Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne

Gjest

Anbefalte innlegg

Opplevde noe av det samme i forsvaret da jeg nektet å gå å hugge to stokker som skulle legges i kors slik at felt himmel losen skulle få holdt felt andakt... Det ble en huskestue av rang der allverdens ulykke falt over stakkars mening MEG da dette kom feltpresten for øre, med doble fyringsvakter, våpenpuss i -15 grader og div "morsomme" straffer fordi jeg nektet å lage tortur innretningen av to stokker til eventyr tullestunden de skulle ha der ute i skauen! Deretter fulgte en personhets i noen uker som du bare kan oppleve når du treffer på små og ignorante menn i det militære som har alt for mye makt, men tilhørende morsomme tjenester til "han jævla gudeløse p****n som ikke ville lage kors i felt!" osv.... Jeg ER sta og ga meg ikke og søkte om fritak for alt som hadde med kristne hengeromper å gjøre i det militære og kan noen gjette hvor man søkte om et slikt fritak hen? Joda, dere gjettet det, hos den samme felt himmel losen jeg hadde nektet å lage liksom tortur instrumentet.... sukk!

Så avreligionisering ER viktig! Det er viktig at vi gjør folk oppmerksom på at religion er menneskenes fiende nummer 1 og det er greit å gjøre med opplysning og fakta. Nå har det seg slik at de fleste som er religiøse her i landet er "kristne" fordi det er det "letteste" eller fordi de rett og slett ikke har tenkt igjennom hvor utrolig dumt, selvmotsigende og fordømmende dette tankefengslet er. Kristendom har nok en missoppfattelse i folks hode der de tror dette har noe ekstra, noe mer legalt enn andre lignende eventyr, men det har ikke det. Tvert i mot, for det eneste som skiller bibel eventyret fra andre eventyr er hvor sjalu, blodtørstig og hevngjerrig denne guden det står om er og det er noe de fleste kristne rygger tilbake fra, som de ikke vil assosiere seg med og jeg skjønner jo hvorfor, men det står der dette også! Tror det er veldig sundt at skoler og andre offentelige instutisjoner, som militære, tar avstand fra religiøse doktriner i opplæringen. Synd for kristendommen, som ikke får indoktrinert så mange som ønskelig, men bra for de som faktisk vil tenke selv og bra for ungene, som får en sjanse til å bestemme hva de vil tro på selv. For religiøs tro er så dumt som slik bare kan komme!

Så stå på du trevakt! Ikke hør på disse kjeppene som tror at religiøs tro har noen privilegier som ingen andre har eller skal ha mer respekt enn andre ting i verden. Respekt har religiøs tro hatt ALT for lenge men det er i ferd med å endre seg kraftig og GODT er det! Folk er lei det geistelige regime som ar regjert i alt for mange år og for norges vedkommende er vel tusen år nok?

Slaget skal vinnes med sannhet, fakta og sunn fornuft og selv om dette nesten gjør seg selv mot religiøs overbevisning er det faktisk noen som må dyttes litt i riktig retning.... :)

Så stå på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil legge til at det nærmest er kirketvang frem til videregående. På ungdomsskolen fikk vi valget mellom å gå i kirken, eller å være med på "opplegg på skolen", så lenge vi hadde underskrift fra skolen. Problemet var at dette opplegget på skolen, var å rydde alle klasserommene.

Jeg var heller ikke kristen da, og ville følgelig ikke være med i kirken, men det føltes som en straff at jeg måtte være med å rydde, vaske og koste i klasserommene i nærmere to timer, bare fordi jeg ikke delte livssyn med de andre. Så det endte med at jeg skulket kirken, og det "alternative opplegget" på skolen. Dette førte selvsagt til fravær, som var ganske irriterende, ettersom jeg bare hadde én time fravær i hele semesteret.

Makan til "valgfritt" skal man lete lenge etter.

EDIT: Jeg husker også minst tre tilfeller av misjonering. En gang på ungdomsskolen (vi fikk NT, og en som snakket om kristendommen med oss), og to ganger på barneskolen. Er dette i det heletatt lovlig? Jeg syntes i hvertfall det er forkastelig at disse kristne som gjør dette, skal presse religionen på oss små barn, som "det eneste rette" lenge før vi har begynt å vite det minste om hvordan verden rundt oss fungerer.

Hvor lenge er det siden du gikk på skolen? Vi har aldri måttet ha underskrift fra skolen. Jeg har alltid valgt kirken, men den tredjedelen av klassen min som er igjen på skolen har bare sett på film etter hva jeg har hørt.

Vi har også hatt misjonærer to ganger på skolen, men det var i midttimen og var derfor helt frivillig å høre på dem.

Lenke til kommentar

Det loven sier er følgende:

Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande. Det er ikkje nødvendig å grunngi melding om fritak etter første punktum.

Det kan ikkje krevjast fritak frå opplæring om kunnskapsinnhaldet i dei ulike emna i læreplanen. Dersom skolen på eit slikt grunnlag ikkje godtek ei melding om fritak, må skolen behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova.

Skolen skal ved melding om fritak sjå til at fritaket blir gjennomført, og leggje til rette for tilpassa opplæring innanfor læreplanen.

Det betyr at skolen kan kreve at du er med på for eksempel kirkebesøk men at de ikke kan kreve at du tar del av noen religiøse seremonier (bønn, sang etc.).

Skolen plikter også å tilby alternativ opplæring innenfor læreplanen. Dette praktiseres svært ulikt fra skole til skole. Pultvask og rydding er åpenbart ikke innenfor det loven krever.

Lenke til kommentar
Da var du nok bare uheldig. Ellers var min klasse heldig. Det finnes vel ingen statistikk over hva som skjer på det alternative opplegget?

Skal ikke se bortifra det nei. Jeg vet ikke om det i det heletatt er noen regler for hvilken alternativer skolen skal tilby for elever som ikke er kristne, eller av andre grunner ikke vil gå i kirken, så jeg kan se for meg at det vil være mye forskjellig.

Lenke til kommentar

Som sagt: I loven står det at skolen skal "leggje til rette for tilpassa opplæring innanfor læreplanen". Det står ikke nærmere spesifisert i forskriften til Opplæringsloven.

Lovteksten gir den enkelte skole et visst tolkningsrom så du har nok rett i at det "er mye forskjellig". Mitt inntrykk er at mange skoler (i hvert fall grunnskoler i Oslo-området som jeg har erfaring med) har laget gode alternative undervisningsopplegg, nettopp for å unngå disse problemstillingene.

Lenke til kommentar
Klart det blir en stygg diskusjon av det når du sier det på den måten....

du kan ikke komme og snakke som om det du sier er fakta. Er altfor mange kristne (meg inkludert) som kan bli såra av det.

Velkommen i klubben. :) Du må bare venne deg til det å bli såret, eller legge det av deg og komme med EN eneste fornuftig grunn for at vi IKKE skal kritisere kristendom/religion og behandle det som vi behandeler all mulig annen overtro... .... for den tiden da religion hadde monarki på å ikke bli kritisert er over er jeg redd... :)

Lenke til kommentar

du kan ikke komme og snakke som om det du sier er fakta. Er altfor mange kristne (meg inkludert) som kan bli såra av det.

Velkommen i klubben. :) Du må bare venne deg til det å bli såret, eller legge det av deg og komme med EN eneste fornuftig grunn for at vi IKKE skal kritisere kristendom/religion og behandle det som vi behandeler all mulig annen overtro... .... for den tiden da religion hadde monarki på å ikke bli kritisert er over er jeg redd... :)

Hørt om dødehavsrullene? Google er din venn. Har intet tid å forklare det på nå (nettet går om 3 min).

Lenke til kommentar

Hørt om dødehavsrullene? Google er din venn. Har intet tid å forklare det på nå (nettet går om 3 min).

Hvor skulle nettet hen, sa de det...... ? :p

Lenke til kommentar
Som sagt: I loven står det at skolen skal "leggje til rette for tilpassa opplæring innanfor læreplanen". Det står ikke nærmere spesifisert i forskriften til Opplæringsloven.

Lovteksten gir den enkelte skole et visst tolkningsrom så du har nok rett i at det "er mye forskjellig". Mitt inntrykk er at mange skoler (i hvert fall grunnskoler i Oslo-området som jeg har erfaring med) har laget gode alternative undervisningsopplegg, nettopp for å unngå disse problemstillingene.

Ja, jeg så det rett etter jeg postet min post :/

Jeg kan godt tenke meg at det er bedre alternativer i Oslo-området, fordi det er en større andel av innvandrere der, spesielt muslimske. Jeg bor i Bergen, og den skolen jeg gikk på, var det lite innvandrere (to eller tre stk). Jeg kan tenke meg at slike ting kan ha hatt litt å si, siden skolen i lengre tid ikke har hatt noen særlig nødvendighet for noen alternative opplegg.

EDIT:

Hvorfor har Dødehavsrullene noe å si? Det eneste jeg kan se at det betyr, er at det støtter alderen til noen av de bibelske tekstene. Det betyr imidlertid ikke at de på noen måte er mer troverdige. Vi kan bekrefte at mange hundre år gamle dokumenter er "ekte". Dette må ikke forvirres med "sanne", eller "troverdige". De kan fortsatt være ren fiksjon fordet.

Du kan vel forklare deg i morgen. :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Jeg kan godt tenke meg at det er bedre alternativer i Oslo-området, fordi det er en større andel av innvandrere der, spesielt muslimske. Jeg bor i Bergen, og den skolen jeg gikk på, var det lite innvandrere (to eller tre stk). Jeg kan tenke meg at slike ting kan ha hatt litt å si, siden skolen i lengre tid ikke har hatt noen særlig nødvendighet for noen alternative opplegg.

Det har du nok helt rett i. De skolene jeg har erfaring med har relativt høy andel innvandrere og det har ført til press om å lage gode alternative opplegg. Er det snakk om et par stykker på en hel skole som ikke ønsker å følge skolens vanlige opplegg er det ikke like stort press.

Det var litt som med alternativ livssynsundervisning i begynnelsen (for de unge: dette var et alternativ til kristendomsundervisningen før det nye KRL-faget kom). Den gangen jeg gikk på barneskolen var det kun broren min og jeg som hadde det av 6-700 elever. Det var mye fri og lite konstruktiv undervisning for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar

Dødehavsrullene.

Er det gamle testamentet -- eller deler av det.

Det gamle testamentet er møl fra ende til annen:

Det er nøye utvalgte tekster som passer med den kristne tro -- men som du ser er det en hel del tekster som man ikke likte godt nok til å ta med videre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-canonical...ed_in_the_Bible

Lenke til kommentar

Etter å ha lest rundt i denne tråden, reagerer jeg kraftig på én ting: Dere mener de kristne er ille fordi de prøver å prakke på dere religionen sin. Men, og dette er kanskje verd å merke seg, Denne tråden heter "Har funnet en jeg kan avkristne". Altså, en som klager på at kristne prakker på folk religionen sin. Men trådstarter og mange andre her gjør sitt beste for å prakke ateismen på kristne samtidig som de kritiserer kristne for å prakke kristendommen på ateister. Det jeg vil frem til er at dette er veldig selvmotsigende.

Uansett, selv om jeg er kristen mener jeg at kirken skal være frivillig, og skal ikke være påtvunget i skolen/forsvaret osv. Hele poenget er at folk skal tro hva dem vil, og der ligger norge litt etter. Selv har jeg ikke noe imot det, men det er synd at det går utover de som av en eller annen grunn ikke tror på gud.

Til en eller annen tidligere i tråden: Kirken er til for å hylle Guds storhet, ikke å manipulere personer til å bytte livssyn.

Forresten, regner med ingen av dere ateister her inne feirer jul. Dere vil i følge deres egne tekster frastå fra alt som er kristent, men med en gang det kommer jul og kanskje påske, støtter dere disse kristne fenomenene med stor glede. Selvmotsigende dette også

Lenke til kommentar
Forresten, regner med ingen av dere ateister her inne feirer jul. Dere vil i følge deres egne tekster frastå fra alt som er kristent, men med en gang det kommer jul og kanskje påske, støtter dere disse kristne fenomenene med stor glede. Selvmotsigende dette også

Jul har vært feiret her siden lenge før din religion så dagens lys. Det er vel snarere dere som bør holde dere unna å overta markeringer som er helt naturlige i alle samfunn?

Lenke til kommentar
Etter å ha lest rundt i denne tråden, reagerer jeg kraftig på én ting: Dere mener de kristne er ille fordi de prøver å prakke på dere religionen sin. Men, og dette er kanskje verd å merke seg, Denne tråden heter "Har funnet en jeg kan avkristne". Altså, en som klager på at kristne prakker på folk religionen sin. Men trådstarter og mange andre her gjør sitt beste for å prakke ateismen på kristne samtidig som de kritiserer kristne for å prakke kristendommen på ateister. Det jeg vil frem til er at dette er veldig selvmotsigende.

Vi (i hvertfall jeg) er ikke ute etter å prakke ateisme på andre, men rasjonalisme, og logisk og rasjonalistisk tankegang. Dette er fordi det er det som bringer samfunnet fremover. Ja, agnostisme eller ateisme er en konsekvens av dette, siden all religion og annen overtro, er per definisjon ulogisk og irrasjonelt.

Det er en forskjell på å prakke på en tilfeldig religion, og å presentere fakta, forklare prinsippene bak rasjonalistisk tenking, den vitenskapelige metode etc., og å påstå at (for eksempel) Gud er den eneste guden, og kristendommen er den eneste rette religionen, og alt annet er feil, uten å forklare hvorfor dere mener det er slik.

Jeg og de fleste andre rasjonelle (eller med rasjonell tankegang hva religion og livssyn angår) sier ikke at noen av religionene eller noen overnaturlige påstander er falsk eller feil, men at det ikke er noen grunn til å tro på dem, fordi det ikke er noe som støtter, eller indikerer at noen religioner er hverken sanne, eller mer sann/mer sannsynlig enn en annen religion.

Jeg er faktisk enig i deg at tråden er nærmest pompøs, og at det finnes ateister og agnostikere som bare er ute etter å påpeke at religiøse er dumme og tåpelige, uten å begrunne det noe særlig. Jeg vil for det første si at jeg er ikke en av disse. Jeg vil som sagt bare fremme rasjonell og logisk tankegang, kritisk tankegang (ikke ta alt for god fisk), og gi folk kunnskaper. For det andre, så syntes jeg alt er best i moderate mengder, da også fremming av ateisme, selvsagt så vel som kristendom og andre religioner (ikke bland dette med at ateisme er en religion, for det er det ikke.)

Husk også på at å stille kritiske spørsmål, påpeke logiske feilslutninger og lignende om alt, da inkludert religion, ikke er misjonering eller "å prakke sin "tro" på andre".

Uansett, selv om jeg er kristen mener jeg at kirken skal være frivillig, og skal ikke være påtvunget i skolen/forsvaret osv. Hele poenget er at folk skal tro hva dem vil, og der ligger norge litt etter. Selv har jeg ikke noe imot det, men det er synd at det går utover de som av en eller annen grunn ikke tror på gud.

Det er bra du er mot kirketvang, men dette er alt for lite for å få virkelig trosfrihet, og ikke påvirkning i barn under oppveksten. Hvordan kan du mene at folk skal ha grunnlaget til å tro det de vil, når vi har kirketvang (som du greit nok er imot) og andre sterke påvirkningskilder fra barn er svært små? Jeg syntes folk skal ha like premisser for å kunne tro det de vil, eller ikke tro i det hele tatt. Men dette er umulig med en statskirke, og en så stor favorisering av kristendommen gjennom nærmest hele barnets oppvekst.

Det er ikke vår feil at kristendommen har flyttet Jesu fødsel til midtvintersfeiringen som har eksistert i de aller fleste kulturer siden lenge før kristendommens oppstandelse. ;)

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon, selv om vi vel fremdeles er håpløst off-topic. :)

Bare for å bidra litt til den avsporede diskusjonen, så vil jeg trekke frem et aldeles herlig innlegg som jeg fant på en av de første sidene.

Fy faen, jeg prøver hele tiden å unngå denne typen ting... Men fy til helvete!

Du som er kristen, hva sier Bibelen om den slags språkbruk? :)

Jeg vet at det er 100 000 av bevis på at Gud ikke fantes, og at det er like mange bevis på at han finnes.

Jeg vet ikke om jeg greier å bevise at Gud ikke finnes. Det bekymrer meg heller ikke, for all den tid det ikke er jeg som hevder å ha en usynlig venn, så ligger ikke bevisbyrden på meg. Det jeg derimot mener å kunne fremskaffe temmelig solide bevis på, er at dersom Gud faktisk eksisterer, så har han lite eller ingenting til felles med den Gud som beskrives i Bibelen.

Ifølge deg finnes det 100 000 bevis på at Gud finnes. Kan du for ordens skyld nevne noen av dem?

Det er opp til hver enkelt av oss å velge hva vi tror på, og det er vår demokratiske rett å tro på hva vi vil. Det står i Grunnloven for søren. Jeg liker ikke folk som prøver å forme om andre mennesker, enten de er kristne, Jehovas vitner eller noe tredje.

Du sier jo lengre ned at du ikke vil ha noen diskusjon om ditt forhold til kristendommen, så jeg skal forsøke å respektere det. Likevel har jeg ett enkelt spørsmål som jeg syns er relevant i den forbindelse: Tror du at du ville vært kristen den dag i dag hvis ikke Olav den Hellige hadde kristnet Norge med sverdslag og tvang?

Til TS anbefaler jeg websiden http://whywontgodhealamputees.com/ da denne gir deg en del gode forslag til spørsmål som du kan diskutere med dine kristne venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...