Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette skal ikke være en tråd hvor vi skal diskutere om det er feil å omvende noen fra religionen sin. Her skal vi finne måter vi kan gjøre det. ikke måter å kritisere kristendommen, men måter å omvende en troende.

 

det er noen som ikke forstår hva dette handler om, og begynner å snakke om mitt problem med religion, og forholdet jeg har til den personen jeg har tenkt til å overbevise. Dere vet ingen ting om dette. Jeg antar at dere er krisne selv, og må derfor ta det andre partiet. takk dere som har støttet også da.

 

Dere tror det er et hjernevaskingsprosjekt eller noe. dette handler bare om hvordan man kan overbevise en kristen, og hvilke metoder man skal bruke. Jeg mener det ikke er jeg som står for hjernevaskingen, når det er han som har blitt lært fra han var barn om absurde ting som han ikke forstår noe av.

 

Det er vanskelig å svare for seg når det er kritisering av religionen hans i klassen. Det som fortsatt står igjen er båndet til kirken, og det kan jeg hjelpe til å lette litt på uten at jeg går imot religionen hans.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke du kommer til å få svar. Hadde man visst hvordan man kan få religiøse til å tenke rasjonelt angående sin egen religion, hadde det nok vært færre av dem.

 

Det handler jo tross alt om tro, og da blir det med ett vanskelig å diskutere. F.eks. å spørre om "har du noen bevis for at Gud finnes" har ingen virkning annet enn at den som blir spurt blir forfjamset av å bli spurt så direkte.

 

"Nei, men jeg tror"

 

Ikke forvent å oppnå målet ditt med én samtale, men heller ta det over tid. Gjerne diskuter det i det små, ta det opp i andre samtaler hvis det passer. Behandle det som et hvilken som helst annet tema, egentlig.

 

Nå som det snart er jul, kan jo boka The God Delusion være en idé? Eller kanskje du kan lese den selv.

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7138&rom=MP

Lenke til kommentar

Syntes dette er en strålende ide!!

 

Og kan ikke fatte hvorfor de kristen blir så inn i granskauen støtt og fornærmet og vonbroten når noen snur på flisa og forsøker å snakke de kristne til fornuft? Hva er forskjellen, prisippielt, på en kristen som prøver å prakke jesus og gjengen på noen og en ateist som forsøker å omvende en kristen? Ser ingen forskjell jeg, annet enn det klare faktum at ateisten "selger" sannhet og faktabasert informasjon på hvordan verden virker, men prinsippielt er det ingen forskjell her, så knapp igjen! Er lei av troende som blir fornærmet når noen kommer og kritiserer troen deres, som om den skulle være hellig på noen måte? Kristendom og annen religion har ALT FOR LENGE att ufortjent respekt, men den tiden er forbi, så venn dere heller til å bli kritisert!

 

Sånn, godt å få ut litt steam på morran.. :)

 

Tror du gjør best i å begynne i det stille, med å bringe på banen evner der du faktisk, på en måte, tvinger ham pent til å se motsettningene og selvmotsigelsene i religionen hans. Skulle ikke være vanskelig.... :p

Ta det pent, la det synke litt inn og forbered deg til neste "angrep" til neste gang dere ser hverandre. La ham bruke litt tid på å finne ut hvor du vil hen, sånn at han ikke blir støtt og fornærmet over at du "tråkker" på den hellige, ufeilbare religionen hans som visse andre her inne.... Så vær forsiktig.

 

Har faktisk et lignende prosjekt gående med ei venninne av meg som er "kristen"... Hun har egentlig ikke tenkt skikkelig over hvorfor hun tror på dette sludderet, hun gjør det bare fordi det er enklest i hennes familie og fordi hun har en del venner i det miljøet, men jeg har valgt en metode der jeg langsomt og sikkert gjør henne oppmerksom på hvor utrolig dumt det er å fly rundt å tro på dette eventyret i dag, da vi VET bedre!

 

 

Til deg/dere som hevdet at kristne har bedre personlighet enn andre: Bare det å si at dere tror kristne er bedre mennesker med bedre personlighet FORDI de er kristne sier ihvertfall meg hvor forutinntatt en blir av religion! Jeg ville sagt tvert i mot, for leser du og følger det som står i bibelen er du i bestefall forvaklet både seksuelt og frihetsmessig. Religion er og blir et effektivt tanke fengsel og jeg syntes det er lurt å "redde" folk fra det slik at de kan tenke selv og se selv bassert på fakta og bevis enn løse og lamme dogmer ifra en gammel bok! Men men... :mad:

 

 

 

 

Så stå på Trevakt! Og hold oss oppdatert! Gøy å øre hvordan dette går. :)

Lenke til kommentar

Det viktigste er å ikke få personen på defensiven. I de fleste tilfeller vil du da bare styrke troen. Bruk humor, plant blasfemiske frø og om du må snakke om logikk så ikke bruk religion som eksempel med en gang, ta heller noe helt ufarlig. Klarer han å tenke kritisk til noe annet enn religion så kan de hende at han omvender seg selv.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Det viktigste er å ikke få personen på defensiven. I de fleste tilfeller vil du da bare styrke troen. Bruk humor, plant blasfemiske frø og om du må snakke om logikk så ikke bruk religion som eksempel med en gang, ta heller noe helt ufarlig. Klarer han å tenke kritisk til noe annet enn religion så kan de hende at han omvender seg selv.

Prøv også å overbevise over hvor lite denne guden faktisk har gjort. For eksempel ved å bringe opp et bibelsitat som sier at du ikke skal gjøre (A) når det igjennom studier er vist at (A) er sunt og godt for kroppen.

Lenke til kommentar

nei de følger religionen sin, greit nok at han kan prøve å avkristne, men da må han ha argumenter for det, noe som misjonærer har, hvor bra de funker kan diskuteres, men han her prøver bare å få han til å slutte å kalle seg en kristen, og hvorfor? han blir ikke utsatt for noe tortur fordi han kaller seg kristen. meningsløst. andre som forkynner om gud gjør det fordi de bryr seg om mennesker og vil det beste for dem, og følger sin religion og går rundt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke angrepene som dukker opp her. Trådstarter ønsker å få en kamerat til å innse på egenhånd, gjennom rasjonell argumentasjon og overbevisning om at det han tror på er galt. I og for seg ikke noe problem.

 

Når det gjelder virkemidler, burde du holde deg unna slikt som det God Delusion og lignende som kan være veldig nedlatende og kritiske. Som sagt, da setter de seg på bakbeina.

(Basert på slik jeg har oppfattet boka, da jeg ikke har lest den)

 

Den sokratiske retorikken og overbevisningsmetoden der man lar sine motparter tenke gjennom sine egne argumenter og bryte de ned er vel noe av det mest konstruktive man får til. Unngå å være nedlatende og direkte kritiserende.

 

Med andre ord, ikke si at "slik er det ikke, det er latterlig", men heller spør "Hvorfor skjedde det slik, når hele bakgrunnen for hendelsen hviler på [premiss 1] og [premiss 2]?"

Lenke til kommentar
nei de følger religionen sin, greit nok at han kan prøve å avkristne, men da må han ha argumenter for det, noe som misjonærer har, hvor bra de funker kan diskuteres, men han her prøver bare å få han til å slutte å kalle seg en kristen, og hvorfor? han blir ikke utsatt for noe tortur fordi han kaller seg kristen. meningsløst. andre som forkynner om gud gjør det fordi de bryr seg om mennesker og vil det beste for dem, og følger sin religion og går rundt.

Du mener at ateister ikke har gode intensjoner og gode grunner for å ønske at folk skal kvitte seg med forestillingene om gud/guder?

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

de kna godt ha det, men skal man gjøre noe sånt må man ha argumenter, noe som er hele mitt poeng.

for å sitere trådstarer:

Målet mitt er å få han til å ikke kalle seg kristen lenger. om han tror på en gud spiller ingen rolle, fordi det trenger ikke ha med kristendom å gjøre.

 

og da er alt det han skal gjøre fullstendig uten mening, da han bare vil gjøre dette for å bevise noe for seg selv eller noe sånt, ikke vet jeg, logisk er det ikke.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje han er villig til å være mer tilgivende for en deistisk tilnærming til gud-spørsmålet, som er hva mange kristne apologisters forhold til gud virker som for meg til tider på dette forumet og ute i livet. Synes det er litt brått å hoppe på han for måten han har ordlagt seg med det første og heller peile deg inn på hva han mener om du synes måten han har uttrykket seg på ikke gir mening for deg.

Lenke til kommentar

å være kristen kommer fra å tro på jesus kristus... så han vil alltid være en kristen så lenge han tror.

siterer fra norsk ordbok:

kristen a5 (norr kristinn, gj geng og lat. fra gr, av Kristus)

1 som bekjenner seg til kristendommen, som lever etter Kristi lære bli k- / leve som kristne mennesker / en k- nasjon / den kristne kirke

2 som skriver seg fra, hører til kristendommen den kristne lære / en k- skikk / i k- tid i tiden etter at kristendommen ble innført / komme i k- jord i innvidd jord

3 subst: leve som en oppriktig k- / kristne og hedninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...