Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg stiller meg også spørsmål omkring hensikten med å avkristne en person. Dette blir for meg ”misjonering”. Men det må være fult lovlig å komme med synspunkter og påvirkninger av egne meninger på venner og kjente. Har selv en kristen samboer med felles barn. Har aldri tenkt tanken å avkristne henne. Selvfølgelig diskuterer vi tro og vitenskap, men hun får selvfølgelig ha sine egne meninger. Når det gjelder barna, så er jeg vel mer aktiv med å snakke om at det guddommelige ikke finnes. Det er her jeg har stor påvirkning.

 

Men når det gjelder 316 sitt innlegg at vi som ikke er kristne vil bryte ned menigheten og mennesker. Ja da synes jeg han går for langt. Er dette kristendommens sanne ansikt? 316 bør først sjekke hvor mange som er kristne her i landet. Hvis hans argument skal gjelde burde ikke Norge vært et av de landene det er best å bo i siden vi er en gjeng med fyllefanter.

 

Kan være en ide og først sjekk hvor mange kristne som finnes i Norge. En kilde for å finne fordelinger av religiøsitet i Norge er "Norsk Monitor", foretatt av Synovate MMI. Denne undersøkelsen kan vi feste størst lit til og har pågått annet hvert år siden 1985 med spørsmål om religiøsitet.

 

Den undersøkelsen viser at rundt to av ti av Norges innbyggere regner seg som personlig kristne. Utenom dette er tre av ti som kun følger ritualene for å holde fast på tradisjonene (går i kirka, er med på kristne aktiviteter, etc.) for de har et ønske om å videreføre dette (merkelig spør du meg).

Referansen for dette finner du i; Kjeldstad, Randi og Jan Erik Kristiansen: Constructing a regional gender equality index: Reflections on a first experience with Norwegian Data.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men når ateister overtar de fleste tråder her på Religions- og Livssynsforumet med å fortelle hvor feil og tåpelig religion er, uavhengig av hva trådsstarter egentlig spør om, så ser jeg ikke hvorfor reglene skal være annerledes når en ateist starter en tråd.

Jeg tror du har misforstått den gyldene regel, den sier "gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg" ikke " gjør mot andre slik de gjør mot deg", menmen du følger kanskje ikke bibelen til en slik grad.

Jeg vil si jeg merker at "Religion, filosofi og livssyn"- delen er dominert av ateistiske tråder, men har ikke lagt merke til tråder hvor "ateister overtar tråder her på Religions- og Livssynsforumet med å fortelle hvor feil og tåpelig religion er, uavhengig av hva trådsstarter egentlig spør om". Så lurer på om du kan vise meg noen slike?

Lenke til kommentar
Jeg tror du har misforstått den gyldene regel, den sier "gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg" ikke " gjør mot andre slik de gjør mot deg", menmen du følger kanskje ikke bibelen til en slik grad.

 

Du har rett - jeg er ikke kristen og følger derfor ikke Bibelen i det hele tatt.

 

Jeg vil si jeg merker at "Religion, filosofi og livssyn"- delen er dominert av ateistiske tråder, men har ikke lagt merke til tråder hvor "ateister overtar tråder her på Religions- og Livssynsforumet med å fortelle hvor feil og tåpelig religion er, uavhengig av hva trådsstarter egentlig spør om". Så lurer på om du kan vise meg noen slike?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11145925

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1039518

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1021382

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990541

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1030913

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1013399 (flere advarsler og ryddinger i denne tråden)

Lenke til kommentar

Til deg som påpeika at de kristne sannsynlegvis må byrja å kjenne dykk forfulgt: At kyrkja sine menn gjekk berserk nedover i Europa, og slakta for fote for å kristne annleistruande, var greit. Men så snart me ateistar nyttar meir siviliserte metodar, er me grusomme?

 

Eg visste at de var tilhengjarar av logiske bristar, men at de produserte nye, i så stor skala som i denne tråden, var nytt for meg.

 

Eg vonar du lykkast, TS. Eg er ein utbrytar, av same slaget som venen din. Foreldrene mine har og teke avstand frå menigheta, då dei såg reaksjonane som var forbehaldt utbrytarane. Eg er ateist, og har det betre enn nokonsinne no. Foreldra mine set enno pris på møtene, og samhaldet, men eg føler at det er meir for det sosiale sin del, noko som er forståeleg.

 

Alder er vel eit litt viktig aspekt av dette prosjektet ditt? Eg kom meg ut i byrjinga av tenåra.

Lenke til kommentar

LOL stort sett nesten bare kristne som ikke liker dette. Alt jeg har å si er fack dere, dere bader oss i det kristen shittet deres hele tiden, kommer på skolen og holder foredrag, skolen tvinger oss til å gå i kirken for å høre på hjernevaskingen deres osv osv, men med en gang vi skal gjøre akkurat det dere gjør er det liksom ikke greit? Nei dere har ingen ting dere skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Å prøve å jage noen bort fra ens tro er like grusomt som å prøve å jage noen til en tro. Du sier at han bare er kristen av tilhørighet og er en veldig bra person. Du vil bare ikke at han skal stå fram som kristen? La ham tro som han vil og komme fram til nye tanker på egenhånd.

 

Slik jeg forstår dette er "misjonering" kun forbeholdt de kristne å drive med. Det er kun de som kan tute ørene til folk fulle, er det slik å forstå? Jøss, her har trevakt virkelig pirket i et vepsebol, dette var mer enn menigmann kristen kunne ta gitt.. he he..

 

For å oppsummere kan jeg si at jeg sitter igjen med denne konklusjonen av de kristne som har svart i denne tråden:

 

1. De tror de er bedre enn andre. (De er bedre personer osv osv enn "andre", dvs de som ikke tror på denne guden...)

2. De har bedre moral

3. De er mer retttroende

4. De skjønner langt bedre enn alle andre hva som er rett og galt!

 

Jøss for en gjeng dere kristne er!

Skamme dere skulle dere, for innbilske og "tro god om seg selv" er hva dere er!!! Og vi andre er bare annen rangs banditter vi eller? Dæven for ignorant gjeng!!!

 

 

Det er altså helt greit for en KRISTEN å forsøke å omvende en ateist, eller muslim, eller hindu eller whatever fordi de kristne har en god GRUNN til å gjøre det mens når en ateist prøver å få en kristen til å se hvordan verden EGENTLIG henger sammen er det ikke god nok grunn? Det blir dere kvalme/støtt/sjokkert av? På tide å stikke fingren i jorden her eller? Er det noen som skulle vært støtt/kvalm/sjokkert, og til del er støtt/kvalm/sjokkert hvis jeg ikke hadde ventet noe slikt fra den kanten, er det jammen ateister! Makan til å tro godt om seg og sine skal en vel lete lenge etter. En side stilte dette med forfølgelse av kristne i middelalderen og da sier jeg: les historien om kristendom, for det var ikke de kristne som har lidd under kristendommen, men alle de stakkars andre som ikke har kjøpt historien kristendommen har servert!

 

Og jeg beklager å måtte si det, men jeg kan love dere at hetsen mot kristendom ikke kommer til å bli lettere i fremtiden. Det er nå nesten samme hvem avis eller nettside du leser i så står det noe i MOT kristendom og religion og det som står er som regel fornuftig! De er stort sett de kristen som gang på gang går ut og skal forby alt de ikke liker og nå er det jammen på tide dere får svar! Og det kan jeg love dere, svar skal dere få! Jeg svarte for et par dager siden på et innlegg i avisen her hjemme da presten gikk ut og påsto at mennesker trengte kristendom for å skille rett fra galt og tro meg når jeg sier jeg ikke var den eneste!! Så hvis dere føler dere forfulgt av at en mann skal forsøke å opplyse sin venn slik at denne vennen kan vokse og bli fri fra tankefengslet kristendom så har dere bare sett toppen av isberget er jeg redd. Stormen kommer, men det skal dere være glade for!!! Så isteden for å kritisere oss for å kritisere dere skal dere juble, for deres bønner er jo hørt! Endetiden deres er nær....

 

 

 

Syntes dere skal ta den "tro best om seg selv" mentaliteten deres til ettertanke jeg! Hvis ikke er neste stopp humor... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

I spoileren er svar til Tabris.

 

Jeg tror du har misforstått den gyldene regel, den sier "gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg" ikke " gjør mot andre slik de gjør mot deg", menmen du følger kanskje ikke bibelen til en slik grad.

 

Du har rett - jeg er ikke kristen og følger derfor ikke Bibelen i det hele tatt.

Å, så du er ikke kristen, beklager hvis du er blitt fornærmet av at du har syntes at jeg har antydet det.

Jeg er heller ikke kristen, men tror at hvis e ser igjennom de forskjellige religiøseskrifter så vil en i tillegg til å finne masse tull også finne noen visdomsord. Og jeg mener at den gyldne regel er et eksempel på dette, og jeg tror ikke en trenger å være religiøs for å være enig med denne regel.

 

Jeg vil si jeg merker at "Religion, filosofi og livssyn"- delen er dominert av ateistiske tråder, men har ikke lagt merke til tråder hvor "ateister overtar tråder her på Religions- og Livssynsforumet med å fortelle hvor feil og tåpelig religion er, uavhengig av hva trådsstarter egentlig spør om". Så lurer på om du kan vise meg noen slike?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11145925

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1039518

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1021382

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990541

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1030913

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1013399 (flere advarsler og ryddinger i denne tråden)

 

Hvordan skal gud dømme oss

Her spørres det om hvordan en blir dømt for diverse dårlige handlinger av gud. Det å si at gud ikke finnes og av den grunn ikke kommer til å gi oss noen dom er like aktuelt som å si at gud finnes og ”jeg” tror at han gir den og den straff for den og den handling. Trådstarter sier ikke h*n bare vil ha de kristnes meninger.

 

alle som tror på en Gud eller har en religion.

Her var det litt men ikke mye avsporing, du nevnte at denne tråden var det slettet mange innlegg i. Da burde du vel være for at en sletter avsporingsinnlegg her også siden du tok denne tråden opp som eksempel?

 

Hvorfor er du kristen?

Jeg har ikke lest igjennom hele denne tråden for den er tross alt på 25 sider, men slik det fremstår så er denne tråden laget for å flamme kristne i det de forteller om hvorfor de tror. Er ikke enig denne trådens mål, men syntes at å ta frem denne som eksempel ikke egentlig er aktuelt siden målet med tråden er å være negativ til kristne (trådstarter fikk det som han ville).

 

Muhammeds teologiske status

Her blir det spurt om Muhammed som religionsstifter og historisk person og det blir lagt mye vekt på hans ekteskap med Aisha som var 7 år når hun giftet seg med han og 9 år når ekteskapet fullbyrdes derav mye snakk om pedofili. Skjønner ikke helt hvorfor du drar frem denne tråden?

 

Kaster bort min kristne tro...

I denne tråden sier trådstarter at han begynner å miste troen sin og han lurer på om noen kan overbevise han om kristendommen er sann. Han avslutter med ”PS: Håper noen kristne svarer…”. I og med at han skriver dette regner han nok med at en god del ikke-kristne kommer til å svare i posten for å overbevise han om at kristendommen ikke er sann, siden han ikke skriver at han ikke ønsker slike svar regner jeg med at han faktisk onsker kritiske svar slik at han kan stile svarene opp imot hverandre for å se hvem som er de mest overbevisende. Dette var nok ditt beste eksempel etter min mening, men er nok ikke overbevist. Jeg pleier ikke å lese mer enn de 3-4 første sidene av en post for syntes de pleier å miste glansen etter den tiden. Så hadde blitt glad om du kunne ha funnet bedre eksempler slik at jeg kan få se dette jeg hører så mye om.

 

 

 

Det jeg pleier å gjøre hvis jeg skal prøve å få en kristen til å stille spørsmål til sin tro er å snakke som som jeg setter meg inn i en kristen tankegang, rett og slett være litt positiv. Men så for å sette seg inn i en kristen tankegang må en ha litt forståelse til fenomenet og derfor spørr jeg spørsmål som det ikke virker som det er noen gode logiske svar på til den kristne. De er da ivrig etter å ville gi meg et svar slik at jeg også kan bli kristen, men siden spørsmålet krever for ulogiske svar gir de opp og sier at jeg tenker for mye :p

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Til Sempercogitare:

 

 

I alle trådene jeg fant frem viser deg seg at TS har et spesifikt spørsmål som har med en religion å gjøre, og svarene blir etterhvert bare en ren hets av religionen. I enkelte tråder kan man se at slike svar har blitt fjernet og i en tråd er det til og med andre som også reagerer på selve trådstarteren.

 

Dette er noen eksempler, det er selvsagt mange flere. Men jeg kommer ikke til å finne frem mer for hvis du ikke synes dette er ille nok i seg selv, så har vi nok bare ulikt syn på forum-netiquette. :)

 

Lenke til kommentar

 

Å prøve å jage noen bort fra ens tro er like grusomt som å prøve å jage noen til en tro. Du sier at han bare er kristen av tilhørighet og er en veldig bra person. Du vil bare ikke at han skal stå fram som kristen? La ham tro som han vil og komme fram til nye tanker på egenhånd.

 

Slik jeg forstår dette er "misjonering" kun forbeholdt de kristne å drive med. Det er kun de som kan tute ørene til folk fulle, er det slik å forstå? Jøss, her har trevakt virkelig pirket i et vepsebol, dette var mer enn menigmann kristen kunne ta gitt.. he he..

 

For å oppsummere kan jeg si at jeg sitter igjen med denne konklusjonen av de kristne som har svart i denne tråden:

 

1. De tror de er bedre enn andre. (De er bedre personer osv osv enn "andre", dvs de som ikke tror på denne guden...)

2. De har bedre moral

3. De er mer retttroende

4. De skjønner langt bedre enn alle andre hva som er rett og galt!

 

Jøss for en gjeng dere kristne er!

Skamme dere skulle dere, for innbilske og "tro god om seg selv" er hva dere er!!! Og vi andre er bare annen rangs banditter vi eller? Dæven for ignorant gjeng!!!

 

 

Det er altså helt greit for en KRISTEN å forsøke å omvende en ateist, eller muslim, eller hindu eller whatever fordi de kristne har en god GRUNN til å gjøre det mens når en ateist prøver å få en kristen til å se hvordan verden EGENTLIG henger sammen er det ikke god nok grunn? Det blir dere kvalme/støtt/sjokkert av? På tide å stikke fingren i jorden her eller? Er det noen som skulle vært støtt/kvalm/sjokkert, og til del er støtt/kvalm/sjokkert hvis jeg ikke hadde ventet noe slikt fra den kanten, er det jammen ateister! Makan til å tro godt om seg og sine skal en vel lete lenge etter. En side stilte dette med forfølgelse av kristne i middelalderen og da sier jeg: les historien om kristendom, for det var ikke de kristne som har lidd under kristendommen, men alle de stakkars andre som ikke har kjøpt historien kristendommen har servert!

 

Og jeg beklager å måtte si det, men jeg kan love dere at hetsen mot kristendom ikke kommer til å bli lettere i fremtiden. Det er nå nesten samme hvem avis eller nettside du leser i så står det noe i MOT kristendom og religion og det som står er som regel fornuftig! De er stort sett de kristen som gang på gang går ut og skal forby alt de ikke liker og nå er det jammen på tide dere får svar! Og det kan jeg love dere, svar skal dere få! Jeg svarte for et par dager siden på et innlegg i avisen her hjemme da presten gikk ut og påsto at mennesker trengte kristendom for å skille rett fra galt og tro meg når jeg sier jeg ikke var den eneste!! Så hvis dere føler dere forfulgt av at en mann skal forsøke å opplyse sin venn slik at denne vennen kan vokse og bli fri fra tankefengslet kristendom så har dere bare sett toppen av isberget er jeg redd. Stormen kommer, men det skal dere være glade for!!! Så isteden for å kritisere oss for å kritisere dere skal dere juble, for deres bønner er jo hørt! Endetiden deres er nær....

 

 

 

Syntes dere skal ta den "tro best om seg selv" mentaliteten deres til ettertanke jeg! Hvis ikke er neste stopp humor... :)

 

Hvis du hadde lest innlegget hans skikkelig hadde du sett at han skrev "Å prøve å jage noen bort fra ens tro er like grusomt som å prøve å jage noen til en tro." :)

 

Jeg er kristen, men utelukker ikke andre muligheter. Ingen av forklaringene om universet og hvordan det ble til er logiske for meg (og jeg skjønner ikke hvordan det kan være det for noen), men det skjer mye i hverdagen som jeg ikke tror er "tilfeldig". At jeg har kristne foreldre som for det meste har forklart ting fra én side av saken har påvirket meg, men ikke i så stor grad at jeg ikke klarer å tenke selv.

 

Det ble off topic ...

 

Jeg synes ikke det trådstarter skal gjøre er ille som noen andre tydeligvis synes, men når alt kommer til alt er det han du prøver å "avkristne" som tar valget, og jeg skjønner ikke hvorfor du vil bruke så mye tid på dette.

EDIT: Men det irriterer meg at du ble venn med han bare pga. dette. Jeg tror også det hadde vært best for begge hvis du var mindre kynisk i måten du går frem på.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

svarer deg Tabris heller med ny post i stedet for å redigere min forrige, beklager for off-topicen.

Sant, vi er nok uenige, det jeg kaller relevante svar virker det som du kaller hets.

Men jeg takker for at du tok deg bryet til å finne de trådene du gjorde :)

Det jeg ikke liker med de kritiske svarene i denne tråden er at jeg syntes at de i hovedsak er avsporinger fra trådstarters emne, hvor de tar opp om det er riktig eller ikke å prøve å få en venn til å endre deler av sitt livssyn, mens trådstarter ønsker å finne ut hvordan han skal gjøre det igjennom tråden. Selfølgelig skal det om det er etisk riktig eller ikke også kunne diskuteres, men mener at det hører hjemme i en annen tråd.

 

Edit: Tabris, slik jeg har forstått din logikk så er det slik at jeg kan anklage deg for ren hets av meg, i.o.m. du er uenig i hva jeg sier. Stemmer dette? hvis ikke kan du være så snill å forklare hvorfor ikke?

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Bottom line her er jo at de kristne fritt kan misjonere men nåde den som prøver å "misjonere" en kristen... DA er tolmodigheten slutt, for en kristen er "hellig" og "ukrenkelig" fordi.......?

 

Står ved det jeg sier og syntes de som har skrevet i god gammel "tro godt om seg selv" stil skal skamme seg litt! Tror dere VIRKELIG at de som ikke er kristne er mindre verdt eller er det bare en utrykksmåte dere har lagt til dere?

 

Jeg bare spør...... :no:

Lenke til kommentar
Tabris, slik jeg har forstått din logikk så er det slik at jeg kan anklage deg for ren hets av meg, i.o.m. du er uenig i hva jeg sier. Stemmer dette? hvis ikke kan du være så snill å forklare hvorfor ikke?

 

Nei, jeg mener ikke at man bedriver hets hvis man er uenig. Men jeg mener man bedriver hets når man generelt sett i mange tråder svarer med oppgulp om at Mohammed er pedofil, at religiøse er uintelligente og tåpelige for at de tror, at Bibelen passer til å brennes på peisen osv i tråder hvor man forsøker å stille seriøse, teologiske spørsmål.

 

Så, ja, i prinsippet er jeg helt enig i at når TS spør om råd så blir det feil og off-topic og diskutere hvorvidt det er riktig eller galt det han gjør. Men hvorfor skal jeg ta hensyn til det når hensyn så helt tydelig ikke tas andre veien? Det er jo gjentatt flere ganger at en kristen kan ikke starte en tråd og si at han ikke ønsker diskusjon om kristendommen er rett eller gal fordi dette er et diskusjonsforum. Vel, hvis det er slik det fungerer her så retter jeg meg etter de spillereglene - en ateist kan dermed heller ikke starte en tråd og si at han ikke ønsker diskusjon omkring det er rett eller galt, det han vil ha råd om.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Hva i all verden skal du "avkristne" han for? Går det på noen måte ut over deg eller andre at han har en personlig tro?

Tror han så tror han, og det er sannsynelig vis ikke fordi han har trukket en logisk slutning som sier at kristendommen har rett, sannsyneligvis bruker han troen sin som en slags hjelp til å forstå verden. Veit du kansje synes det er svakt osv, men tro meg, å prøve å "avkristne" han vil ikke føre til annent enn splid mellom dere.

Var akkurat sånn før jeg og, løp rundt og fortalte vennene mine hvor unødvendig religion er og hvor dumme de var som trodde på det. Endte med at jeg nesten mistet en av mine beste venner, og da skjønte jeg at hvis de vil tro, så la dem tro.

 

Har du noen gang prøv å se det fra deres side? Finnes selvsagt de ekstreme som tar alt en prest sier for god fisk, men det er ikke sånn at de fleste kristne tror fordi de synes det som står i bibelen virker lurt.

Ofte bruker de troen som en måte å holde motet oppe, et håp om et bedre liv kansje? Eller kansje de rett og slett har opplevd så mye dritt at det er mye lettere å tro at det ligger en mening bak alt dette?

Uansett hvor svakt du synes dette er, er det noe du i aller høyeste grad burde lære deg å respektere.

 

Helt enig at man skal kunne diskutere religion på lik linje med politikk o.l, men må huske at for mange er dette veldig personlig og de tar seg ofte veldig nær av det du sier om at religionen deres er mangellfull eller dum eller hva du måtte finne på å si.

Er veldig stor forskjell på å føre en sakelig debatt om hvorvidt religion er nødvendig i dagens samfunn og personangrep der du fremstiller religiøse som dumme.

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg blir trist når jeg leser dette. Trist at trevakt ikke aksepterer hans religion og prøver å få han over på sin egen side, bare fordi trevakt ikke liker kristendom.

Som kristen selv vil jeg selvfølgelig ikke støtte trevakts forsøk, og det oser av mangel på respekt, både for religion og mennesket selv. Det er rett og slett dårlig gjort å prøve å avkristne han, og jeg er sikker på han ville blitt såret hvis du prøvde det. Hvis han er en god venn som du sier, er det vel ingen poeng i å endre hans livssyn som han trives i, bare fordi du ikke liker kristendom.

Hvis dette har med at du ikke vil bli sett sammen med kristne pga. image og rykte osv, sier dette mye mer om deg enn om noen andre.

 

Og vær så snill å svare på dette: Hva hadde gjort han til en bedre person/venn hvis han ikke var kristen?

Lenke til kommentar

Tror simpelten den beste måten er å lede han inn på en samtale der du forklarer ditt standpunkt som Ateist. Manipulasjon over tid er nok bare bortkastet tid. Trengs det virkelig manipulasjon er han en tapt sak uansett.

 

Som andre har sagt er det viktig å ikke komme med noe som kan få han på defansiven, ikke angrip eller be han bevise sine standpunkt. Du får vell nesten bare si at du har ingen grunn til å tro på noe Gud og at du ikke har sett noe beviser som tyder på noe slikt.

 

Merker meg at flere kristne her reagerer. kommer indirekte med utsagn som "Herregud kan vi ikke få tro hva vi vil uten at dere skal synest eller ha en mening om det!! Herregud skal du fortelle dine Ateist meninger til han ... get a life!!!" osv. BWAHHAHAHHAA dere er patetiske

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...