leafmaybe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hei dere, Jeg er ny her, men har erfaring med datamaskiner og den slags. Programmerer. Er audiofil :-) Hvis jeg har en digital lydutgang ut av bærbaren min som er en S/PDIF kontakt, kan jeg koble den til en forsterker for å beholde digitallyden før den sendes ut til slutt til de analoge høytallere? Jeg snakker her om fordelen ved å ha lyden i oprinnelig kvalitet lengst mulig på vei til høytallere. Ser ingen vits til å bruke det enkle lydkortets DAC for også sende det til en forsterker, og ser ingen vits til å kjøpe eksternt digitalt lydkort. Lydkortet i bærbaren er Intel HDA, altså Intel sin standarde brikke. Den er ikke mye, men den har digital ut, som er vel like bra som noe annet, fordi den er digital. Tenker jeg da.. Forsterkeren skal i så fall motta digital lyd, og da blir vel det en receiver? Er dette en idé? Endret 3. desember 2008 av Amn Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 om det er for å spille av dvd bluray eller noe lignene så kan man stille inn de fleste program til å sende bitstreamen rett til spdif. altså ingen prossesering av lyd før forsterker. i andre tilfeller må lydbrikken lage digitale signaler for spdif selv.. om det faktisk er noe forskjeld i lydkvalitet må du nesten vudere selv. vil tippe det er målbart. Lenke til kommentar
leafmaybe Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) om det er for å spille av dvd bluray eller noe lignene så kan man stille inn de fleste program til å sende bitstreamen rett til spdif. altså ingen prossesering av lyd før forsterker. i andre tilfeller må lydbrikken lage digitale signaler for spdif selv.. om det faktisk er noe forskjeld i lydkvalitet må du nesten vudere selv. vil tippe det er målbart. Takk. Så dette er en idé, med andre ord? Mange som gjør dette eller? P.S. For min del er dette stort sett for å høre på høykvalitetslyd fra PCn, ja. Jeg mener at en god DAC som sitter i en dyr receiver gjør en mye bedre jobb med lyden enn et hvilket som helst "hi-fi" USB lydkort, for å ikke snakke om å bruke oppsett som ser ut slik: PC-(analog)-lydkort-receiver. Endret 7. desember 2008 av Amn Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 i min pc er det høyere kvalitet på dac'en enn i min nad forsterker. de har brukt en skiklig søppel dac. den klatter til lyden på de høye frikvensene(lager clicks). min sony forsterker til 1700 spenn har klarere lyd en den på digital.. du bør rett å slett prøve deg frem med dine egene ører for å høre hva som blir best. Lenke til kommentar
leafmaybe Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 i min pc er det høyere kvalitet på dac'en enn i min nad forsterker. de har brukt en skiklig søppel dac. den klatter til lyden på de høye frikvensene(lager clicks). min sony forsterker til 1700 spenn har klarere lyd en den på digital.. du bør rett å slett prøve deg frem med dine egene ører for å høre hva som blir best. Akkurat nå sitter jeg med en Thinkpad T61 maskin som er koblet via USB til et eksternt M-Audio MobilePre lydkort som driver to M-Audio BX8a aktive studio høytallere. Lyden er meget, meget bra. Spesielt hvis man bruker en god lydkilde, som f.e. Audio-CD eller 48Khz 24-bit FLAC filer. Problemet er at når jeg nå ser på video med DTS eller AC-3 lyd, er programvaren elendig til å downmixe lyden til stereo. Jeg tenkte å la en ekstern receiver gjøre jobben og kjøpe en høytaller til senter kanal. Men jeg synes det er rart det du beskriver. En surround-forsterker skal helst bruke noen gode DACer, siden det er DAC som gjør hele jobben med film-lyd. Hmm.... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 ja.. jeg kan ivertfall ikke anbefale nad 754 til noen som skal bruke digital lyd.. Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 En ting å tenke på for audiofile med laptop (og egentlig alle PC-er med billige lydkort) CD-er har en sample rate på 44,1 kHz, mens lydkort typisk kjører i 48 kHz. (DVD-er bruker 48 kHz og lydkortene må selvfølgelig støtte dette) Alle lydkort har en digital mikser som gjør at forskjellige programmer kan spille av lyd samtidig. For at dette skal fungere må alle lydkildene ha samme sample rate, så den vanlige løsningen er å konvertere alle kildene til 48 kHz. Så om du bruker digital tilkobling for lyden din slipper du analoge støykilder - men du har fortsatt en (ofte dårlig) konvertering fra 44,1 kHz til 48 kHz i lydkortet. Løsningen er å bruke en media player med innebygd sample rate konvertering. Du gjør ganske enkelt en konvertering fra 44,1 kHz til 48 kHz i software før lyden sendes til lydkortet. Dette gir bedre lyd dersom softwarealgoritmen er bedre enn konverteringen lydkortet utfører. Hvis man spiller testtoner på høye frekvenser (15 kHz og opp hvis jeg husker riktig) er forskjellen veldig merkbar. Personlig har jeg vanskelig for å høre stor forskjell når jeg spiller vanlig musikk, men hvis du er audiofil nok vil du sikkert sette pris på forbedringen. Winamp har en slik converter som et tredjeparts plugin, foobar2000 har også (men det følger med hvis jeg husker rett). Ulempen med konvertering i software er at man bruker en del mer CPU-tid enn nødvendig, men det er ikke merkbart på en moderne PC. Lenke til kommentar
leafmaybe Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Jeg vil tro at en Audio-CD med sin 44.1kHz som standard sample-rate er vel optimisert og "mastered" å dra nytte av denne med en god CD-spiller, framfor en mulig oppskalering til 48kHz, selv om det høres veldig fristende ut. Også, la oss si at 2x44.1kHz=88.2kHz er en enklere scalering siden hver sample er bare gjentatt en gang, altså doblet. Men 48/44.1kHz = ~1.088435374, noe som betyr en upresis oppskalering. Med andre ord, jeg mener at å kjøre lyden i sin opprinnelig sample-rate helt fram til en DAC er i dette tilfelle en bedre idé. Man kan sammenligne dette med oppskalerte pixel-art bilder. Disse er laget for å bli sett kun i sin opprinnelige oppløsning. Eventuelt forstørret heltall ganger. De ser ikke ut i måneskinn, der de er forstørret vilkårlig. Slik ser jeg på floating-point oppskalering også. Hvis lyden er "mastered" til en viss sample-rate, er det vel sjeldent man kan virkelig høre positiv forskjell. Jeg vil tro at i dette tilfelle er det en placebo-effekt. Men nå spekulerer jeg... Endret 8. desember 2008 av Amn Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg vil tro at en Audio-CD med sin 44.1kHz som standard sample-rate er vel optimisert og "mastered" å dra nytte av denne med en god CD-spiller, framfor en mulig oppskalering til 48kHz, selv om det høres veldig fristende ut. Også, la oss si at 2x44.1kHz=88.2kHz er en enklere scalering siden hver sample er bare gjentatt en gang, altså doblet. Men 48/44.1kHz = ~1.088435374, noe som betyr en upresis oppskalering. Med andre ord, jeg mener at å kjøre lyden i sin opprinnelig sample-rate helt fram til en DAC er i dette tilfelle en bedre idé. Stemmer. Problemet er at du ikke har mulighet for å sende CD-lyden i 44,1 kHz gjennom S/PDIF interfacet, fordi lydkortet insisterer på å gjøre sin konvertering og miksing først. Så hvis lyden må konverteres, så er det best å gjøre det i software med en god algoritme. Medieavspillere kan ofte sende Dolby Digital og DTS-lyd fra filmer rett til S/PDIF uten å gå via mikseren i lydkortet. (S/PDIF passthrough) Hvis det er noen programmer som kan gjøre det samme med ukomprimert 44,1 kHz så er jo det en like bra eller enda bedre løsning (for musikk). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 kan ofte sende Dolby Digital og DTS-lyd fra filmer rett til S/PDIF uten å gå via mikseren i lydkortet. (S/PDIF passthrough) Hvis det er noen programmer som kan gjøre det samme med ukomprimert 44,1 kHz så er jo det en like bra eller enda bedre løsning (for musikk). Hmm, støtter ikke AC3Filter flere sampling rates, da? Dette er et "filter" som (hos meg) græbber output fra et medieavspillingsprogram og sender det til receiveren via S/PDIF. (AC3Filter kan selvsagt gjøre mye mer enn det.) Men jeg må innrømme at jeg aldri har spilt CD'er på denne PC'en og overført lyden via S/PDIF til receiveren. (Det er kun lyden fra DVD, HD-DVD, BluRay og diverse videofiler som har gått den veien.) Lenke til kommentar
leafmaybe Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg vil tro at en Audio-CD med sin 44.1kHz som standard sample-rate er vel optimisert og "mastered" å dra nytte av denne med en god CD-spiller, framfor en mulig oppskalering til 48kHz, selv om det høres veldig fristende ut. Også, la oss si at 2x44.1kHz=88.2kHz er en enklere scalering siden hver sample er bare gjentatt en gang, altså doblet. Men 48/44.1kHz = ~1.088435374, noe som betyr en upresis oppskalering. Med andre ord, jeg mener at å kjøre lyden i sin opprinnelig sample-rate helt fram til en DAC er i dette tilfelle en bedre idé. Stemmer. Problemet er at du ikke har mulighet for å sende CD-lyden i 44,1 kHz gjennom S/PDIF interfacet, fordi lydkortet insisterer på å gjøre sin konvertering og miksing først. Så hvis lyden må konverteres, så er det best å gjøre det i software med en god algoritme. Medieavspillere kan ofte sende Dolby Digital og DTS-lyd fra filmer rett til S/PDIF uten å gå via mikseren i lydkortet. (S/PDIF passthrough) Hvis det er noen programmer som kan gjøre det samme med ukomprimert 44,1 kHz så er jo det en like bra eller enda bedre løsning (for musikk). Man kan unngå mixingen ved å bruke f.e. foobar2000 og ASIO driver som bevisst omgår lydkortets vanlig kernel driver (og mixer). En sideeffekt (og den er forventet) er at når man spiller en lydkilde i foobar2000 via ASIO grensesnittet, kan ingenting annet bruke lydkortet, og alle andre lydkilder er ikke hørbare, siden den vanlige (kernel) driveren med sin vanlige mixer mest sannsynligvis svarer med "enhet optatt" feil i retur. Jeg snakker da om PCM lyd her forresten. Har gjort det med M-Audio MobilePre og har sendt en 16-bit 48kHz PCM WAV fil rett til lydkortet med foobar2000 og dens ASIO "component". Vil tro at den gikk utenom en software mixer. Man trenger ikke å bruke ASIO, hvis man ikke har en ASIO driver i Windows, da kan man visst bruke en annen foobar2000 sin component som heter "Kernel Streaming support", som etter beskrivelse har samme effekt. Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hmm, støtter ikke AC3Filter flere sampling rates, da?Dette er et "filter" som (hos meg) græbber output fra et medieavspillingsprogram og sender det til receiveren via S/PDIF. (...) Man kan unngå mixingen ved å bruke f.e. foobar2000 og ASIO driver som bevisst omgår lydkortets vanlig kernel driver (og mixer). (...) Kult, jeg var ikke klar over disse løsningene. Jeg fant enda en da jeg leste om ASIO: Windows Audio Session API (WASAPI) Dette er en ny funksjon i Windows Vista og er støttet i foobar2000 med et plugin. Det fungerer essensielt på samme måte som kernel streaming, (eksklusiv tilgang til lydkortet og bit-perfekt output) men er visstnok mer stabilt og teknisk bedre. For eksempel er man garantert eksklusiv tilgang til lydkortet - med kernel streaming er dette tydeligvis ikke garantert, det er en side-effect som ikke slår til med alle lydkortdrivere. Jeg får ikke testet dette selv i og med at jeg ikke bruker Vista, men det er jo interessant å se at de prøver å forbedre audio API-ene i Windows. Lenke til kommentar
leafmaybe Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg fant enda en da jeg leste om ASIO: Windows Audio Session API (WASAPI) Dette er en ny funksjon i Windows Vista og er støttet i foobar2000 med et plugin. Det fungerer essensielt på samme måte som kernel streaming, (eksklusiv tilgang til lydkortet og bit-perfekt output) men er visstnok mer stabilt og teknisk bedre. For eksempel er man garantert eksklusiv tilgang til lydkortet - med kernel streaming er dette tydeligvis ikke garantert, det er en side-effect som ikke slår til med alle lydkortdrivere. Jeg får ikke testet dette selv i og med at jeg ikke bruker Vista, men det er jo interessant å se at de prøver å forbedre audio API-ene i Windows. Wow, dette er nytt for meg. Bra at de har gjort noe bra i Vista. Jeg bruker selv Linux, men det er et godt tegn, dette med Windows Audio Session. Navnet reflekterer godt funksjonaliteten - man får en eksklusiv "sesjon" med lydkortet. Det jeg kunne tenke meg som programmerer er å lage en API som lar en fortsatt mixe inn andre lydstrømmer, men med en master lydstrøm som overføres bit-perfekt og bestemmer master-sample-rate og master-bit-dybde som andre bare "mixer seg inn" i. Slik kan man bevare en oprinnelig lydkvalitet, og selv med andre strømmer inne i mixen er man ihvertfall garantert at de delene av mixen som tilhører master kilden er bevart. Eller er jeg ute og kjøre? Vet at dette er off-topic, men jeg tror S/PDIF utgangsproblematikken er for meg løst nå, så oprinnelig emne er vel lagt dødt for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå