Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (På 10.12.2024 den 10:25 PM):

Samsung 990 Pro er noe av det beste en kan ha i en Windows PC med normal desktop bruk eller gaming.

https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-990-pro-ssd-review/2

Selvfølgelig gjør den det bra i benchmarks den er laget for. Det betyr ikke at den vil være god for ditt bruk.
Phoronix er de eneste som tester forskjellige appliksjoner, og da blir resultatene veldig annerledes

Fio er en mye bedre måte å benchmarke ssd'ene dine på. Da kan du legge inn alt som trengs av cpu-tråder, direct-io vs buffered io, asynkron io vs synkron io, blokkstørrelse osv. Også kan du måle resultatet i både latency og MB/s.

Mange glemmer å lese f.eks databasetester, for de tror de ikke er relevante. Men nettleseren din bruker SQLite, Spotify bruker SQLite, flere Adobe programmer bruker SQLite. Slack, Outlook, Dropbox, Steam, Epic Game Launcher, Origin, Battle.net bruker også SQLite. Ja til og med spill som f.eks Civilization 6 og Baldur’s Gate III bruker SQLite.

Samsung har alltid vært en versting på Phoronix sine SQLite testerScreenshot2024-12-17at00_49_57.thumb.png.8903ec2e05102aafef5996369332f31b.pngScreenshot2024-12-17at00_51_09.thumb.png.8c25ff1999432159f02f13e4ef03abc7.pngScreenshot2024-12-17at00_51_45.thumb.png.cee1f028bc909835db2602d636696b66.pngScreenshot2024-12-17at00_52_17.thumb.png.edfe3315667080c15c273b7a358ca229.png

Så slutt å anbefal Samsung når det er andre som er MYE MYE bedre og billigere.

Endret av siDDis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har min andre Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB nettopp feilet. Kjøpte i april i år, og den var praktisk talt dead on arrival, og jeg fikk en ny fra Komplett.

Og nå har også den feilet. Vil ikke formateres, verken til NTFS eller exFAT. Har prøvd tre ulike kabinetter, og både disk manager og diskpart. Quick format eller ikke ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 10.12.2024 den 10:25 PM):

Samsung 990 Pro er noe av det beste en kan ha i en Windows PC med normal desktop bruk eller gaming.

https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-990-pro-ssd-review/2

Samsung 990 Pro 2 TB Review (8. aug. 2023), "Fantastic real-life performance", TechPowerUp Awards: "Editor's Choice".

Relative Performance:

Spoiler

rel-perf.thumb.webp.d2ffdb70403e0ac372cc7ff090fb2cf4.webp

Endret av backtoback
Lenke til kommentar
siDDis skrev (17 timer siden):

Selvfølgelig gjør den det bra i benchmarks den er laget for. Det betyr ikke at den vil være god for ditt bruk.
Phoronix er de eneste som tester forskjellige appliksjoner, og da blir resultatene veldig annerledes

link til slike tester?

Lenke til kommentar

Okay 😅, så suger Samsung 990 Pro 4TB også da sikkert (siden det er Samsung) 
Jeg har hatt den andre M.2 nvme drive (960 Pro med mlc-v nand) fra Samsung i 8 år nå, og det har vært null problem. 

Jeg er i hvert fall fornøyd med kjøpet og den har innfridd mine forventninger. Og jeg ville også ha ensartede (samme produsent) ssd disker i desktopen.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 timer siden):

Okay 😅, så suger Samsung 990 Pro 4TB også da sikkert (siden det er Samsung) 
Jeg har hatt den andre M.2 nvme drive (960 Pro med mlc-v nand) fra Samsung i 8 år nå, og det har vært null problem. 

Jeg er i hvert fall fornøyd med kjøpet og den har innfridd mine forventninger. Og jeg ville også ha ensartede (samme produsent) ssd disker i desktopen.

God på Windows, men dårlig på Linux virker det som.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
18 hours ago, Aetius said:

Nå har min andre Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB nettopp feilet. Kjøpte i april i år, og den var praktisk talt dead on arrival, og jeg fikk en ny fra Komplett.

Og nå har også den feilet. Vil ikke formateres, verken til NTFS eller exFAT. Har prøvd tre ulike kabinetter, og både disk manager og diskpart. Quick format eller ikke ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Komplett har brukt disse i veldig mange ferdigbygg. Det har skapt mye problemer for mange siste halvåret. Ren søppel.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

God på Windows, men dårlig på Linux virker det som.

Nei, de fleste Windows benchmarks tester ikke SSD'en din. Istedenfor å bruke idiotiske programmer, så burde alle heller brukt fio. Windows har f.eks ingen mulighet til å rense page cachen. Så mange former for å teste IO blir svært tungvindt. F.eks oppstartstid på tunge programmer. Du må liksom reboote for hver gang du tester...
Men den viktigste testen er hvor lav latency du har ved synkron io, og det er der Optane virkelig skilte seg ut og det er derfor mange enda sverger til den for raskest mulig skrivebordsopplevelse. Optane idag gjør det dårlig på disse typisk Windows benchmarkene, men alle sier Windows føles så mye kjappere når det kjøres på Optane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...