bit og GUI basert og krever 32bit GUI støtte for å kjøre, samt at det virker å være inkompatibelt med Vista og Win7 32bit selv i kompabilitetsmodus.

 

Mao. de har laget et program som er ekslusivt for Windows XP 32bit SP3 i året 2009. :) Storartet...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Konklusjonen må være at flashprogrammet til OCZ er 32bit og GUI basert og krever 32bit GUI støtte for å kjøre, samt at det virker å være inkompatibelt med Vista og Win7 32bit selv i kompabilitetsmodus.

 

Mao. de har laget et program som er ekslusivt for Windows XP 32bit SP3 i året 2009. :) Storartet...

 

Nå er det du som gjør meg forvirret :!:

 

Du skriver at Vista 32 er inkompatibel i kompatibilitetsmodus. Betyr dette at Vista 32 CD'en også er inkompatibel som 32-bit GUI?

Lenke til kommentar
Eller i Vista 32 med kompatibilitetsmodus for WinXP32 servicepack3
Oki, nei denne linjen du hadde med gjør at det skal virke :) Da burde vel strengt tatt også Win7 med kompabilitetsmodus for WinXP32 SP3 også virke hm.

Da skal man jo ikke trenge å boote med noe som helst mikkmakk men bare plugge de i en maskin med XP 32 SP3, Vista, Win7. Og flashe fra Windows. Hvorfor da alt boot styret, det må vel være for de som ikke har HDD med WinOS på.

 

Huff, det ble en lang runde rundt noe enkelt :p *tar lunsj ehm*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Simen1: hvorfor selge?

Jeg regner med min x-25m blir stående i laptopen, også kjøper jeg heller nyere disker i de neste pc'ene jeg oppgraderer. Man har "alltid" en "gammel" pc stående som kunne hatt nytte av litt bedre ytelse med en "gammel" SSD. :)

 

Og hvis jeg av en eller annen grunn skal kommer dithen at jeg vurderer å selge intelen, og ikke får mer enn 500kroner; vell ... da selger jeg ikke :blink: . Selv om prisene kommer til å gå i gulvet så vil jo intel'en forhåpentligvis ha sin bruksverdi likevell (bytt intel med ønsket SSD) ;)

 

Hvis det er levetid man er redd for så er jeg ikke så redd for dèt såfremt man forholder seg til vanlig bruk. Det er jo ikke engangsbestikk vi snakker om her.

 

Så jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din. Men du har jo en tendens til å rakke ned på alt som ikke er billig/gratis, uansett om det er lisenser, mat eller hardware :ninja:

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Simen1: hvorfor selge? Jeg regner med min x-25m blir stående i laptopen, også kjøper jeg heller nyere disker i de neste pc'ene jeg oppgraderer. Man har "alltid" en "gammel" pc stående som kunne hatt nytte av litt bedre ytelse med en "gammel" SSD. :)

 

Og hvis jeg av en eller annen grunn skal kommer dithen at jeg vurderer å selge intelen, og ikke får mer enn 500kroner; vell ... da selger jeg ikke :blink: . Selv om prisene kommer til å gå i gulvet så vil jo intel'en forhåpentligvis ha sin bruksverdi likevell (bytt intel med ønsket SSD) ;)

Godt poeng, men det er spørs om det ikke frister mer å selge 2 stk Intel X25M og kjøpe en "mars 2010" SSD for 1000 kr i stedet for, så fremt forskjellen blir stor nok.

 

Så jeg skjønner ikke helt argumentasjonen din. Men du har jo en tendens til å rakke ned på alt som ikke er billig/gratis, uansett om det er lisenser, mat eller hardware :ninja:

Hmm, pussig observasjon. Jeg må til dels si meg enig. Jeg har en slags aversjon mot Extreme-produkter, men er veldig glad i produkter som gir mye for pengene. :) Særlig hvis de har andre moralske, samfunnsmessige, konkurransemessig, miljømessige og logiske fordeler.

Lenke til kommentar

:!:

Dæven... traff jeg en spiker uten å fornærme noen? *Hissa flaggan!*

 

Men klart. Får man noe som utklasserer intelen om et års tid for en tusenlapp, og kan få en 500lapp for x-25m, så er det jo ikke så mye å spekulrere på, hvis bruksverdien brukt fortsatt er til stede.

 

Det koster alltid å være kar tidlig... så det gidder jeg ikke å regne så hardt på. "Mye for pengene" kan gjerne være en smule relativt. Jeg synes intelen gir veldig mye ytelse for pengene i min "gamle" laptop, i mot å kjøpe en splitter ny for mer penger; som ikke vil yte stort mer til mitt bruk uten å klaske i like mye penger i samme SSD på den også. (Tatt forutsettning i at man ikke gidder å vente 6-12 mnd på prisnedgang).

 

Så i den sammenhengen gir en X-25M mer for pengene enn en ny laptop. Alt er relativt.

 

Jeg er forøvrig blottet for moral og miljøværn. Does not compute.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hvorfor da alt boot styret, det må vel være for de som ikke har HDD med WinOS på.

 

Der traff du spikern på hodet ;)

 

Da må jeg altså installere en versjon av XP32 på en HDD før jeg kan flashe SSD'ene. Huff så tungvint. Attpåtil er jo ikke XP32 gyldig lenger enn 30 dager. Det betyr at jeg alltid må installere XP32 hver gang før jeg flasher SSD. Samme XP-versjonen er nemlig aktivert på SSD.

 

Håper DOS-flash kommer faderlig fort.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...