Gå til innhold

Speilreflekskamera til "kunstnerisk" bruk - D80?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å kjøpe et skikkelig godt speilreflekskamera til madammen til Jul og har sett en del tester av Nikon D60 og D80 spesielt. Men er veldig usikker da jeg egentlig ikke vet stort om sånt.

Det trenger ikke være spesielt billig da jeg ønsker at det skal stråle litt kostnad over det.

Eventuelt kan jeg kanskje kjøpe med en ekstra objektiv da hun liker å ta litt kunstneriske bilder med eksperimentering av fokus og vinkler, samt sort/hvitt og til tiden portrettfotografier.

Vi tenkte å kjøpe et lite kompaktkamera for bruk til fest osv, og et langt dyrere et for bruk når vi f. eks drar på reise til Europeiske byer osv. Og da er det greit å ha et skikkelig godt kamera som man kan ta interessante bilder med! :) Tenker også litt fremtidsrettet, derfor jeg tenker at et eventuelt objektiv kan kjøpes til i ettertid. Leste test av D80 hvor det kommer frem at det har en meget bra kitobjektiv. Vil dette da kanskje være et godt kjøp? Har også sett på D60, men det ser ut som at det ikke er spesielt forskjell i pris på disse? Jeg tenker på noe som er på rundt 5000,- kanskje. Synes D60 sin pris på rundt 4000,- er litt billig og dersom D80 er langt bedre så slenger jeg heller på en tusenlapp for bedre kvalitet. :)

Edit: Tenkte også eventuelt på et ekstra objektiv:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=14445

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert D80 med et skikkelig objektiv, for eksempel Nikkor 18-70 eller 16-85VR. Evt. ville jeg kikket på andre merker. Men D80 er et meget godt kamera til en hyggelig penge, og selv om den er forholdsvis gammel nå, holder den seg meget godt. Flott søker, god ergonomi og AF-motor for bedre tilgjengelighet på eldre AF-objektiver er alle fordeler fremfor D60. Bildekvaliteten vil være tilnærmet identisk. D80 med 18-70 burde være mulig å skaffe for rundt 5000 kr nå, og er en svært god kombinasjon.

Lenke til kommentar

D80 + 18-70mm vil absolutt være et bra sted å begynne.

Det har vært noen kampanjer på D80, men er ikke sikker på om det er noen aktive akkurat nå. Du har sjekket Japan Foto, FotoVideo og de andre man pleier å sjekke ? F.eks. Scandinavian Photo.

D80 er et vesentlig bedre kamera enn D80; slik at hvis du synes D80 blir for dyrt; vil jeg råde deg å se på Pentax K-m eller K200D. Alternativt Olympus E-520.

Tom

Lenke til kommentar

Ikke for å direkte motsi hr. ryeng, men nå er den 18-55 som selges sammen med D80 i de fleste pakker jeg har sett i hvert fall den nye VR-versjonen. Så du vil få optisk bildestabilisering med en av de pakkene, noe du ikke vil få med 18-70.

16-85VR er vel det nærmeste du kommer 18-70 i kvalitet om du også skal ha bildestabilisering, og da begynner du å komme et stykke opp i pris.

Lenke til kommentar

Vil jo selvfølgelig ha mest mulig for penga :) Og jeg regner med at zooming kommer til å bli flittig brukt, samt diverse fokus-eksperimentering. Så det er umulig å få D80 sammen med 18-70? Og til omlag 5000,-? Kan kanskje strekke meg til 6000,-, men da begynner det å bli drøyt tror jeg. Eventuelt vil jeg kanskje kjøpe objektivet i ettertid da madammen har liten erfaring med speilreflekskameraer fra før. Og vil kanskje bruke litt tid på å bli kjent med det? Så da spiller det kanskje ikke veldig stor rolle med objektiv enda eller?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Så det er umulig å få D80 sammen med 18-70? Og til omlag 5000,-?
18-70 er et av de to opprinnelige kitobjektivene til D80, så det er fullt mulig å få dem sammen. Men prisen ligger vel rundt 6000-6500 for den pakken.

Og det er litt meningsløst å kjøpe kamerahuset uten objektiv, med mindre hun har veldig lyst til å drive med pinhole-fotografering (som for så vidt kan være veldig kunstnerisk).

Lenke til kommentar

Hvis madammen, som du sier, har liten erfaring med speilrefleks fra før, kan det sikkert være fornuftig å starte med 18-55 objektivet. Det er ikke noe dårlig objektiv, og det veier lite. Med det kan du både zoome og eksperimentere med fokus (hva du nå mener med det).

gregor

Endret av gregor
Lenke til kommentar
Ikke for å direkte motsi hr. ryeng, men nå er den 18-55 som selges sammen med D80 i de fleste pakker jeg har sett i hvert fall den nye VR-versjonen. Så du vil få optisk bildestabilisering med en av de pakkene, noe du ikke vil få med 18-70.
Det er sant, men likevel ville jeg helt klart valgt 18-70...

Det er ikke noe problem å få D80 med 18-70 - det har vært et kit siden D80 kom. Mulig du må lete litt for å finne det til en gunstig pris, men det burde ikke være uoverkommelig...

Lenke til kommentar

Kjøp D80 hus, og en 18-200mm VR etterpå. Blir sikkert dyrere, men verdt det. Fordi viss du kjøper D80 med kit objektiv, hadde du sikkert spandert et 55-200mm, og da må man drasse med to stk.

Men hvorfor ikke se på noe annet som Sony - Olympus?

De har noe som ikke Nikon D80 har, de har optisk stabilisering i kamera huset. Noe som ikke Nikon har.

Olympus E520 (eller noe?) er billigt og godt kamera.

Sony Alpha A350 eller noe sånt? Like gode de og i omeråder, kanskje bedre.

Bestemte ikke og dra Canon med, men gjør det uansett.

Canon har 40D som er nå for ganske lav pris en det var nytt. 5.000,- mindre. Ellers har du 450D og 1000D

Det viktigeste er at du har et godt grep kameraet, så heller gå til din lokale fotobutikk eller noen andre butikker som selger kamera og spøre om de kan opne skapet så du kan prøve.

Du får ha lykke til du;)

Lenke til kommentar
Det er sant, men likevel ville jeg helt klart valgt 18-70...
Jeg er ikke uenig med deg, men syntes det var greit å påpeke det.

(Vel, personlig hadde jeg skippet begge deler og kjøpt Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8)

Kjøp D80 hus, og en 18-200mm VR etterpå. Blir sikkert dyrere, men verdt det. Fordi viss du kjøper D80 med kit objektiv, hadde du sikkert spandert et 55-200mm, og da må man drasse med to stk.
18-200 VR er nok ikke helt i samme klasse som 18-70 og 16-85, selv om det er relativt bra til allroundzoom å være. Dessuten er det slett ikke garantert at folk kommer til å kjøpe teleobjektiver, mange klarer seg uten.

18-200 er også relativt svak i teleenden, så skal du først ha tele er det bedre med et dedikert teleobjektiv.

Lenke til kommentar
18-200 VR er nok ikke helt i samme klasse som 18-70 og 16-85, selv om det er relativt bra til allroundzoom å være. Dessuten er det slett ikke garantert at folk kommer til å kjøpe teleobjektiver, mange klarer seg uten.

18-200 er også relativt svak i teleenden, så skal du først ha tele er det bedre med et dedikert teleobjektiv.

18-200 er absolutt ikke i klasse med 16-85 nei, men er omtrent i klasse med 18-70 i området de begge dekker. 18-200 litt bedre på sitt beste, 18-70 noe jamnere og mer pålitelig, etter min erfaring. Det er utover mot teleenden 18-200 faller av - slik at det ikke er noe å basere seg på til vanskeligere teleobjektiv-oppgaver. Men sånn allround er det ikke ueffent der heller.

Sida det kreves så himla mye for ny 18-70 nå (en får dem gjerne brukt for 1300-1900kr), lurer jeg på om det beste er å kjøpe D80'n med rimelig 18-55 VR kitzoom. (Den er verken like rask eller like god i VR som 18-200, men veldig brukbar likevel.) Kanskje ta med en 50/1.8 for situasjoner med dårlig lys, og så se an behovene. Kanskje er det mer vidvinkel madmammen ønsker når det kommer til stykket, eller macro?

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Altså, verken jeg eller madammen vet særlig mye om kameraer, vi vet bare hva slags bilder vi liker! :) Men jeg ser for meg å kjøpe til diverse tillegg etterhvert som både hun og jeg lærer å forstå litt mer innen emnet generelt. Vi tenker sånn at, så lenge vi får bedre bilder enn med et crappy kompaktkamera så er vi temmelig fornøyd! :) Og så lenge vi kan klare å zoome så blir det bra. Ser ingenting galt i et 18-55mm objektiv i hele tatt. Ihvertfall ikke med det første.

Så også på testen som Akam hadde om at dette objektivet faktisk ikke er så aller verst. Har også en kompis som er fotograf og han sa at alle kitobjektiv er crap, men så kikket han litt nærmere på dette 18-55 og sa at det var slettes ikke så aller aller verst. Ihvertfall ikke i forhold til de fleste kitobjektiver som vanligvis følger med kameraer.

Lenke til kommentar
Så også på testen som Akam hadde om at dette objektivet faktisk ikke er så aller verst. Har også en kompis som er fotograf og han sa at alle kitobjektiv er crap, men så kikket han litt nærmere på dette 18-55 og sa at det var slettes ikke så aller aller verst. Ihvertfall ikke i forhold til de fleste kitobjektiver som vanligvis følger med kameraer.
Alle kitobjektiver er ikke håpløse. Nå er faktisk både Canon, Nikon og Pentax (Pentax har egentlig alltid vært bra) sine 18-55-objektiver brukbare, og Nikon sin 18-70 har vært bra lenge. Nikon 18-135 var også respektabel nok, selv om jeg ville valgt 18-70 i stedet. Når det er sagt - Canon har solgt kit med 5D og 24-105 f/4L IS også, så alle er ikke crap ;-) Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...