Gå til innhold

Digital lyd via USB - hvor er den?

Anbefalte innlegg

Hvorfor finnes det ikke receivere som tar inn Dolby Digital, DTS eller vanlig PCM (ukomprimert) lydformat via en USB kontakt? Det er jo nesten det enkleste og USB er jo det mest utbredte tilkobling på datamaskiner, man trenger ikke lydkort engang. Man kan da sende DTS eller DD komprimert digital lyd rett in i receiveren, som allerede dekoder jo og sender lyden til høytallere.

Er det noe jeg ikke ser her? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser poenget ditt, men tenker slik:

Det finnes jo lydkort du får til USB. Fra disse kan du jo koble deg videre mot forsterkeren. Da har du ikke bare kompabilitet med de forsterkerene som hadde støttet USB, men også de forsterkerne som ikke støtter USB. Derfor er dette i utgangspunktet et bedre produkt.

Videre krever det at forsterkere har dette lydkortet innebygget, med alle komplikasjoner det medfører. Man må ha drivere som støtter ulike OS, ekstra elektronikk i forsterkeren. Og dette er ting som er totalt overflødig for de som ikke har tenkt å bruke forsterkeren med en PC, men som man likevel må betale for.

Tanken er egentlig god og det er vel ikke umulig at noen et eller annet setd har laget en slik løsning, men jeg tror ikke den kommer til å slå an.

Lenke til kommentar
Jeg ser poenget ditt, men tenker slik:

Det finnes jo lydkort du får til USB. Fra disse kan du jo koble deg videre mot forsterkeren. Da har du ikke bare kompabilitet med de forsterkerene som hadde støttet USB, men også de forsterkerne som ikke støtter USB. Derfor er dette i utgangspunktet et bedre produkt.

Videre krever det at forsterkere har dette lydkortet innebygget, med alle komplikasjoner det medfører. Man må ha drivere som støtter ulike OS, ekstra elektronikk i forsterkeren. Og dette er ting som er totalt overflødig for de som ikke har tenkt å bruke forsterkeren med en PC, men som man likevel må betale for.

Tanken er egentlig god og det er vel ikke umulig at noen et eller annet setd har laget en slik løsning, men jeg tror ikke den kommer til å slå an.

Jeg tror jeg burde ha skrevet en 'receiver' istedenfor en forsterker.

Ok jeg ser poenget ditt. Men USB er en standard, USB selv har ingenting med et lydkort å gjøre, det er bare en seriell transport middel for digital data. Forutsatt at en kilde sender det samme Dolby Digital eller DTS komprimert lyddata via USB kabel istedenfor en coaxial eller S/PDIF digital kabel, så skal receiveren gjøre den samme jobben som ellers uansett. Dessuten har alle receivere en DAC. Fordelen med en USB input i receivere er at siden halvparten av folka idag spiller musikk fra PCn, og vil beholde digital lyd lengst mulig på vei til høytallere, kan folk sende lyden i PCM/DD/DTS format via en USB kabel til en receiver som forsåvidt gjør en mye bedre jobb med lyden enn hvilket som helst dyr USB lydkort...

Jeg fant forresten en god del receivere som bruker en USB port for å motta lyddata. Siden USB er bare en transport standard, kan den brukes til mye, så bare at en enhet har en USB port, betyr det ikke at den tar inn digital lyd med den. Det kan også være, at en receiver har en "MP3 spiller" funksjon, der den kan lese inn filsystemet til en enhet koblet med USB til receiveren, og spille filene. I dette tilfelle fant jeg receivere som tar inn digital lyd i DTS, Dolby Digital eller PCM (ukomprimert) format.

Jeg fant også enkle USB-til-S/PDIF konvertere, som betyr at man kan koble PCn til en receiver via en S/PDIF digital input. Disse konvertere er så enkle (USB og S/PDIF er ganske like på mange områder som grensesnitt) at de er ofte på størrelse med en fyrstikkeske.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg burde ha skrevet en 'receiver' istedenfor en forsterker.

Er ikke forskjellen bare at en reciever har en innebygget tuner?

Ok jeg ser poenget ditt. Men USB er en standard, USB selv har ingenting med et lydkort å gjøre, det er bare en seriell transport middel for digital data. Forutsatt at en kilde sender det samme Dolby Digital eller DTS komprimert lyddata via USB kabel istedenfor en coaxial eller S/PDIF digital kabel, så skal receiveren gjøre den samme jobben som ellers uansett. Dessuten har alle receivere en DAC. Fordelen med en USB input i receivere er at siden halvparten av folka idag spiller musikk fra PCn, og vil beholde digital lyd lengst mulig på vei til høytallere, kan folk sende lyden i PCM/DD/DTS format via en USB kabel til en receiver som forsåvidt gjør en mye bedre jobb med lyden enn hvilket som helst dyr USB lydkort...

Enig i det, USB trenger ikke ha noe med lydkort å gjøre, er bare en standard. Men du er nødt til å bygge inn en komponent som støtter denne standarden i forsterkeren. Jeg burde kanskje skrevet komponent istedenfor lydkort.

Men om du har et lydkort med optisk eller coax utang (digitalt) så vil det vel ikke ha skjedd noe dekoding i lydkortet? Er vel fortsatt digital lyd helt til du er kommet inn i forsterkeren?

Jeg fant forresten en god del receivere som bruker en USB port for å motta lyddata. Siden USB er bare en transport standard, kan den brukes til mye, så bare at en enhet har en USB port, betyr det ikke at den tar inn digital lyd med den. Det kan også være, at en receiver har en "MP3 spiller" funksjon, der den kan lese inn filsystemet til en enhet koblet med USB til receiveren, og spille filene. I dette tilfelle fant jeg receivere som tar inn digital lyd i DTS, Dolby Digital eller PCM (ukomprimert) format.

Jeg fant også enkle USB-til-S/PDIF konvertere, som betyr at man kan koble PCn til en receiver via en S/PDIF digital input. Disse konvertere er så enkle (USB og S/PDIF er ganske like på mange områder som grensesnitt) at de er ofte på størrelse med en fyrstikkeske.

Ja, var vel egentlig dette jeg litt generelt referete til som lydkort, selv om man nok kan gi det et mer nyansert navn.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Du MÅ ha en eller annen form for lydkort uansett hvordan du vrir og vender på det, itillegg trenger du en driver på PCen. Dersom du skulle hatt kun en USB mellom PC og receiver måtte receiveren hatt innebygd lydkort i en eller annen form. Men strengt hadde det ikke vært noe i vegen for akkurat det selv om jeg ikke tror det er noe særlig å hente på det heller.

Det nærmeste du kommer det du spør etter er vell USB til SPDIF adapteren som rett og slett er ett hifi produkt som er endel brukt i hiend HTPCer. Absolutt ikke en gratis løsning men pga lydkvaliteten er denne enkle boksen blitt populær i visse kreter.

Det er nok ikke så enkelt som å si at digitalt er nå digitalt slik at det ikke spiller noen rolle hvor en får spdif fra. som eksempel kan jeg nevne at jeg for noen år siden hadde et Audigy lydkort med en råtten driver, noe som resulterte i en vanvittig rar lyd i høytallerne og bass var tilnærmet fraværende. Fikk byttet driver og alt var god gang igjen. Så kvaliteten på driver og lydkort har nok endel å si også når en bruke spdif, men kvalitet på lydkort er nok ikke såååå viktig når en bruker digital utgang som den er når en kjører analogt.

Lenke til kommentar

usb er generelt dårlig egnet som transportmedie for lyd.

Lyden sendes i isokron-modus og det er en modus uten feilkorrigering. Kommer det en feil i overføringen er det ikke noe vits å sende data på nytt, siden lyden allerede er spilt av. Data sendes i bulk-modus med feilkorrigering og der spiller ikke tiden dataene kommer fram noen spesiell rolle, bare at data som blir transportert er 100% feilfri.

FireWire er et mye bedre transportmedie, men siden bus'en inneholder såpass avansert "intelligens" er dennne gjerne mye dyrere og implementere..

Lenke til kommentar
Du MÅ ha en eller annen form for lydkort uansett hvordan du vrir og vender på det, itillegg trenger du en driver på PCen. Dersom du skulle hatt kun en USB mellom PC og receiver måtte receiveren hatt innebygd lydkort i en eller annen form. Men strengt hadde det ikke vært noe i vegen for akkurat det selv om jeg ikke tror det er noe særlig å hente på det heller.

Det nærmeste du kommer det du spør etter er vell USB til SPDIF adapteren som rett og slett er ett hifi produkt som er endel brukt i hiend HTPCer. Absolutt ikke en gratis løsning men pga lydkvaliteten er denne enkle boksen blitt populær i visse kreter.

Det er nok ikke så enkelt som å si at digitalt er nå digitalt slik at det ikke spiller noen rolle hvor en får spdif fra. som eksempel kan jeg nevne at jeg for noen år siden hadde et Audigy lydkort med en råtten driver, noe som resulterte i en vanvittig rar lyd i høytallerne og bass var tilnærmet fraværende. Fikk byttet driver og alt var god gang igjen. Så kvaliteten på driver og lydkort har nok endel å si også når en bruke spdif, men kvalitet på lydkort er nok ikke såååå viktig når en bruker digital utgang som den er når en kjører analogt.

Lydkort og lydkort. Alle surround receivere er per definisjon lydkort også. De har en DAC som lager analog lyd fra DTS og/eller DD format og sender den til en forsterker eller høytallere. Den DTS/DD/PCM lyden kommer dit i digital form, vanligvis med en S/PDIF som transportmiddel. Den USB-til-S/PDIF adapteren kjenner jeg til, men skjønner ikke hvorfor vi fortsatt roter med S/PDIF signaler. USB er minst like bra til lydtransport slik jeg ser for meg. Untatt, selvfølgelig markedskrefter som alltid er i bevegelse, noe som jeg ser som det eneste god forklaring på mangel av USB som akseptert transportmiddel for moderne digital lyd.

For å transportere digital lyd i DVD-Audio ukomprimert kvalitet trenger vi 24 * 96000 bps per kanal. Har man 6 (vel, egentlig 5.1) kanaler kommer båndbredden på litt over 13Mbit/s, noe både USB 1 og USB 2 bør vel klare med glans? Dette er snakk om ukomprimert PCM lyd, før man konverterer den til DD/DTS.

Lenke til kommentar
usb er generelt dårlig egnet som transportmedie for lyd.

Lyden sendes i isokron-modus og det er en modus uten feilkorrigering. Kommer det en feil i overføringen er det ikke noe vits å sende data på nytt, siden lyden allerede er spilt av. Data sendes i bulk-modus med feilkorrigering og der spiller ikke tiden dataene kommer fram noen spesiell rolle, bare at data som blir transportert er 100% feilfri.

FireWire er et mye bedre transportmedie, men siden bus'en inneholder såpass avansert "intelligens" er dennne gjerne mye dyrere og implementere..

Det virker som du kjenner litt til detaljer her. Men USB er jo brukt med god hell på alt som trenger digital transport, blant annet eksterne lydkort for profesjonelle musikere som trenger både kvaliteten på lyden og lav responstid tilbake.

USB er ikke et slik transport standard som bestemmer hva du kan og ikke kan sende via kabelen, det er snarere bare et tilkobling standard med muligheter hva dataformatet angår. Slik er det å sammenligne Ethernet og TCP/IP. Ethernet kort binder maskinene sammen, og TCP/IP er bare en av språkene Ethernet kortene kan snakke sammen og som garanterer visse ting slik som pakkeintegritet osv. alt avhengig av programvaren som benytter Ethernet protokollen.

Samme med USB her, det er som Ethernet. Man kan sende samme data over USB som man sender via S/PDIF, med checksums, og lignende som sjekker integriteten til data som kommer. Det er ingen forskjell, og det har ingenting å si for kompleksiteten ved å bruke DAC som mottar data via S/PDIF eller USB.

Den klare fordelen ved å lage surround receivere med USB inngang for lyden er at jeg kan lage programvare på PCn min som sender musikk og lyd rett dit, uten å bry meg hva slags lydkort jeg har, og om jeg har et lydkort i det hele tatt. Så lenge jeg har en maskin med USB, kan jeg snakke med receiveren.

Endret av Amn
Lenke til kommentar

kort sagt, ingen profesjonelle eksterne lydkort bruker usb. Jeg regner ikke et eksternt kort til litt over tusenlappen som profesjonelt.

Du sammenlikner usb og ethernet, det er designet med to helt forskjellige hensikter, og gjør også jobben på ganske forskjellig måte. usb er et veldig "lite intelligent" medium i motsetning til firewire. All prosessering av data (feilkorrigering osv.) må tas hånd om av verts-pc'n. Med f.eks firewire brukes innebygd feilkorrigering og det fins nok inteligens til å danne et nettverk av enheter uten en vertsmaskin som styrer device-id o.l.

Usb bruker i likhet med ethernet sin egen spesielle protokoll. Disse kan ikke sammenlignes, det er to helt to forskjellige måter å kommunisere på, helt ned til bit-nivå hvor ethernet bruker manchesterkoding og usb bruker NRZI-kode.

Har du forresten prøvd å lage program og drivere som interfacer usb? det er et mareritt og utvikle til...

Jeg sier ikke at det ikke går an å transportere god lyd via usb, bare at det er vanskeligere å få til med godt resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...