5110 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg har sett meg nødt til å gå til innkjøp av en ekstern harddisk. Dessverre er dette ikke på noen måte mitt fagfelt, så jeg skulle gjerne fått svar på et par spørsmål før jeg handler. Jeg jobber på sjøen (offshore) og er derfor naturlig nok mye ute og reiser i hele verden. Derfor er det om å gjøre at HD'en skal ha lite volum/vekt og ikke trenge ekstern strømforsyning. Valget falt derfor på WD My Passport (500GB er mer enn nok til mitt bruk). Det jeg lurer på er hvor mye man kan "regne med" at en slik harddisk skal tåle. I tillegg til at den kommer til å reise mye rundt omkring, kan jeg heller ikke utelukke at den en gang går i dørken i høy sjø (kjøpte bevisst robust laptop som til nå har tålt hard behandling godt). HD-kræsj er noe jeg ikke ønsker å oppleve. Jeg har dessuten problemer med å se forskjellen på My Passport Essential og My Passport Elite. Begge utgavene kan lagre 500GB og begge ser tilsynelatende ut til å ha like specs. Men siden Elite koster ca 200 kr mer (ca 1350 kr mot 1150 kr), må det være noe jeg har oversett? Hvordan er det forresten med støy på disse harddiskene? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg har en Passport selv, og den har tålt en god del støt. Men tror du skal være forsiktig når den er koblet til. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hvis du jobber offshore og kan tørke deg med lapper etter du har vært på do kan du jo kjøpe deg en 2,5" 256GB MLC SSD, og putte denne i et eksternt kabinett med USB, Firewire, eller e-SATA hvis laptoppen din har det. Da skal den praktisk talt tåle å gå i havet hvis du får tak i den igjen. Mener på at de fleste SSD skal tåle fall fra noen meter mot betong, i hvertfall hvis det er plast rundt som tar litt i mot for fallet... Og de tåler gode temperaturrekkevidder. HDD tar natta fra ca 20-30cm fall mens de er aktive, og kanskje rundt 1 meter når de er skrudd av hvis de er av den bedre sorten. Det er også avhengig av vinkelen de treffer bakken med og slikt. Endret 3. desember 2008 av GullLars Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Passporten til WD tåler ikke å falle i gulvet fra bordet selv om den ikke brukes. Been there, done that... Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Her kan du se hva som er forskjellen på de to. Har ikke noen av de selv, men tenker hardt på å kjøpe en. Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 De tåler en del. De tåler mindre rystinger når platene går, strøm på,enn når de står stille, strøm av. Anbefaler deg å ta backup av den siden du gjør deg så avhengig av den. Lenke til kommentar
5110 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Takker for alle innspill! Nå endte jeg opp med å bestille meg en My Passport Elite (500GB) som jeg kan ha med meg på jobb og ellers når jeg er ute og farter, og én My Book Home Edition (1TB) stående hjemme for backup. Da får jeg heller minimere eventuelle tap og tåle at Passporten kanskje går til helvete før eller siden. Jeg kan jo la høre fra meg når jeg får testet ut Passport-harddisken i vinterstormene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå