Gå til innhold

har funnet meg en jeg kan avkristne

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en skal kritisere og forsøke å avvende noen fra å tro på Gud, burde en ha en grundig forståelse av hvordan personen forholder seg til Gud.

Gud som noe fysisk som finnes i himmelen? Gud som en åndelig sjelsvenn?

Selvfølgelig er det enkelt å avfeie førstnevnte, vi ser jo ingen der oppe, men hvem kan komme og påstå at Gud ikke kan eksistere i enden av en åndelig forbindelse for noen? Selvfølgelig kan en da si at Gud ikke eksisterer noen annen plass enn i de troendes hoder, men det er fortsatt noe folk kan tro på. Er det akseptabelt og forståelig at noen forholder seg til Gud som noe slikt? Ikke før det siste året har det gått opp for meg hvor trangsynt enkelte kan være i sine påstander om at Gud ikke finnes. Det er åpenlyst for meg at Gud har en funksjon for mange, og at Gud derfor eksisterer for disse personene. I bunn og grunn er det vel et spørsmål om å akseptere en åndelig kommunikasjonskanal som noe reelt for troende. At "svarene" en får gjennom denne kanalen er generert av noe annet enn mer eller mindre ubevisst tankevirksomhet påvirket av et sammensurium av sanseinntrykk/følelser, mener jeg allikevel at en ikke kan påstå. Jeg tar det ikke for å være noe annet enn det.

Selv er jeg døpt og konfirmert i kirken, akkurat som mesteparten av familien min, men jeg har aldri hatt en personlig tro på Gud. Jeg har aldri hatt et behov for å ha det, derfor har jeg aldri søkt etter en slik forbindelse. Jeg mener fortsatt at bibelen presenterer mye god etikk med begreper som medmenneskelighet og tilgivelse. Jeg tar faktisk ikke så stor avstand til det hele at jeg melder meg ut fra kirken.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jeg er ikke særlig vanskelig, beviser du noe for meg, så tror jeg deg.. Jeg benekter det ikke.. Jeg er 22 år , og nei.. For meg er det ikke bare og tenke litt fornuftig og litt kritisk.. Det er utrolig mye som ikke går helt opp eller stemmer helt med det jeg leser i bibelen og det er knall mye jeg ikke vet.. Men jeg tror forsatt at det finnes en Gud, at det finnes en Jesus.. Kan du gi meg en skikkelig god grunn for hvorfor alt eksisterer og hvorfor vi lever her på jorden, bare en god forklaring på hele livet.. Så kan det godt hende jeg vil forandre hva jeg tror..

Bra at du er åpen og ikke minst ærlig, det er bra. Jeg tror du vil se og lære i diskusjoner her inne at religiøs tro faller på eget sverd og sin egen urimelighet men skal du få noe ut av det MÅ du være ærlig nok til å ikke eksludere og sensurere det som blir sagt, men SE skikkelig på det. Du burde gjøre som jeg gjorde og LESE bibelen med KRITISKE rasjonelle øyne og la være å lese dem med jesus briller (Jesus briller = du VIL at det som står der er sant samme hvor mye du VET at dette ikke kan være sant)

Men så lenge det er såpass uklart, så er det troverdig for meg at det finnes en større kraft, at noe større har en plan for oss.. Og jeg finner også Jesus som en god motivasjonsfaktor for og oppføre meg som ett godt med-menneske..

Jeg er ikke i noe tankefengsel, jeg kan tenke selv.. Men jeg er meget fersk innenfor det som diskuterers i religion, filosofi og livssyn trådene. Jeg lærer mye og mye av det høres troverdig ut, og kan godt stemme.. Men jeg er veldig åpen for mer en det øynet kan se, jeg trenger ikke ett bevis for alt..

Hva er egentlig vitsen med å tro på gud og jesus? Føler du deg bedre av det? Viktigere? Mer verdt som menneske? Eller for å bruke en term dere selv bruker, føler du deg heldigere enn andre? Hvis du gjør noe av dette burde du tenke litt over det....'

Gud har en plan med oss sier du? Det vil altså si at hvis du går og dreper noen så var det hans plan og du skal da såklart ikke straffes for det? For hvis du ikke dreper det mennesket da ødelegger du guds plan da? Hvis det er sant som du sier så må det være hans plan at jeg ble ateist OG det må være hans plan at jeg skal brenne i all evighet i helvette. Det vil igjen si at alle mennesker er styrt og ikke har "fri vilje" og at vi derfor derfor ikke har en eneste liten sjanse til å slippe unna helvette eller den straffen som guds plan har satt opp for oss...... Du også ser hvor utrolig selvmotsigende dette blir, for da faller jo selv det å gå ut og misjonere for budskapet helt bort, for gud har allerede planen klar og ingen slipper unna.... Eller drar du nå en sånn, "Var ikke helt det jeg mente med det, for alle kan bestemme om de vil tro på gud eller ikke!", på meg nå? Og husk at jeg tror ikke på gud, det er for deg jeg skrev det slik får å få deg til å tenke... :)

Ser ut til at du på en eller annen måte tror at du får din moral mellom bibelen, men gjør du EGENTLIG det? Hvis du tror det tror jeg du må revurdere dette kraftig, for hva STÅR det egentlig i bibelen? De ti bud er det mange religioner som har hatt LENGE før kristendom kom inn i bildet, (kristendom har plagiert MANGE eldre religioner), og det gyldne bud som jesus liksom kom trekkende med, "Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", begynte egentlig som, "La andre gjøre mot deg som du vil gjøre mot dem!" og kom fra asis tusen år tidligere. En hel masse av det jesus liksom og påsteåelig skal ha sagt kommer i store trekk fra greske filosofer..... Nedtegnet i boken som du kjenner som bibelen 300 år etter jesus påståtte død.

Har du lest bibelen så vet du at de fleste av de andre påbudene som står der er sinnsvake, som den med at dere skal steine kvinner som har to forskjellige stoffer mot kroppen på en gang også videre for hadde du fulgt de hadde du sittet inne for mord...

Så den moralen DU og mange andre kristne tviholder på og tror dere har fra bibelen er egentlig ikke fra bibelen i det hele tatt, men den samfunns moralen ALLE i landet bruker. Den moralen godkjenner feks homofile da vi i dag VET at dette ikke er en straff fra gud eller en sykdom eller lignende svada, men en seksuell legning, men hadde vi levd etter den bibelske moral ville vi steinet dem. Og brent hekser. Det står nemlig i bibelen fremdeles at vi skal brenne hekser, det er bare det at vi i dag VET at hesker ikke finnes, men det står i bibelen at vi skal ta livet av dem så fort vi finner en.... :roll:

Alle her inne som er ateister klarer jo utmerket å leve som gode mennesker uten å tro på noen gud.... Hvorfor gjør vi det og ikke minst, hvordan gjør vi det? Jeg har levd uten din gud (og andre guder for den sakens skyld) i snart førti år og det er litt rart at jeg på den tiden ikke har drept noen, ikke har stjålet noe og ser en bort fra de dagelige hvite løgnene ALLE bedriver i større eller mindre grad lyver jeg ikke heller... Hvordan kan det ha seg?

Nå ser heller ikke jeg helt bort i fra at det kan være en gud, men så langt har vi ikke funnet fnugg av noe som helst som indikerer at det finnes en gud. Sansynligheten for at det finnes en gud er SÅ LITEN at jeg holder det for meget usannsynlig, noe slik som 0,000000001% sansynlighet. Kan hende du blir fornærmet nå, men jeg holder sannsynligheten for at gud finnes som like sannsynlig som at det finnes troll. Troll har vi heller ikke funnet noen spor eller indikasjoner etter, men en kan ikke derved si at troll ikke finnes for det, kan du vel?

Den dagen det skulle dukke opp et spor etter en gud vil jo ikke jeg heller ha noe valg, vil jeg vel? (Selv om jeg er litt i tvil om jeg vil tilbe den kristne guden pga hans enorme herskesyke...) Men å dytte en gud inn i det hele er i dag bare å lage enda større mysterier, for hvem skapte gud? Eller den klassiske "Gud skapte alt!" og hvis du fortsetter å lete er du jo en tviler ikke sant? Men fortsetter vi IKKE å lete vil vi heller aldri finne det ut..... Religion er og blir en brems på utvikling i så måte. En skal ikke lenger tilbake enn til Tomas Edisons oppfinnesle lyspæren før en ser religiøst vissvass på sitt beste, da presteskapet forsøkte å få ham fengslet fordi det var blasfemi å lage lys for lyslaging var forbeholdt gud.. :roll:

Og hva er vitsen med å tro på en bok som det er mindre og mindre som du KAN tro på etterhvert som vitenskapelige funn viser det motsatte? I dag er det jo allikevel ikke mye i den boken du bruker, det er vel omtrent bare deler med jesus som er gangbart i den boken og grunnen til det er nemlig stikk motsatt av at den har så god moral....

Men les den er du snill. Har inntrykk av at de fleste ble ateister ETTER å ha lest hele boka.... :) De som ikke har lest den, men deler av den og hørt på prestens godord om dette TROR rett og slett ikke at bibelen er så ille som den er... Så les den!

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kan du bevise at Darwin kjente til Mendels arbeid?

Darwin visste ikkje om korleis arv gjekk vidare, men han trengde ikkje å vite slikt i detalj for å kunne seie at det var arvemekanismar til stades som fungerte.

Lenke til kommentar

Angående lesing av Bibelen, så har du rett at jeg ikke har lest hele bibelen.. Gamle testamentet venter jeg med, men skal begynne fra starten av det Nye testamentet og lese det, og skal væære litt kritisk til det jeg leser.. Jeg har lest litt her og litt der, lest Johannes Åpenbaring 3 ganger elns.. Gamle testamentet kommer jeg tilbake til, skal lese det også men må ha litt tid.

Gud har en plan på jorden ja, om jeg hopper ut av vinduet fra leiligheten min i 3 etasje eller om jeg ikke gjør det, tror jeg ikke er noe som er i planen.. Men tror det er en plan på at visse ting skal skje, og vil skje uansett åssen vi oppfører oss.. Jeg tror vi har valget til og bestemme og vi vil være religiøse eller ikke i livet, men tror allikavel det er en plan som skal bli fullført. Hehe, ser ut som jeg dro en "slik en" som du beskreiv :cool:

Angående sjangsen for at det eksisterer en Gud er veldig liten i dine øyner, og er kanskje det vist man ser på fakta. Men i min verden er det stor sjangs for at det finnes en Gud, for jeg finner det sannsynelig at en Gud har skapt hele verden, evolusjonen kan f.eks gjøre at det som står i bibelen ikke holder helt mål. Men den kan ikke benekte at det er en skaper av alt på noen måter. Så for meg er det godt sannsynelig at en Gud skapte alt. Og siden jeg finner en Gud sannsynelig, så ble kristendommen er religion som jeg har hørt gjennom barndommen at er en fin tro..

Men jeg vil helst følge bibelen og ikke den lutherske tolkningen. Egentlig ikke noen sin tolkning, bare det jeg selv tolker bibelen som, vetta søren hva det heter det jeg vil være.. ?

De 10 bud kommer ikke fra religioner før Jødedommen, så i dag på National Geographic på det programmet som heter "bibelen" og der viste de når moses gikk opp på fjellet og fikk de 10 Bud og denne "arken". Da sa værtfall han som snakket på programmet at det aldri hadde vært noe bud som de 10 bud før..

Dere er sikkert veldig fornøyd med livet deres som ateister, men det er også håpet om ett evig liv som er tiltrekkende med Kristendommen.

Men skal på trening nå, så blir det bibel lesing i aften :dribble:

Lenke til kommentar

Lionel_Luthor: For det første, som du sier, evolusjon går ikke imot religion, eller kristendom, med mindre man tolker Genesis bokstavelig. ;) Det finnes masse kristne og andre religiøse som aksepterer evolusjon, og jeg er sikker på at det sikkert finnes ikke-troende som fornekter evolusjon, bare så det er sagt. :)

Og "gud" skrives ikke alltid med stor "g". Det skrives bare med stor "g", når man snakker om den kristne guden, da denne heter "Gud", og alle egennavn skal skrives med stor forbokstav. Se for eksempel på hinduistiske guder som Vishnu, Shiva etc.

Det er ikke meningen å pirke, men det er noe som går igjen, så bare ville gjøre det klart. :)

Lenke til kommentar
Lionel_Luthor: For det første, som du sier, evolusjon går ikke imot religion, eller kristendom, med mindre man tolker Genesis bokstavelig. ;) Det finnes masse kristne og andre religiøse som aksepterer evolusjon, og jeg er sikker på at det sikkert finnes ikke-troende som fornekter evolusjon, bare så det er sagt. :)

Og "gud" skrives ikke alltid med stor "g". Det skrives bare med stor "g", når man snakker om den kristne guden, da denne heter "Gud", og alle egennavn skal skrives med stor forbokstav. Se for eksempel på hinduistiske guder som Vishnu, Shiva etc.

Det er ikke meningen å pirke, men det er noe som går igjen, så bare ville gjøre det klart. :)

Den er god, takk for påpekningen _Zeke :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...