Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne


Gjest

Anbefalte innlegg

å være kristen kommer fra å tro på jesus kristus... så han vil alltid være en kristen så lenge han tror.

siterer fra norsk ordbok:

kristen a5 (norr kristinn, gj geng og lat. fra gr, av Kristus)

1 som bekjenner seg til kristendommen, som lever etter Kristi lære bli k- / leve som kristne mennesker / en k- nasjon / den kristne kirke

2 som skriver seg fra, hører til kristendommen den kristne lære / en k- skikk / i k- tid i tiden etter at kristendommen ble innført / komme i k- jord i innvidd jord

3 subst: leve som en oppriktig k- / kristne og hedninger

 

 

Det er jo nettopp det uthevede som sikkert trådstarter vil at skal bli kuttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er noe man skal bestemme helt selv.

Ja, men så har det heller aldri vært snakk om å tvinge noen til å slutte å tro.

 

La han få leve som han vil ! Er det mulig?! Kan du ikke bare være venn med han fordi han er kristen da? Eller det er kanskje ikke bra nok for deg det?

Igjen, det er ikke snakk om tvang. Det er snakk om å hjelpe en venn med å begynne å tenke selv, noe som er nødvendig på grunn av den kristne indoktrineringen som lærer folk at ignoranse er en dyd.

 

Siden du vet alt, og er så sikker i din sak om at det ikke ligger noe som helst i det med relgion. Dette er noe som verken kan motbevises eller besives, så det er opp til hvær enkelt å bestemme.

Det er opptil religiøse å bevise sine påstander. Det er ikke opptil alle andre å motbevise dem. Det forresten religiøse som hevder å vite alt.

 

Bruk tiden din til noe annet enn å sitte å AVKRISTNE folk?!?! Makan til idioti har jeg aldri lest.

Hilsen en kristen gutt som har vokst opp i et kristent hjem, og er utrolig taknemlig for det.

Hvorfor er det idiotisk å påpeke logiske brister innenfor en tro og tvinge folk til å måtte tenke selv? Du er et godt eksempel på hvorfor det er så viktig å hindre religiøs indoktrinering. Du har blitt lært opp til å mene at blind tro er bra, og at alle som ikke deler ditt irrasjonelle syn på verden automatisk er en trussel.

Lenke til kommentar

Fy faen, jeg prøver hele tiden å unngå denne typen ting... Men fy til helvete!

 

Skal man ikke få lov til å være kristen nå heller? Omvende ham, du kaller deg hans venn og går inn i et vennskap for å gjøre ham til en annen. Hvor jævla kynisk er ikke dette?

 

Jeg er kristen, og jeg er ikke redd for å si det. Jeg kommer fra et land der 80% av befolkningen tror på Gud, og går i kirken jevnlig. Jeg gjør det samme, og jeg vet at mange av dere tenker dere har større IQ en meg fordi jeg velger å tro på Gud. Mange av dere ville ha prøvd å gjøre at jeg sluttet med troen min fordi den fører til alt ondt. Skjerp dere, og begynn å lev i den fuckings virkeligheten.

 

Jeg vet at det er 100 000 av bevis på at Gud ikke fantes, og at det er like mange bevis på at han finnes. Det er opp til hver enkelt av oss å velge hva vi tror på, og det er vår demokratiske rett å tro på hva vi vil. Det står i Grunnloven for søren. Jeg liker ikke folk som prøver å forme om andre mennesker, enten de er kristne, Jehovas vitner eller noe tredje.

 

Jeg vil ikke ha noen diskusjon om mitt forhold til kristendommen og Gud, og om jeg er "blind av religion" eller ikke. Foreldrene mine døpte meg, og når jeg var 7-8 år gammel sa moren min følgende til meg; sønn, det er ditt valg om du vil være muslim, kristen som nå eller noe helt annet. Men vi døpte deg, fordi det er slik våre tradisjoner er og det er slik vi vil gjøre med dine søsken.

 

Jeg ville ikke endre på det da, og jeg vil aldri ende på det. Når jeg får barn en vakker dag, så vil de få samme valget som jeg fikk. Nå innser jeg at foreldrene mine gjorde det de mente var best for meg, og derfor sitter jeg med 4 helgenikoner ikoner her, 3 kors og et armbånd fra en kirke. Jeg har ofte lurt på om Gud finnes, og om hvorfor han ikke er så god mot oss. Jeg har innsett at det er mennesker som står bak all ondskap, og at det er vi som gjør verden slik den er. Hjelper ikke å skylde på noe en ikke ser... det er bullshit å si at religioner startet krig, da det er menneskene selv som tar en slik avgjørelse...

 

Så la kompisen din være i fred, hvis du virkelig er vennen hans. Hvis du vil diskutere tro mot fornuft med ham så gjør det, men ikke gjør ham til noen andre enn den han er. Kristendommen hjalp med å skape den fyren han er nå, og hvem han kan bli vet ingen. Og det kan bli ditt ansvar... Så diskuter med ham, men ikke press ham til et ytterpunkt. Gjør som mine foreldre gjorde, gi ham et valg og la ham finne ut av det som er best for ham.

 

ikke diskuter om jeg skal eller ikke.

Hvorfor det? Er det samvittigheten din, hvis du har en?

Endret av SasaB
Lenke til kommentar

La kompisen være i fred, hvis han virkelig er vennen hans?

 

Den dårligste vennen, er den som ikke tørr å kritisere eller utfordre synet til vennene sine.

 

Går han vekk fra å kalle seg kristen av egen vilje, som resultat av innsikt, så er han ikke "gjort om til noe han ikke er". Tvertimot, han har bare oppnådd større forståelse for hva han virkelig er og mener.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

lol, fantastisk. En slik respektløs holdning er så ekstrem at det nesten blir fascinerende. Og jeg ser vitterlig ikke hvorfor vi skal respektere trådsstartes ønske om ikke å gjøre dette om til en diskusjon omkring hvorvidt er rett eller feil å "omvende" en kristen. Det er da gjengs på dette Religions- og livssynet at man ikke respekteret trådstarters ønske men alltid diskuterer hvor feil religion er uansett hva temaet er. Så anything goes her.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Vet ikke om du mente at jeg var respektløs eller ei, men jeg er blitt så irritert av at folk skal hakke ned på kristne. Snart begynner de vel å forfølge oss, om vi sier at vi er kristne. Skulle nesten tro at dette var middelalderen.

 

La kompisen være i fred, hvis han virkelig er vennen hans? Den dårligste vennen, er den som ikke tørr å kritisere eller utfordre synet til vennene sine. Går han vekk fra å kalle seg kristen av egen vilje, som resultat av innsikt, så er han ikke "gjort om til noe han ikke er". Tvertimot, han har bare oppnådd større forståelse for hva han virkelig er og mener.

Joda, det er jeg helt enig i. Det jeg mener er at han ikke skal kritisere ham så mye at han presser ham til å føle at han ikke har noe annet valg enn å undertrykke sin religion. Negativ kritikk kan være positiv, om det ikke blir for mye av det.

 

Er troen til kristne virkelig så svak at de føler seg truet med en gang folk begynner å stille kritiske spørsmål?

Nei, men å diskutere om en skal tro på en gud eller ikke er som å diskutere om griser kommer til å fly om 20 år eller aldri. Ingen blir enig, det tar for lang tid og de samme argumentene blir gjennomgått og spørsmålet er om noe godt kommer ut av det eller ei. Jeg er ikke i stand til noe sånt, da jeg verken har nok kunnskap eller tid. Siden jeg faktisk har et annet liv enn det religiøse, så må jeg stikke. Har trening...

Endret av SasaB
Lenke til kommentar

Tror det vil bli meget vanskelig å avkristne en person som lever i et samfunn hvor denne personen har en kristen krets rundt seg. Tror ikke det beste er å legge opp en plan hvordan dette gjøres. Tradisjoner er som regel veldig vanskelig å endre.

 

Er likevel av den formening at gode argumenter og logiske forklaringer i samtaler og diskusjoner er det beste. Personen må få vite hvor du står og du bør også signalisere at vennskapet ikke er i faresonen pga. at du har et annet livssyn. Slik jeg har oppfatter det, leser ikke denne personen DeHelligeSkrifter. Hvis du kan noe av det som står i bibelen kan det også være en ide å få denne personen til å lese litt i boka selv. Deretter vurderer dere det som står i boka på en fornuftig måte. Finne ut av sannhetsgraden og logikken.

 

Til slutt må jeg bare nevne at denne tråden inneholder mange innlegg som man ikke kan ta alvorlig. Muligens det kommer av ordet avkristne. Ligger noe negativt i dette ordet og muligens det kan være bedre å bruke ordet opplyse og forandre til en humanetisk- eller vitenskaplig tankegang.

Lenke til kommentar

Det finnes flere makter og myndigheter som systematisk prøver å avkristne folk verden over. Det finnes 200 millioner kristne i verden som lever under forfølgelse. Sjekk det opp om du vil, det stemmer. Men faktum er bare at der hvor avkristningen er mest entusiastisk, er veksten størst.

 

Men jeg vil gi trådstarter et tips. Dersom du ønsker å føre din kompis bort fra å kalle seg kristen, bør du friste ham til å gjøre ting som får han til å ikke føle seg kristen. Ta ham med på byen, hook han opp med den freidigste vennina di, få han til å bruke mer penger på seg selv en på kollekt, planlegg rølpetur med gutta på viktige møtedager og kristne happeninger o.l..

 

Dersom du har lyst til å bryte ned hele menigheter i samme slengen, har jeg et tips om det og. Dette var en aktuell sak som jeg leste om i et kristent magasin, men klarte ikke grave det frem på internett. Men det du må gjøre er å dukke opp i en menighet og late som om du er kristen. Vær kul, få mange venner og ta gjerne på deg litt ansvar. Vinn respekt og bruk tid. Vær med på turer og gå fast på møtene over lang tid. Etter hvert kan du begynne arbeidet med å bryte ned. Vær slu og vend folk mot hverandre. Bli sammen med noen og slå opp, skap sjalusidrama, legg skylden på folk og mistenkeliggjør folk. Vips, så har du en nedbrutt menighet som gjør at mange blir ført bort fra miljøet.

Lenke til kommentar
Men jeg vil gi trådstarter et tips. Dersom du ønsker å føre din kompis bort fra å kalle seg kristen, bør du friste ham til å gjøre ting som får han til å ikke føle seg kristen. Ta ham med på byen, hook han opp med den freidigste vennina di, få han til å bruke mer penger på seg selv en på kollekt, planlegg rølpetur med gutta på viktige møtedager og kristne happeninger o.l..

Blir litt forbannet når jeg leser slik som dette. ¤$%;*?……...

Totalt meningslaus. Om vi ikke er kristne så har vi verdier og høy etisk terskel vi også. Verdier er ikke et begrep som dere kristne kan slå kloa i. Tror du virkelig at over halvparten av befolkningen i Norge er en rølpete gjeng med fylliker..............................

Lenke til kommentar

Det er nesten litt utrolig hvordan kristne her går ut mot for hva som kan ansees som et lite motsvar på kristenforkynnelse, her til lands og rundt om i verden, der taktikkene kan være svært grovere enn hva som foreslåes her, en simpel diskusjon eller diskurs med en venn.

 

Det å se det minste motspill som et direkte angrep og manglende respekt er vel tegn på hvilken posisjon noen kristne antar seg selv å være i.

Lenke til kommentar

Haha for en underholdene tråd, digger at folk tar fullstendig av fordi en ateist har lyst til å gjøre "misjoneringa" andre veien, og så må en jo også ta med det fantastiske startinnlegget, kudos for god skriving.

 

ikke diskuter om jeg skal eller ikke.

Hvorfor det? Er det samvittigheten din, hvis du har en?

 

SasaB, diskusjonen om han skal gjøre det eller ikke er ikke hva trådstarter prøver å finne ut i denne tråden, han vil finne ut hvordan det skal gjøres og da kan avsporingsinnleggene bli plagsomme. Men hvis du vil lage en diskusjon om hvor vidt det er etisk riktig for en ateist å prøve å avkristne en kristen er en fin diskusjon det, men da burde vi lage en ny tråd som omhandler det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...