Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne

Gjest

Anbefalte innlegg

Denne tråden er vel det endelige bevis på at å avvikle de nåværende religoner blir det samme som å opphøye psykopatien til religion.

"Oh stooore psykopater, kan vi få kjøpe TV og parabol med NRK!!?". "Ja, det kan dere, men dere må ofre til Ooohh store psykopat...!!!"

Hvor i all verden tok du den fra? Vi trenger vel ikke dytte en ny religion inn der vi nettopp hadde skvist ut den gamle vel? Religion er det faktisk ikke noen som egentlig trenger, så hvorfor i all verden skulle vi lage en ny da???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke den Opphøye Psykopati som er religion i dag da? :dribble:

Joda. Psykopati definert som grunnholdningen "det er rett å ofre andre for meg selv" er en religion på frammarsj. I motsetning til kristendommens og de store religioners altruisme og dens grunnholdning "det er rett å ofre meg selv for andre". Lurer på hva slags motiv TS har for sitt påfunn.

Lenke til kommentar
alfred97, kan du bare holde deg unna her, du gjør den bare enda mer off topic!

I og med at jeg faktisk avsluttet innlegget mitt med et konkret tips til trådstarter, så føler jeg vel at jeg har bidratt minst like mye som deg til å holde tråden on-topic. Ser ikke helt hva jeg har gjort deg for å fortjene å bli snakket til på den måten der.

ingen svarer han, da blir alt bare verre!

Her vet jeg ikke helt om jeg skjønner hva du mener...

Lenke til kommentar
Er det ikke den Opphøye Psykopati som er religion i dag da? :dribble:

Joda. Psykopati definert som grunnholdningen "det er rett å ofre andre for meg selv" er en religion på frammarsj. I motsetning til kristendommens og de store religioners altruisme og dens grunnholdning "det er rett å ofre meg selv for andre". Lurer på hva slags motiv TS har for sitt påfunn.

Det, må jeg si, er en ideologi jeg aldri har tenkt meg... :no: Og ikke de jeg kjenner heller. Jeg både har ofret meg og vil ofre meg igjen for andre mange ganger og må si at jeg nok ikke kjenner meg igjen i den ideologien nei :)

Er dette på seg selv kjenner man andre tro? :)

Hva stakkars Alfrd97 har gjort mot trevakt er faktisk mer enn jeg skjønner også :hmm: Har lest igjennom og kan ikke finne noe jeg som Alfred97 skulle være skyld i.... ????

Kan du kanskje forklare trevakt? :)

Lenke til kommentar
Psykopati definert som grunnholdningen "det er rett å ofre andre for meg selv" er en religion på frammarsj.

Dette er ikke en religion.

I dagens religioner ofrer man dog andre for seg selv hvis man er religiøs. Således påstår du i praksis at kristne, muslimer, m.fl. er psykopater.

Lenke til kommentar
Psykopati definert som grunnholdningen "det er rett å ofre andre for meg selv" er en religion på frammarsj.

I dagens religioner ofrer man dog andre for seg selv hvis man er religiøs. Således påstår du i praksis at kristne, muslimer, m.fl. er psykopater.

...EN glimrende påstand... :D ..... selv om han ikke er sann! For NOE må det jo være med de religiøse når de kan støtte seg på og tilbe noe som er til de grader 100% sludder og vissvass, sant?

:)

Åhhh BTW, god juol til alle sammen! OG godt nytt år! Måtte det beste i dette året være det verste i det neste :)

Lenke til kommentar

Fremmedordbokens definisjon på religion: Menneskenes forhold til, og dyrkelse av, overmenneskelige vesener eller makter; gudsforhold, gudsdyrkelse; tro, hellig overbevisning.

Alle idèer som er en styrende kraft for et menneskes liv faller inn under begrepet religion.

Det er innlysende at enkelte religioners slavementalitet tiltrekker psykopater. Der finner de ønskeofre, så andelen psykopater i religiøse samfunn er nok høyere enn i samfunnet ellers (ca 4%).

Alle mennesker har idèer som er styrende for livet. Samfunnet er best tjent med at slike idèer er minst mulig destruktive. Kjærlighetsbudskapet: ”Elsk din neste som deg selv” er en sunnere idé enn den egodyrking som framelskes.

Siterer denne fra Wikipedia: ” Visse personlighetstester måler emosjonell intelligens, dvs. evnen til medfølelse. Mangel på slik evne diagnostiseres som psykopati.”

Når evnen til medfølelse blir svekket blir dermed dens motsetning styrket. F.eks vil kristendommen legge en demper på de psykopatiske trekk alle har, i motsetning til for eksempel ateismen hvor det er rene psykologiske mekanismer som er drivkraften i mennesket. Det kan være litt av hvert.

Lenke til kommentar
Det er innlysende at enkelte religioners slavementalitet tiltrekker psykopater.

Nei, i følge deg må alle være psykopater, fordi de ønsker ikke bare å leve etter sin egen religion selv, men de jobber for å legge andre under religionen sin for at de selv skal få det bedre. De ofrer andre for seg selv.

Når evnen til medfølelse blir svekket blir dermed dens motsetning styrket. F.eks vil kristendommen legge en demper på de psykopatiske trekk alle har

Totalt feil. Kristendommen forsterker i følge deg psykopatiske trekk fordi kristne ofrer andre for seg selv.

Lenke til kommentar

Kristen misjon er drevet av nestekjærlighet. De tror jo at ikke-kristne havner i et evig helvete. Som allerede nevnt diagnostiseres manglende evne til medfølelse som psykopati. Misjonering er for de fleste kristne et utslag av medfølelse. Altså for det store flertall som er normale. Psykopater i et religiøst miljø har, som i alle andre miljøer, grådighet og maktbegjær som motiv. Vi ser bort fra ren utagering av en traumatisk fortid, som også kan være et motiv for misjonering. Apropos: Hva er motivene for å misjonere for ateisme?

Kristendommen setter grenser for sine tilhengere, men det gjør også en far som tar sin farsrolle alvorlig og vil at sitt barn skal vokse opp med en sunn balanse mellom kjærlighet og vilje. Han setter sin vilje over barnets vilje, eller ofrer barnets vilje på kjærlighetens alter. Psykopati?

Lenke til kommentar
Kristen misjon er drevet av nestekjærlighet. De tror jo at ikke-kristne havner i et evig helvete.

Nei, de fleste kristne i dag tror ikke på helvete. Selv paven har avskaffet det.

Misjonering er for de fleste kristne et utslag av medfølelse.

Uenig. Som med politikk er det et utslag av å ønske å få andre mennesker til å leve som en selv.

Kristendommen setter grenser for sine tilhengere, men det gjør også en far som tar sin farsrolle alvorlig og vil at sitt barn skal vokse opp med en sunn balanse mellom kjærlighet og vilje. Han setter sin vilje over barnets vilje, eller ofrer barnets vilje på kjærlighetens alter. Psykopati?

I følge din argumentasjon er religiøse psykopater, ja.

Lenke til kommentar
Hvis de kristne har avskaffet helvete, hva har de å bekymre seg for?

Jeg tror han blander helvete med libido. Den katolske kirken har erklært at libido ikke eksisterer likevel. Det paven(e) sier gjelder uansett bare den katolske delen av kristendommen, ikke alle. Helvete kommer til å bli skapt på Dommedag og eksisterer heller ikke ennå, men kommer til å gjøre dette (iflg. kristen eskatologi).

Lenke til kommentar
Hvilke av de ateistiske samfunn som har eksistert/eksisterer så langt har vært/er uten undertrykkelse diskriminering og rasering av respekt for enkeltindividers tanker, følelser og idèer?

Du kommer sikkert trekkende med Mao, Pol Pot og Stalin nå, men før du gjør det, vær klar over at dette ikke har noe med ateisme å gjøre og alt med maktbegjær og ideologi å gjøre, faktisk minnet de regimene om teokratier om en skal sammenligne dem med noe. F.eks galskapen i det å henrette alle som var intellektuelle, kunnskap er makt og om andre får makt risikerer presteskapet/partiet å bli utfordret. Nord Korea er som en viss Hitchens sier nært opptil en treenighet, der er det tilbedelse på lik linje med enhver av de tre store monoteismene.

Det finnes ingen "ateismens doktrine" ateisme er kun fravær av tro på teistiske guder og doktriner.

Ateisme er en negasjon. Ingenting mer.

Hva så med teistiske regimer som beviselig følger en doktrine?

F.eks Iran, Saudi Arabia og Somalia - ingen av disse kan sies å være særlig oppgående når det gjelder moral, menneskerettigheter eller kunnskapsmessig, på tross av rike naturressurser og alle muligheter får å bli et meget godt samfunn der alle innbyggerne er like mye verdt og har like muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...