Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne

Gjest

Anbefalte innlegg

.. fordi de ville hatt akkurat like stor glede av en naturlig forklaring på saker og ting.... Hvorfor tror du at de har noen større glede av kristendom enn det jeg har av mitt livssyn som baserer seg på naturlige årsaker? :)

Fordi tro på kristendommen og andre religioner gir deg tro på evig liv og frelse og det er sikkert bare en liten ting religion kan gi i motsetning til vitenskap, kan naturlige/vitenskapelige forklaringer gi deg det?

Jeg trenger da vel ikke noen tro på evig liv, det er jo derfor jeg har valgt å la være å tro på eventyr om akkurat dette... Og jeg tror ikke egentlig, med mindre det er snakk om FRYKTELIG svake sjeler, at andre trenger denne "trøsten" heller....

Men jeg er vel enig i at en ikke nødvendigvis skal ta dette i fra dem.... Men jeg kommer til å gjøre et forsøk hvis noen kommer bort og skal kristne meg... :) Det kan jeg vel få lov til, kan jeg ikke? (Ikke at de fleste kristne skjønner et plukk og hva jeg prøver å si dem, but still.... :) )

Hvis noen kom bort til meg og absolutt skulle gjøre meg kristen så ja.... da ville jeg gjort som de fleste andre. Ett godt eksempel var når jeg fikk noen vitner på døra :!:

Men å absolutt skal avkristne en venn for enhver pris er og blir feil ....

Nei, det har noe med at du gjerne vil hjelpe den vennen med å finne en mening med livet som ikke basserer seg på eventyr!

Klarer fremdeles ikke å forstå hvorfor det er SÅ galt å opplyse en venn om et naturlig livssyn på livet mens det er SÅ riktig for kristne å dytte sine forvridde og unaturlige dogmer på alt og alle.... Må da være bedre å få folk til å tenke litt selv og resonere seg frem til ting på en naturlig måte fremfor å bygge livet sitt på dogmer og frykt hvis dogmene ikke følges, er dere ikke litt enige i det da? Jeg mener, det er jo ikke som om du reiste til 1700 tallet og dro ham derfra og tilbake til vårt moderne samfunn, de fleste kristne har i dag ihvertfall litt kunnskap om at ting og tang ikke helt henger på greit i den bibelen, med mindre de ER skikkelig ignorante da, mer er de det har de jo heller ikke noen forutsetning for å bli sjokkerte heller...

Skulle tro at alle kristne var sprø som kjeks jo :no: og ikke tåler å høre om noe annet enn forvridde dogmer... og det er IKKE sånn, det er jeg sikker på :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger da vel ikke noen tro på evig liv, det er jo derfor jeg har valgt å la være å tro på eventyr om akkurat dette... Og jeg tror ikke egentlig, med mindre du er FRYKTELIG svak, at andre trenger denne "trøsten" heller....

Så du nekter da for at andre faktisk trenger det, vel ser ut som du kan og vet alt og kjenner da trolig de fleste i verden bedre enn de kjenner seg selv.

Nei, det har noe med at du gjerne vil hjelpe den vennen med å finne en mening med livet som ikke basserer seg på eventyr!

Det synet gjør deg ihvertfall ikke til en egoist men trangsynt blir du da ihvertfall når man ikke er åpen nok til å se at det noen har kanskje er bedre enn sine løsninger.

Lenke til kommentar
Jeg trenger da vel ikke noen tro på evig liv, det er jo derfor jeg har valgt å la være å tro på eventyr om akkurat dette... Og jeg tror ikke egentlig, med mindre du er FRYKTELIG svak, at andre trenger denne "trøsten" heller....

Så du nekter da for at andre faktisk trenger det, vel ser ut som du kan og vet alt og kjenner da trolig de fleste i verden bedre enn de kjenner seg selv.

Selvfølgelig kan jeg ikke kjenne alle og deres behov, men nå drar du dette helt ut av proposjoner, for det var EN venn vi snakket om her, ikke alle religiøse i hele verden? Du kjenner da vennen din godt nok til å vite om hva du kan si og ikke vel?

Men du syntes det er OK for vennene dine å fly rundt å lide av angst for alt og et de gjør? Å tro at de ikke kan være snille uten frykten for straff eller guleroten fra gud?

Men det er fremdeles helt ok for denne kristne vennen å pushe gud på meg?

Jaja....

Det synet gjør deg ihvertfall ikke til en egoist men trangsynt blir du da ihvertfall når man ikke er åpen nok til å se at det noen har kanskje er bedre enn sine løsninger.

Neida, ser andre løsninger jeg, men syntes ikke at religion er noen god løsning og det kan jeg vel få syntes? Og si?

Men det er fremdeles IKKE trangsynt og ego å pushe gud på vennene dine, er det slik?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan jeg ikke kjenne alle og deres behov, men nå drar du dette helt ut av proposjoner, for det var EN venn vi snakket om her, ikke alle religiøse i hele verden? Du kjenner da vennen din godt nok til å vite om hva du kan si og ikke vel?

Noen som prøver å avkristne vennen sin kjenner da han trolig så godt likevel.

Men du syntes det er OK for vennene dine å fly rundt å lide av angst for alt og et de gjør? Å tro at de ikke kan være snille uten frykten for straff eller guleroten fra gud?

Gud tilgir vel alt, så det er vel på grunn av kristendommen man faktisk SLIPPER angst og andre lidelser.

Men det er fremdeles helt ok for denne kristne vennen å pushe gud på meg?

Har jeg ALDRI sagt men hvis noen gjør det mener jeg tanken bak er med godhjertet enn for en som prøver å avkristne en venn.

Som overskriften sier... "har funnet en jeg kan avkristne"

Stråler ikke akkurat snillhet i denne overskriften, synes du. Minner meg mer om en med ett fritidsproblem som kun skal finne noe å bruke tiden på.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Har jeg ALDRI sagt men hvis noen gjør det mener jeg tanken bak er med godhjertet enn for en som prøver å avkristne en venn.

Javel, der er vi ikke enige.... :)

Selv syntes jeg IKKE at noen er godhjertet når noen skal ha folk til å tro på en ting som ikke har filla å gjøre med den virkelige verden... Vet ikke med deg men jeg var kristen og har som ateist levd et liv uten den angsten og tvilen, for ikke å snakke om syndene eller mistanken om sådanne, i den krisnte doktrine og VET at det er mye angst og tvil i det jeg kaller for tankefengslet religion...

Så for meg er det SLEMT å dytte dette på folk. Ihvertfall langs slemmere enn å dytte realisme og kritisk tenkning på noen...

Christeven:

Trist trådstarter, rett og slett trist..

Hva er trist med trådstarter?

Lenke til kommentar
Selv syntes jeg IKKE at noen er godhjertet når noen skal ha folk til å tro på en ting som ikke har filla å gjøre med den virkelige verden... Vet ikke med deg men jeg var kristen og har som ateist levd et liv uten den angsten og tvilen, for ikke å snakke om syndene eller mistanken om sådanne, i den krisnte doktrine og VET at det er mye angst og tvil i det jeg kaller for tankefengslet religion...

Vel, enige blir vi aldri ser det ut som men ser ikke noe negativt ved å tro på Gud, Jesus eller påskeharen for den del om man blir lykkeligere av det, vi lever og vi dør. Det viktige er at vi hadde ett godt liv uansett hva det er basert på.

Så hvis noen lykkelig tror på Gud og snakker med andre ateister om sin tro og hvorfor de tror på Gud, hvorofr kan ikke det være godhjertet?

Fordi du "vet" det er feil?

Og jeg spør igjen, når du ser på overskriften... tror du virkelig trådstarter gjør dettte av godhet?

Lenke til kommentar
Vel, enige blir vi aldri ser det ut som men ser ikke noe negativt ved å tro på Gud, Jesus eller påskeharen for den del om man blir lykkeligere av det, vi lever og vi dør. Det viktige er at vi hadde ett godt liv uansett hva det er basert på.

Her er det på sin plass med et sitat fra George Bernard Shaw: "The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality."

Jeg tror han var inne på noe...

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
Trist trådstarter, rett og slett trist..

Du ville lage et innlegg men hadde ingenting å si?

Se det fra en annen vinkel: Mange lever med en vrangforestilling og trådstarter ville vite hvordan man kan hjelpe folk ut av det (på en slik måte at de gjør valget selv).

Like trist enda?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan prosjektet går jeg? Jeg prøvde på det samme når jeg var fjorten og selv etter 1,5 år med heftige debatter var vi like langt. I retrospeksjon har jeg innsett hvor patetisk jeg var, og jeg har forstått at min egosentriske klokkertro og beinharde overbevisning om egen omnipotens faktisk skyldtes min egen naivitet og mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Se det fra en annen vinkel: Mange lever med en vrangforestilling og trådstarter ville vite hvordan man kan hjelpe folk ut av det (på en slik måte at de gjør valget selv).

Som sagt tidligere uttrykker ihvertfall overskriften som om han bare "fant" en tilfeldig venn som han vil avkristne for mer sin egen skyld eller vennens, ja det er faktisk trist.

Hadde han virkelig ville hjulpet så hadde nok overskrifte sett annerledes ut, for eksempel "vil hjelpe en venn med kristne vrangforestillinger".

Jeg lurer på hvordan prosjektet går jeg? Jeg prøvde på det samme når jeg var fjorten og selv etter 1,5 år med heftige debatter var vi like langt. I retrospeksjon har jeg innsett hvor patetisk jeg var, og jeg har forstått at min egosentriske klokkertro og beinharde overbevisning om egen omnipotens faktisk skyldtes min egen naivitet og mangel på kunnskap.

Heldigvis vokser de fleste slike ting av seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Men du har fremdeles ikke svart på om hva du syntes når kristne dytter sitt livssyn på andre...

Er det like galt? Eller er det helt OK?

Ser mer på det som den røde pillen og den blå pillen jeg....

Welcome to the real world... :)

Jeg også lurer på hvordan dette gikk/går...

Gikk det bra og vedkommende er "frelst" og har skjønt det eller lever vedkommende på en rosa sky der alle andre er de "slemme" ? :)

Lenke til kommentar

Til alle kristne som ikke synes dette er greit, har ingenting de skulle ha sagt. Dere sprer det bibel drittet deres mye mer enn vi gjør, og når vi plutselig prøver å overbevise dere til en forandring, er det liksom ikke greit? Prøv gjerne å få flere inn i den hjernevaskede flokken deres, og derfor skal vi også ha samme rett til våres flokk. Men jeg skjønner godt at dere blir redde og engslig når dere leser om folk som prøver på dette, det kan jo være farlig for troen deres å få litt logisk tankegang inn i hodet deres til en forandring.

Lenke til kommentar

De tror rett og slett at det de tror på er det eneste sanne og blir derfor både forskrekket OG forbannet når noen kommer for å snakke med dem om virkeligheten ser det ut til...

NOE må det jo være når de syntes det er OK å pushe gudsreklame på andre folk men ikke vil ha virkelighets reklame tilbake... :)

Lenke til kommentar
Men du har fremdeles ikke svart på om hva du syntes når kristne dytter sitt livssyn på andre...

Er det like galt? Eller er det helt OK?

Hvis noen kom bort til meg og absolutt skulle gjøre meg kristen så ja.... da ville jeg gjort som de fleste andre. Ett godt eksempel var når jeg fikk noen vitner på døra :!:

Men å absolutt skal avkristne en venn for enhver pris er og blir feil ....

Synes du ikke det var tydelig nok, nei jeg liker heller ikke at religiøse absolutt skal tvinge sin tro på andre. Trodde faktisk kommentaren der jeg quoter meg selv var tydelig nok.

Du har enda ikke svart meg om hva du synes om overskriften, om du virkelig tror at den er godhjertet?

Lenke til kommentar

Godhjertet? Må alt være det? Ser ærlig talt ikke noe galt i det jeg..... Sorry, men jeg side stiller dette faktisk med kristne som forsøker å praie folk på gata. De spør aldri om hva jeg tenker eller føler men går automatisk ut i fra at jeg bare trenger gudsreklame.. Er det godhjertet?

Lenke til kommentar
Godhjertet? Må alt være det? Ser ærlig talt ikke noe galt i det jeg..... Sorry, men jeg side stiller dette faktisk med kristne som forsøker å praie folk på gata. De spør aldri om hva jeg tenker eller føler men går automatisk ut i fra at jeg bare trenger gudsreklame.. Er det godhjertet?

Nei det er det kanskje ikke men nå snakker vi om hva en person gjør mot en venn. Det rettferdiggjør vel ikke å være drittsekk mot en kamarat fordi han er kristen og en kristen person på gata prøvde å prakke på deg religionen sin. Kanskje det er det du faktisk mener....

Edit:

Sier ikke ALT skal være godhjertet men mot en kamerat ville jeg ikke hatt eller gjort det annerledes.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Nei det er det kanskje ikke men nå snakker vi om hva en person gjør mot en venn. Det rettferdiggjør vel ikke å være drittsekk mot en kamarat fordi han er kristen og en kristen person på gata prøvde å prakke på deg religionen sin. Kanskje det er det du faktisk mener....

Edit:

Sier ikke ALT skal være godhjertet men mot en kamerat ville jeg ikke hatt eller gjort det annerledes.

Hva er galt med å få vennen sin til å tenke logisk? Burde nesten heller vært takknemlig

Lenke til kommentar
"Siden andre gjør X kan jeg også gjøre det."

Hvis trådstarter eller andre mener religiøs misjonering er en uting, er ikke den ateistiske motparten like ille? Det er tross alt ikke budskapet som gjør det til en uting, er det vel?

Lenke til kommentar

"har funnet meg en jeg kan avkristne," sier trådstarter. Nå er han antagelig ikke gamle karen, men dette er i overkant umodent og vulgært.

Hva man tror på, er selvfølgelig en privatsak, faktisk en av de mest private privatsaker vi har. Man kan tro på en eller annen Gud, på nirvana og karma eller hva det nå måtte være. Men da skal en få lov til å gjøre så helt i fred. Hvis man trives fint i troen sin, vel, så er det åpenbart ingen grunn for andre til å blande seg inn. Det raker rett og slett ikke andre. Dette burde oppriktig talt si seg selv.

Ved å prøve å rokke ved andres trosforestillinger risikerer man forresten å ta livsløgnen fra vedkommende, og som kjent tar man da gjerne også livsgleden fra ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...